Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag antar att du inte vet att Sverige är väldigt trångsynt på många andra områden också, inte konstigt att vi ligger efter x antal hundra år i utvecklingen.

Jag bara undrar inom vilka områden vi är hundratals år efter i utvecklingen numera? Visst har Sverige varit 'efter' tidigare i historien, men det var ju tämligen längesedan. Nu kan jag inte komma på något som vi är efter inom. Och jo, jag har läst historia. En hel del. :D

Ämnet i övrigt har jag behandlat i tidigare inlägg. :)

Angelwings- historielärare och putsar ständigt på sitt stora arbete om Tudor-tidens England. :love:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det är lustigt....först säger ngn här att man inte kan tro på det pga att man lämnat ut för många uppgifter om sig själv till kommunikatören, vilket visar på att det är bluff.
När man då svarar att man lämnat ut minimalt med uppgifter (hästens namn) så kommer ngn annan och skriver att det oxå måste visa på att det inte kan stämma.
Hur man än gör.... :)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

En del poänger, men nog borde det fungera någon gång, och hur förklarar man att hästprataren menar att de fått svar och förmedlar det och sedan visar det sig vara osant när man kollar upp det? Ljög hästen eller, eller ljuger hästprataren enbart utifrån att han/hon är pressad och eller nervös?

Jag tror som sagt inte på alla som påstår sig kunna detta.:)
Jag har även varit med om tillfällen där det sagts saker (av ett "medium", nu inte inom hästeriet) som jag inte kunnat hålla med om men som efter några månader visat sig stämma, när jag av en "slump?" fått veta att det faktiskt stämt. Det var alltså ngt som låg bakåt i historien som jag inte visste om helt enkelt.
Kanske kan va samma i dessa fall ibland?

Jag hade ut en djurkommunikatör en gång, en mer känd sådan, som bara babblade massa strunt. Och där kändes det som om jag lika gärna kunnat elda upp pengarna.
Jag tror att de som vill luras inom detta område gör det. Ibland finns det dock personer som verkligen tror att de kan det oxå, som inte är ute efter att luras. Men de borde inte bli så långvariga kan jag tycka. Det handlar väl om var och ens samvete.
Jag tror däremot inte att hästen ljuger.:) Det kan säkert förekomma missförstånd och feltolkningar från människans sida men djuret har ju ingen anledning att hitta på en massa saker. Jag tror att såna låga beteenden är människans last.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

*kl*

Tycker det verkar vara ett smart sätt att tjäna bra med pengar utan varesig fysisk ansträngning eller utbildning. :) Kul grej, men jag tycker att hästar är såna fantastiska varelser att man inte ska förminska dem genom men massa männiksokultur och hokus pokus. De har fantasier, rädslor och tycke och smak, men tror inte de har något behov av att babbla på om allting som vi människor roar oss med, och därmed tror jag inte de har någon som helst telepatisk förmåga på det sättet.

Många gånger när det stämmer är det ju som med horoskop, många saker stämmer just för att man tänker på dem på det sättet. Inget fel med att roa sig med en träff med en hästviskare, mne de tär nog inget jag skulle orka lägga pengar på, även om det finns roliga exempel där saker råkat stämma.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

"Även en blind höna kan finna ett korn"
Hur många fel har denna person haft tidigare och efter och som visste allt om dig och din häst.
Det räcker att de gissar rätt en gång på 50 så är personen som anlitade mediet så förbluffad att det är värt 100 rätta träffar ;):rofl:

Att det finns så många sätt att slå hål på vad du tror beror på att det finns så många brister i resonemanget.

Rolle
IpL
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag är öppen för att det kan finnas något, jag kan gå med på att det går att kommunicera telepatiskt. Jag kan till och med tänka mig att avstånd inte har någon större betydelse. Och jag tror inte en enda här ser än häst som en omedveten kötthög, där fantiserar du bra friskt och är bra fördomsfull mot övriga Bukefalister och mig. Jag tro även att hästen kan vilja kommunicera med sina människor och faktiskt dagligen gör det.

Problemet här hur mycket man än tror på andar och andra sidan blir det svårt att tänka sig att de kan hitta rätt. Och om man kan tänka sig det så borde namnet vara helt överflödigt då kontakten använder helt andra medel än namnet för att hitta rätt.
----
Och en fråga om uppgifterna om samtalet du fick. Rörde det sig om nuet som är lätt verifierade.

(förra veckan så var jag på hopptävling, jag rev 2 hinder och matte var ledsen, vi är 5 hästar i hagen, 1 ljus som är liten 3 mörka och jag. Vi var på ridbanan igår och någon ny stod i mitten och tittade på oss. Hon fick matte att släppa på tyglarna så jag vågade trava ordentlig. Igår kom vi ut jätte sent i hagen. Jag är jättehalt på v back just nu. Någon var här idag och skar i hoven.)

Eller var det i stilen.

(Ibland blir jag spänd när jag är ute, det beror på att jag blev skrämd under inridningen. Jag kände en flicka innan hon hade ljust hår och älskade mig. Jag har haft ont i ryggen och någon klämde på mig, nu är det bra. )

Den sen kategorin kan stämma in på i stort sätt alla hästar medans jag aldrig/sällan hört talas om någon hästpratare som kan beskriva mycket konkreta specifika detaljer och pricka rätt på allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående såkallade hästpratare...

"Även en blind höna kan finna ett korn"
Hur många fel har denna person haft tidigare och efter och som visste allt om dig och din häst.
Det räcker att de gissar rätt en gång på 50 så är personen som anlitade mediet så förbluffad att det är värt 100 rätta träffar ;):rofl:

Att det finns så många sätt att slå hål på vad du tror beror på att det finns så många brister i resonemanget.

Rolle
IpL

Jag ser vad du skriver och jag köper inte vad vem som helst, som påstår sig kunna detta, säger. Det är ngt du inte verkar förstå i det jag skrivit.

Jag vet inte heller hur många ggr hon haft fel i det hon sagt till andra. Med mina tre hästar hade hon helt rätt.
Och jag går på det jag fick ut av det, skulle jag anlita henne igen och få ett annat resultat -med alla fel, får jag väl ta ställning till varför det blev så den gången. Men då skulle jag inte heller behöva betala ngt för det.

Det jag fick veta om mina hästar var väldigt intressant och det va en kul grej.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag är öppen för att det kan finnas något, jag kan gå med på att det går att kommunicera telepatiskt. Jag kan till och med tänka mig att avstånd inte har någon större betydelse. Och jag tror inte en enda här ser än häst som en omedveten kötthög, där fantiserar du bra friskt och är bra fördomsfull mot övriga Bukefalister och mig. Jag tro även att hästen kan vilja kommunicera med sina människor och faktiskt dagligen gör det.

Jag skrev det där med kötthög på ett drastiskt sätt för att få fram vad jag menade. Har inte sagt att du eller ngn annan här tycker så om hästar.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag är öppen för att det kan finnas något, jag kan gå med på att det går att kommunicera telepatiskt. Jag kan till och med tänka mig att avstånd inte har någon större betydelse. Och jag tror inte en enda här ser än häst som en omedveten kötthög, där fantiserar du bra friskt och är bra fördomsfull mot övriga Bukefalister och mig. Jag tro även att hästen kan vilja kommunicera med sina människor och faktiskt dagligen gör det.

Problemet här hur mycket man än tror på andar och andra sidan blir det svårt att tänka sig att de kan hitta rätt. Och om man kan tänka sig det så borde namnet vara helt överflödigt då kontakten använder helt andra medel än namnet för att hitta rätt.
----
Och en fråga om uppgifterna om samtalet du fick. Rörde det sig om nuet som är lätt verifierade.

(förra veckan så var jag på hopptävling, jag rev 2 hinder och matte var ledsen, vi är 5 hästar i hagen, 1 ljus som är liten 3 mörka och jag. Vi var på ridbanan igår och någon ny stod i mitten och tittade på oss. Hon fick matte att släppa på tyglarna så jag vågade trava ordentlig. Igår kom vi ut jätte sent i hagen. Jag är jättehalt på v back just nu. Någon var här idag och skar i hoven.)

Eller var det i stilen.

(Ibland blir jag spänd när jag är ute, det beror på att jag blev skrämd under inridningen. Jag kände en flicka innan hon hade ljust hår och älskade mig. Jag har haft ont i ryggen och någon klämde på mig, nu är det bra. )

Den sen kategorin kan stämma in på i stort sätt alla hästar medans jag aldrig/sällan hört talas om någon hästpratare som kan beskriva mycket konkreta specifika detaljer och pricka rätt på allt.

Jag minns inte alla detaljer nu...och jag vill inte heller ta upp det här.:)

Men det var bla detaljer om hur jag och hästarna umgås. De hade olika saker de ville poängtera på, en tyckte speciellt en sak jag brukar göra var väldigt positiv medan den andra hade helt andra detaljer som han tyckte.
Och bägges "åsíkter" passade precis in på det jag redan kände inom mig själv om dem, och på deras personligheter och på vad de uppskattar och inte.
De är mkt olika kan jag säga.
Samma sak med den tredje.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja, om du agerar efter vad som står i horoskåpet så kan du helt klart vara en olämplig mor. Om man inte använder sitt sunda förnuft utan tar till sig trams istället så kan du mycket väl utsätta din dotter för fara.

Nu utgår jag från människor med sunt förnuft:grin:
Men på TS låter det som ingen som anlitar en hästpratare kan tänka själv.

MIn häst fick det som en rolig present för länge sedan,alltså en hästpratare,och alla med nått bakom pannbenet tar det med en stor nypa salt.

Precis som med ex. horoskop
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag minns inte alla detaljer nu...och jag vill inte heller ta upp det här.:)

Men det var bla detaljer om hur jag och hästarna umgås. De hade olika saker de ville poängtera på, en tyckte speciellt en sak jag brukar göra var väldigt positiv medan den andra hade helt andra detaljer som han tyckte.
Och bägges "åsíkter" passade precis in på det jag redan kände inom mig själv om dem, och på deras personligheter och på vad de uppskattar och inte.
De är mkt olika kan jag säga.
Samma sak med den tredje.

Så det var inga kontrollerbara uppgifter typ älskar morötter och äter inte äpple eller rev ett hinder i helgen, utan "mjuka" uppgifter? Stämde allt till 100% eller var det en del som inte stämde alls eller bara halvt om halvt?

Tyvärr så finns det många händelser som folk anser är speciella som trots allt är normalt och något de flesta pysslar med. Tar hästprataren upp exv 10 vanliga "bilder" så kanske 80% hästägare tycker att de stämmer in perfekt i vart fall på 6-8 punkter och en tycker det är ganska rätt på hälften och en anser att det är åt skogen. Samtidigt så skulle resultatet kanske bli det samma med 10 slumpmässiga ägare och hästar just för att det är så vanligt förekommande.

Om du anlitar en hästpratare en annan gång så försök få fram den typen av uppgifter som är kontrollerbara, be att de frågar om en specifik detalj som varför hästen börjat vägra på vattenhinder (som han aldrig överhuvudtaget testat att hoppa) eller varför han inte gillar medryttare (som inte existerar) eller liknande. Se till att du inte avslöjar dig med frågorna och blanda in lite vettiga också. Alla andra svar än att hästen aldrig sett medryttaren och undrar vad en vattengrav är (eller undrar om man kan bada i dem typ) indikerar att det är bluff.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

MIn häst fick det som en rolig present för länge sedan,alltså en hästpratare,och alla med nått bakom pannbenet tar det med en stor nypa salt.

Precis som med ex. horoskop

Om man med horoskop menar ett "riktigt" horoskop, uträknat efter ens födelsedatum och -plats, med alla hus och ascendenter och transiter och så vidare, så jo, det är många som tar det på fullt allvar.

Om man med horoskop menar veckotidningarnas solhoroskop, så jo, många tror på dem också.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

*Kl*

Intressant detta med allt som påstås inom olika områden men som inte kan bevisas. Såg "Det okända" på burken ikväll. Programmet där man försöker hitta svar på olika fenomen folk säger sig var utsatta för, fr a i sina hem.
Sånt har ju forskarna fått en del svar på. Det finns mycket människan inte kommit fram till än och kan bevisa, men det betyder ju inte att det inte finns. Gå tillbaka 50 år. Det är mycket som bevisats sedan dess, men det fanns innan också. Forskningen går framåt, men allt tar sin tid. Om 10 eller 20 år kan säkert mycket bevisas som inte kan bevisas idag. :)
Kanske inte så mycket koppling till hästpratare, men ändå exempel på svårförklarliga fenomen.
Ja. Men även om de är svårförklarliga så kan de ju finnas.
Eller finns det faktiskt omätbara fenomen vi inte ser eller förstår och därför har svårt att tro på?
Ja det tror jag i allafall.
Hur kan så många berätta så mycket om oförklarliga händelser om det inte finns någon substans? Vissa vill kanske bara vara med på TV, men andra verkar för seriösa för att det ska vara förklaringen. Som kvällens två norska läkare.
Ja det finns säkert både de som vill synas i media och de riktigt seriösa som söker svar.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det är ju lättare och mer spännande att förklara något med övernaturlighet än med vetenskap. Det finns ju jätteduktiga illusionister dvs trollkonstnärer så försörjer sig på att visa de mest häpnadsväckande trick. Skulle dessa påstå att det var riktig magi så skulle ni med "öppna sinnen" köpa detta.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Så det var inga kontrollerbara uppgifter typ älskar morötter och äter inte äpple eller rev ett hinder i helgen, utan "mjuka" uppgifter? Stämde allt till 100% eller var det en del som inte stämde alls eller bara halvt om halvt?

Tyvärr så finns det många händelser som folk anser är speciella som trots allt är normalt och något de flesta pysslar med. Tar hästprataren upp exv 10 vanliga "bilder" så kanske 80% hästägare tycker att de stämmer in perfekt i vart fall på 6-8 punkter och en tycker det är ganska rätt på hälften och en anser att det är åt skogen. Samtidigt så skulle resultatet kanske bli det samma med 10 slumpmässiga ägare och hästar just för att det är så vanligt förekommande.

Om du anlitar en hästpratare en annan gång så försök få fram den typen av uppgifter som är kontrollerbara, be att de frågar om en specifik detalj som varför hästen börjat vägra på vattenhinder (som han aldrig överhuvudtaget testat att hoppa) eller varför han inte gillar medryttare (som inte existerar) eller liknande. Se till att du inte avslöjar dig med frågorna och blanda in lite vettiga också. Alla andra svar än att hästen aldrig sett medryttaren och undrar vad en vattengrav är (eller undrar om man kan bada i dem typ) indikerar att det är bluff.

Vad menar du med kontrollerbara uppgifter? Det är klart att de var kontrollerbara för mig eftersom jag äger hästarna.
Och som jag skrev, jag tänker inte ta detaljerna här, försök respektera det.
Men det var specifika detaljer som kom fram från alla tre som passade in på just dem. På saker som hänt och saker vi gjort.
Och jag har oxå skrivit tidigare att det inte handlade om alldagliga "händer vem som helst" saker.

Jag skulle aldrig ställa några frågor på det sättet du tycker att man ska göra för då har jag gett henne ngt att gå på.
Jag ville bara veta om det var ngt de ville säga mig. Jag ger inga som helst ledtrådar till nånting.

Du kan fortsätta analysera mina svar och vränga dem till det du tycker men jag har varit tydlig med min erfarenhet av detta. Så tydlig jag nu vill vara på detta forum.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det är ju lättare och mer spännande att förklara något med övernaturlighet än med vetenskap. Det finns ju jätteduktiga illusionister dvs trollkonstnärer så försörjer sig på att visa de mest häpnadsväckande trick. Skulle dessa påstå att det var riktig magi så skulle ni med "öppna sinnen" köpa detta.

Och skulle trollkarlarna kunna utföra "riktig" magi och göra det mitt framför ögonen på dig så skulle du blunda, hålla för öronen och skrika "det är inte sant, det går inte, du e en icketänkande trollkarl, vill inte se, vill inte se!!!" osv osv

Och sen skulle du gå därifrån och känna dig nöjd med din vetenskapliga och sunda analys av läget.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag skulle tänka: oj vilket skickligt trick. :) Och bli imponerad.

Tror verkligen inte hästar har minsta tillstymmelse till telepatisk förmåga. Vi människor babblar om allt hela tiden, och när hästarna mest helatiden är tysta så inbillar vi oss att de babblar på ändå, fast via telepati.

Klart de tänker, funderar, är rädda för saker osv, men det har itne med saken att göra. De är djur, precis som vi.

Om någon tex skulle säga till mig att din häst tycker det är bra att du är så lugn, så skulle det stämma. Men även om personen sa att hästen tycker det är jobbigt när du är stressad, fast det är motsatsen. Hon skulle kunna säga att det är läskigt att vara själv när inga andra hästar är med, men även att hon känner sig trygg med att vara själv med mig. Allt skulle kännas som spot on, i och med att jag och min häst umgås väldigt mkt och ofta är på promenader bara hon och jag, men att hon har problem med bakskygghet.

Jag känner jätteofta att horoskop stämmer bra, riktigt specifika saker, men sen när jag läser någon annana horoskop stämmer det lika bra. :p
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Första gången jag var hos henne träffades vi hemma hos henne, hon ville bara veta namnet på hästen. Ingen mer information hade hon fått då. Men ja, jag tror att många s.k. djurpratare är bluffmakare. Dock tjänar inte denna något på det,eftersom hon inte vill ha betalt alls, sommarhalvåret kan man typ hålla utkik efter vissa växter, men annars inget. Och jo, fodret hjälpte lite, men det är en hel del kvar. Hur eller som skadar det varken mig eller hästen att ersätta havre och vete i båda våra koster med något annat.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Kort sagt en människa med kunskaper om hästar och psykologi kan producera rapporter om vilken häst som helst genom att ge inte alltför preciserade uppgifter av de mjuka slaget, om känslor/rädslor/historiska vaga händelser som om man inte analyserar stämmer till stor del på väldigt många hästar, i synnerhet som ägaren gärna i huvudet lägger till och anpassar efter situationen.

För att hästprateriet ska indikera på att det fungerar ska bör hästprataren kunna få fram nära nog 100% träff och inkludera uppgifter såsom rider man eller kör man hästen, brukar den få morötter till frukosten, rev den något hinder på träningen igår, hur ser bästisen ut, vilken hage gick hästen i igår, rids den av många eller bara en människa.

Anser du att ställa kontrollfrågor (varav hälften är ren bluff) är att ge ledtrådar så lär du aldrig kunna avslöja en skicklig bluffmakare.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Av vem skall den skicklige hästprataren få dessa uppgifter då hästar inte på något sätt vet om vad dom ätit till frukost eller kan hålla reda på var deras hagkompisar finns. Det är ju löjligt och skrämmande att det finns människor som äger hästar som tror att hästen är medveten om mänskligt trams. Om detta skulle vara möjligt så måste hästen först och främst tänka som en människa och därtill analysera situationer såsom, det är kul med dressyr, jag rev ett hinder, jag fick rivna morötter etc...Jesus!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 498
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 855
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp