Anmäla svartjobb

Sv: Anmäla svartjobb

Visst skapar detta en osund konkurrens mellan vetrinärerna.

Distriktsvetrinärstationen tar 700:- för att komma ut och ge en vaccinspruta, medan vetrinären som jobbar på kliniken kan ge samma spruta för 200:- när h*n stannar till på hemväg från jobbet. Svart förstås.

Men vem ringer du till när något akut inträffar och du måste ha ut någon direkt. Då duger distriktsvetrinärstationen.... vitt..

Handlar nog inte om plånboken, mer om etik och moral.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Ett sätt att "anmäla" detta är att du tar upp inkomsterna i din deklaration. Det som händer är att du kommer få skatta för det i efterhand, men det kanske det kan vara värt för att få sätta dit en oseriös arbetsgivare. För åtminstone min erfarenhet är att stallägare som svart arbetsgivare sällan eller aldrig är särskilt seriösa.

Jag har själv gjort så vid ett tillfälle, då jag jobbat som svartbetald slav i två månader (och stalltjejerna sa att jag var den som hade stannat lääängst där :eek: ).
Jag kom ihop mig med slavdrivaren och provocerade henne att säja upp mig... :devil:
Tog, som sagt, upp inkomsterna i deklarationen, vilket gjorde att skattemyndigheten satte dit henne. Det handlade kanske inte om så mycket pengar hon åkte på, men de har ju kvar ögonen på henne i flera år efteråt...
Gissa om jag njöt när hon ringde och skällde ut mig efter detta... :devil: "detta hade vi inte kommit överens om" sa hon - Nä, inte heller att jag skulle jobba 7-20 varje dag... och bara vara ledig varannan helg, eller var det kanske var tredje? *minns inte*
 
Sv: Anmäla svartjobb

Idasagare skrev:
Ser inte det riktigt lika svart/vitt på det sättet som du. Nyanserna är många. Världen är inte så enkel. Funderar lite på vilken värld du lever i? Är du verkligen företagare?

Nummer ett: Nyanserna är INTE många. Gråa pengar finns inte.
Svarta pengar = oredovisade pengar
Vita pengar = redovisade pengar

Om en verksamhet befattar sig med Svarta pengar på ett systematiskt sätt (regelbundet och i skaplig omfattning) så bedriver man en tydligt kriminell verksamhet som undanhåller samhället medel för viktiga samhällsfunktioner, dessutom underminerar man marknaden för seriösa och annars livskraftiga verksamheter i samma bransch. Det bör bestraffas hårt ekonomiskt och bör egentligen ge ett omedelbart fortsatt näringsförbud samt en rejäl lupp åren framöver.

Den enda nyans jag kan se är om det förekommer typ 1 gång/år pga missat kvitto etc. Då är det inte systematiskt.

Jag lever i en värld där jag förutsätter att vi alla hjälps åt att bygga ett samhälle och att vi sinsemellan gör rätt för oss och inte lurar varandra (idealist? Kanske, men om man accepterar och hjälper till att göra världen sämre, skulle inte jag kunna se på mig själv med respekt). Ja, jag är företagare inom hästbranschen (och jag får ibland tjata för att få ordentliga kvitton, oavsett om det rör företagsinköp eller privata inköp). Dock har jag absolut inga problem med hovslagare eller veterinär.

Idasagare skrev:
Hästägare som har gott om pengar finns men det är inte den världen jag tänker på utan de vanliga hästägarna som betalar "allt" med skattade pengar. Det är ju ingen ny företeelse...

Men det är precis de "vanliga" hästägarna jag tänker på. Återigen, jag tror inte att det är speciellt många "vanliga" hästägare som lever på yttersta marginalen. Och de allra flesta som gör det, gör det självvalt genom att inte balansera inkomster och utgifter. Det betyder inte att man har rätt att underminera vårt samhälle, bara för att man ska kunna ha häst.

Om man drar det ett steg till:
Tycker du att det är korrekt att personaltätheten på dagis skall vara alldeles för låg, bara för att dina "vanliga" hästägare ska kunna ha häst? Att man skall vänta 3 månader extra på en nödvändig höftledsoperation bara för att någon ska kunna tävla sin häst?

Varför skall staten subventionera hästägande och användande? Och varför skall vi inte i så fall komma överens om det demokraktiskt, som vårt samhälle bygger på ?

Idasagare skrev:
Ang vet/hovslagare så finns det ingen risk. OM något händer så är det givetvis vitt, vad trodde du? Liksom i de flesta andra "möjliga tillfälle". :crazy:
Det förutsätter att sådana försäkringar finns, och det i sin tur förutsätter att vet/hov driver "blandad" svart/vit verksamhet. Vilket i och för sig är det allra vanligaste typen av brott. Därför påstår jag att det definitivt finns en risk, om man inte är 100% säker på hur dessa människor har sin verksamhet. En del outbildade svarta hovslagare (som ofta har egna märkliga ideer om hur man skor hästar) har ju inte ens företag registrerat. Och det blir ju svårt med ansvaret då.......

Idasagare skrev:
Hade allt inom hästvärlden varit vitt så tror jag näringen varit stor, riktigt stor.
Jag håller med. Och det är därför jag blir så arg på den här inställningen som flera inläggare står för. Vi KAN ha en livskraftig näring som många (främst unga tjejer) skulle kunna leva drägligt på, MEN med den inställningen som dominerande är det omöjligt!
 
Sv: Anmäla svartjobb

annabella skrev:
Handlar nog inte om plånboken, mer om etik och moral.

Håller med. Men för många är begreppen etik och moral inte värda något.

Men om man är begåvad med ett logiskt tänkande och använder det för att SE vad som är följderna av svarta pengar, så borde enda slutsatsen vara att sluta omedelbart med den typen av brottslig verksamhet, både på säljar och köparsidan!

Är man däremot superegoist, kortsiktig och saknar empati eller saknar logiskt tänkande, så kan man säkert som flera inläggare här motivera svarta pengar.

Det är lätt att sitta och gnälla över de dåliga resurserna i vårt samhälle på fikarasten på jobbet och sedan på kvällen betala veterinären svart. Snacka om DUBBELMORAL!!!!!!!!!!! Och brist på logiskt tänkande!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:
 
Sv: Anmäla svartjobb

sjoberga skrev:
Det är lätt att sitta och gnälla över de dåliga resurserna i vårt samhälle på fikarasten på jobbet och sedan på kvällen betala veterinären svart. Snacka om DUBBELMORAL!!!!!!!!!!! Och brist på logiskt tänkande!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:
Jag håller med. Det är många som faktiskt säger sig stödja ett högskattesamhälle rent politiskt men lik förbannat har de inget mot svartarbete! En stor del av hästbranschen bygger på svarta pengar och jag tycker det är sjukt.

Jag tycker att skatterna ofta är omotiverat höga men jag kör inte svart ändå. Vi har en chans var fjärde år att ändra skattenivåerna. I en demokrati följer man lagarna även om man inte alltid gillar dem. Alternativet är anarki.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Idasagare skrev:
Japp för många "vanliga" hästägare är det mesta svart. Uppstallning - foder - hovslagare - veterinär - tränare mm.
:

Jag tror faktiskt att jag har allt det du räknar upp vitt. Stallägaren har stallet som ett företag. Hur hon gör med foder vet jag naturligtvis inte (med undantag av det som köps på Granngården), men som sagt - stallet är ett företag.

Mina tränare är "proffs", d.v.s. de tränar folk och utbildar hästar. Jag betalar till deras företag. Momsen är specificerad.

Hovslagaren har HB. Även där står momsen på kvittot.

Veterinär - vi anlitar Ultuna och jag utgår ifrån att det är vitt
:D

Så jag känner mig riktigt laglydig i sammanhanget. Jag är INTE stenrik och har "normala" stallhyre/tränings/skonings/veterinärkostnader:

Stallhyra: 2200 kr inkl. foder (ensilage, havre, betfor, mineral - övriga tillägg betalar man själv)

Träningskostnader: 240 kr/halvtimme, clinics: 2600 kr för en helg.

Hovslageri: 700 kr/helskoning (inkl. sulor)

Veterinär: det beror ju på


Indy
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmäla svartjobb

ameo skrev:
Ett sätt att "anmäla" detta är att du tar upp inkomsterna i din deklaration. Det som händer är att du kommer få skatta för det i efterhand, men det kanske det kan vara värt för att få sätta dit en oseriös arbetsgivare. För åtminstone min erfarenhet är att stallägare som svart arbetsgivare sällan eller aldrig är särskilt seriösa.

Detta är ett alldeles utmärkt sätt att göra det på! Då följer du nämligen dina skyldigheter som inkomsttagare och har inte gjort något fel.

Däremot tycker jag inte att man ska anmäla företag endast av något slags hämndbegär, utan givetvis för att de bedrivs på ett olagligt sätt (dvs. stöter man på det fler gånger skall man fortsätta att anmäla! Även om man inte tycker illa om stallägaren (den sk arbetsgivaren))....

Råd: Säg ifrån INNAN ni accepterar svart ersättning istället.
 
Sv: Anmäla svartjobb

kenneth skrev:
Om alla stall drevs ärligt så går stallhyrorna upp till minst det dubbla. Vill man köpa hö av bonden till vita priser? Det slår tillbaka på en själv om man är så samvetsgrann. Jag har inget som helst emot att köpa foder billigare utan kvitto, eller att betala min hovslagare svart. Jag skulle inte ha råd att ha häst om jag skulle skatta på allt jag gör och köper.

Och det innebär att du i praktiken tycker att det är helt ok att andra skattebetalare, som är ärliga och gör rätt för sig, sponsrar din hästhållning... :crazy:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Folk är så otroligt okunnniga, tänk att klaga över stallhyra som inte på något sätt täcker kostnaderna för en lön och sen bli upprörd över att folk jobbar svart. Räkna på vad en riktig lön med arbetsgivaravgifter, skatt, semesterlön för en anställd i ett stall + moms på stallhyran skulle kosta.
Räkneexempel svart
Hyra per häst 1800:- Helinakordering 20 hästar 36000:-
lön i handen 10000:- en stallpersonal
kostnader foder 700:- per häst 14000:-
kvar för underhåll, el, räntor mm 12000:-
Räkneexempel vitt
Stallhyra 2800:- 56000:-varav moms 11200:-
lön 10000:- skatt 3000 kvar 7000:-
arbetsgivaravgift 37% 3700:-
foderkostnad 18000:-
kvar för underhåll, el, räntor mm 13100:-
Så när folk är beredda att betala 1000:- mer i månaden i stallhyra så kan vi alla jobba vitt. Men att klaga på hyrorna och sen klaga på att det inte är vitt?????
 
Sv: Anmäla svartjobb

Vad vill du ha sagt med det? Är det rätt eller fel att lura staten (dvs vi alla) på skatt?

En stallhyra är väl som allt annat i samhället. Hyran skall täcka kostnader + ev vinst för stallägaren. Har sen konsumenterna (hyresgästerna) inte råd så får de låta bli att köpa tjänsten.

Har man inte råd kan man inte ha häst.
 
Sv: Anmäla svartjobb

:bow: :bow: :bow: :bow:

Sjoberga, jag gillar din inställning i den här frågan. Är själv företagare i hästbranchen och har allt vitt. Vissa personer är det jättesvårt att förklara för och motivera, men det känns bättre i mitt samvete att veta att det är så. I bland är det dock svårt att få kvitto på allt, men jag kämpar på!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag förstår inte ditt resonemang. Så det är OK att varje hästägare (och för den delen stallägaren) varje månad tar 1000 kr från de anställda i stallet (socialt skyddsnät + pension), och från oss alla andra skattebetalare som skulle kunna användas inom vården eller skolan (om ditt räkneexempel är korrekt)?

Gnälla över höga stallhyror kan man ju alltid göra, men det är ju så enkelt:

Har man inte råd att bo i lyxvilla och betala fastighetsskatt så bor man annorstädes.
Har man inte råd att handla oxfile varje helg, så låter man bli.
Har man inte råd att hålla sin häst på ett lagligt sätt så kan man INTE ha häst!!!!!

Om folk inte är beredda att betala för den tjänst man vill ha, så är det ju också enkelt. Låt bli att köpa tjänsten. :)

Med ditt resonemang är det helt OK att snatta halva matkassen på ICA, för annars anser jag inte att jag har råd? :mad:

Nej, jag hoppas verkligen att fler gör samma sak som inläggsstartaren och anmäler verksamheter som satt detta i system så att de antingen efter rejäla straff, ändrar verksamheten eller slår ihop för gott. Om det bara fanns lagliga stall så skulle vi ju slippa den här diskussionen, eller hur? Då betalar man eller så låter man bli. På köpet skulle vi dessutom få en sund konkurrenssituation, trygghet för de anställda och skattepengar till samhällsfunktioner.

Att begå och medverka till brott för att man ska ha häst borde ju inte vara intressant för någon, men moralbegreppet är tydligen på utdöende hos vissa...... :cry:

Och okunnigt är inte att inte ha koll på alla kostnader som ett stall betala, okunnighetens högborg i detta ämne är ni som utnyttjar svarta tjänster. Med enkel logik kan man dra slutsatser om följderna och de borde inga, utom kortsiktiga superegoister vilja bidra till!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Tack, jag hoppas bara att vi blir fler. Det naturliga vore ju om vi var i stor majoritet, dvs vi som inte vill begå och medverka till brott.

Det vore ju hemskt om hästägande skall ha en så stark koppling till ekonomisk kriminalitet som det kan verka ibland. :cry:
 
Sv: Anmäla svartjobb

Om hästägare är beredda att betala 1000:- extra i månaden så är jag övertygad om att alla stallägare gärna driver all verksamhet vitt. Vad folk inte fattar är att det är kravet på att allt ska vara så billigt som möjligt som gör att det finns svarttjänster. Om man som hästägare har att välja på att sälja hästen för man inte har råd eller att få det billigare på att ha det svart så är det nog valet ofta det senare. Jag tycker att det är en fruktansvärd skenhelighet i att klanka på folk som jobbar svart och sen vara den första som utnyttjar det när det finns tillfälle. Kan tillägga att jag själv jobbar "vitt" men har försåelse för folk som tjänar extra på sidan om. Då menar jag inte sjukskrivna människor.
 
Sv: Anmäla svartjobb

kenneth skrev:
Om hästägare är beredda att betala 1000:- extra i månaden så är jag övertygad om att alla stallägare gärna driver all verksamhet vitt. Vad folk inte fattar är att det är kravet på att allt ska vara så billigt som möjligt som gör att det finns svarttjänster. Om man som hästägare har att välja på att sälja hästen för man inte har råd eller att få det billigare på att ha det svart så är det nog valet ofta det senare. Jag tycker att det är en fruktansvärd skenhelighet i att klanka på folk som jobbar svart och sen vara den första som utnyttjar det när det finns tillfälle. Kan tillägga att jag själv jobbar "vitt" men har försåelse för folk som tjänar extra på sidan om. Då menar jag inte sjukskrivna människor.

Jag kan hålla med om att visst måste folk inse att det kostar med t.ex. en stallplats. Men kravet på billigt betyder ju inte att man har rätt att begå brott eller hur?

Det är dubbelmoral att klaga på svartarbete och sedan utnyttja det. Precis som det är dubbelmoral att klaga på vården eller skolan och sedan köpa svarta tjänster. Men det stannar inte vid dubbelmoral. Det är dessutom ett allvarligt brott.

Självklart får man tjäna pengar vid sidan av sin anställning. Men de inkomsterna redovisar man, antingen i eget företag eller som övrig inkomst i sin vanliga deklaration. Oavsett om man är sjukskriven delvis eller inte.

Att ta pengar från samhällsfunktionerna är ALDRIG acceptabelt. Precis som att det aldrig blir acceptabelt att du rånar posten för att lösa dina ekonomiska problem.
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag håller med om nästan allt men jag måste protestera mot det här med "lyxvilla" det finns en stor kategori med normalboende som pga området där det bor har åkt på en vansinnig fastighetsskatt. Gäller tex bofasta i skärgården men även andra som utan egen förskyllan hamnat i högt taxerade områden.
PL
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag håller med. Men fastighetsskatten är en demokratiskt beslutad skatt, så den går som allt annat i vårt samhälle att påverka på sikt. Det är bra och nödvändigt för vissa att begränsningsregler finnes! Dessutom är det ganska löjligt höga taxeringsvärden på sina håll i landet. Ordet "lyxvilla" kanske inte alltid har att göra med fastighetsskatten... Det kan jag hålla med om!
 
Sv: Anmäla svartjobb

Jag har inte klagat på att det är dyrt att ha häst :smirk:

Det har du... :crazy:

Jag tycker inte att folk ska konsumera sådant som de inte har råd med :cool: Det finns två alternativ; öka inkomsterna eller sänk kostnaderna...

I slutändan så är det jag och andra skattebetalare som finansierar dina intressen så länge du konsumerar mer än du har råd med och därmed inte har råd att betala vad det kostar (vitt).

Om alla drog sitt strå till stacken skulle statens totala skatteintäkter öka, och skattetrycket minska. Svårare matematik än så är det inte :p
 
Sv: Anmäla svartjobb

Ursäkta mig, men om statens skatteintäkter skulle öka, på vilket sätt skulle skattetrycket minska?????
 
Sv: Anmäla svartjobb

Så länge utgiftstaket finns kvar är det ju ganska självklart men annars kan ju staten välja att öka utgifterna istället. Självklar är att om staten får in mer pengar pga mindre svartsektor så ökar möjligheterna till en fungerande samhällsekonomi.
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
794
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp