Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

men om man som exempelvis mig kom på en arbetsintervju till ett stort välkänt stall i hopp om ett arbete. Gjorde en två veckors skolpraktik där för att lära känna stället och folket och vi sa att jag skulle stanna kvar och arbete där efter praktiken.(tog studenten)

Då plötsligt är jobbet svart, det är en svältlön och orimligt långa och hårda arbetsdagar och mycket liten ledighet.
Jag åkte därför hem direkt efter min praktik och var både frustrerad och sur..... :mad:

Kan man anmäla ställen man får nys om? jag har ju rent mjöl i påsen och har aldrig arbetat svart. Hur går man tillväga?
 
Sv: Anmäla svartjobb

Fråga till Peter Lundin. När i historien har staten sänkt skatt pga att dom fått in mycket skatteintäckter??? Mer skatt, mer utgifter!! Så har det funkat alltid och det är naivt och tro att skatten skulle sjunka, det har aldrig hänt förr. Skatten sänks om man byter politik, inte annars.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Du verkar inte ens vilja förstå :smirk:

Tur att inte alla resonerar som du.

*lägger ner diskussionen här*
 
Sv: Anmäla svartjobb

Du verkar inte ha mycket koll på vad som verkligen händer, bara en allmänt gnällig inställning som du tar som ursäkt för att anlita så mycket svart som möjligt.
Vi har faktiskt haft några mindre skattesänkningar de sista åren o det talas om fler och åtminstone jag ser det som ganska självklart att en bättre ekonomi ger bättre förutsättningar för dessa.
Jag tycker visserligen att våra skattenivåer är för höga vilket knappast är bra för flytet i ekonomin men en stor svartsektor tvingar fram högre nivåer för dem som verkligen betalar skatt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

peter_lundin skrev:
Du verkar inte ha mycket koll på vad som verkligen händer, bara en allmänt gnällig inställning som du tar som ursäkt för att anlita så mycket svart som möjligt.
Vi har faktiskt haft några mindre skattesänkningar de sista åren o det talas om fler och åtminstone jag ser det som ganska självklart att en bättre ekonomi ger bättre förutsättningar för dessa.
Jag tycker visserligen att våra skattenivåer är för höga vilket knappast är bra för flytet i ekonomin men en stor svartsektor tvingar fram högre nivåer för dem som verkligen betalar skatt.
PL

Exakt. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Otroligt naivt att tro att skatterna kommer att sänkas för att folk betalar mer. Mycket vill ha mer och får man in mer skatt så kan man öka kostnaderna. Så har det alltid varit och inte i hela värlshistorien har skatterna sänkts för att folk har betalat mycket.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Har du noll koll? Har du inte märkt att till o med socialdemokraterna kommer med skattesänkningar när ekonomin tillåter. Så vi som faktiskt håller reda på vad som händer är otroligt naiva :confused: .
Otroligt!!
PL
 
Sv: Anmäla svartjobb

danilo skrev:
Någon som vet vad som gäller om man vill anmäla en gård för att anställa svart? Vem ska man vända sig till? Om man själv har jobbat svart där, vad händer då? Får man bara betala tillbaka skatten, eller blir det något mer?

Jag har sökt lite men inte hittat någon info, alla som vet något får GÄRNA berätta!


varför anmäla?? har de sparkat dig??

Ursäkta men jag fattar inte varför man hela tiden måste agera polis!!

Jag är av den åsikten -jag sköter mitt andra sitt! Om det inte gäller rent djurplågeri eller andra allvarliga saker.

Svart arbetskraft finns överallt. Så länge det är så dyrt att anlita vit så bryr jag mig inte ett dugg om det!!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Det är ju att lura folk på ett riktigt arbete! :mad: Ett svartjobb har ju anställningstrygghet nolla, se mitt inlägg nedan!

Skattefiffel är ett sätt att underminera sund konkurrens och möjlighet för lönsamhet som ger riktiga jobb. Med andra ord en riktig cancersvulst i näringen. Och med den andel svart som finns i hästnäringen så är det ett GIGANTISKT bekymmer. :mad:

Jag kan bara hoppas att var och en tänker efter längre än sin egen plånbok och inser att vi alla måste hjälpas åt att stoppa verksamheter som drivs med svarta pengar.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter om vad svartjobb drar med sig (anställningstrygghet, försäkringsbedrägerier (sjukpension/sjukkassa), förlorade riktiga jobb, m.m. m.m. m.m. ) men nöjer mig med att säga:

Tänk ordentligt!


Hru komemr det sig att sveriges ALLA stor företag säger upp sina anställda och flyttar utomlands :angel:

Skatt kallas det :devil:
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Vad är det för märkligt folk "vanliga" hästägare anlitar????? Att anlita en veterinär eller hovslagare svart är ju näst intill dumhet? Hört talas om ansvarsförsäkringar? Ingen veterinär eller hovslagare lär ju vilja betala höga självrisker för felbehandlingar som kommer från "svart"-jobb......

Min förhoppning är helt klart att dessa personer som systematiskt erbjuder svarta tjänster, blir anmälda, hårt ekonomiskt straffade och försvinner ur näringen.

Svarta pengar skapar ju en direkt osund konkurrenssituation. Det blir omöjligt för konsumenterna att jämföra priser på ett bra sätt, se bara alla märkliga trådar på Bukefalos gällande priser!!!!!



Men det är en stor del av problemet, man tar in folk på kort tid, byter personal ofta med svarta löner. Och därmed skapas inget riktigt jobb.....



Tyvärr, det är precis det det har att göra. Men givetvis inte alltid. Som jag skrev tidigare är det lättare att komma undan försäkringsbedrägeri med sjukpenning och sjukpension om man inte redovisar andra inkomster. Och är man försörjd av skattepengar är det en himla dubbelmoral att inte betala det man är skyldig!!!!!

Och människan är underlig, så fort man har fifflat lite så är det många som resonerar: "lite till" är ju bara rätt. Tänk på allt fusk med skattemedel osv osv. Tänker man till så inser man då att man själv kanske är en del av problemet.......

Tänk så här istället:
"För varje hovslagare som skor svart, så försvinner en möjlig dagisplats på närliggande daghemmet"
"För varje veterinär som jobbar svart, får tant Greta två mindre hembesök i veckan av hemtjänsten."
"För varje tränare som jobbar svart, går en välutbildad ung hästtjej utan rimlig lön (tvingas till arbetslöshet eller svartjobb)."

Det är givetvis en indirekt tankegång. Men kopplingen är stark.

Alltså:
* Köp inte svarta tjänster/produkter.
* Erbjud inte svarta tjänster/produkter.
* Anmäl verksamheter som systematiskt gör något av ovanstående.


Skämtar du?? :eek:

Det är INTE svartjobbaen som tar arbetskraft det är de skyhöga skatterna.

Med företag kvar i sverige så hade nog vi haft de där platserna och lite till kvar.

Och ja det gör mkt med kvitton på tex hovslagare 850kr eller 1070kr känns i min plånbok iaf
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Jag kan hålla med om att visst måste folk inse att det kostar med t.ex. en stallplats. Men kravet på billigt betyder ju inte att man har rätt att begå brott eller hur?

Det är dubbelmoral att klaga på svartarbete och sedan utnyttja det. Precis som det är dubbelmoral att klaga på vården eller skolan och sedan köpa svarta tjänster. Men det stannar inte vid dubbelmoral. Det är dessutom ett allvarligt brott.

Självklart får man tjäna pengar vid sidan av sin anställning. Men de inkomsterna redovisar man, antingen i eget företag eller som övrig inkomst i sin vanliga deklaration. Oavsett om man är sjukskriven delvis eller inte.

Att ta pengar från samhällsfunktionerna är ALDRIG acceptabelt. Precis som att det aldrig blir acceptabelt att du rånar posten för att lösa dina ekonomiska problem.

MEN ditt tankesätt medför att häst=STATUSPRYL och gör att alla som inte har en saftig inkomst INTE kommer att kunna hålla häst.

Grattis ett bra tänkande *not* som gör klyftorna ännu större i samhället

VI har ett av det tyngsta skattetrycket i världen idag med skatt på skatt och moms på moms etc.

Jat tycker inte att det är fel i att jag kan betala svart för tex hovslagare eller hö till min häst om det gör att jag kan få ha min häst kvar. Dvs få råd att ha den kvar.

Sorry jag är nog den mesta skattesmitaren som finns då, trots att jag arbetar vitt betalar 31% skatt och kör bil till jobbet där jag både betalar skatt på bilen och bensinen och på vägen :crazy:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Menar du på allvar att inte svartjobben bidrar till de höga skatterna, nånstans måste ju pengarna tas.
Men visst de höga skattera bidrar till svartjobben men det innebär ju inte att det är rätt att "de andra" skall betala för din välfärd.
PL
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Jag håller med. Men fastighetsskatten är en demokratiskt beslutad skatt, så den går som allt annat i vårt samhälle att påverka på sikt. Det är bra och nödvändigt för vissa att begränsningsregler finnes! Dessutom är det ganska löjligt höga taxeringsvärden på sina håll i landet. Ordet "lyxvilla" kanske inte alltid har att göra med fastighetsskatten... Det kan jag hålla med om!


Var är den demokratiskt beslutad?? Genom val?? eller??

Dessutom om jag hyr en box av en bonde (icke brukande för att göra det klarare) på hans gård för 800kr/månad svart. var någonstan tar det från samhället??

Han kan ju lika bra skita i att hyra ut den, nu gör han kanske en tjänst mot mig bara för att jag frågat. Eller du menar att han skall skaffa ett företag endast för denna box skull??
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag tror faktiskt att om skatterna vrit lägre så hade också svartjobben varit betydligt färre.

Här nere betalar man ca 50kr/timme för en Litau och jämför man det med vit arbetskraft så måste man betala runt 500kr/timme och vad man räknar ut vad denna arbetare tjänar så går väl en sådär 75% bort i skatter och avgifter.

Är det rätt??

Är det rätt att det kostar så mkt för svenska företag i skatter att de hellre väljer att flytta sin produktion utomlands?

Min sambo jobbar för ett Amerikanskt bolag och Sverige är ett land som prioriteras lågt för vår höga moms tex i deras företags huvudkontor.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Vad som är rätt eller ej kan man ju diskutera, skatterna är dock beslutade av riksdagen som vi har valt.
Dina siffror är dock helt uppåt väggarna, om vi säger att en vettig timlön är 120 kr så blir lönekostnadspåslaget ca 60 kr, summa 180 kr varav den anställde får behålla ca 80 kr.
Detta under förutsättning att det är du som anställer, om du hyr in någon från ett företag skall du betala moms, företagets administration od och vidare så vill företaget ha en förtjänst på det hela.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

peter_lundin skrev:
Vad som är rätt eller ej kan man ju diskutera, skatterna är dock beslutade av riksdagen som vi har valt.
Dina siffror är dock helt uppåt väggarna, om vi säger att en vettig timlön är 120 kr så blir lönekostnadspåslaget ca 60 kr, summa 180 kr varav den anställde får behålla ca 80 kr.
Detta under förutsättning att det är du som anställer, om du hyr in någon från ett företag skall du betala moms, företagets administration od och vidare så vill företaget ha en förtjänst på det hela.
PL


Nä det kan du ju själv räkna ut. Vi betalar skatt på allt vi köper och förbrukar och det med redan skattade pengar.

Sverige har en av de högsta momserna som finns vilket inte gynnar oss.

Räkna ut en lön igen så får du se och då räknar jag med alla avgifter inte bara min skatt som är pa 31%

Kan ju tillägga att min sambo betalar skatt på ca 40% av sin inkomst lägg därtill vad han kostar företaget!

Och ja vi betalar 50kr svart för en Litau oerhört mkt mer till vit arbetskraft.

Kan ju berätta att vi skulle tegla om ena gaveln på huset och med vit arbetskraft skulle det gå på 25 000kr jämför det med den "svarta" arbetskraften som en bekant gjorde samma jobb för på 5000kr!!!!
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Var är den demokratiskt beslutad?? Genom val?? eller??

Dessutom om jag hyr en box av en bonde (icke brukande för att göra det klarare) på hans gård för 800kr/månad svart. var någonstan tar det från samhället??

Han kan ju lika bra skita i att hyra ut den, nu gör han kanske en tjänst mot mig bara för att jag frågat. Eller du menar att han skall skaffa ett företag endast för denna box skull??
Jag förstår inte hur en bonde kan undvika att ha ett företag. Bara ägandet av en lantbrksfastighet gör att han måste deklarera som näringsidkare. Och har han inte en lantbruksfastighet och driver ingen verksamhet så är han ju ingen bonde.

Och om du tex har väldigt liten omsättning och tex har ett stall hemma där du hyr ut en box så måste du inte starta företag. Du kan då ta upp det som hobbyverksamhet. Läs tex på www.skatteverket.se

Och ditt resonemnag om att de 80o kr/mån inte belastar samhället håller inte. Jag belastar inte samhället om jag byger en villa åt grannen och tar 500 000 kr för det heller eller hur?

Du kan enbart motivera svartjobb av egoistiska skäl så varför inte erkänna att det är enbart för egen vinnig?
 
Sv: Anmäla svartjobb

TomasN skrev:
Jag förstår inte hur en bonde kan undvika att ha ett företag. Bara ägandet av en lantbrksfastighet gör att han måste deklarera som näringsidkare. Och har han inte en lantbruksfastighet och driver ingen verksamhet så är han ju ingen bonde.

Och om du tex har väldigt liten omsättning och tex har ett stall hemma där du hyr ut en box så måste du inte starta företag. Du kan då ta upp det som hobbyverksamhet. Läs tex på www.skatteverket.se

Och ditt resonemnag om att de 80o kr/mån inte belastar samhället håller inte. Jag belastar inte samhället om jag byger en villa åt grannen och tar 500 000 kr för det heller eller hur?

Du kan enbart motivera svartjobb av egoistiska skäl så varför inte erkänna att det är enbart för egen vinnig?

Vem har inte sagt att det är för egoistiska skäl??? Jag VILL inte betala mer än nödvändigt. Eller rättare sagt jag har inte råd att hålla häst och träna och tävla om jag skulle betala allt vitt.

Jag stöder INTE svartjobb istället för att ha ett jobb sas, men om jag väljer att betala min hovslagare svart är det min ensak. Jag jobbar själv och betalar hutlös skatt och framförallt så KONSUMERAR jag vilket ger tillbaka tillstaten i slutändan. Har jag inga pengar över så kan jag inget handla, väldigt enkelt.

Och man kan ju kallas bonde trots att man inte brukar, vilket jag också skrev.

Omskrivning så du förstår, "bonden" jobbar på ett annat jobb i staden men bor kvar på sin gård. han hyr ut EN box till en som var hos honom och frågade. Hur kan du få det till att han skulle ta upp det som hobbyverksamhet?? *ehh*

Jag tror nog på att staten i mkt om och men tjänar på att en del svartbetalar, för tänk om jag skulle göra ALLA avdrag jag skulle kunna göra på mina hästar. Jag kan nog inte hitta en enda som får sin hobbyhästverksamhet att gå runt.

*suckar * djupt över paragrafryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Vem har inte sagt att det är för egoistiska skäl??? Jag VILL inte betala mer än nödvändigt. Eller rättare sagt jag har inte råd att hålla häst och träna och tävla om jag skulle betala allt vitt.

Jag stöder INTE svartjobb istället för att ha ett jobb sas, men om jag väljer att betala min hovslagare svart är det min ensak. Jag jobbar själv och betalar hutlös skatt och framförallt så KONSUMERAR jag vilket ger tillbaka tillstaten i slutändan. Har jag inga pengar över så kan jag inget handla, väldigt enkelt.

Och man kan ju kallas bonde trots att man inte brukar, vilket jag också skrev.

Omskrivning så du förstår, "bonden" jobbar på ett annat jobb i staden men bor kvar på sin gård. han hyr ut EN box till en som var hos honom och frågade. Hur kan du få det till att han skulle ta upp det som hobbyverksamhet?? *ehh*

Jag tror nog på att staten i mkt om och men tjänar på att en del svartbetalar, för tänk om jag skulle göra ALLA avdrag jag skulle kunna göra på mina hästar. Jag kan nog inte hitta en enda som får sin hobbyhästverksamhet att gå runt.

*suckar * djupt över paragrafryttare
Sucka på du bara. Just ditt resonemang är en anledning till att hela hästbranschen får en stämpel som svart bransch. Om all verksamhet som bedrivs inom hästnäringen vore vit så skulle staten verkligen se hur stor och viktig bransch det är. Hästnäringen skulle tas på alvar och bli mer seriös. Tyvärr vill inte alla att det skall vara så.

Läs på lite om skattelagstiftningen innan du utalar dig mera om hobbyverksamhet och möjlighet att göra avdrag. Du har tex inte någon nytta av avdrag om du går med förlust.
 
Sv: Anmäla svartjobb

olgaklara skrev:
Vem har inte sagt att det är för egoistiska skäl??? Jag VILL inte betala mer än nödvändigt. Eller rättare sagt jag har inte råd att hålla häst och träna och tävla om jag skulle betala allt vitt.

Om du inte har råd att ha din häst på ett lagligt sätt, bör du kanske överväga att öka dina inkomster, sänka dina kostnader eller sälja din häst. :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
726
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
794
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp