Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Klart du kan bli hästpratare!
Skriv ihop ett par lite luddigt så där, som du kan ha att använda på de du inte får träffa.
Säg att du behöver namnet på hästen för att få kontakt, så vet du kön:idea:

Men försök att få träffa hästen, av miljön, hästens kroppsspråk när du handskat med den, går ju att utläsa hur mycket som helst
och får du dessutom träffat ägaren och ser hur h-n verkar i sitt sätt (behöver man ju inte ställa frågor för att se, kroppsspråk gäller ju folk med:D)
Så kan jag nästan garantera att du kommer att få minst 50% rätt troligen mer.
Märk väl utan att behöva fråga ägaren.
Går det sedan att få yterligare upplysningar av ägaren så bör du vara uppe i 70-90% rätt:d
Sedan är det bara att håva in pengar:banana:
Jag kan berätta att du hade rätt på min häst om du vill lämna referenser och det helt utan att ljuga
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja och om man åkar dit och ska prata med en häst kan man ju köra typ:

-Stor tävlingsras i stort tävlingsstall= jag vill gå ut mer, och det är roligare med ridning där ute än inne, även om det är läskigt.

-Stor tävlingsras på litet stall, med lite mer blandade raser= jag trivs bättre här än på det förra stället, här är allt lugnt och skönt. Men jag saknar att få ta i ordentligt! Men du rycker inte i tyglarna som de gjorde förut.

- Liten häst/kallblodig häst på stort tävlingsstall= jag gör mitt bästa och det är roligt att jobba. Men jag saknar träden och skogen, jag vill ut mer. Jag tycker om den ljusa hästen, (för det finns alltid minst en ljus på stora stall.)

- Liten häst/kallblodig häst på litet stall med blandade hästar= här trivs jag bra! Men jag skulle vilja att det hände mer, det är spännande att åka bort. Fast transporten tycker jag inte om.

Sen hittar man på nåt skojigt som är lite mer halvspecifikt, och hoppas att det stämmer, typ jag gillar inte vattnet när de tär jättekallt, jag vill ha ljummet som på sommaren. Och: den ljusa tjejen som tar ut mig är lite stressad, det tycker jag inte om. :grin:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

...
Det här var bara ett exempel hur man kan ta död på villfarelser.Man måste utgå från att det finns en naturlig förklaring för att finna sanningen.
Man vill man tro på det som det inte finns sannolika själ att tro på så minskar förutsättningarna att få fram sanningen.
Jag håller med om att man alltid ska söka efter naturliga orsaker och inte förutsätta att det ligger annat bakom det som verkar konstigt.
Men det finns så många exempel på händelser som inte ens den mest kritiska person kan hitta förklaringar på. Tills den dagen kommer då man har plausibla förklaringar på allt konstigt som händer, så kommer i vart fall jag att lämna öppet för någon form av idag obevisbar existens.

Väntar bara på tv-programmet som avslöjar spöken och övernaturliga företeelser på samma sätt som de som försöker få folk att tro på övernaturliga fenomen.
Finns faktiskt.

Den slutliga frågan när vi diskuterar svårbevisbara/övernaturliga företeelser är om det finns någon gud (oavsett religion)? Eftersom gud är något man ska tro på, förutsättning för hela konceptet, men inte kan bevisa existensen av, så borde bl a du vara gudsförnekare? Stämmer?
Själv befinner jag mig långt ut på den sidan av skalan, även om jag även här lämnar möjligheten öppen.

Eller för att ta det från andra hållet. Om man tror på en gud, hur kan man förneka möjligheten av all annan slags övernaturlighet? Inklusive hästkomunikatörer. :)

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Exakt!
Fast träffar du hästen så ser du ju väldigt mycket bara genom att hanskas lite med den.
tiger den godis? Lugn? väluppfostrad flytar sig bums, Orolig när du som främande går till den? osv osv
Miljön ger ju också mycket information, står den i stall, går på lösdrift, stora/små hagar, kompisar?
Ja listan kan göras hur lång som helst...

Ägaren? Är h-n livlig, framåt, lugn osv? I sitt kroppsspråk.
Verkar h-n vara en pedant eller lite slarvig osv, osv.
Är helt övertygad om att du klarar detta galant!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag håller med dig LIA, det finns saker som inte kan förklaras.

Tyvärr är det mycket bluff och båg på marknaden så att de som kanske finns drunknar i alla New Age prylar. En del verkar dessutom blint tro på vad som helst utan att reflektera över sannolikheten så länge det finns visst mått av mystik inblandat, på något sätt så släcks det kritiska tänkandet ner.

Jag var på en new age pryl där det kom en kille som sades kunna tolka energier etc. Det kunde lika gärna varit en hästpratare, mest pratade han om relationer till närstående. Han siade om de flesta och visst kunde det mesta stämma. Till mig sade han att min mamma hatar mig, hur ska man kunna motbevisa något sådant? Inte är det sant men hade jag trott på det och börjat anklaga henne så hade det kunnat bli självuppfyllande.

Överlag var uppgifterna lika svårkontrollerade som vilken hästpratare som helst och säkerligen hade han gladeligen talat med hästar också om man bett honom.

Och jo han skulle ha betalt men vi fick välja summan själv, jag tror kvällen blev lönsam, det var en 25 närvarande eller så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 476
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 763
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp