Bukefalos 28 år!

Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det du skriver stämmer inte. Alltid.
Jag har pratat med en som kan kommunicera med djur på distans. Det enda, och då menar jag det enda, jag sa till henne, på telefon, var namnet på hästen jag ville hon skulle komma i kontakt med. Inget annat.

Resultatet var otroligt.:)

Har din häst ett unikt namn? Om inte så kan det vara vissa problem.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag anlitade en djurpratare för något år sedan bara för att visa att jag har "öppna sinnen". Jag är ju dock inte så dum så jag berättar om mina hästar först, och vilken överaskning det blev när han inte fick en siffra rätt!!! Han frågade mig saker hela tiden och jag sa att jag känner inte till några problem med hästarna. Han kom fram med den ena efter den andra teorin och vartefter han inte fick någon feedback så blev det nästan löjligt. Djurpratarens feedback från djurägaren är vad det hela handlar om.
Typiskt kvacksalveri. Tragiskt att såna gör sig pengar på lättlurade djurägare. Däremot har jag roat mig med att läsa de undersökningar som gjorts på området. De flesta verkar inte ha många rätt när det gäller hästarna. De få som jag uppfattat som seriösa verkar inte hålla på med detta för att tjäna pengar utan för att de tycker det är intressant, så de kommer ju inte med i dessa undersökningar. Hur som helst. I de undersökningar jag läst får inte ägarna avslöja mer än hästarnas namn och ägarna får heller inte (oftast) vara med under. När de fått vara närvarande har de fått vara tysta och inte för nära för att inte störa. Så feedback från ägaren är inte nåt som de vanligtvis verkar vilja ha.
Jag är övertygad om att de finns ett fåtal människor med förmågor utöver de vanliga, men de är nog väldigt få och svåra att hitta.
Nån skrev ironisk om att förr trodde man på spöken tomtar och allt möjligt. Att det finns energier kvar från tiigare liv är ju något som till och med vetenskapen håller med om och vill man kalla dem spöken så kan man väl det. Inget konstigt alls tycker jag utan tvärtom. (lite ot kanske, men det kom upp)
Det mesta om hästen kan du läsa på ägaren och dennes hantering och förhållande till sin häst.
Håller med. Prata med djuren kommer människan aldrig att kunna göra, men hittar jag en sån människa som "ser" sånt som hänt skulle det trots allt vara väldigt intressant tycker jag.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

*Kl*

Intressant detta med allt som påstås inom olika områden men som inte kan bevisas. Såg "Det okända" på burken ikväll. Programmet där man försöker hitta svar på olika fenomen folk säger sig var utsatta för, fr a i sina hem.
Kanske inte så mycket koppling till hästpratare, men ändå exempel på svårförklarliga fenomen.

Även om man bortser från medierna och deras insatser, så kvarstår ju dom drabbade personerna och deras problem. Ljuger dom? Drömmar? Naturliga orsaker? Eller finns det faktiskt omätbara fenomen vi inte ser eller förstår och därför har svårt att tro på?

Hur kan så många berätta så mycket om oförklarliga händelser om det inte finns någon substans? Vissa vill kanske bara vara med på TV, men andra verkar för seriösa för att det ska vara förklaringen. Som kvällens två norska läkare.

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Håller med. Prata med djuren kommer människan aldrig att kunna göra, men hittar jag en sån människa som "ser" sånt som hänt skulle det trots allt vara väldigt intressant tycker jag.

Att själv lyssna på sin häst är ju klart steg ett. Men när man inte längre förstår den eller hittar någon hjälp som faktiskt hjälper, ser jag inget fel med ett öppet sinne (som någon skrev, ingen häst blir skadad av att en person sitter och "tittar på hästen"). Jag har inga egna erfarenheter av detta, men en kompis har varit i kontakt med det. Personen som kom, visste inget om hästen, och berättade sedan en hel del om hästen, beteenden och tankar som stämde ihop med ägarens uppfattning om honom.. En liten tankenöt iallafall. Tro vad man tro vill, så länge som det inte skadar hästen. :)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Tja, det var väl på den tiden man även trodde på spöken, tomtar och andliga väsen som hemsökte vår vardag.

:rofl:

JAg tror gärna på spöken,tomtar och andliga väsen..................

Det är väl upp till var och en!

Har inte orkat läsa hela tråden men blir ganska upprörd över att de som har anlitat en hästpratare skulle va olämpliga som hästägare enligt dig!
Är jag en olämplig mor för att jag läser min dotters horoskop emellanåt???
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja, om du agerar efter vad som står i horoskåpet så kan du helt klart vara en olämplig mor. Om man inte använder sitt sunda förnuft utan tar till sig trams istället så kan du mycket väl utsätta din dotter för fara.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Visst ska man ha öppet sinne, men för den sakens skull ska man inte sluta tänka. Använd sunt förnuft, varför skulle det kunna vara "övernaturligt" bara för att jag inte förstår hur det går till. Det kan lika bra vara en illusion. Det finns ju många illusionister som kan trolla bort allt från kaniner till lastbilar utan att folk som ser på kan förklara det, ska man tro att det inte är vad det är, just en illusion?

Jag tror inte att en hästpratare gör någon skada på de som tar det med en nypa salt men det finns de som tar det på allvar och då kan det leda till negativa åtgärder av den som tror på det. Men om bara de som tror på dessa charlataner skulle anlita dem så skulle marknaden minska och även de som utövar detta.

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag förstår att folk går i taket när man nämner ordet hästPRATARE, då det handlar om att kunna kommunicera med djur på djurs vis.

Djur kommunicerar INTE MED ORD, de kommunicerar med känslor och bilder, att som människa tolka dessa känslor och bilder gör ju den människan till kommunikatör, inte till pratare!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Visst, och hur bevisas det att personen inte visste något i förväg. Ett av mänga sätt som dessa bedragare använder sig av är internet där det står något om de flesta människor;)

Rolle
IpL

Öh...hon visste inget om mig heller. Jag presenterade mig inte med namn och adress när jag ringde henne.
Lyckades hon hitta ngt om mig på internet på noll info från mig så va ju det oxå "övernaturligt".
;)

(Plus att telefonnr jag ringde ifrån är skyddat)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Har din häst ett unikt namn? Om inte så kan det vara vissa problem.

Ett unikt namn?
Jag förstår inte riktigt vad du menar nu...skulle det va problem om hästen inte hade ett unikt namn?
Namnet är inte unikare än andra namn...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Visst ska man ha öppet sinne, men för den sakens skull ska man inte sluta tänka. Använd sunt förnuft, varför skulle det kunna vara "övernaturligt" bara för att jag inte förstår hur det går till. Det kan lika bra vara en illusion. Det finns ju många illusionister som kan trolla bort allt från kaniner till lastbilar utan att folk som ser på kan förklara det, ska man tro att det inte är vad det är, just en illusion?

Jag tror inte att en hästpratare gör någon skada på de som tar det med en nypa salt men det finns de som tar det på allvar och då kan det leda till negativa åtgärder av den som tror på det. Men om bara de som tror på dessa charlataner skulle anlita dem så skulle marknaden minska och även de som utövar detta.

Rolle
IpL

Varför menar du att personer som har erfarenheter av detta har slutat tänka?
Visst är mkt båg inom detta område, men inte allt. Och vet man om det och tänker att så är fallet så har man inte slutat tänka. Man är tvärtom väldigt medveten om alla sidor inom detta.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag förstår att folk går i taket när man nämner ordet hästPRATARE, då det handlar om att kunna kommunicera med djur på djurs vis.

Djur kommunicerar INTE MED ORD, de kommunicerar med känslor och bilder, att som människa tolka dessa känslor och bilder gör ju den människan till kommunikatör, inte till pratare!

De som går i taket pga detta går i taket vad du än kallar det. :)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Man tror ju på det man vill tro på. Men det har aldrig kunna visats att det finns människor med dessa egenskaper när man provat under kontrollerande former ;)
Och som sagt, bara för att du inte förstår hur det gick till behöver det inte vara något "telepatiskt", det kan vara en naturlig förklaring som du förbisett och kanske också var meningen att du ska förbise;)

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Djur kommunicerar med kroppsspråk, inte med känslor och bilder. Djurens kroppsspråk är där för alla att "läsa". En liten undran dock, om hästar kommunicerar med bilder och känslor så borde dom ju inte skada varann i hagen???!! Dom kanske är bildanalfabeter eftersom dom tydligen behöver en rejäl spark från hagkompisen för att fatta??
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Man tror ju på det man vill tro på. Men det har aldrig kunna visats att det finns människor med dessa egenskaper när man provat under kontrollerande former ;)
Och som sagt, bara för att du inte förstår hur det gick till behöver det inte vara något "telepatiskt", det kan vara en naturlig förklaring som du förbisett och kanske också var meningen att du ska förbise;)

Rolle
IpL

Eftersom jag var (och är fortfarande) skeptisk och misstänksam mot människor som påstår sig kunna detta var jag väldigt medveten om vad jag sa till henne.

Och bara för att du inte tror på det betyder det inte att det inte var ngt "utöver" det du tror på. ;)

Och bara för att det inte fungerat under "kontrollerade" former med de personer som nu blivit kontrollerade så betyder inte heller det att det inte fungerar vid andra tillfällen med andra personer.
Ens sinnesstämning avgör till del hur det går, blir man spänd eller nervös eller på annat sätt pressad kanske det inte funkar.
Precis som för människor som kan vilket ämne som helst hur bra som helst...så länge det inte e frågan om prov. När tidspress och nervositet sätter in går det inte alltid bra.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Djur kommunicerar med kroppsspråk, inte med känslor och bilder. Djurens kroppsspråk är där för alla att "läsa". En liten undran dock, om hästar kommunicerar med bilder och känslor så borde dom ju inte skada varann i hagen???!! Dom kanske är bildanalfabeter eftersom dom tydligen behöver en rejäl spark från hagkompisen för att fatta??

Och hur blind är du då?
Du svarade till fel person.
Här ser vi att det ibland kan skita sig och bli fel trots att du är läskunnig.:D
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Djur kommunicerar med kroppsspråk, inte med känslor och bilder. Djurens kroppsspråk är där för alla att "läsa". En liten undran dock, om hästar kommunicerar med bilder och känslor så borde dom ju inte skada varann i hagen???!! Dom kanske är bildanalfabeter eftersom dom tydligen behöver en rejäl spark från hagkompisen för att fatta??

Du har tydligen aldrig sett en flock rovdjur jag a tillsammans, men jag kan tipsa dej om det!;)

Orkar inte ens ta upp diskussionen med sådana som du!:)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ett unikt namn?
Jag förstår inte riktigt vad du menar nu...skulle det va problem om hästen inte hade ett unikt namn?
Namnet är inte unikare än andra namn...



Om hästen heter Polly och du Anna så ska hästprataren kontakta alla hästar som lystrar till namnet Polly och som har kontakt med någon vid namn Anna + alla hästar som inte vet vad de och/eller deras ägare heter.

Kort sagt, hur ska hästprataren veta att det är rätt häst h*n kontaktar i den mån det går att kommunicera över distans. Det känns som det måste vara en överintelligent varelse om denne ska svara på ett så vagt anrop och veta att det gäller den själv vad händer om hästen inte har lust att svar, kanske är upptagen med att leka/sova/bråka. Och hur bekräftar hästprataren att h*n pratade med rätt häst över huvudtaget med så knapphändiga uppgifter.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eftersom jag var (och är fortfarande) skeptisk och misstänksam mot människor som påstår sig kunna detta var jag väldigt medveten om vad jag sa till henne.

Och bara för att du inte tror på det betyder det inte att det inte var ngt "utöver" det du tror på. ;)

Och bara för att det inte fungerat under "kontrollerade" former med de personer som nu blivit kontrollerade så betyder inte heller det att det inte fungerar vid andra tillfällen med andra personer.
Ens sinnesstämning avgör till del hur det går, blir man spänd eller nervös eller på annat sätt pressad kanske det inte funkar.
Precis som för människor som kan vilket ämne som helst hur bra som helst...så länge det inte e frågan om prov. När tidspress och nervositet sätter in går det inte alltid bra.

En del poänger, men nog borde det fungera någon gång, och hur förklarar man att hästprataren menar att de fått svar och förmedlar det och sedan visar det sig vara osant när man kollar upp det? Ljög hästen eller, eller ljuger hästprataren enbart utifrån att han/hon är pressad och eller nervös?
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om hästen heter Polly och du Anna så ska hästprataren kontakta alla hästar som lystrar till namnet Polly och som har kontakt med någon vid namn Anna + alla hästar som inte vet vad de och/eller deras ägare heter.

Kort sagt, hur ska hästprataren veta att det är rätt häst h*n kontaktar i den mån det går att kommunicera över distans. Det känns som det måste vara en överintelligent varelse om denne ska svara på ett så vagt anrop och veta att det gäller den själv vad händer om hästen inte har lust att svar, kanske är upptagen med att leka/sova/bråka. Och hur bekräftar hästprataren att h*n pratade med rätt häst över huvudtaget med så knapphändiga uppgifter.

Detta kräver att man då oxå kan tänka sig att hästen faktiskt är ngt mer än en omedveten kötthög.
Att den har koll och vetskap om mer än vi kan se fysiskt.
Skulle det nu vara så att en människa kan få kontakt med hästen på distans så kräver det ju att hästen är "med" på det. Och kan den förstå det så kan den antagligen förstå att dess ägare är ute efter en sådan kontakt.
Enligt henne som jag pratade med var det så att djuren har sina "kontakter" på andra sidan som förmedlar det djuret vill till djurprataren -djuret gör det alltså inte själv direkt till henne. Det är ett sätt att förklara hur det funkar (då vi faktiskt inte kan se hur det går till med våra fysiska ögon).
Och dessa "kontakter" var medvetna om mina planer och de var medvetna om att jag kontaktade henne och kunde sen leda henne rätt.

För mig blev det bekräftat att hon fått kontakt med rätt häst när hon berättade vad han "sagt". Jag gjorde det även med mina andra två hästar i samma veva. Alla sa de sina saker som stämde precis in på just dem. Deras personligheter, vad vi gör när jag hanterar dem, vad de ansåg om hur jag gör vissa saker...detaljer som var mitt i prick. Och då menar jag inte ngn vardaglig grej, som att jag har hittat rätt ställe att klia dem på.

Och hon gjorde det inte under samtalet vi hade på telefon utan vi hördes igen dagen efter. Så det kanske är lätt att hitta rätt, men för mig var det fullträff.
Naturligtvis berodde det ju på om hästen hade tid och lust att "säga" ngt oxå.
Hon tog inte heller betalt om det inte fungerade. Om det skulle ha blivit ngt galet i kommunikationen, om hon inte hittat rätt eller om det som kom fram inte stämde.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 560
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 192
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 163
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 892
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp