Bukefalos 28 år!

Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Burr! Stackars hund att tvingas leva när den hade så dålig mentalitet. Och att då ens antyda om att haltin är farlig.
Att hålla liv i hundar som inte har ett värdigt liv och sedan prata om halti som farligt

jösses, har du verkligen sådana problem med ordförståelsen? hunden blev ju avlivad på grund av sin dåliga mentalitet. det står klart och tydligt i inlägget som du citerade.

Jag för står att du har problem med hjärnan. Efter hundratals kurser och ha så svårt att läsa av en hund. Men det är ju bra om du kommit till insikt om det.

och det där placerade dig i sandlådan. trodde du var för gammal för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Användning av grimma/halti

Du inte bara verkar löjlig, du ÄR riktigt löjlig..

Hade faktiskt högre tankar om dig, men ack vad jag bedrog mig...
Trodde att man kunde föra en vettig diskussion med dig men efter dessa "smarta" utlägg så avböjar jag att diskutera mer med dig i denna tråd..

Du skulle förståss bara ha hängt efter och gullat

Burr! Stackars hund att tvingas leva när den hade så dålig mentalitet. Och att då ens antyda om att haltin är farlig.
Att hålla liv i hundar som inte har ett värdigt liv och sedan prata om halti som farligt

Jag för står att du har problem med hjärnan. Efter hundratals kurser och ha så svårt att läsa av en hund. Men det är ju bra om du kommit till insikt om det

Du gräver omkring i sandlådan och tjaffsar/förvränger ord trots att du egentligen med ALL sannolikhet förstår precis vad man menar...

Synd.....
 
Sv: Användning av grimma/halti

Knapplån.

Jag har ingen anledning att ångra vad jag skrivit.
Jag förväntade mig att ni skulle ta åt er för ni känner att jag trampar på mycket ömma fötter.

B. hade hållit på länge innan hon till slut lät hunden vila i frid. Det är för mig ingen hedersvärd sak, utan tvärtom en av de sakerna som jag anser är mycket nära vad man kallar djurplågeri. Hon beskriver ju tydligt hur hunden plågades av allt och var rädd, då anser jag att det var synd om hunden.
Detta har jag tagit upp tidigare och jag anser fortfarande, att hålla på med djur som har konstaterade sjukdomar eller mentalitet som gör att de inte har ett värdigt liv är mycket osunt. Denna kritik gäller inte bara djurägarna utan även veterinärer som inte reagerar. Att då kritisera de som använder en viss sorts koppeltyp är inte trovärdigt.

C. hade bildat sig en uppfattning om haltis farlighet och ser sedan en som använder halti på en GD, då vaknar moraltanten och i stället för att se verkligheten, späds fördommarna direkt på och hon skriver i ett flertal inlägg och kungör haltis farlighet, och orsaken, den fungerar då måste den vara farlig. Inget konkret bara en massa fördomar. Sedan kommer avbönen, "jag har delvis ändrat uppfattning", när hon inser att hon inte har något på fötterna.
 
Sv: Användning av grimma/halti

B. hade hållit på länge innan hon till slut lät hunden vila i frid. Det är för mig ingen hedersvärd sak, utan tvärtom en av de sakerna som jag anser är mycket nära vad man kallar djurplågeri.

Så..med andra ord förespråkar du att man avlivar en hund som visar tendenser på rädsla OMEDELBART utan att försöka se efter vad den bakomliggande orsaken är? Problemet KUNDE ju ha gått att lösa.
Hur vet du hur länge hunden fick leva? Hur länge anser du att en sådan hund bör hållas vid liv max?

Det absolut värsta jag vet är folk som ska döma ut hundar hit och dit för minsta lilla för att det är enklast så, de ska minsann aldrig fråga sig varför. Det får givetvis inte gå för långt, men att du är så rapp i käften och framställer dig som att vet allt om hur saker och ting ser ut blir bara löjligt tillslut. Du diskuterar inte, du sitter bara här för att påpeka att dina ord är lag. Det finns ingen nyans i något av dina inlägg. Du ser bara så långt näsan räcker och andra alternativ än dina egna finns inte. Har du ens försökt se saker ur andra perspektiv någon gång? Bara av ren nyfikenhets skull?

Hur sjutton ska människan kunna utvecklas inom hunderiet om man genast avlivar hundar som inte står med alla tassar på jorden?

Och kom nu inte med ngn fånig kommentar om att jag daltar eller
gullar eller vad du nu än föredrar att kalla andra som försöker se bakomliggande orsaker på saker och ting innan de beslutar att agera.
Dvs tänker först och handlar sedan.Jag tycker det mesta du skrivit här i tråden har varit vettigt, men när din illvilja att diskutera börjar bli lite väl genomskinlig blev det rätt tröttsamt.


"jag har delvis ändrat uppfattning", när hon inser att hon inte har något på fötterna
Eller så kan det faktiskt vara så att hon HAR ändrat uppfattning? Ändå är du inte nöjd, nej nej. Ner med spaden i sanden och så gnäll gnäll.

Jag trodde folk såg positivt på att man lyckats ändra eller iaf få en annan se ur andra perspektiv. Att påverka i en diskussion..för det är väl därför de flesta diskuterar? Men du diskuterar uppenbarligen för att ha något att tjafsa om. Det var inte lika kul längre när någon höll med ungefär.
 
Sv: Användning av grimma/halti

*kl*

Varning utfärdas. Om det kommer fler referenser eller insinuationer om användares mentala kapacitet kommer tråden att låsas och raderas. Ståndpunkter ska byggas av sakliga argument, inte tjuvnyp.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Användning av grimma/halti

Hon hade inga större problem med sitt liv som yngre hund, efter att jag kommit tillrätta med hennes utfall. Däremot så förändrades allt ganska drastiskt efter en flytt, och då tog jag bort henne eftersom hon inte längre mådde bra av att finnas till.
Du kan försöka komma åt mig bäst du vill där, men det kommer inte till att fungera tyvärr. Många människor i min omgivning såg att min hund aldrig led av att leva, eftersom jag tog bort henne innan det blev för illa.
 
Sv: Användning av grimma/halti

B. hade hållit på länge innan hon till slut lät hunden vila i frid. Det är för mig ingen hedersvärd sak, utan tvärtom en av de sakerna som jag anser är mycket nära vad man kallar djurplågeri. Hon beskriver ju tydligt hur hunden plågades av allt och var rädd, då anser jag att det var synd om hunden.
Detta har jag tagit upp tidigare och jag anser fortfarande, att hålla på med djur som har konstaterade sjukdomar eller mentalitet som gör att de inte har ett värdigt liv är mycket osunt. Denna kritik gäller inte bara djurägarna utan även veterinärer som inte reagerar. Att då kritisera de som använder en viss sorts koppeltyp är inte trovärdigt.

Som sagt, du har absolut inga fakta i det fallet, vilket jag och många med mig har. Min hund led aldrig, eftersom jag tog bort henne när hon började må dåligt av ett vanligt liv.
Enormt svårt för mig att mista min älskade hund, men jag skulle aldrig utsätta mina djur för någon som helst plåga och därför fick hon somna in.

Jag har även avlivat en hund som fick ont pga sina höfter. Där brukar många låta bli, och istället ta det mycket lugnare med hunden. Men eftersom den hunden behövde röra på sig mycket för att må bra, så fick han avlivas. Han fick ont när vintern kom, och mådde inte bra av att bara ligga inne hela dagarna.

Ska du försöka dig på en konstruktiv debatt, så får du höja nivån ganska många steg. Du hänger dig åt dåliga påhopp på alla personer du kan hitta, eftersom vi inte håller med dig. Du ska nog inte vistas på ett forum om du inte kan tåla att folk går emot dina åsikter.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Som sagt, du har absolut inga fakta i det fallet, vilket jag och många med mig har. Min hund led aldrig, eftersom jag tog bort henne när hon började må dåligt av ett vanligt liv.

Jag har inga andra fakta än vad du själv har skrivit i forumet. Är det inte riktigt så klandra inte mig. Du beskrev hur din hund plågades av allting och jag har ingen anledning att tro att du då ljög.

Jag har även avlivat en hund som fick ont pga sina höfter. Där brukar många låta bli, och istället ta det mycket lugnare med hunden. Men eftersom den hunden behövde röra på sig mycket för att må bra, så fick han avlivas. Han fick ont när vintern kom, och mådde inte bra av att bara ligga inne hela dagarna.

Det hedrar dig. Det är en självklarhet för en djurvän, men som framgått i många trådar här på forumet, många inte har fattat.

Ska du försöka dig på en konstruktiv debatt, så får du höja nivån ganska många steg. Du hänger dig åt dåliga påhopp på alla personer du kan hitta, eftersom vi inte håller med dig. Du ska nog inte vistas på ett forum om du inte kan tåla att folk går emot dina åsikter

Jag anser inte att jag gör påhopp när jag svarar på de inlägg som kommer. Är de bitska så tror jag nog att jag har rätt att ge bitska kommentarer. Jag anser inte heller att det är fel på mina ståndpunkter. Jag har ständigt efterlyst forskning eller fakta som bevisar motsatsen. Några sådana fakta har inte presenterats och sitter du på dem så kläm fram det då. Framkommer det fakta som säger att jag har fel så OK. Men hittills så är det Era teorier som svävar.
Jag tror inte att någon är betjänt av ett forum där ingen vågar ha avvikande åsikter. Men jag får väl bolla tillbaka frågan till dig själv, det är dig fritt att läsa läsa vad som skrivs.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Ja precis. Den dagen då hon började att må dåligt av vårt vanliga liv, som hon klarat bra sina första 18 mån i livet, så satte jag mig ner och funderade. 2 veckor senare var hon död. Jag ville inte att hon skulle behöva vara så rädd, som hon helt plötsligt blev. Jag trodde ärligt att det skulle fungera efter att jag kommit så långt att utfallen slutade och hon kunde hålla sig lugn både bland främmande hundar och människor. När vi flyttade gick dock något snett för henne, hon tappade all trygghet. Blev rädd för främmande människor ordentligt igen, kunde inte vara själv, vågade inte åka bil etc etc. Och då avlivades hon som sagt.

Jag har inte skrivit ut någon annan historia, och denna har jag säkerligen skrivit på forumet i flera år nu. Hon var "känd" här på forumet av många, och jag berättade allt om henne. Därför skulle det vara ganska svårt för mig att skriva någon annan sorts historia nu, som inte stämmer. Då har det helt enkelt blivit en missuppfattning mellan oss två bara.

Nu ska jag ta hand om mina hundar och min son, så jag hinner inte med att skriva något mer.
 
Sv: Användning av grimma/halti

*Knapplån*

Ser att min tråd har vaknat till:idea:

Har läst igenom lite snabbt vad alla skriver och kan ju hålla med både dom som är för och emot haltin till viss del..

Det ska alltså gå att träna en hund att gå perfekt i koppel på en dag, man är för lat om man inte lyckas med det osv...
Och att hundar inte är starka.. Nja..

Min hund är inte ens stor, utan ganska liten, men väger ung 25 kg eller mer, och när han drar iväg som en tok så är det inte kul för mig med nack och axelproblem och nu även ont i ett knä..:(
(fast hade inte uppskattat det annars heller förstås)

Har gått på brukshundklubben två kurser, men det är INTE lätt att träna detta iaf med min hund som är helt ouppmärksam!! Visst har det lyckats att gå fot med godis och grejer, men bara för stunden.
Har fått tips att vända när hunden drar resp säga NEJ och ta tillbaks hunden vid sidan men inget tycks ju hjälpa...
När jag som tidigare skrivits fick hjälp av en polishundtränare som var stenhård gick det för stunden, men det känns ju som att ett rejält ryck med stryp inte är så mkt bättre än att kunna korrigera hunden på ett mjukt sätt med haltin??

Den dagen haltin inte behövs är jag gärna utan, men inte innan.
Jag vill inte ha mer besvär än jag redan har.

Har också gått med andra hundar lätt med "vanliga" koppel, men alla hundar är ju inte lika!!
 
Sv: Användning av grimma/halti

får du ont ska du givetvis inte försöka dig att hålla hunden med ickestryp. det är det ingen som har påstått. men jag, liksom flera andra här inne, har inte ont, och har inga problem att hålla ens de riktigt starka hundarna.

jag anser inte att det är lönt att träna så mycket annat om kontakten inte finns där. då börjar man med det. den senaste hunden jag hjälpte ägaren med hade just noll kontakt, och det tog 10 x 30 min = 5 timmar för den ägaren att få hunden att gå fint i koppel även med svåra störningar. det ÄR inte så svårt, om man vet hur man gör!
 
Sv: Användning av grimma/halti

Tror också att man kan lära sig det mesta med rätt hjälp!:)

Tyvärr har jag inte riktigt fått den hjälp jag behövt på de kurser jag gått. Är glad att träningen går framåt och har vant mig med att det är jag som har den stolligaste hunden på träningar:angel:

Sen önskar man ju att man kan lyckas utan hjälp, men är ju inte alltid så- om man har en galen glad vovve,hm :eek::crazy::angel::love:

(han har även lätt för att stressa upp sig)
 
Sv: Användning av grimma/halti

Äsch, Focus drar inte alls i kopplet sedan 2 år tillbaka. Och jag fick bukt med det utan halti. Hade dock halti på honom i 2 veckor när han fick för sig att äta upp andras hundar, men enbart för att lätt kunna "styra" av honom ifrån blockeringen. Och då belöna.

Och Bebben vet hur mycket hundjäveln drog i kopplet, så folk som måste ha halti/antidragsele på sina hundar är skitsnack. Det handlar nog mer om lathet eller okunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Användning av grimma/halti

fast en del människor har ont, eller är extremt klena/har dålig teknik. det finns inte en chans i världen att min mamma kan hålla min hund om han vill dra. hon flyger som en vante, trots att hon är tyngre än mig. för dem handlar det inte om lathet.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Såklart det finns undantag. Min mormor var lite rasslig ett tag efter hennes handledsoperation, då hade hon halti på sin hund till hon läkt klart. Men det handlar ju då inte om att gå runt "drag-i-koppel-problemet" som många gör.
 
Sv: Användning av grimma/halti

*kl*
Jag hade halti-grimma på min hund, en grand danois, när hon var tonåring. När hon var mellan 1 och 1,5 år så var hon i sin värsta trotsålder och för att slippa 3 meter långa armar satte jag på henne en grimma. Det är inte kul att att ta prommenader när en 60 kg's hund far och hoppar som ett skållat troll. Så för att slippa bråka varje gång åkte grimman på. Givetvis så gick vi även i vanligt koppel och tränade under tiden. Från det att hon blev 1,5 fram tills nu när hon är 11 år har det inte varit några problem att ha vanligt halsband.
Sen om det är någon annan som inte är så hundvan som ska gå ut och gå med henne måste de ha grimman på henne. För även om hon nu är gammal så är hon nämligen expert på att jävlas med osäkra människor. Då kommer :devil: själv fram i henne och hon utnyttjar sin storlek till fullo.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Och Bebben vet hur mycket hundjäveln drog i kopplet, så folk som måste ha halti/antidragsele på sina hundar är skitsnack. Det handlar nog mer om lathet eller okunskap.


Jahaja, jag är bara lat och okunnig. Då kan jag låtsas som jag inte får ont i axlar och nacke och framförallt mitt knä framöver och lätt gå med vanligt koppel, fast inget jag eller någon annan har provat funkar då.. Min hund är liten, men stark!
Jag vill självklart inte behöva gå med grimma jämt, helst hade jag haft honom lös och gående perfekt vid min sida, den dagen det går så -inga problem. Men fram till dess tar jag och andra som har problem hellre emot tips och liknande, än snack om att alla med halti är puckade nybörjare. Tack.
 
Sv: Användning av grimma/halti

Knapplån
Pangare, jag håller med i princip allt du skriver (Har inte läst riktigt allt)

Vi har också stående fågelhundar, irl setter. Funderar lite på det här med koppel och halsbandets inverkan. Var på en uppflogsträning i Norge i somras och personen som höll i träningen förespråkade ganska mjuka metoder. Något som dock förvånade mig var att hon tydligen hade läst/hört en undersökning om att de hundar som hade visat sig ha minst skador på nacke/rygg var de hundar som alltid gick med stackel.

Jag antar att de rörde sig om fågelhundar som bara ska gå avlappnat i koppel och inte hundar som hetsas med hjälp av det, typ kamphundar.

Har själv aldrig funderat tidigare på att använda det (har provat halti för hundra år sedan men det fungerade så där tycker jag)

Har nu varit uppe två veckor i fjällen, dels tränat och dels jagat. Var även över en sväng till Norge och hälsade på senaste kullens pappa samt att vi hade valpträff för de valpar som flyttade dit. Vi var på fjället hela dagen och jag lånade ett stackel en stund till en av de hanar (vuxen)som jag gick med (Vi hade med tre hundar). Även om de i vanliga fall inte drar speciellt så blir det annorlunda på fjället. Hunden gick som ett ljus bredvid mig och var mycket mer avslappnad. Inte heller var han ledsen eller verkade speciellt plågad. Provade själv runt min arm och det gjorde inte ont utan nöp till bara när man drog åt. Kan inte se att det skulle vara mer plågsamt än en strypkedja.

Åkte tillbaka till Sverige och gick in på nätet och beställde tre stackel. Vägrar att gå i fjällen i två veckor igen med bössa,packning och lite lätt stretande hundar.

Am I not the wicked one...:devil::devil:

Och nej, det är inte förbjudet, dock ej tillåtet på Brukshundsklubbar eller utställningar samt även förmodligen på/hos de flesta hundklubbar/föreningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 710
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 540
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 976
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 012
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp