Bukefalos 28 år!

Ansökan till högskola hösten 2013

Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag läser en KY-utbildning nu som slutar i början på december, därför tror jag att jag kan få mer. Min sista utbetalning just nu är i november nämligen. Jag har blivit antagen till en kurs så det får bli denna terminen bara just nu :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ok, nu behöver jag hjälp!!

Jag stod som 3e reserv på andra uttagningen, men fick idag brev hem om att jag kommit in. Någonting som jag inte räknat med, och jag har ingen koll på läget, någon som har koll som har lust att hjälpa mig?

Vad behöver jag tänka på? Söka csn? Mer? Gah, jag får kortslutning i hjärnan... Gillar att vara förberedd på saker och ting...
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Grattis! :)

Sök CSN, helst för två terminer i taget. Fixa kurslitteratur, begagnat eller nytt (beroende på vilket program du läser är det inte säkert att du behöver exakt varenda titel). Pennor, sudd, anteckningsblock, ev linjal och miniräknare om du behöver det. Skolväska! Det är tungt att bära böcker, jag kör på ryggsäck för att skona min rygg.

Det var det jag kom på nu, någon annan får fylla på om jag missat något ;)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Då fyller jag på ett tips gällande kurslitteraturen. När jag började plugga på mitt kandidatprogram för tre år sen tänkte jag vara ambitiös och duktig och skickade efter alla böcker för första delkursen redan innan skolan började (vi hade tyvärr inga möjligheter att köpa begagnat, så det var en ganska dyr historia även om Adlibris har ganska humana priser), och gick efter förra läsårets kursplan. Det innefattade en tjock bok på över 1000 sidor, som av förståeliga skäl kostade många hundralappar. När skolan väl började visade det sig att kursplanen ändrats sen året innan, och den tjocka boken var nu helt bortplockad. Inte nog med att jag slängt ut ~700 kronor på en bok vi inte skulle ha, det hade tillkommit några titlar sen dess som jag fick införskaffa. Så kolla upp om kursplanen verkar stämma, eller till och med vänta tills du varit i skolan och VET att den stämmer, när ekonomin redan innan är pressad är det inte kul med en sån onödig utgift.

Sen håller jag med om ryggsäck! Jag ser ut som en tolvåring på väg till första dagen i sexan med ryggsäck, men så värt det, man sparar verkligen ryggen jämfört med handväska/kasse.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Nu drar alla nollningar och fester igång :D Får sneaka in på något kul som vanligt :P
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag går redan runt med en Kånken som bästa vän (har behövt ha med mig mycket grejer när jag jobbat tidigare) så just det är lugnt. Att se ut som en tönt kan jag ta :D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

På ämnet ryggsäck vill jag tipsa om Haglöfs Node ryggsäck. Väldigt enkel och stilren utvändigt vilket jag uppskattar, vill inte ha en ryggsäck som är för sportig eller plottrig. Rätt "smal" i passformen så den sitter bra även på tjejer som är lite mindre över axlarna och har knäppning både över bröstet och runt midjan (det senare går att stoppa undan). Alldeles lagom till en laptop och några böcker utan att man får en massa överflödigt utrymme (som åtminstone jag gärna fyller med grejer jag egentligen inte behöver).
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl
Börjar bli ganska säker på att jag är bortglömd, förra året fick jag info 15 augusti. I år har jag inte fått någon förutom ett mejl på antagningen.
Mitt studentkonto står det bara att det är för gammalt (läste förra året), men kan komma in på mina sidor.
Där står det att jag inte har några kurser jag kan söka till ht-13.
Antar att det är dags att få panik?

Är karlstad uni jag ska studera på via distans.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ring den ansvariga institutionen och fråga? :) Känns som ett klokare alternativ än att få panik.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ja det förstår ju jag också :p

Ring imorgon efter 8, då brukar de flesta ställen ha vaknat till!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Har inskolning på sonen 9-12, tänkte ringa lite innan och efteråt.
Men helt ärligt är jag mest grinig, skitdåligt med info i år för även de "riktiga", bara ett mejl på antagningen med lite länkar.
Ett mejl man inte ens visste att man har fått om man inte kollar antagningen aktivt
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Fast jag kan väl tycka att om man är antagen på en universitetsutbildning så ska man kunna ta reda på information om uppstart själv. Hade varit en annan femma om det inte fanns att hitta någonstans på internet.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jo, men för mig som är distansare kommer jag ihåg att det behövdes mer som inte fanns på hemsidan (som vi då fick mejl om)
Men inte ett ljud till mig nu :(

Men sen tycker jag det var för lätt att missa, om inte annat borde antagningen ha en funktion där man kan få välja att när man får mejl där får man mejl på sin mejl:)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Fått svar, han skrev att jag behövde omregistrera. Det framkom dock inte vilket av de två kontona som är fel jag skulle behöva omregistrera.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Gah! Jag är antagen till två utbildningar (ska läsas parallellt), en magister och en master. Inga problem där, tror jag. Fått info, bekantat mig med studentportalerna osv.

Men nu börjar CSN krångla.. Jag har minst 100 veckor kvar med studiemedel, så där ska det inte vara några problem. Alla inbetalningar osv har skötts.
Ändå säger de att min ansökan ska granskas och att jag inte beviljas några pengar i dagsläget. Känns ju lite så där.. :crazy:
Första månaden kommer gå, jag får lön från sommarjobbet imorgon. Men sen hoppas jag verkligen att CSN tar sitt förnuft till fånga och låter mig låna pengar.. Annars sitter jag verkligen i skiten :crazy:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Hur går det för dig?

Kl

Första reserv nu.. Spänningen är oliiiiiiiiiidlig!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ja eller hur.. Går runt som ett nervöst vrak nu för tiden! Sista dagen på jobbet imorgon också så hela nästa vecka kommer jag ha hur mycket tid som helst att obsessa/ångesta/undra/hoppas/försöka spela likgiltig. Får se hur det går :D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Tydligen blev jag inte avregistrerad förra året (de var lika förvånade som jag)
Men efter ett halvdrygt mejl från studievägledaren fick jag kontakt med rätt person som kunde ordna allt åt mig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp