Anmäla svartjobb

danilo

Trådstartare
Någon som vet vad som gäller om man vill anmäla en gård för att anställa svart? Vem ska man vända sig till? Om man själv har jobbat svart där, vad händer då? Får man bara betala tillbaka skatten, eller blir det något mer?

Jag har sökt lite men inte hittat någon info, alla som vet något får GÄRNA berätta!
 
Sv: Anmäla svartjobb

det går väl alltid att tipsa anonymt men undrar om de brukar lägga ner nån större energi på det :smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jga tror man måste betala betydligt mer än bara skatt om man jobbar svart, tror det är straffskatt på sånt osv.Så om du vill behålla dina pengar är det nog bäst att du tipsar anonymt.Däremot fattar jag inte at du i såna fall gick med på att jobba svart, var det för att det passade att få svarta pengar men nu när det inte passar längre kan du anmäla "arbetsgivarna"?För du har ju begått brott du oxå :smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

danilo skrev:
Någon som vet vad som gäller om man vill anmäla en gård för att anställa svart? Vem ska man vända sig till? Om man själv har jobbat svart där, vad händer då? Får man bara betala tillbaka skatten, eller blir det något mer?

Jag har sökt lite men inte hittat någon info, alla som vet något får GÄRNA berätta!

Det är klart att du skall anmäla till Skattemyndigheten om gården satt i system att utnyttja svart arbetskraft!

Men det är ju ganska märkligt att du som själv jobbat svart där, gör det. Det låter som någon typ av "hämnd"-aktion.

Om du har haft en högst begränsad tid på gården, så kommer förmodligen Skattemyndigheten att se mellan fingrarna på ditt löneuttag och bara korrigera med skatt. Men om du jobbat där länge för att först nu anmäla så är du ju gravt medskyldig till brottet.

Men som sagt, jag tycker definitivt du ska anmäla!

Vi MÅSTE hjälpas åt alla för att få bort de svarta pengarna ur hästbranschen! De urholkar en bransch som annars har en klart ljusnande framtid!

Och ni som läser detta och inte har rent mjöl i påsen: Tänk efter före, så slipper ni obehagliga överraskningar i form av usel pension, skatterevisioner, noll sjukförsäkring, allmänt åtal och fängelse! Och dessutom göra oss alla en tjänst, så att stämpeln som myglarbransch på hästbranschen försvinner.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Ja där står det:

Om man själv har jobbat svart där, vad händer då? Får man bara betala tillbaka skatten, eller blir det något mer?



Inte att hon själv jobbat svart så vitt jag kan se. Om hon verkligen har gjort det eller inte får hon svara på själv.
 
Sv: Anmäla svartjobb

neywaz skrev:
Ja där står det:

Om man själv har jobbat svart där, vad händer då? Får man bara betala tillbaka skatten, eller blir det något mer?



Inte att hon själv jobbat svart så vitt jag kan se. Om hon verkligen har gjort det eller inte får hon svara på själv.

Läs igen! ;)
 
Sv: Anmäla svartjobb

ehe, jag svarar tilla alla:

anledningen till att jag tog jobbet var för att det var vitt. sen kommer jag dit och får höra att det visst är svart, att de alltså i stort sett ljugit. det är då mitt i juni när det är kört att få något annat sommarjobb, samtidigt som jag tyckte att jobbet annars verkade bra. därför tog jag det ändå. p.g.a. mitt allt större dåliga samvete funderar jag därför NU på att anmäla det.

om det var så att det passade DÅ att få pengar men inte nu, så skulle jag väl knappast anmäla eftersom risken är rätt stor att jag hamnar i problem själv.

tack för tipsen annars, även om det inte verkar vara någon som har någon stenkoll.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Varför ödsla energi, staten får redan mer än vad de behöver. :devil: Nä, men ärligt talat så hade jag nog låtit dem sköta sitt. Sålänge de som arbetar där är medveten om det och det hela fungerar för alla. Handlar det om att lura folk på arbete så är det en annan sak.

Skattefiffel är att lura staten och det är det värsta brottet du kan göra i Sverige. Värre än mord, våldtäckt allt. Otroligt men sant. :smirk:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Om alla stall drevs ärligt så går stallhyrorna upp till minst det dubbla. Vill man köpa hö av bonden till vita priser? Det slår tillbaka på en själv om man är så samvetsgrann. Jag har inget som helst emot att köpa foder billigare utan kvitto, eller att betala min hovslagare svart. Jag skulle inte ha råd att ha häst om jag skulle skatta på allt jag gör och köper.
 
Sv: Anmäla svartjobb

danilo skrev:
Någon som vet vad som gäller om man vill anmäla en gård för att anställa svart? Vem ska man vända sig till? Om man själv har jobbat svart där, vad händer då? Får man bara betala tillbaka skatten, eller blir det något mer?

Jag har sökt lite men inte hittat någon info, alla som vet något får GÄRNA berätta!

Att anmäla är väl bara att göra. Det är dock inte säkert att Skattemyndigheten gör något åt det. Kan vara "ringa" omfattning.

Din skuld i det hela beror nog en del på om det var i somras eller ej. Var det nu i somras kan du ju spela dum och säga att du inte fattat att de inte betalat skatt på dej. (Jag menar med din moral så är det väl ok..) Var det förra sommaren så är det lite svårare för dej att klara dej ur det. Då blir det onekligen böter.

Sen har jag funderingar på ditt sätt att tänka. Hämnden är ljuv?
Lite svårt att acceptera att du trots allt fortsatt jobba där. Du har gjort ett val.

Som någon skrev. Hur många här hade haft råd att ha häst om allt var "vitt". Det innebär att det mesta skulle bli 20 % dyrare.

Jag tillhör de som kör vitt eftersom jag har hästarna i företaget. Inga anställda dock :angel:
 
Sv: Anmäla svartjobb

tintilar skrev:
Skattefiffel är att lura staten och det är det värsta brottet du kan göra i Sverige. Värre än mord, våldtäkt allt. Otroligt men sant. :smirk:

Njae... allla gör ju det :angel:
Nåja nästan alla iallafall. (alltså fifflar, inte våldtar eller mördar.)

Men det är klart åker man dit så... tycker staten att man är en otäcking. :idea:
 
Sv: Anmäla svartjobb

kenneth skrev:
Om alla stall drevs ärligt så går stallhyrorna upp till minst det dubbla. Vill man köpa hö av bonden till vita priser? Det slår tillbaka på en själv om man är så samvetsgrann. Jag har inget som helst emot att köpa foder billigare utan kvitto, eller att betala min hovslagare svart. Jag skulle inte ha råd att ha häst om jag skulle skatta på allt jag gör och köper.

Vilken j-la inställning, rent ut sagt! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Om alla stall (eller åtminstone nästan alla) drevs ärligt skulle istället alla stall kunna ta ut vad det faktiskt kostar att driva ett stall och till och med låta anställda kunna leva på sin lön för ett mer än heltidsjobb!!!!

Men du tycker tydligen att det är OK att så stor andel unga tjejer med stalljobb står helt utanför det sociala skyddsnätet? Och kommer att sitta med låg pension i framtiden? Blir man sjuk eller gravid så får man ofta i princip sparken och står omedelbart helt utan inkomst....

Om du inte har råd att ha din häst vitt så är det dags att sälja! Och vad är det för hovslagare som tar svarta pengar? Knappast utbildad och knappast seriöst....

Jag håller med om att det är svårt att straffvärdera skattesmitning mot våldsbrott och kanske är straffskalan sned i vårt land. Men att säga att skattebrott gällande svartjobb skulle vara "godtagbart" är ju helt åt fanders! Då har man ju inte tänkt längre än näsan räcker, och då har man också en kort näsa! :mad: Jag tycker att straffet nästan uteslutande dock skall läggas på den som ERBJUDER svarta löner eller svarta tjänster. Ungdomar som motvilligt och desperat hamnat i fällan bör inte straffas....

Nä, fy fan för personer runt om i detta land driver verksamheter baserat på oredovisade intäkter. De är en cancersvulst på hela hästnäringen och en grundläggande orsak till att det är svårt att få politiker och andra att se hästnäringen som en seriös bransch där många jobb kan skapas!

Och det verkar ju tyvärr som det finns en bred acceptans för svarta pengar bland foruminläggarna. Dags för lite eftertanke? (eller skaffa längre näsor....)
 
Sv: Anmäla svartjobb

tintilar skrev:
Varför ödsla energi, staten får redan mer än vad de behöver. :devil: Nä, men ärligt talat så hade jag nog låtit dem sköta sitt. Sålänge de som arbetar där är medveten om det och det hela fungerar för alla. Handlar det om att lura folk på arbete så är det en annan sak.

Skattefiffel är att lura staten och det är det värsta brottet du kan göra i Sverige. Värre än mord, våldtäckt allt. Otroligt men sant. :smirk:

Det är ju att lura folk på ett riktigt arbete! :mad: Ett svartjobb har ju anställningstrygghet nolla, se mitt inlägg nedan!

Skattefiffel är ett sätt att underminera sund konkurrens och möjlighet för lönsamhet som ger riktiga jobb. Med andra ord en riktig cancersvulst i näringen. Och med den andel svart som finns i hästnäringen så är det ett GIGANTISKT bekymmer. :mad:

Jag kan bara hoppas att var och en tänker efter längre än sin egen plånbok och inser att vi alla måste hjälpas åt att stoppa verksamheter som drivs med svarta pengar.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter om vad svartjobb drar med sig (anställningstrygghet, försäkringsbedrägerier (sjukpension/sjukkassa), förlorade riktiga jobb, m.m. m.m. m.m. ) men nöjer mig med att säga:

Tänk ordentligt!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Idasagare skrev:
Som någon skrev. Hur många här hade haft råd att ha häst om allt var "vitt". Det innebär att det mesta skulle bli 20 % dyrare.

Du menar alltså "att det mesta" är svart? Och var kommer 20% ifrån? Det är ju inte bara momsen man sticker undan.

Och varför skulle inte folk ha råd om det var i snitt 20% dyrare att ha häst?????? Jag har inte träffat många som lever på yttersta marginalen som skaffar häst, faktiskt. Dock är det många som har det ganska knapert, men man har ju prioriterat att ha häst och 20% skulle knappast ändra det.

Och varför skall vi inte kunna unna alla hästarbetare att arbeta under drägliga jobbförhållanden? Det handlar ju i första hand inte om priset hit och dit, utan ganska ofta döljer svarta pengar en mer omfattande fiffelverksamhet, där personer t.ex. kanske går sjuskrivna eller sjukpensionerade 100% trots full verksamhet hemma, m.m....
 
Sv: Anmäla svartjobb

Du menar alltså "att det mesta" är svart? Och var kommer 20% ifrån? Det är ju inte bara momsen man sticker undan.

Japp för många "vanliga" hästägare är det mesta svart. Uppstallning - foder - hovslagare - veterinär - tränare mm.

Helt rätt att det inte bara är momsen men de flesta kör ju en del vitt och en del svart. Då är det momsen som skiljer för den enskilde. I det stora hela blir det givetvis ännu dyrare för då ska jag som "vanlig" hästägare även betala skatten som ska betalas in.

Jag försvarar inte svartjobb i det långa loppet men som t.ex sommarvikarie förstår jag det. Från båda håll. Med lön kan man missa studiemedel osv. Man får en summa i handen och det handlar inte särskilt mycket om pensionen. :angel:

Försäkringar har ju inte med svart/vitt att göra. :idea:
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Och varför skall vi inte kunna unna alla hästarbetare att arbeta under drägliga jobbförhållanden? Det handlar ju i första hand inte om priset hit och dit, utan ganska ofta döljer svarta pengar en mer omfattande fiffelverksamhet, där personer t.ex. kanske går sjuskrivna eller sjukpensionerade 100% trots full verksamhet hemma, m.m....

Här håller jag däremot med. OM det är så... fast det är det dock inte i de fall jag känner till.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Idasagare skrev:
Japp för många "vanliga" hästägare är det mesta svart. Uppstallning - foder - hovslagare - veterinär - tränare mm.

Vad är det för märkligt folk "vanliga" hästägare anlitar????? Att anlita en veterinär eller hovslagare svart är ju näst intill dumhet? Hört talas om ansvarsförsäkringar? Ingen veterinär eller hovslagare lär ju vilja betala höga självrisker för felbehandlingar som kommer från "svart"-jobb......

Min förhoppning är helt klart att dessa personer som systematiskt erbjuder svarta tjänster, blir anmälda, hårt ekonomiskt straffade och försvinner ur näringen.

Svarta pengar skapar ju en direkt osund konkurrenssituation. Det blir omöjligt för konsumenterna att jämföra priser på ett bra sätt, se bara alla märkliga trådar på Bukefalos gällande priser!!!!!

Idasagare skrev:
Jag försvarar inte svartjobb i det långa loppet men som t.ex sommarvikarie förstår jag det. Från båda håll. Med lön kan man missa studiemedel osv. Man får en summa i handen och det handlar inte särskilt mycket om pensionen. :angel:

Men det är en stor del av problemet, man tar in folk på kort tid, byter personal ofta med svarta löner. Och därmed skapas inget riktigt jobb.....

Idasagare skrev:
Försäkringar har ju inte med svart/vitt att göra. :idea:

Tyvärr, det är precis det det har att göra. Men givetvis inte alltid. Som jag skrev tidigare är det lättare att komma undan försäkringsbedrägeri med sjukpenning och sjukpension om man inte redovisar andra inkomster. Och är man försörjd av skattepengar är det en himla dubbelmoral att inte betala det man är skyldig!!!!!

Och människan är underlig, så fort man har fifflat lite så är det många som resonerar: "lite till" är ju bara rätt. Tänk på allt fusk med skattemedel osv osv. Tänker man till så inser man då att man själv kanske är en del av problemet.......

Tänk så här istället:
"För varje hovslagare som skor svart, så försvinner en möjlig dagisplats på närliggande daghemmet"
"För varje veterinär som jobbar svart, får tant Greta två mindre hembesök i veckan av hemtjänsten."
"För varje tränare som jobbar svart, går en välutbildad ung hästtjej utan rimlig lön (tvingas till arbetslöshet eller svartjobb)."

Det är givetvis en indirekt tankegång. Men kopplingen är stark.

Alltså:
* Köp inte svarta tjänster/produkter.
* Erbjud inte svarta tjänster/produkter.
* Anmäl verksamheter som systematiskt gör något av ovanstående.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Ser inte det riktigt lika svart/vitt på det sättet som du. Nyanserna är många. Världen är inte så enkel. Funderar lite på vilken värld du lever i? Är du verkligen företagare?

Hästägare som har gott om pengar finns men det är inte den världen jag tänker på utan de vanliga hästägarna som betalar "allt" med skattade pengar. Det är ju ingen ny företeelse...

Ang vet/hovslagare så finns det ingen risk. OM något händer så är det givetvis vitt, vad trodde du? Liksom i de flesta andra "möjliga tillfälle". :crazy:

Hade allt inom hästvärlden varit vitt så tror jag näringen varit stor, riktigt stor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp