Använder ni hjälm?

Alltid, Alltid och åter ALLTID... Några år till vill jag ju leva! :smirk:
 
jag använder alltid hjälm... skulle nog vara död annars vid det här laget :D
 
jag har ALLTID hjälm när jag rider. den som rider utan hjälm har förmodl INGENTING att skydda
 
Herregud! Hjälm och ridning hör juh ihop!
Jag har en skalle att skydda alltså använder jag hjälm!
Lägg en tusig på å hitta en riktigt skön hjälm!
 
Självklart använder jag hjälm.
Jag tycker det är fullständigt galet att inte göra det.
Men det är upp till var och en.

Fast har man något att skydda.Ja,då gör man väl det. :smirk:
 
Att övht skriva och fråga är ju till att provocera fram en diskussion som då och då dyker upp,men jag skriver som de flesta andra,jag har alltid hjälm på,jag är skyldig min dotter att visa henne den respekten.Hon vill ha sin mamma i livet och jag vill se min dotter växa upp och få vara den stolta ponnymamman jag redan är..

Men tomma lador behöver inget tak! :devil:
 
Nope, gör som alla andra så är det bra, väljer du något annat så är det inte alls bra. Du BORDE inte få välja själv vet du väl =)
 
jag använder jämt hjälm när jag rider å då har jag ändå ridit värdens snällaste häst 300 ggr eller nåt, å han skulle aldrig i hela sitt liv slänga av någon medvetet. ramlar man av honom för att man är så himla uttråckad i skritten när man rider ut skulle väll vara ändå gången det skulle kunna hända (har faktiskt varit nära på det) och om jag inte skulle komma upp igen pågrund av att jag har fåptt en skalskala så skulle han skäma livet ur sig.
tycker att dus ka börja använda hjäm å inte bara för din egen skull utan för hästen oxå för dom flesta hästar skäms om dom har fått sin ryttare att ramla av å då räknar jag tillochmed in min poonny och hon kan var ganska elak hon, men när jag ramlade av henne så våggade hon inte titta på mig på en halv timme timme eftersom att jag inte kom upp på en gång då.
 
Alltså ger er, jag skrev det är för flera månader sen, har nyligen börjat hänga här på bukefalos igen och blev helt paff av att se denna tråd på första sidan. jag skrev inte dne här tråden för att folk skulle klanka ner på mig, jag skrev en simpel fråga, hur många rider utan hjälm.. ovh varför dom gör det. Jag behöver inte höra vilken idiot jag är bara för att jag rider utan hjälm, götr jag det är de min ensak...
 
tycker ändå att du ska använda hjälmn för hästens skull iaf, de e ju tydligen bara den som kommer att må dåligt om du ramlar av och inte hoppar upp igen på en gång...
 
Jag anävnder hjälm jämt när jag rider. Det känns som en självklarhet för min del.

Men det är ju upp till var och en hur man vill göra, lite
beroende på vad man rider för gren tycker jag faktiskt. Har
man god balans och rider på hög nivå i dressyr t.ex., där man ska bära hatt i stället för hjälm, tycker jag det är okej om man rider utan.


Men vid inridning av häst, "skvättiga" hästar, eller om man hoppar eller rider ut (där skaderisken är större) så anser
jag att man bör ha hjälm, även om det är upp till ryttaren.



Jag tycker även att fler tävlingsryttare i både hoppning och dressyr bör ha hjälm när de är i samma miljö som barn
och ungdomar. För det är ofta man ser tävlingsryttare som
rider utan hjälm då de tränar. Det är trist, eftersom att
de föregår med dåligt exempel.


Men visst är det upp till var och en att besluta om man vill rida med hjälm eller inte. Jag tycker inte man ska
klanra någon som inte använder hjälm, det är ju dens personens huvud och hälsa det handlar om.
 
Respekt, är det något man har automatiskt ?

Mitt tips - om du tycker att du inte vill ha hjäm för att det är skönare utan, köp en ny som är SKÖN.
 
Hjälm, JA! För att jag inte vill riskera att hamna i koma, bli förlamad eller dö i förtid. :smirk:
Fast häromdagen glömde jag den faktiskt! :o Jag skulle rida ut i den djupa snön och busa lite på en åker.
Var ganska kallt så tänkte att jag väntar med att sätta på mig hjälmen tills jag har fått på hästen utrustningen.
Tror ni jag kom ihåg det? Näe. :crazy:
Kom hem efter en timmes bus (där jag nästan höll på att flyga av en gång), ser hjälmen liggandes på sadelskyddet. Oj då...
Tror jag glömde för att jag hade mössa på mig så det "kändes" väl som om jag hade hjälmen på mig.
 
Sv: Använder ni hjälm?

jag har alltid hjälm, antar att jag "får" rida utan på min sköthäst om jag vill men det verkar inget smart. rätt vad det är åker man av, då är det trevligt om huvudet håller :confused:
 
Sv: Re: Använder ni hjälm?

Mitrolle skrev:
Självklart - alltid!

Men, alla ni som också gör det och som är rädda för hjärnskador etc. använder ni cykelhjälm då??? För det är minst samma risk att man skadar sig om man tex blir påkörd och inte har cykelhjälm som om man drasar i backen utan ridhjälm...
Tänkte ni på det kanske???

Alltid hjälm när jag rider och även när jag cyklar. Har ridit ett par ggr utan hjälm, men det är verkligen nåt jag i efterhand tycker var mycket puckat, speciellt eftersom det var en unghäst som inte var riden speciellt mkt. Har trillat av och slagit i huvet i sten så jag kan ju tacka hjälmen att jag lever och kan gå...
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: Takire
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 264
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp