Bukefalos 28 år!

Användning av grimma/halti

Snobben

Trådstartare
Någon här som använder grimma på sin hund?
Jag använder det på min då han är så j.. la dragig med vanligt halsband (även med stryp) Testat sele som dom har på Börjes, och den hjälper lite men inte helt.

Tycker att grimman fungerar jättebra, behöver inte slita och dra utan kan korrigera hunden mjukt.
(sen borde det göras grimmor med bättre kvalitet kanske, finns ju bara en modell)

Har fått olika kommentarer på att använda grimma.
På bruks så säger min tränare inget om det ,medans en annan kom fram och sa att grimma ska man inte ha, ger hemska skador osv.

När vi var på utställning tyckte domaren att den var negativ( & i uppvisningssammanhang kan man ju förstå det, tog av den)
Men en annan sa just det att grimma är kanon.

Jag kan ju tycka att visst, man ska ju själv lära hunden att lyssna och kunna gå bra utan massa hjälpmedel osv, men när hunden är så ivrig/busig att den skiter i att lyssna och går väldigt lugnt och bra i grimma, plus att man inte behöver slita ut sig själv mer(problem med axlar & nacke & ont i knä för tillfället) Så är den perfekt!
 
Sv: Användning av grimma/halti

Det GÅR att lära alla hundar gå fint i koppel.
Jag har själv en fruktansvärt sprallig och ivrig hund och har fått jobba med det här med att inte dra Varje promenad Varje dag sen jag fick henne. Det gäller att vara konsekvent och använda sig av en metod som hunden förstår. Nu är min tjej 1,5 år gammal och drar inte i kopplet längre, oftast försöker hon inte ens!
Flera har trott att hon varit ett hopplöst fall, men nej då;)

Huruvida man ska använda grimma eller inte är jag inte expert på, men jag skulle själv inte sätta en sådan på någon av mina...
Som sagt, ta tag i problemet istället för att knuffa undan det tycker jag.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Det är ett rätt skarpt hälpmedel, men det kan finnas situatuioner där det är väl befogat att använda det.
Dock så är det ingen ERSÄTTNING för träning, utan ett redskap för ATT träna.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Jag säger som Nyponros. Det bästa är väl att lära hunden gå i koppel istället. Jag skulle bli tokig om jag skulle ha en hund i 12 år av mitt liv som drog runt mig flera timmar om dagen.
Jag köpte en dalmatiner som omplacering i höstas, och hon hade hos den ägaren bara suttit i hundgård det senaste halvåret av sitt liv. När jag väl var ute och gick med henne låg hon fram i kopplet.
Jag tog tjuren vid hornen och tog mig tid till att göra någonting åt hennes dragande, och det har lönat sig. Nu för tiden går hon alltid fint i kopplet.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Det är ett rätt skarpt hälpmedel, men det kan finnas situatuioner där det är väl befogat att använda det.
Dock så är det ingen ERSÄTTNING för träning, utan ett redskap för ATT träna.

På vilket sätt är det ett skarpt hjälpmedel? Kan du komma med konkreta exempel på någon hund som någongång bevisligen har skadats av halti.
Det går för de flesta att lära en hund gå i koppel, men det är väldigt många som inte har ork att ta itu med problemet. I sådana fall är halti utan tvekan det hjälpmedel som kan förhindra personskador, och det är det som är viktigt i sammanhanget.

Jag kan absolut inte se något fel i att använda halti och skrönorna om dess farlighet kan TS strunta i och fortsätta att vara ute med sin hund utan att riskera skador på sig själv.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Japp, det är det jag skriver med att det kan vara befogat att använda det.
Hellre ett halti än en olycka!

Nej, jag har inget bevisat fall, däremot så vet jag att man kan styra min hund med två fingar t med ett halti och jämfört med vad som tex krävs med ett stumt halsband eller en sele (där du kan slita och dra bäst du vill utan att han bryr sig) så tycker jag det kan anses som skarpt.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Det är så jag tänker med , att det är ett jättebra hjälpmedel att träna med, även om det såklart är bra om man kan vara utan.
Men man får ibland tänka på sin egen hälsa med.
man drar ju inte och sliter med grimman heller utan korrrigerar
 
Sv: Användning av grimma/halti

Alla halsband etc kan vara farliga, dock ser jag problem med haltin eftersom dom "kapat" idén av hästens grimma.

Det är bara det att hund och häst har olika anatomi och är byggda olika ...

Men som Escodobe säger, ibland är det ett måste att ha halti för hellre det än olycka.

Samtidigt ska man inte ( min åsikt ) ha haltin som en bra långsiktig lösning, utan medan man jobbar med problemet !
 
Sv: Användning av grimma/halti

Jag använde halti i några månader, för att komma till rätta med Birks utfall mot "läskigt" folk! Nu är det fixat, och haltin åkte av. Jag tyckte den var bra, hjälpte mig!

Men som flera skivit, den ska vara ett hjälpmedel, inte användas jämt.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Någon som för övrigt har bra tips mot när hunden drar väldigt mkt och hellre har huvudet i backen?
tränar men svårt att få hans uppmärksamhet!
 
Sv: Användning av grimma/halti

Jag brukar bara vända å gå åt andra hållet, om min gamla hund drog. Varje gång hon började dra, så sa jag NEJ, och vände å gick åt andra hållet.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Hmm.. Det har jag inte testat på min galning!:idea:
Tack för tipset!
 
Sv: Användning av grimma/halti

Jag har använt halti på min hund när vi går i stora folksamlingar.
Detta för att han gärna kastar sig fram och skäller på andra hundar vilket innebär att någon stackare kan komma i kläm mellan tänderna.
Han är ändå 82 i mankhöd, ett barn har sitt ansikte i hans huvudhöjd.
Ser jag den andra hunden först så är det inga problem, men bland massor av folk är det svårt... då är det helt plötsligt en hund bland alla ben.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Min vovve är inte speciellt stor, men kraftig och musklig & stark!!:smirk:
 
Sv: Användning av grimma/halti

Någon här som använder grimma på sin hund?
Jag använder det på min då han är så j.. la dragig med vanligt halsband (även med stryp) Testat sele som dom har på Börjes, och den hjälper lite men inte helt.

Tycker att grimman fungerar jättebra, behöver inte slita och dra utan kan korrigera hunden mjukt.
(sen borde det göras grimmor med bättre kvalitet kanske, finns ju bara en modell)

Har fått olika kommentarer på att använda grimma.
På bruks så säger min tränare inget om det ,medans en annan kom fram och sa att grimma ska man inte ha, ger hemska skador osv.

När vi var på utställning tyckte domaren att den var negativ( & i uppvisningssammanhang kan man ju förstå det, tog av den)
Men en annan sa just det att grimma är kanon.

Jag kan ju tycka att visst, man ska ju själv lära hunden att lyssna och kunna gå bra utan massa hjälpmedel osv, men när hunden är så ivrig/busig att den skiter i att lyssna och går väldigt lugnt och bra i grimma, plus att man inte behöver slita ut sig själv mer(problem med axlar & nacke & ont i knä för tillfället) Så är den perfekt!


Jag använder Halti. Ibland.
Det är ju ingen lösning på problemet. Det är då bättre att träna, träna och träna på att få hunden gå fint i koppel (känn dig inte nertryckt av mig nu, jag har en hund som är säkert lika jobbig som din:p).
Men man har ju inte alltid tid att träna, då kan det vara bra att ha grimman så man slipper bli söndersliten och dessutom inte heller faller tillbaka i träningen med koppel och halsband.

Att använda halti för jämnan kan jag dock tycka är lite mycket lat-varning på ägaren. Som är ägaren inte orkar hålla på med koppelträning. Tycker inte heller det är helt shysst mot hunden att använda halti jämt.

Vi blev också tillsagda på utställning om att ta av halti, och det är ju som du sa helt förståeligt i utställningssammanhang.

Men använder man den på ett bra sätt (alltså inte rycker och sliter i hunden osv) så tror jag inte att risken för skador är så stor, såvida hunden själv inte drar och sliter ut sin nacka i haltin förstås. Men då får man ju hitta en annan lösning.

Min busar, struntar i att lyssna osv så fort det rör sig folk omkring (hon sköter sig bra när hon är utan störningsmoment). Men träning, träning, träning. Det är det bästa man kan göra :)
 
Sv: Användning av grimma/halti

Såklart du blev ;)

En häst är byggd på ett vis som gynnar ex användning av grimma, en annan kroppshållning med välvd rygg..

Nu ska jag ta det värsta tänkbara och det är inte ofta det händer men:

Tänk dig en stor hund med lång rygg som har halti på sig, så fort hunden drar så dras hundens huvudet snett nedåt.
När en hunds nacke är spänd och huvudet neråt så är oftast ryggen lite som en hängmatta.
Om det i detta läge kommer en kisse eller något annat ?

Ja du förstår min poäng..

Alltså som jag skrev: Alla redskap kan vara av ondo vid felanvändning, men jag vågar påstå att haltin är ett av det skarpare.


/ C som ursäktar om hon inte gör sig förstod och återkommer efter lite sömn...
 
Sv: Användning av grimma/halti

Håller med dig!

När jag tränat på brukshundklubben har jag haft haltin, men ändå lyckats att få honom att gå fint fot med lite arbete (lös eller med hängande koppel) :banana:

Men så fort han har vanligt koppel blir han så j..la dragig..
Måste träna på det och tipset att säga nej och vända verkar ju bra!
Bara det att jag har så ont i MINA axlar och nacke+ skadat ett knä, så när han kastar sig framåt är det inte så kul...

Men är med på att det är träning träning:crazy::angel:

Skönt att någon mer använt halti på utställning, hihi
Var en till som hade när jag ställde ut, men vet inte om deras domare sa ngt.
 
Senast ändrad:
Sv: Användning av grimma/halti

Det sa dom säkert :D

Ifrågasatte domaren varför du hade haltin också?

Min lilla tjej är ju helt hemsk när hon går utan halti när det finns störningsmoment. Hon är snäll och rar när det inte finns något man kan störas av.. Men förstå då hur hon flippade ur på utställningen :p
 
Sv: Användning av grimma/halti

Tyvärr C så förstår jag fortfarande inte. Jag ler åt förklaringen som verkade lite underlig. En stor hund med huvudet lågt och ryggen som en hängmatta. Det låter övergödd tax eller gammal utställningslabbe.
Huvudet neråt brukar väl betyda krum rygg eller hur?

Hästar och hundar har som alla däggdjur i stort sett lika uppbyggnad av skelettet vad gäller antalet kotor. En giraff och en råtta har t.ex sju halskotor var enligt vad fått lära mig (valar har färre och någon form av bältdjur har åtta kotor). Längden på kotorna är av förklarliga skäl olika, men muskler och senor är ju anpassade till detta, så jag förstår fortfarande inte varför grimma går bra på häst, men halti är fult på hund.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 222
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 523
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 855
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp