Bukefalos 28 år!

Använder ni hjälm?

Det är väl inget krav på att man måste rida med hatt i svårare klasser i dressyr? Jag rider ALLTID med hjälmen på..
 
Använder alltid hjälm. Har hänt att jag suttit upp utan men då har jag blivit påmind.

Kram Favina :bump:
 
Jag har jobbat med hästar och sett så många olyckor, folk med och utan hjälm. Och sett hur illa det gått för vissa av dem. Balansrubbningar, förlamad, blind, hjärnskador (som påverkar talförmåga, inlärningsförmåga mm), minnesförlust och hjärnskakningar. Jag skulle ALDRIG rida utan hjälm. Tycker man att man har något i huvudet så bör man skydda det!
 
Jag använder alltid hjälm. Oavsätt om jag kör mina travare eller jag rider halvblodet. Jag är av den åsikten att den som inte använder hjälm måste vara hjärndöd. För då behöver den inte skydda sig.

Jag känner en kille som körde en travade som råkade i sken. Han flög med huvudet för in i stenbunken. Skräckte skallen och lite annat smått och gott. Det tog honom 3 år att kunna gå utan att använda hjälpmedel.Men han blev aldrig som han var innan olyckan. Efter olyckan så införde tränaren att ingen fick köra utan hjälm.
 
Visst är det en självklarhet med hjälm. Men jag får ju erkänna att jag bryter mot det ibland. Ska jag rida ut en lugn skogspromenad på min gamle så har jag inte hjälm. Men om jag rider ut med mina stughyresgäster så har jag hjälm i vilket fall för det är oftast barn man rider med. Mina andra två hästar skulle jag inte ens drömma om att rida utan hjälm. Sitter i skrivandets stund med ont i ryggen pga en rejäl avsittning.
 
ALLTID hjälm, det går bara inte att rida utan den.
hade definitivt varit död, lr ordentligt skadad vid 2 tillfällen om jag inte haft hjälm!
 
De är väldigt sällan jag använder hjälm när jag rider, endast när jag rider på klubben för att de är en lag att man måste använda hjälm. vet att de idiotiskt att inte anvnda hjälm, men så mycket skönare utan.. eller vad säger ni?? använder ni hjälm när ni rider?

Jag använder *alltid* hjälm när jag rider. Inga undantag. Ja, det är idiotiskt att inte använda hjälm.
 
Re: ALLTID hjälm på!

Jag har aldrig i hela mitt 26-åriga liv ridit utan hjälm, och jag skulle aldrig komma på tanken att göra det heller! Jag har flygit av och landat på skallen flera gånger och fått några hjärnskakningar. Hade jag inte haft hjälm är det inte säkert att jag hade suttit här idag...

/Mvh Frida
 
Rider alltid med hjälm, förrutom en gång förra vintern när jag fick hjärnsläpp och red iväg med bara pannbandet på skallen :o. Blev helt förskräckt när jag kom hem och upptäckte det :o, så jag kan då inte skylla på att hjälmen inte är bekväm :D, märker som sagt inte ens om jag har den på eller inte. (Casco lättviktare) :love:
 
När jag var ung och dum och red på min gamla stabila "dressyrtant" (ja! det var vad jag ursäktade mej med då!) red jag utan hjälm. Nu är jag visserligen ung =) men visare och rider mest yngre hästar och rider alltid med hjälm. Håller också med det någon skrev om att även om man tror sig vara odödlig själv =) så är inte alla småtjejer som ser en det!!
 
Anser att det finns många människor som tycker att det är så hemska att rida utan hjälm som själva cyklar utan hjälm, kör bil utan bälte, men som inte tänker på att det är samma sak nästan.
Även om jag själv rider med hjälm och anser att det är oklokt att inte göra det tycker jag dock att parallellen ovan inte är helt riktig... En cykel kan ju inte sätta iväg i en helt oväntad och till synes omotiverad serie bocksprång tex!!
 
Tror du att du får rida utan hjälm på Jällaskolan oxå eller??? Skulle inte tro det va!

Om man rider utan hjälm har man väl kanske inget att skydda heller???
Eller?? :devil:
 
Jag rider alltid med hjälm men det är nog mest för att jag är uppfostrad så från klubben jag har ridit på sen jag var liten. Om jag inte hade haft det inpräntat i skallen att det är själklart med hjälm så vet jag faktiskt inte om jag skulle rida med eller utan idag med tanke på att jag t.ex. inte använder hjälm när jag cyklar. Det är väl upp till var och en att bestämma om man har något innanför pannbenet att skydda. Däremot tycker jag att det ska vara en självklarhet att alla som rider där det finns andra i närheten ska ha hjälm och föregå med gott exempel!
 
Du skriver:

En cykel kan ju inte sätta iväg i en helt oväntad och till synes omotiverad serie bocksprång tex!!

Det har du ju rätt i men samtidigt finns det många medtrafikanter när du cyklar. Du kan ju inte påverka om det kommer en rattfyllerist och kör på dig.

Men jag ska iofs inte säga så mycket eftersom jag använder hjälm när jag rider men inte när jag cyklar. ;)
 
Trodde faktiskt först att du skrev inlägget bara för att väcka uppmärksamhet! Kunde inte tro att någon med vett och vilja red utan hjälm. Här på Buke ska det ju vara hästfolk som skriver och det första en hästmänniska får lära sig är ju att hjälmen ska på innan man sitter upp. Billig, enkel, och självklar livförsäkring!!!
 
Tycker att det är upp till var och en att använda hjälm eller inte. Det finns ingen lag på att man måste, men säger ridskolan eller dylikt att man ska ha det så är det bara att rätta sig efter de reglerna. Jag har alltid hjälm om jag känner mig osäker på en häst. Men annars har jag inte alltid det, när det är jättekallt ute så har jag mössa! :D Är man fullständigt dum i huvudet om man inte har hjälm på sig så är man minst lika dum om man inte har säkerhetsväst. Det är lika lätt att bryta ryggen som att slå hål i skallen...
 
Jag brukar inte rida med hjälm.
Halshugg mig, ni är välkomna.
Jag rider väldigt sällan med hjälm, vid tävling och ibland på hoppträning, men oftast inte. Oftast ramlar man inte på huvudet, en säkerhetsväst skyddar bättre och jag anser att en säkerhetsväst bör gå före hjälmen.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
618
Senast: Takire
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
625
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 409
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp