Bukefalos 28 år!

Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag antar att du inte vet att Sverige är väldigt trångsynt på många andra områden också, inte konstigt att vi ligger efter x antal hundra år i utvecklingen.
:rofl: inom vadå, att tro på spöken, helande människor , övernaturligt m.m. Då var vi alltså mer framsynta på medeltiden och tidigare när vi trodde på tomtar , troll och annat oknyt.
Eller vad menar du?

Alla dessa "läkekonster" som healing, homepati m.m. som vetenskapligt inte visat sig ha någon mätbar effekt i metoden. Däremot har vi något som vetenskaplig har konstaterats och det är placeboeffekten som är upp till omkring 30%. Så det finns en helande kraft hos människan när man tror på behandlingen. Men det har inte med något av det nyss nämnda metoderna.
De som utövar dessa former av bedrägeri måste för att få trovärdighet presentera positiva resultat som överstiger de 30 % som placeboeffekten har.

**************************************************
"Ett äpple om dagen
är bra för magen.
En tanke per vecka
är bra att kläcka
för huvet
du vet."
Tage Danielsson, ur Tankar från roten 1976
**************************************************
Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

:rofl: inom vadå, att tro på spöken, helande människor , övernaturligt m.m. Då var vi alltså mer framsynta på medeltiden och tidigare när vi trodde på tomtar , troll och annat oknyt.
Eller vad menar du?

Alla dessa "läkekonster" som healing, homepati m.m. som vetenskapligt inte visat sig ha någon mätbar effekt i metoden. Däremot har vi något som vetenskaplig har konstaterats och det är placeboeffekten som är upp till omkring 30%. Så det finns en helande kraft hos människan när man tror på behandlingen. Men det har inte med något av det nyss nämnda metoderna.
De som utövar dessa former av bedrägeri måste för att få trovärdighet presentera positiva resultat som överstiger de 30 % som placeboeffekten har.

**************************************************
"Ett äpple om dagen
är bra för magen.
En tanke per vecka
är bra att kläcka
för huvet
du vet."
Tage Danielsson, ur Tankar från roten 1976
**************************************************
Rolle
IpL

försök vara lite vuxen. Inom ALLT. Kan du inte historia?

BMJ har tex en forskningsrapport om homepatiska medel som har samma resultat som "vanlig" medicin och de förodrar mer forskning inom området. Men vem vill betala?

Jag tycker du är mycket nedväderande, personligen har jag inte så mycket erfarenhet av sådant här men jag skulle aldrig förnedra människor som du gör. Det finns människor som blivit friska av andra metoder än "västerländska" och det betyder ju att du hånar de och att du hoppas att de fortfarande är sjuka för de kan ju inte bli friska av behandling?

Du borde gå en kurs i empati och sympati och komma ut ur boxen, oavsett om healing fungerar eller ej.

Ha en bra dag!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

En sak som är viktig för att hålla en givande och utvecklande kommunikation är att inte gå in på person utan att hålla det sakligt. Jag framför mina åsikter i ämnet utan att lägga någon värdering på dig som person. Om det har uppfattats annorlunda är det inte min avsikt.
Då du inte kan göra detsamma ser jag ingen anledning att fortsätta.
Länk till de som vill veta mer:
VoF

-- Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
en slags mening som var sann,
ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej,
att då gäller denna sanning bara mig."
- Tage Danielsson


Vänligen
Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag antar att du inte vet att Sverige är väldigt trångsynt på många andra områden också, inte konstigt att vi ligger efter x antal hundra år i utvecklingen.

* Vilka områden?

BMJ har tex en forskningsrapport om homepatiska medel som har samma resultat som "vanlig" medicin och de förodrar mer forskning inom området. Men vem vill betala?

Huvudet på spiken, vem vill betala? Beträffande skolmedicin är svaret enkelt: den som tillverkar och säljer ett preparat står för alla kostnader. Samma borde gälla tillverkarna av homeopatmedicin. Vill de bevisa att deras preparat har bättre effekt än placebo är det upp till dem, med samma krav på dubbelblindade, upprepningsbara studier som skolmedicinska preparat måste genomgå.

Men varför skulle tillverkarna av homeopatiska preparat göra det? Deras preparat säljer bra, tillverkningskostnaderna är minimala, de behöver inte lägga ett öre på forskning.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nu tycker jag att du är töntig som dömer ut det så helt och fullt, på en gång. Säg att jag har problem med min häst, veterinärbesiktning ger inget, tränare vet inte vad man ska göra åt det och tänderna är kollade hos hästtandläkare. Om jag då fortsätter på det "faktamässiga" planet som vem som helst klarar av med utbildning, och samtidigt tar in en "hästpratare". Om hästprataren (som hon gjorde i mitt fall) sa att han inte vill äta vete, för huvet går igång, och att han äter konstigt för att jag själv har ätstörningar. Då lider ju knappast hästen för att jag byter ut havre+vete, som även inom hästvärlden är känt som piggelinmat, och själv börjar äta rätt? Fungerar det så jag får en glad och harmonisk häst är ju det jättebra?

Sedan om djurprataren säger att hästen har ont någonstans, så går man ju inte direkt på hennes behandling utan kollar upp med vet/eqiterapeut/värmefotograf el. dyl. och får bekräftat VAR hästen har ont. hjälper inte det heller får man röntga igenom hela hästen och göra en väldigt stor utredning. Jag ser hästpratare som ett roligt komplement til vetenskapen. Hon som vi anlitar gör det utan att ha någon som helst utbilning eller kunskap inom djur, utan det hon säger kommer från andar eller djuret själv. Man får välja hur mycket man vill tro på det. Jag vet bara att våra djur blivit mer harmoniska och tillgivna efter att hon "pratat" med dem, så jag väljer att tro på hennes förmågor. Dock skulle det inte falla mig in att bara göra som en djurpratarre säger utan att dubbelkollat med en kunnig person först.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Frågan är vad du ska med en hästpratare till. Har man god hästkännedom och även känner individen så bör du klara det själv. Möjligtvis gå till en psykolog/kurator för att få en bättre självkännedom ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag går till henne för att må bra själv (hon är främst på människor) och eftersom hästen påverkar mitt mående, fungerar ridningen inte bra fungerar jag sämre och sådär, så blir det att hon tar upp grejer om hästen också. Eftersom det uppenbarligen är fel på min häst, som ingen lyckas hitta, ser jag inte problemet i att jag hämtar inspiration från "hästprataren"
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om hästprataren (som hon gjorde i mitt fall) sa att han inte vill äta vete, för huvet går igång

Eftersom det uppenbarligen är fel på min häst, som ingen lyckas hitta
,

:confused:

Så det var inte fodret, som hästprataren påstod?

Jag går till henne för att må bra själv (hon är främst på människor)

I så fall vet hon en massa om dig som hon använder, medvetet eller omedvetet, när hon "pratar" med dig.

Vilket är mest troligt, att en djurpratare använder cold och hot reading (googla om ni inte känner till begreppen) och att djurägaren, i samtal med djurprataren, avslöjar mycket mer än h*n tror?

Eller att det på något vis kan överföras någon form av "energi/strålning" från en hjärna till en annan? "Energi/strålning" som inte kan uppfattas av någon form av apparatur, men kan påverka människor. I motsats till alla sorters strålning som kan mätas men vi inte känner av.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag anlitade en djurpratare för något år sedan bara för att visa att jag har "öppna sinnen". Jag är ju dock inte så dum så jag berättar om mina hästar först, och vilken överaskning det blev när han inte fick en siffra rätt!!! Han frågade mig saker hela tiden och jag sa att jag känner inte till några problem med hästarna. Han kom fram med den ena efter den andra teorin och vartefter han inte fick någon feedback så blev det nästan löjligt. Djurpratarens feedback från djurägaren är vad det hela handlar om. Hade jag lite mindre skrupler så skulle jag kunna göra mig en förmögenhet på att jobba som djurtolkare. Det mesta om hästen kan du läsa på ägaren och dennes hantering och förhållande till sin häst.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Huvudet på spiken. Har tidigare lagt ut följande men det kan tydligen inte upprepas ofta nog:

"Cold Reading" – spådomskonstens hemlighet

Publicerat i Folkvett 4/2001
Hans Isaksson. Att spå någons framtid behöver inte vara så svårt bara man känner till knepen. Här redovisas de viktigaste.

Det finns än idag gott om folk som lever på att spå i hand, ställa horoskop, lägga stjärna, titta i kristallkula eller lägga tarotkort. Och det finns gott om folk, fler än du tror, som använder sig av deras tjänster för att härigenom få en glimt in i framtiden och/eller tips om hur man bör handskas med densamma.

Och visst kan man få goda råd av en spåman. Precis som du kan få goda råd och inblickar i framtiden av varje förnuftig människa som vet en del om din person, din situation, dina önskningar och dina farhågor. Men som för den skull kanske inte tar 500 kronor timman för råden.

Det är nämligen bevisligen så, att man aldrig kan få ut mer information av en spåman, siare, fjärrskådare etc. än man redan försett vederbörande med. De flesta spåmän brukar göra sken av just motsatsen, eftersom lockelsen i att konsultera dem ligger just i att få en inblick i det fördolda – i framtiden.

Om du tänker slå dig på denna lukrativa bransch, se här några goda från en erfaren person som känner dig (dvs. om du är som vi andra). De tretton råden nedan utgör nämligen en fri översättning av den amerikanske psykologen Ray Hymans trettonpunktsbeskrivning av "cold reading" – den psykologiska fiskemetodik som enligt tillgänglig forskning används av flertalet framgångsrika fjärrskådare, siare och spåmän.1

Men – handen på hjärtat – var stode alla vi som i vårt arbete sysslar med att få människor att göra vad de kanske annars inte skulle göra om vi inte med åren eller av naturlig fallenhet lärt oss tillämpa en hel del "cold reading".

Du är alltså spåman/-kvinna och tar emot en kund. Tänk då på följande:

1. Du måste absolut se ut och bete dig som en som har förmåga utöver det vanliga. Det är ganska lätt, och efter ett tag i branschen börjar du tro på det själv och uppröras om någon ifrågasätter din speciella gåva.

2. Läs in dig på vad som händer i samhället och världen! Om du lär dig bedöma – eller luska ut – kundens familjebakgrund, civilstånd, inkomstförhållanden, utbildning, bostadsort eller bostadskvarter så kan du med viss sannolikhet förutsäga en hel del om hans/hennes värderingar, åsikter, drivkrafter. Om du därtill klarar att bedöma ålder och kön så vet du redan mycket. Du kan då lätt ge sken av att veta mera om kunden än han/hon berättat för dig. Det imponerar, i synnerhet om du kombinerar det med...

3. ...en ödmjuk framtoning. Skryt inte om din förmåga! Slå blygsamt ned blicken om kunden berättar om de stordåd som ryktesvägen tillskrivs dig, hur fantasifulla de än är. Försök inte verka smart – eller, rättare, försök att inte verka smart! Du söker ju samarbete, inte beundran, eller hur?

4. Understryk att kunden måste samarbeta för att bästa resultat skall uppnås! Du har ju redan på ett blygsamt sätt förmedlat ett intryck av att du har lång erfarenhet av framgångsrik spådomskonst. Det är alltså inte du som skall testas, utan kunden. Tala om för kunden, att ett bra sätt att samarbeta är att vara öppen för att tolka dina med nödvändighet allmänna och lite luddiga utsagor utifrån dennes egna speciella förhållanden. När sedan kunden i efterhand försöker erinra sig vad du sagt kommer han/hon att göra dina påståenden mycket mera specifika och på pricken än de faktiskt var. Aktivera kunden!

5. Använd gärna rekvisita som kristallkula, tarotkort eller läs framtiden i kaffesump eller i kundens handflata! För det första skapar detta atmosfär. För det andra ger dig rekvisitan förevändning och tid att fundera ut vad du skall säga då kunden frågar om något. Om du håller i kundens hand hjälper detta dig att känna av hans/hennes reaktioner på det du säger och att styra dig på rätt spår. Lär dig några standardfraser att använda när fantasin tryter!

6. I handböcker över tarot, kiromanti, astrologi etc. hittar du rikligt med allmänna fraser att använda för att styra in kundens frågor och tolkningar i lämpliga banor.

7. Håll ögonen – och alla sinnen – öppna! Studera kundens kroppsspråk, kläder, smycken och ordvändningar! Följ noga hans/hennes reaktioner på dina svar – då märker du snart då det börjar brännas!

8. Fiska! Försök få kunden att tala så mycket som möjligt om sig själv! Det vill de flesta ändå göra, och på så sätt får du mängder av information. Denna omformulerar du sedan och ger tillbaka till kunden som kommer att uppfatta den som splitter ny och förbluffande. Ett bra sätt att fiska är att formulera sina påståenden som frågor, t.ex. "Är det så att du är frånskild?". Då riskerar du inte att hugga i sten. Efter en stund, om svaret är positivt, ger du honom det tillbaka i form av ett påstående ("Du är ju frånskild!"), vars källa kunden då ofta har glömt.

9. Låt kunden prata! En duktig spåman/kvinna låter kunden sköta 75% av talet och ju mera information de därvid lämnar desto mer tycker han/hon sig ha fått ta emot av dig! Innerst inne har de flesta friska men förvirrade människor ändå en uppfattning om vad de vill här i livet, och vill ha stöd för detta, oavsett de söker en spåman, präst, läkare eller en psykolog.

10. Blås upp den information du får av kunden då du ger honom den i retur! Dramatisera, använd vackert språk och vackra bilder! Då verkar den större och betydelsefullare än då kunden gav den ifrån sig.

11. Försök se ut som om du visste mycket mer om kunden än vad du berättar. Om du en gång lyckats övertyga honom om att du känner till saker om honom som du omöjligen kunde ha förvärvat genom gängse kanaler kommer han/hon att tro att du vet allt!

12. Smickra kunden! En och annan protesterar, men lapar det i sig ändå. Om han/hon protesterar spär du på smickret genom att beskylla honom för att vara misstänksam och inte tro att andra människor kan ge honom en komplimang utan att ha biavsikter.

13. Och först som sist: Säg alltid till kunden vad han/hon mest av allt önskar höra!

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Själv har jag beställt tid hos en hästpratare nu i slutet på mars. Efter att ha konsulterat ALLA möjliga från veterinär, hovslagare, massör, tandläkare m fl väljer jag att gå en annan väg. Vår ponny har utan synbar anledning blivit väldigt aggressiv, han går formligen till attack mot människor och framförallt barn. Det mest troliga skulle då tänkas att han har blivit utsatt för något, men så är inte fallet, vilket vi vet till 100%! Eftersom han nu kan börja anses som farlig och ingen kan ge oss ett svar till varför han har förändrats så fullständigt. Jag är villig att offra 700 kr för att alternativet är nu att ta bort hästen och det vill vi verkligen inte. Kan jag få hjälp av en hästpratare där veterinärer och andra gått bet så tycker jag det är väl investerade pengar. Sen får tiden se om det var värt det eller ej. Det kan jag nog svara bättre på i början på april.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Efter alla kloka saker som Rolle skrivit i ämnet så får man läsa att någon tycker att det är väl investerade pengar att ta ut en djurpratare.!! Pust, stön och tröstlöst:confused:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det är inte en hästpratare du ska ha utan någon som arbetar som Roberts, Moore, Hempfling, Parelli m.fl. det finns flera duktiga utövare i landet som arbetar på det viset.
Då får du lära dig lite själv också hur du ska jobba med hästar....man blir aldrig fullärd förrän man når sin egen begränsning att utvecklas, då bör man syssla med något annat.;)

Lycka till
Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Aggressiva ponnyn säger:

"Mina människor är veliga mesproppar som behöver sättas på plats. Jag har försökt förklara för dem på ett fint sätt att det är jag som bestämmer här, men de fattar inte. Nu måste jag ta till hårdhandskarna så att vi klarar upp det här."

Linda in det lite snyggt så har du svaret. Om nu hästen är grundligt undersökt och inte har ont eller är sjuk är det hanteringen som brister.

Jag hade inte gjort mig som hästpratare, är jag rädd. :devil:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Själv har jag beställt tid hos en hästpratare nu i slutet på mars. Efter att ha konsulterat ALLA möjliga från veterinär, hovslagare, massör, tandläkare m fl väljer jag att gå en annan väg. Vår ponny har utan synbar anledning blivit väldigt aggressiv, han går formligen till attack mot människor och framförallt barn. Det mest troliga skulle då tänkas att han har blivit utsatt för något, men så är inte fallet, vilket vi vet till 100%! Eftersom han nu kan börja anses som farlig och ingen kan ge oss ett svar till varför han har förändrats så fullständigt. Jag är villig att offra 700 kr för att alternativet är nu att ta bort hästen och det vill vi verkligen inte. Kan jag få hjälp av en hästpratare där veterinärer och andra gått bet så tycker jag det är väl investerade pengar. Sen får tiden se om det var värt det eller ej. Det kan jag nog svara bättre på i början på april.

Jag vill jättegärna veta vad hästprataren säger, om du vill ha ett tips på hur man avslöjar skojare så får du gärna pma mej!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om du inte säger ett enda dugg om dig eller hästen så kommer djurprataren inte att lyckas. När hästprataren säger saker så är det som påståenden typ, har han haft ont i magen, verkar han stressad, blir han sur när han sadlas, verkar han hungrig (?) Den sista frågan för att du ska tycka att han har bra koll??? (hitta en mätt häst?), tycker han om att gå ut i hagen, är han svår att fånga, osv. Nu kommer du att nicka eller inte och på så sätt så får han all info han behöver för att övertyga dig om att han vet saker som han omöjligt kan veta om inte hästen sagt det!! Övrig info får han från dig, hur du hanterar hästen och framför allt, hur mycket hästkunskap du har. Om hästprataren tror du har lite kunskap om hästens anatomi och fysik så kommer han att använda mycket medicinska termer eftersom han är övertygad om att du inte vet vad det betyder. Tror han att du faktiskt har kunskap så går han in på chakran och energier som ingen kan argumentera emot eftersom det inte finns någon faktisk och påvisbar sanning i detta.
Djurpratarens uppdrag är att få dig att tro att han får sin info från din häst istället för från dig som faktiskt är fallet.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag vill också ha tips på hur man avslöjar en skojare ;)

Hade inte heller tänkt mig att blanda mig i denna diskussion, men jag tycker att vi som vill tro på detta kan få fortsätta göra det om vi vill??? Jag har faktiskt haft ute en hästpratare också 1 gång, mest på skoj faktiskt, och samtidigt spådde han även oss hästägare... Jag kan säga som så att jag ville gärna tro på det men var ändå skeptisk och kände att jag måste göra allt för att inte påverka denna person öht, med andra ord fick denne person verkligen 0 feedback från mig under den tiden han pratade om min häst, jag satt i ett hörn med nedböjt huvud och han stod i ett annat. Självklart sa han vissa saker som man säkert lätt kan applicera på vilken häst som helst, men vissa andra saker var lite mer specifika och ingenting han kunde kommit fram till genom att lyssna på mina jaha och okey ;) Var nämligen väldigt noga med att inte svara ja på någon fråga, utan frågade han något som skulle kunna få ett Ja-svar bad jag honom istället att utveckla lite mer! Men, det är ju självklart svårt att verifiera saker som hör till hästen och som man i grund och botten inte vet något om, men dagen efter spådde han även mig och prickade in en himla massa saker som han aldrig kunde ha haft någon aning om, fortfarande var jag väldigt noga med att sitta helt stilla, avslappnat och titta ner i mitt knä så det fanns verkligen ingenting för honom att gå på men han babblade på i ca 1 timme utan någon direkt respons från mig och kom inte av sig för det, och den enda gång jag bekräftade något han sa var det när han frågade mig om en grej kändes jobbig att höra då jag svarade nej eftersom han mer eller mindre beskrivit saker som var så självklara... Efter detta har jag väldigt svårt att tro att denne person var en bluff eftersom att han verkligen hade full koll på mig, på mitt liv, händelser och mina känslor! Jag tror snarare att man "förvirrar" situationen om man pratar för mycket när dessa hästpratare/spåmänniskor jobbar, men jag är också övertygad om att många av dessa bara är en bluff men det finns garanterat några som verkligen kan! Sen får alla tro vad de vill :)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

enda erfarenheten av hästpratare har jag fått när en tjej köpte en av ridskolans hästar. (ungponny)
nått halvår senare talade hon om över datorn att de minsann hade haft ute en hästpratade och hästen hade sagt att
"han var lite öm i ryggen för att den som hade ridit in honom var alldeles för stor och tung men att hans nuvarande hem var det bästa han haft och han mådde toppen där."

till saken hör ju inte att det var min komips som red in honom, då var hon väl 155cm lång och vägde runt 35kg, (16/17år)
ponnyn i fråga var ca 145cm hög new forest...
:grin::angel::idea:

hon vägrade inse att hästprataren hade lurat henne :bow:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om du inte säger ett enda dugg om dig eller hästen så kommer djurprataren inte att lyckas. När hästprataren säger saker så är det som påståenden typ, har han haft ont i magen, verkar han stressad, blir han sur när han sadlas, verkar han hungrig (?) Den sista frågan för att du ska tycka att han har bra koll??? (hitta en mätt häst?), tycker han om att gå ut i hagen, är han svår att fånga, osv. Nu kommer du att nicka eller inte och på så sätt så får han all info han behöver för att övertyga dig om att han vet saker som han omöjligt kan veta om inte hästen sagt det!! Övrig info får han från dig, hur du hanterar hästen och framför allt, hur mycket hästkunskap du har. Om hästprataren tror du har lite kunskap om hästens anatomi och fysik så kommer han att använda mycket medicinska termer eftersom han är övertygad om att du inte vet vad det betyder. Tror han att du faktiskt har kunskap så går han in på chakran och energier som ingen kan argumentera emot eftersom det inte finns någon faktisk och påvisbar sanning i detta.
Djurpratarens uppdrag är att få dig att tro att han får sin info från din häst istället för från dig som faktiskt är fallet.

Det du skriver stämmer inte. Alltid.
Jag har pratat med en som kan kommunicera med djur på distans. Det enda, och då menar jag det enda, jag sa till henne, på telefon, var namnet på hästen jag ville hon skulle komma i kontakt med. Inget annat.

Resultatet var otroligt.:)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Visst, och hur bevisas det att personen inte visste något i förväg. Ett av mänga sätt som dessa bedragare använder sig av är internet där det står något om de flesta människor;)

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 699
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 184
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 924
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp