Bukefalos 28 år!

Anträffbar då man är sjukskriven?

Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Tja, inte vet jag. Tycker bara det verkar lite märkligt att skämmas för att man är sjuk?
Sen tänker jag mest på mindre arbetsplatser. Tex Rörmockar-Kalle som har en anställd.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det är väl inte fråga om att skämmas! Du vill kanske inte att folk skall gå runt och spekulera om du har en specifik diagnos.

Hur kan du få det till att skämmas? Det har ju med integritet att göra

Och det finns ingen anledning till att göra skillnad på olika företag i sitt förhållningssätt till sin anställde.

Du har fortfarande inte svarat på varför du så gärna vill ha reda på diagnosen
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag har mörkat delar av ett sjukintyg en gång. Jag strök helt enkelt över "Asbergersyndrom" i texten. Min arbetsgivare har inget med det att göra och framförallt har inte hela orten jag bor på med det att göra. Tyvärr finns det massor av förutfattade meningar om detta och jag har ingen lust att bli betraktad som "den där empatilösa". Jag har hört folk som inte kan något om saken sprida så mycket skit och vägra lyssna när man talar om att det rör sig om just skitsnack.
Varför ska vi ha sekretess inom sjukvården om man inte får välja att denna sekretess även ska gälla gentemot sladdrande arbetsgivare?
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Men vadå skämmas? Vissa saker är privata och ingenting som man gärna berättar om för människor som man inte har förtroende för. Jag fattar inte problemet faktiskt.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Lite KL och lite reflexion kring det här med att berätta diagnos eller inte.

Innan data-eran skulle läkare fylla i en färdig blankett. Den bestod av tre sidor med mellanliggande karbonpapper (jodå, jag var med på den tiden).
Första sidan, originalet, skulle FK ha.
Andra sidan, en kopia, skulle den sjuka ha.
Tredje sidan var till arbetsgivaren och där var i stort sett bara datumen medskrivna.

Idag, med våra datasystem, finns bara originalet som man kan dra ut i oändligt antal exemplar som alla ser likadana ut.

Man är som sjuk inte tvungen att berätta diagnosen för arbetsgivaren, nej.
Bra eller dåligt går att diskutera.

Eftersom arbetsgivaren har ett stort rehab-ansvar idag kan det ju vara lämpligt att veta sjukdomen för att kunna bedöma exempelvis tillgången till andra arbetsuppgifter (arbetsgivaren är skyldig att i möjligaste mån erbjuda andra arbetsuppgifter till den anställda och bör naturligtvis då veta arbetshindrets art), eller andra rehab-insatser.
Viss skillnad, uppenbarligen, mellan en stukad fotled eller en ryggmärgsskada som leder till att man sitter i rullstol för att välja drastiska exempel.

Prognosen för återgång är ju viktig för arbetsgivaren och för de andra anställda: är det en förkylning som man bör vara frisk från inom enstaka vecka eller är det en obotlig cancer??

Ligger man på sjukhus så kan ju det vara rätt OK att berätta för arbetsgivaren att man inte är tillgänglig pga att man ligger på sjukhus men man behöver ju inte berätta för vilken sjukdom.

Det har nämnts om frånvaro för vård av barn.
FK behöver veta barnets sjukdom, arbetsgivaren inte.

Generellt sett tycker jag att man som anställd bör visa normal hyfs, det vill säga informera arbetsgivaren om förmodad sjuktid för att arbetsgivaren vid behov ska kunna ta in vikarier och i övrigt planera verksamheten.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Du har fortfarande inte svarat på varför du så gärna vill ha reda på diagnosen

Jobbigt att diskutera när du vill göra mig till personlig syndabock.


Jag kan bara inte fatta att man vill mörka sin sjukskrivningsorsak.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Men du skrev ju att du skulle bli besviken. Nu skriver du även att det är underligt att skämmas.

Men om nu personen skäms, då, är det din sak att bestämma att den känslan är onödig, eller underlig. Och därför att du tycker det, ska den anställde gå emot sin känsla för din skull?

Eller om nu personen helt enkelt inte vill prata med dig eller med Rörmockar-Kalle om sitt utomkvedshavandeskap? Varför skulle en mindre arbetsplats borga för större öppenhet? Det kan ju lika gärna fungera tvärtom.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Men att ange förmodad sjuktid kan man ju göra utan att berätta varför.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jobbigt att diskutera när du vill göra mig till personlig syndabock.


Jag kan bara inte fatta att man vill mörka sin sjukskrivningsorsak.

Nej det vill jag inte göra. Jag är bara nyfiken på varför du vill veta vilken diagnos den anställde har? Räcker det inte med att veta att den kommer att vara borta en viss till? Är du sjukskriven så vet man ju i princip när man är tillbaka.

Varför är det så viktigt att just veta orsaken?
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

KL

vad jobbar ni på för ställen, om det känns som att era sjukdomar skulle gå runt på företaget som diskussionsämne? Följer man inte arbetslagarna som gäller, och har ni ingen HR avdelning som givetvis hanterar sådan information som sekretess? :confused:
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag fattar inte vad det skulle bli för snack.
Däremot tror jag det skulle bli ordentligt snack om nån är borta 4 veckor utan att nån har en aning om varför.
Då skulle det nog dras igång rykten:
Depression, fängelsevistelse, ont i ryggen, drabbad av latmask osv.

Varför det är viktigt att veta orsak till sjukskrivning?
Tja, att man bryr sig, kanske?

Jag förstår att lagen finns. Men jag fattar inte att man vill utnyttja den fullt ut.
Att säga "sjukskriven, underlivsbesvär", räcker väl?
Om arbetsgivare/arbetskamrater får svaret "det har ni inte med att göra", så tror jag alla är nöjda med att personen håller sig från arbetsplatsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

KL

vad jobbar ni på för ställen, om det känns som att era sjukdomar skulle gå runt på företaget som diskussionsämne? Följer man inte arbetslagarna som gäller, och har ni ingen HR avdelning som givetvis hanterar sådan information som sekretess? :confused:

En supervanlig arbetsplats, med - säg - under 10 medarbetare, har garanterat ingen HR-avdelning.

Hade jag behövt sjukskriva mig för en böld i underlivet hade jag garanterat inte sägt det. Inte heller en HIV-smitta. Samma sak för de flesta könssjukdomar.

Själv jobbar jag på ett ställe med två anställda på vår ort. Jag skulle inte ha någon som helst lust att rapportera till chefen 10 mil bort att jag har blödande hemorrojder och ska opereras, tex.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

"HR avdelning"? Jag har aldrig jobbat på en arbetsplats med en HR-avdelning.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Haha ingen aning! Gissar att det är nån form av personalavdelning? (HR = Human Resources?)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Du har absolut ingen skyldighet att avslöja för din arbetsgivare vilken sjukdom du har.

Sköter du det som du skall dvs inger sjukintyg rätt datum och har en bra kontakt med fk så har arbetsgivaren inget med det att göra.


Fel. Om dina problem/sjukfrånvaro påverkar verksamheten på något sätt avslutas i princip dina rättigheter.
I detta fall hamnade arbetstagaren i hörnet med två val: värna din diagnos eller bli uppsagd.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Dock reagerade jag på en punkt på listan, det stod att "man måste vara anträffbar på telefonen hela sin sjukskrivningsperiod".
Alltså oavsett om man är sjuk en dag eller längre period.
Har verkligen arbetsgivaren rätt att kräva detta?
Är man sjuk behöver man ju ofta sova, ska man verkligen behöva ha på telefonen och vara anträffbar då?

Jag har funderat på ovanstående också då rektorn på den skolan jag jobbade har sjukskrivit sig i omgångar pga av utbrändhet och högt blodtryck trots detta begär skolchefen att rektorn ska vara anträffbar via telefon oavsett vad. Dvs det spelar ingen roll om han sitter på ett viktigt möte med personalen eller är hemma sjukskriven, skolschefen sa rakt ut att rektor var tvungen att svara telefonen när han ringer.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag har faktiskt maskat intyg men det var på mitt barn. Jag ansåg inte att arbetsgivaren hade någon som helst rätt att veta vad mitt barn var sjuk i.

Det har de inte. Och ett sånt intyg ska inte behöva visas för ag heller. Det är däremot något som FK kan kräva in vid VAB. Det är ju FK som betalar ut ersättning. Däremot kan ju en arbetsgivare behöva få upplysningar om hur länge man beräknas bli borta även vid vab.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

På en stor arbetsplats så visst, mörka era intyg.
Men på en liten arbetsplats, med låt oss säga 2-3 anställda, så är det ingen bra ide att sjukskriva sig utan att berätta varför.
Visst, är det nåt "känsligt" får man väl säga "magbesvär" eller nåt övergripande.
Att inte säga nåt alls, eller ännu värre "det har ni inte med att göra" så lovar jag att både arbetsgivare och de andra anställda blir både besvikna och irriterade.

Å andra sidan kan man ju se det såhär:
Om en person t ex berättar för sin chef, men inte ger chefen tillåtelse att berätta för arbetskamraterna så tycker jag att som kollega skulle jag ta det som en GOD signal om chefen inte säger något eller på en direkt fråga svarar "ja, jag vet varför NN är sskr, men det är inget som ni behöver veta". Då skulle jag verkligen få en signal att chefen är att LITA på.

Om det är jag nästa gång som är sjukskriven och jag inte vill att alla kollegor ska veta så kan jag säga det till chefen utan risk att det förs vidare.

Du skulle alltså utan problem tala om att "jo, jag måste vara hemma för att jag just fick reda på att jag fick HIV och nu mår jag lite uselt rent psykiskt för det"?
Jag tror till och med det skulle ta ett tag innan jag berättade en sån sak för mina föräldrar... Saker kan behövas smältas på egen hand eller med den allra närmaste personen. Och just med chefen kanske jag inte med säkerhet VET hur upplyst den är gällande en sådan diagnos. De kanske tänker "munskydd" eller "jag ska aldrig mer ta en kaka från samma fat som henne" ....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 463
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp