Bukefalos 28 år!

Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eller hur..var på ett möte häromdagen i Danmark. Efter mötet blir det smörre bröd och jag frågar min kollega hur det går med hans flickväns hopphäst. det blir lite snack om det och då lägger sig en annan kille i samtalet. Det visar sig att han har gård och hyr ut boxarna åt ett gäng tjejer..en av dem har tagit dit en numerolog då hennes häst uppvisar diverse "symptom", numerologen säger att hennes häst behöver byta namn. Hon byter namn och vips är hästen symptomfri.. eeeeeeh ..:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eller hur..var på ett möte häromdagen i Danmark. Efter mötet blir det smörre bröd och jag frågar min kollega hur det går med hans flickväns hopphäst. det blir lite snack om det och då lägger sig en annan kille i samtalet. Det visar sig att han har gård och hyr ut boxarna åt ett gäng tjejer..en av dem har tagit dit en numerolog då hennes häst uppvisar diverse "symptom", numerologen säger att hennes häst behöver byta namn. Hon byter namn och vips är hästen symptomfri.. eeeeeeh ..:rofl::rofl::rofl:

Då kan du informera hästägaren om att det inte hjälper, jag har bytt namn på båda mina tanter och det har inte blivit någon förändring alls!


Men för att vara lite seriös: Handlar det inte om att vara empatisk? Att kunna läsa djur och människors utstrålning?

Sen håller jag för mej själv sådant som jag själv "ser";)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det jag pratar om har inte med sannolikhet att göra för 5 öre. Om en ryttare rider förbi en hästhage där ryttaren aldrig ridit förut. Ryttaren stannar och säger att usch, den bruna hästen där i hagen visar en väldigt obehaglig händelse. Ryttaren berättar händelsen väldigt detaljerat för sin ridkompis (som är bekant med omgivningen men inte känner hästarna utan enbart ägaren) Denne kompis blir lite skadad över detta och ringer sedan upp ägaren för att fråga om något hänt det bruna stoet. Hon berättar vad ryttaren "sett" ska ha hänt hästen och ägaren blir helt tyst. Det är ofattbart, men detta var just vad som hänt hästen en vecka tidigare och hästen liv hängde på en ytterst skör tråd. Denna händelse hade inte ägare pratat med någon om. Hästen gick och betade och såg ut som vanligt när ryttarna red förbi och den ryttare som ringde ägaren hade inte pratat med denne på minst ett halvår.
Detta är alltså inte sannolikt alls, men just vad som hände. Jag är övertygad om att det finns människor som har förmågor utöver det vanliga och att vi människor inte känner till allt. Det finns mycket forskning osv inte upptäckt än.
(sen att det finns en bunt kvacksalvare som säljer sina tjänster till lättlurade djurägare är tråkigt, men en annan sak)
Det är inte svart eller vitt i den här frågan.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Hur säkerställer du att personen som inte visste något omedvetet hört någon i närheten nämnt vad som skett och när denna person såg hästen så triggade den ett minne som var omedvetet. Det kan vara i en situation med okända personer som i förbifarten nämnt något eller i en blogg eller.......

Säll är den som har till rättesnöre
att man nog bör tänka efter före.

Tage Danielsson


Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det finns en bok som handlar om en amerikansk kvinna som åker till Australien, där märker hon hur urbefolkningen blir disskriminerade och dåligt behandlade.

Hon frågar en av sina anställda som är en Aborgine om hon kan få lära sej något om hans folk, han tar sedan med henne på en vandring genom Australiens vildmark med ngr urinnevånare. Läs den boken ni som tvivlar!

Där kan vi snacka tyst kommunikation och telepatiska samtal!

Boken är en självupplevd berättelse, mycket intressant!

Jag tycker synd om er som aldrig känner av andra varelsers känslor, det är berikande att göra det!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag tycker synd om er som aldrig känner av andra varelsers känslor, det är berikande att göra det!

Det får du nog förklara, skulle de som inte tror på övernaturliga saker vara empatilösa? Vilket för övrigt är ett utmärkande drag för psykopater :eek::eek:

Om allt av det jag inte förstår som händer runt mig skulle vara övernaturligt, så skulle det mesta i Världen vara övernaturligt :cool:

Utan tvivel är man inte klok.
- Tage Danielsson--


Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Förklara? Men ni som bara tror på bevisad vetenskap ni verkar ju inte tro att man kommunicera med djur och människor genom tyst kommunikation!

Om man är empatisk, känner man andra varelsers känslor, ja! Då kommunicerar man ju!

Om du kommer in i ditt stall och går fram mot din häst och helt plötsligt fylls av en känsla som du vet inte är "din", då kommunicerar hästen med dej!

Att sedan sätta massa ord och mänskliga förklaringar på djur anser jag lustigt, men alla empatiska männiksor känner av varelsers känslor= kommunikation!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nu ska vi inte blanda ihop päron och bananer.Självklart kan de flesta känna igen signaler från andra levande varelser, ju mer man känner varelsen ju känsligare är man för de signaler som ges.

Vad vi talar om är de som "pratar" med djur och att det skulle finnas övernaturliga fenomen som exempelvis telepati. Det är bara ett sätt att läsa av de signaler som ges och har man gemensamma referenser är känsligheten större.

Jag tror på det som det finns goda skäl att tro på ex: att jorden är rund, man blir blöt av vatten med rätt temperatur, jag tror på kärleken, jag tror på människan (till h*n själv bevisar motsatsen) jag tror på musiken och dess inverkan mentalt m.m.
Men jag tror inte att saker jag inte förstår eller som jag kan förklara, är övernaturliga.

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nu ska vi inte blanda ihop päron och bananer.Självklart kan de flesta känna igen signaler från andra levande varelser, ju mer man känner varelsen ju känsligare är man för de signaler som ges.

Vad vi talar om är de som "pratar" med djur och att det skulle finnas övernaturliga fenomen som exempelvis telepati. Det är bara ett sätt att läsa av de signaler som ges och har man gemensamma referenser är känsligheten större.

Jag tror på det som det finns goda skäl att tro på ex: att jorden är rund, man blir blöt av vatten med rätt temperatur, jag tror på kärleken, jag tror på människan (till h*n själv bevisar motsatsen) jag tror på musiken och dess inverkan mentalt m.m.
Men jag tror inte att saker jag inte förstår eller som jag kan förklara, är övernaturliga.

Rolle
IpL

Då är vi överens!:laugh:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

I begreppet vetenskap inkluderar åtminstone jag nyfikenhet att undersöka det okända, mycket av det som är vetenskapliga sanningar har varit mystik och övernaturliga fenomen. Idag kan vi bevisa att jorden är rund, vi kan förklara hur det kommer sig att det åskar och regnar, hur en glödlampa fungerar och vi kan till och med flyga. Vi har mediciner som botar, kan söva människor och skära i dem, ja till och med byta ut vitala organ. Vi kan sända ljud och bild över långa avstånd och vi kan lagra dem i minimala utrymmen för att visa vid senare tillfälle.

För den historiska människan eller för den delen vetenskapsmannan skulle mycket av detta te sig onaturligt och eller omöjligt. Hade det inte funnits folk som varit nyfikna, velat tänja gränser och beredda att forska, prova sig fram och ibland bli hånade eller brända på bål för sina upptäckter så hade mycket av det jag räknat upp varit övernaturligt och omöjligt.

Vad som är övernaturligt och oförklarligt har varierat över tiden och lär fortsätta att förändras i takt med att våra kunskaper växer och än är vi inte på långa vägar fullärda.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag kommunicerar med mina hästar dagligen men inte genom telepati.
Jag kommunicerar genom att läsa deras kroppsspråk & tror att häst"pratare" är bluff & båg men det gör inte mig empatilös. Tvärtom! Jag gillar mina djur så jag lär mg att "läsa" dem men det handlar inte om ngt telepatiskt mumbojumbo.

Förklara? Men ni som bara tror på bevisad vetenskap ni verkar ju inte tro att man kommunicera med djur och människor genom tyst kommunikation!

Om man är empatisk, känner man andra varelsers känslor, ja! Då kommunicerar man ju!

Om du kommer in i ditt stall och går fram mot din häst och helt plötsligt fylls av en känsla som du vet inte är "din", då kommunicerar hästen med dej!

Att sedan sätta massa ord och mänskliga förklaringar på djur anser jag lustigt, men alla empatiska männiksor känner av varelsers känslor= kommunikation!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det är just det som är skillnaden på vetenskap och tro. En vetenskapsman/kvinna tror något eller är nyfiken att testa om det är så. Inte förrän det finns sakliga vetenskapliga bevis för att det är så, tror en vetenskapare att det är så. Då kan också en lekman testa samma sak för att se om det är en riktig slutsats, det ska alltså kunna testas empiriskt och vara falisierbart.
Skillnad mot de som inte begriper och/eller orkar undersöka närmare, accepterar det som en övernaturlig förklaring. Man accepterar det som det är och bryr sig inte om att ifrågasätta sanningshalten i det.

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Hmmm, jag som lovat mej att aldrig ge mej in i sådana här disskusioner:o:p

Hur kan man vetenskapligt förklara en känsla, jag antar att alla empatiska hästmänniskor kan känna av om ens häst är arg eller tjurig eller väldigt glad.

man känner det i magen?

Det går ju inte att förklara vetenskapligt, eller e jag fel ute?

Jag tycker inte heller att man ska ta ut en hästpratare och lita på vad den säger, en häst kan ju inte veta var njurarna sitter eller varför den har ont i ryggen. Man tar ut en veterinär om hästen e sjuk!

Däremot skulle jag väldigt gärna vilja ta ut en hästpratare och se vad vedebörande säger, för att sedan förmodligen avslöja vedebörande:devil:

Jag har redan avslöjat en per telefon, det var riktigt roligt!

Skulle jag träffa på en riktig hästpratare skulle jag bli mäkta imponerad och sätta vedebörande på hårda prov, å jag skulle tycka det var intressant. Själv kan jag både se å känna saker men jag skulle ALDRIG uttnyttja detta och ta betalt och tala om vad människor ska göra med sina hästar.

Det är inte alltid bra att få veta.........
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag brukar också dra mig från att diskutera detta. Men jag tror det är viktigt att vi alla lär oss att inte okritiskt tro på allt runt omkring oss och då är nog dessa diskussioner bra.

Känslor går alldeles utmärkt att förklara vetenskapligt även om jag inte utan att läsa in det kan förklara hur. Men det är dels hur vi reagerar på kroppsspråk och att vi, som hästen, har ett starkt utvecklat sinne för känslor. Men att förklara vad som händer i kroppen, går oftast att förklara vetenskapligt.
Mitt minne är så att jag selekterar vad jag ska stoppa in i hårddisken. En vetenskaplig undersökning läser jag hela men minns bara sammanfattningen/slutledningen ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

KL
Jajamen
Jag pratar med min häst och bevisar det gärna för alla tvivlare, närsom!
Hon går i en stor hage på lösdrift tillsamans med ett störe gäng kompisar.
Bilvägen går längs hagen så när jag kör förbi på väg mot stallet så vevar jag ner rutan
Och ropar åt henne att hon ska gå in i lästallet så vankas det mat.

Och mycket riktigt när jag kört runt och parkerat så står hon i lästallet och väntar.
Alltså måste hon och jag ”pratat” med varandra!
Eller…:angel:

:rofl:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Hur säkerställer du att personen som inte visste något omedvetet hört någon i närheten nämnt vad som skett och när denna person såg hästen så triggade den ett minne som var omedvetet. Det kan vara i en situation med okända personer som i förbifarten nämnt något eller i en blogg eller.......

Säll är den som har till rättesnöre
att man nog bör tänka efter före.

Tage Danielsson


Rolle
IpL

Ägaren hade inte pratat med någon om detta och ryttaren som kom förbi var på besök. Bodde i en annan del av sverige. händelsen hade det inte pratats om alls eftersom det var så traumastiskt för ägaren. (vilket inte blev mindre när bekantingen ringde)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nu vet jag inte om du var kompisen som red med, om inte är det minst tredje-handsinformation som det hänvisas till. Den här kompisen som red med, hade hon varit med den som "såg synen" 24 timmar om dygnet från händelsen en vecka tidigare. Det finns hur många luckor som helst för att kunna säkerställa det inträffade.

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det finns en bok som handlar om en amerikansk kvinna som åker till Australien, där märker hon hur urbefolkningen blir disskriminerade och dåligt behandlade.
Var det Marlo Morgans "Mutant Message Down Under/Budskap från andra sidan"? Den är lögn och förbannad dikt. Talesmän för aboriginerna tog så illa vid sig att de reste till USA och krävde författaren på en ursäkt.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Aha..så det är mer akademiker än folk med låg utbildning som tror på djurpratare och annan övernaturligt. Ja där ser man vad lite man vet, bara så jag kan verifiera det du säger, vilken källa kan du hänvisa till ;)

Rolle
IpL


Ungefär lika mycket som du kan hänvisa till. Jag menade att det är några av de yrkesgrupper som jobbar med sådant du nämner.
Öppna ögonen. Det finns inget övernaturligt i denna värld, bara naturliga saker. Healing är absolut inte övernaturligt.

Jag antar att du inte vet att Sverige är väldigt trångsynt på många andra områden också, inte konstigt att vi ligger efter x antal hundra år i utvecklingen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 690
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 921
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp