antal knoppar på tävling

Sv: antal knoppar på tävling

Ska du göra knoppar som står rakt upp så måste du stå typ rakt ovanför hästens hals och fläta, ja du förstår nog. Fläta rakt uppåt.
Mantejp är en ful uppfinning som jag förhoppningsvis önskar att den försvunnit helt nu. Man snurrade det runt knopparna för att de inte skulle gå upp under tävlingen.
 
Sv: antal knoppar på tävling

ahaa..ok..då fattar ja..:idea: ..men kan det vara godkänt att göra sådana på tex hästskötarexamen? då får man ju inte ens använda stol så det måste ju bli lite svårt isf..:D
 
Sv: antal knoppar på tävling

Det beror ju på hur lång hals hästen har...
men runt 10 st är väl vanligast. Och tävlingshästar ska vara knoppade. Ser ju helt klart snyggast ut, om hästen inte har ursnygg man förståss. Men om hästen kommer med en ruffsig man ser det skabbigt ut...
 
Sv: antal knoppar på tävling

Notorius skrev:
Guuuud vad snyggt :love:

italicdeslandes3.jpg


Så fick jag fläta på min ena pålle, för hon hade så jäkla tjock man (fast man hade tunnat och tunnat för att få den lite mindre tjock).
Fast jag köde med SVARTA gummiband i hennes svarta man, tycker det är mkt snyggare.

Och har man en häst med tjock man så är det snyggare med dubbla knoppar än med stora "bullar" bara för man vill ha dem på en rad.

Fast nu för tiden är jag lite lat av mig och flätar sällan.
 
Sv: antal knoppar på tävling

jag har försökt att ha upp till 13 knoppar, men tycker att det är lättare att ha 5, 7 eller 9 knoppar :P
 
Sv: antal knoppar på tävling

det såg ju ut som ett radspel:S gud vad fult:crazy:
 
Sv: antal knoppar på tävling

Min häst har alldeles för tunn man för att jag ska kunna göra såna där :p
 
Sv: antal knoppar på tävling

Notorius skrev:
Guuuud vad snyggt :love:

italicdeslandes3.jpg

Beror jättemycket på vilken häst, på en ponny med maffig hals, ja. På en smal hals, nej.

På vår första B-ponny :love: (115 cm) med hingstnacke och VÄLDIGT TJOCK man såg det alltid ut som en massa köttbullar som låg om varandra oavsett hur många man gjorde. :rofl: :rofl: Då kanske två rader varit snyggare, men jag vet inte om det hjälpt. Vi lät honom dock oftast ha utsläppt (lång men vältrimmad) man på tävling (dressyr tom LA)

Jag fick ihop 22 knoppar på min häst nu i helgen och det såg inte så konstigt ut som jag trodde att det skulle göra. Han har ganska lång hals och lite halvtjock man.

Om man ska räkna antal knoppar är det kanske mer rättvisande att räkna hur många man får per meter eller liknande. För det är enligt mig inte snyggare att ta man från ett decimeterlång del av manen än att ha en knopp varannan centimeter.
doppelspiel2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: antal knoppar på tävling

Sånna tyska knoppar är det läckraste som finns. Dock är jag alldeles för flitig med att rycka manen för att kunna göra sådanna nu för tiden. :angel:
 
Sv: antal knoppar på tävling

Panikie skrev:
Min d-ponny har väldigt lång hals och "fjösig" man, har testat att göra några och så lite tjockare men han ser absolut inte klok ut. Har som mest fått 25 knoppar på honom, jag själv tycker inte att det är så jogbbit, sen är frågan om det är så himmla snyggt, men det är nästan snyggare på honom en att det hänger 6 st... :P

Bild på D-ponnyn:
inte den bästa bilden
5390405.jpg


Bild på Stora hästen:
5380265.jpg

5380262.jpg


väldigt lik min häst!!:) Jag brukar ha 12 knoppar på min häst!
 
Sv: antal knoppar på tävling

okej, 30 st är lite överdrivet . men jag ahr hört ju fler desto bättre? dessutom ska man ha ett ojämt antal knoppar:)
 
Sv: antal knoppar på tävling

Hur gör man tyska knoppar? Bild hade inte vart fel:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: antal knoppar på tävling

va fräckt;) har faktiskt aldrig sett någon som har haft knoppar på båda sidor förut.. tufft!!!
 
Sv: antal knoppar på tävling

cissan skrev:
var på dressyrtävling idag och hejjade på några kompisar och såg då ett par hästar med så otroligt många knoppar...

hur orkar man stå och knoppa över 30 st knoppar på en häst? (räknade):confused:

usch vad jobbigt skulle jag aldrig orka och tycker personligen att det är otroligt fult:devil:
Jag var runt 10 år och skulle för första gången knoppa min B-ponnys man till tävling. Fick för mig att han skulle ha små, tunna knoppar (hans man var jättetjock..) och jag tror jag lyckades få till 35 st :eek: !
Det såg inte klokt ut..haha hittade en bild på eländet...

Lite ser man iaf..haha

Nuförtiden gör jag, som tur är, lite tjockare och snyggare knoppar..max tio ungefär..
 
Sv: antal knoppar på tävling

Min häst har tunn man, så jag får ihop det till c:a 10 knoppar, låter helst luggen vara utsläppt, det är finare..

Dollar
 
Sv: antal knoppar på tävling

Nu är det så att jag ska tävla imorgon o ska knoppa manen. är väl inte så mkt för o göra det, gjort det bara ett antal gånger sådär.:P
Har ett eng fullblod, ska se om jag kan få med en bild. Han är ju som alla fullblod oftast lite tunnare hals o längre.
Skulle ni då se att det är ca 11 stycken knoppar inräknat med den i pannluggen eller mer eller mindre.. :cool:
har har ganska tunn o inte jätte lång man men inte kort heller, hehe.

http://cinderella.mittspejs.se/P194691

http://cinderella.mittspejs.se/P563112

hoppas länkarna funkar, annars kan nu ju kopiera dem o baar sätta in i ett nytt fönster då ska d funka..;)
 
Sv: antal knoppar på tävling

Shit :eek: Jag brukar ha tretton på hästen jag tävlar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 211
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: bobbbo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 652
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp