Använder ni hjälm?

Sv: Använder ni hjälm?

Har alltid hjälm, alltid när jag kör också!! Ja menar... är du DUM på riktigt som inte använder det?
 
Sv: Använder ni hjälm?

hurtigmartina skrev:
De är väldigt sällan jag använder hjälm när jag rider, endast när jag rider på klubben för att de är en lag att man måste använda hjälm. vet att de idiotiskt att inte anvnda hjälm, men så mycket skönare utan.. eller vad säger ni?? använder ni hjälm när ni rider?


självklart gör jag det! slarvar lite med säkerhetsvästen men hjälmen åker ALLTID PÅ!
 
Sv: Re: Använder ni hjälm?

flyingelefant skrev:
såklart! man e väl inte helt pantad heller.

Blev mäkta irriterad på ridlägret jag var på på Irland och alla ridlärare/ledare/vuxna red utan hjälm, speciellt när det var en hel hög med tyska ponny tjejer där också som härmade sina idoler en timme efter...

fattar inte att folk kan vara så dumma och inte tänka på att försöka vara ett föredöme för barn! och tror att de är SÅ bra och bäst på att rida att inte skulle väl de kunna ramla av.

Har två tjejer i stallet som ofta rider utan hjälm. har sagt till dem flera ggr men "ÅÅh nej!" deras hästar e "ssssåååå snälla" och de skulle kunna "anförtro livet åt dem".. jösses. riktigt punchiga människor.

Tycker bara synd om såna naiva människor och speciellt när de ramlar av, och alla fjortisar som tar efter dem..

Deras argument om att "det är så jobbigt att tvätta håret varje dag" håller ju inte precis när de sitter där en dag med spräckt skalle.

mvh Camilla
devil.png

som det reportaget dom gjorde från frankrike när (minns inte hennes namn) skulle rida Sharlete knight och red fort UTAN hjälm hallå eller det var ju hur många ungdomar som helst som satt och tittade på det reportaget (som kör trav i alla fall) och hur många tror nu inte att det är helt riskfritt att rida utan hjälm(!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Använder ni hjälm?

skrattkulan skrev:
hjälm är en självklarhet för mig, du kanske tycker att det är ok att förstöra din skalle, men tänk då på alla yngre tjejer som ser dig rida. de kan nog lätt ta efter!

:bow: Kom å tänka på ett citat som jag aldrig kommer att glömma (lärde mej det på en ledarkurs). "Barn gör inte som du säger, dom gör som du gör"
Det stämmer exakt!!!

Använder själv ALLTID hjälm. Har väl ridit från hagen nån gång menmen :angel: . Om jag ej använt hjälm hade jag varit död några gånger... Anser att man då ej har något att skydda om man ej använder hjälm.
Glömde hjälmen en gång. Kändes som om den var på fast det var bara en mössa :o
 
Senast ändrad:
Sv: Använder ni hjälm?

när jag åkte hem från semestern såg jag två tjejer mällan 12-15 år som galoperade i full fart runt i padocken utan hjälm! :mad:
 
Sv: Använder ni hjälm?

Ursprungligen postat av hurtigmartina
De är väldigt sällan jag använder hjälm när jag rider, endast när jag rider på klubben för att de är en lag att man måste använda hjälm. vet att de idiotiskt att inte anvnda hjälm, men så mycket skönare utan.. eller vad säger ni?? använder ni hjälm när ni rider?

När ja rider dressyr har jag det väldigt sällan eftersom att jag kommer till sommaren tävla utan hjälm (med hatt) och att när ja rider dressyr på banan har jag tillräcklig koll på dem även om de sticker eller blir rädda, men eftersom ja även tävlar fälttävlan så annvänder ja hjälmnen ganska friskt i skogen och vid hoppning..... :banana: :bump: :angel:
 
Sv: Använder ni hjälm?

jag rider med hjälm, känner mig naken och oskyddad annars.
Hellre att jag blir svettig av hjälmen än allvarligt hjärnskadad om jag skulle ramla av.
 
Sv: Använder ni hjälm?

Guigley du skrev; "jag tillräcklig koll på dem även om de sticker eller blir rädda" Även om man har kontroll på dom så kan det nån gång hända att man inte har det! Hästen kan snubbla, ramla ihop och då tror jag faktiskt att du ramlar av!
 
Sv: Använder ni hjälm?

Jag använder inte alltid hjälm. Om jag rider mina egna så rider jag utan. På andras har jag hjälm.
 
Sv: Använder ni hjälm?

Alla rider inte för att ramla av. Verkar ju löjligt....
 
Sv: Använder ni hjälm?

Jag följer trenden med att svara : Alltid !
Jag bär hellre hjälm en timme eller två och "skäms" än att vara hjärndöd hela livet..
 
Sv: Använder ni hjälm?

Nä jag använder inte hjälm.
Det är billigare att låta bli att ramla av än att köpa dyra hjälmar!!!!!!!
:cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:
 
Sv: Använder ni hjälm?

Man kan inte låta bli att ramla av, det kan hända vem som helst.. men ni som inte har hjälm har väl ramlat av både en och två gånger, för det märks!
 
Sv: Använder ni hjälm?

jag rider alltid med hjälm har en knappt fyraåring så den sätter jag mig inte på utan hjälm.
och ponnylusen är så studsig och full i bus så man vet aldrig vad som händer.
 
Sv: Använder ni hjälm?

Jag använder också alltid hjälm även om det ibland har hänt att man har glömt att sätta på sig den. Speciellt på vintern när man har mössa på sig och det känns som man har något på huvudet och tror att det är hjälmen :crazy:. Jag litar till 100% på pållen och har aldrig flugit av honom men när han skuttar omkring så kan han säkert trilla omkull själv :angel:
Använder dock bara säkerhetsväst när jag hoppar terräng eller lite seriösare banhoppning. Tycker väst är stelt och obekvämt och när pållen gör sina rodeoskutt så blir man mindre följsam.
 
Sv: Använder ni hjälm?

Lozzan skrev:
Guigley du skrev; "jag tillräcklig koll på dem även om de sticker eller blir rädda" Även om man har kontroll på dom så kan det nån gång hända att man inte har det! Hästen kan snubbla, ramla ihop och då tror jag faktiskt att du ramlar av!

Olyckor kan alltid hända men jag förutsätter inte att de kommer att göra det. Visst kan hästen snubbla men vi har ett bra underlag på våra banor så snubblar de gör de det mjukt utan en risk för att stupa! Sen är mina hästar i sådan hälsa att risken för att de skulle ramla ihop är nästintil obefintlig. ;)
 
Sv: Använder ni hjälm?

men jag brukar säga åt alla andra att rida me hjälm!
ja har ridit flera år utan hjälm dumt kanske men mitt val!
jag var o jobbade hos en i hopp landslaget, INGEN på stallet red me hjälm! kolla bara i böckerna från kända dressyr ryttare, har d hjälm?


Hej, en liten tankeställare angående grupptryck.
Hade du valt att rida utan hjälm om "ryttarna i böckerna" och personerna på hoppstallet alltid red med hjälm?

det finns många förebilder som rider utan hjälm, faktiskt d flesta,
Är det något positivt eller negativt tycker du? Även DU (i egenskap av "stor och duktig") är förmodligen förebild för några yngre ryttare.
De kommer inte att göra som du SÄGER utan att göra som du GÖR.
Är det struntsamma?


men valet är ju ens eget! så sluta klanka på folk som rider utan! vi väljer själva!

Är du säker på det? :angel:

Mvh Lisa
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 263
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp