Bukefalos 28 år!

Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Ja du har fullkomligt rätt. De som angriper olika koppeltyper har inte gått med full packning och fågelhundar på fjället.

När dessutom en professor Dodman, som rönt internationellt erkännande för sina kunskaper i etologi och djurs beteende, förordar halti framför alla andra halsband, så torde det väl vara ganska tydligt att de som skriker om haltis farlighet är ute och svamlar.

Snobben kan utan att skämmas eller ha skuldkänslor fortsätta att använda halti.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Ja du har fullkomligt rätt. De som angriper olika koppeltyper har inte gått med full packning och fågelhundar på fjället.

När dessutom en professor Dodman, som rönt internationellt erkännande för sina kunskaper i etologi och djurs beteende, förordar halti framför alla andra halsband, så torde det väl vara ganska tydligt att de som skriker om haltis farlighet är ute och svamlar.

Snobben kan utan att skämmas eller ha skuldkänslor fortsätta att använda halti.

Nä och det räknas inte att man har gått med resväska (25 kg), ryggsäck (ca 10 kg) och hund i snöslask? För det kan väl aldrig vara lika jobbigt?
 
Sv: Användning av grimma/halti

Alltså du har inte kontakt med hunden, han läser av dig genom kopplet och kan när om helst ge sig iväg med dig och barnvagnen hängande efter om han får se något verkligen intressant. Låter i mina öron oroande med en sådan hund. Hunden kan inte gå i koppel om det finns andra intressen som är större än intresset för matte/husse.
Sätt på ett stryp och se till att nå fram till hundens hjärna. Det finns instruktörer i din närhet som kan ge dig proffsig hjälp.


:rofl::rofl::rofl: Jösses vilken sandlåda detta är!!! Ursäkta att jag lägger mig i denna gamla diskussionen (har bara suttit och läst tråden utan att vädra mina åsikter öppet) men jag kan bara inte vara tyst och jag blir så full i skratt! :p Om du kände Bebben som skulle du också veta att hon om någon INTE behöver andra instruktörers proffsiga hjälp. Hon har levt ihop med den bäste av dem alla :bow: (precis som jag) och har definitivt tagit lärdom därav och klarar av sina hundar på ett ypperligt sätt :bow:

Hej förresten T.!!!
Ta hand om dig!
Kram
/E
 
Senast ändrad:
Sv: Användning av grimma/halti

KL

Jag använder en halti när jag promenerar med föräldrarnas koppeldragande finnspets. Hunden drar tydligen inte i kopplet (definitionsfråga) när pappa går med honom men när jag gör det, så jag köpte en halti för att testa. Och hunden går hur fint som helst. Lite ovan att ha ngt runt nosen först men nu bryr han sig inte.

Jag har fattat det som att den funkar som så att när hunden drar så stramas haltin åt = obehagligt = slutar med det som är obehagligt. Den hänger alldels lös utan att inverka när hunden inte drar men stramas åt direkt den drar. Så funkar då den jag har och jag har aldrig "behövt" rycka i kopplet för att få till någon sorts effekt.

Smidig lösning när man måste promenera med en hund som drar (nej, jag tänker inte börja fostra den här hunden då jag bara går med den om jag är hundvakt). Kan säkert med lite mer träning och beröm i rätt tillfälle fungera som hjälp om man vill koppelträna en dragande hund.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Det ger i förlängningen att haltin alltid sitter på och inte används som korrigering som det var tänkt.

Fast haltin ska väl egentligen inte användas i korrigerande syfte?

Övrigt:

Min syn på haltin är att den ska finnas som en nödlösning OM hunden skulle få för sig att "dra" av någon anledning så att man kan få stopp på den. I övrigt ska den föras i löst koppel.

Jag använde haltin tillfälligt när jag tränade koppelgående med min golden. Hon är urstark och efter att ha blivit omkulldragen ville jag ha en lösning som hjälpte direkt eftersom det gått så långt att jag inte ville gå på promenad med henne alls då inget jag gjorde funkade och det var ett evigt dragande, tjafsande, bråkande osv.
Satte på en halti var främsta uppgift var att den fick mig att skärpa till mig. Jag kunde med den på inte arbeta med annat än min egen röst, kroppshållning med mer, samtidigt som jag slapp dragkampen. När jag disciplinerat mig själv nog att det fungerade bytte jag till halvstryp igen och sedan dess går hunden bra i koppel.

Haltin ska inte användas för att ge korrigeringar, så som ett stryp kan, anser jag.

Var det fel gjort bara för att det var en snabb lösning?

I övrigt är jag böjd att hålla med Pangare (lite ovanligt) i det han skriver angående haltigrimman.

Vad är det man säger, bettet är så skarpt som handen som håller i det? Samma med hundredskap. Haltin är bra när den används korrekt, som allt annat. Att propagera för att haltin är dålig pga av det finns folk som inte använder den korrekt är fel. Mer info till folket! :)
 
Sv: Användning av grimma/halti

Jo, haltin fungerar korrigerande om man inte gör som du gör (och det är inte många). När kopplet spänns anbringas ett tryck på nackens kotor vilket är obehagligt. Det likställer jag med korrigering via obehag. Det är ju inget en människa gör med vilje och kan styra, men principen är densamma som ett ryck i strypet.

Om jag inte missminner mig var det väl därför den utvecklades, som ett snällare alternativ till strypet.

Jag ser den mest som nödbroms, när hundens dragande riskerar att skada någon annan eller denne själv. Idag såg jag dock en typisk felanvändning. Liten valp, två dm hög, med halti och flexi och en matte som lät hunden flyga och fara tills linan tog slut. Där behövdes varken flexi eller halti. Orkar man inte hålla en valp av Russeltyp bör man nog skafaf guldfisk.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Nu vet jag inte mycket om halti, men om man (som jag) har en hund som drar rätt mycket och är väldigt framåt, borde inte då halti i kombination med klicker vara ett vinnande koncept? Att vända tycker min hund bara är kul, "Jasså, ska vi hit? Okej!" Jag hinner aldrig berömma, och då lär hon sig inget. Jag har funderat på halti eller gentle leader som träningsmetod, har läst om många som använt det och sedan kunnat byta tillbaka till halsband när hunden väl förstått vad det är frågan om. Att inte rycka i något koppel är för mig en självklarhet.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Någon som vet ngt annat man kan göra för att ens hund ska sluta dra förutom att vända ?[/QUOTE

Börja med att att lära hunden vad ett bra innebär. Säg bra - belönamed godis så att hunden förknippar "bra" med något possitivt.

Varje gång hunden spontant tar kontakt med dig säg "bra" och belöna med en godis. I början kan det vara bra att göra det varje gång. Hunden kommer då tänka att "kolla på matte = något bra" och beteendet kommer att upprepa sig allt oftare. Träna även kontakt innomhus (kan vara bra att öva inne först)

Vill inte hunden ta kontakt. När hunden börjar dra stanna och utan att säga något/locka vänta ut hunden tills den tar kontakt. Belöna. Börjar den dra upprepa, stanna och vänta ut hunden. Vill hunden inte reagera. Pimpla med kopplet (små ryckningar för att få uppmärksamhet) detta ska ej uppfattas som obehag utan mer som en signal. Belöna när hunden vämder sig om/tar kontakt. Dessa "pimplingar" kan sedan användas som signal för hunden. Pimplingar=ta kontakt med matte. Då kanman använda dessa innan hunden hinner börja dra.
Och det gäller att vara konsekvent = aldrig tillåtet att dra i kopplet!

Om hunden är väldigt ouppmärksam. Som någon sa vänd om och gå tillbaka. Man behöver inte gå långt bort börja med att hålla dig nära ditt hus. Så fort hunden passerar din sida gå åt ett annat håll. Och igen och igen. Tills den börjar uppmärksamma dig. När hunden går bra på ditt kvarter/gata. Ja då kan du gå längre bort.
Kan vara frustrerande i början att inte kunna gå på riktiga promenader men är man bara konsekvent så går de!
Det lönar sig inte att bestraffa hunden när den drar. (inte om man vill ha en säker och glad hund) Dessutom får man en hund som söker avstånd och kanske drar ännu mer. Belöna för all kontakt i början. Det ska vara kul att vara nära matte (eller ver detta enhusse jag vet inte :P) Sen kan man belöna orgelbundet.

Om man har bråttom (som man faktist har ibland) sätt kopplet som en sele framför bogen. Det stoppar upp hunden lite. Då slipper man bråka och det blir lättare att hålla hunden.

Hoppas att det går braför dig och din vovve!
 
Sv: Användning av grimma/halti

Ryck i koppel och halti fungerar enligt samma princip, så vill du inte använda dig av korrigering med obehag ska du inte sätta på hunden halti.

Vill du bara köra positivt är SaraN:s metod bättre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 234
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 523
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 855
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp