Användning av sporrar

Ponnyryttaren96

Trådstartare
Okej, grejen är den här:
Jag har ridit nu i åtta år och funderat på att börja använda sporrar, eftersom jag tycker att det kan vara en bra sak att kunna och jag vill gärna förfina mina hjälper och utvecklas där. Dessutom är det ju bra att kunna ifall man vill tävla i dressyr eller dylikt. Jag har nu gått och skaffat junior/ponnysporrar, kulformade och 15mm (eftersom jag hört att de är bra att börja med)

Jag ska börja hyra en häst som är lugn och fin och därför har jag funderat på ifall jag skulle kunna använda sporrar på denna dam. Ägaren till ponnyn använder i princip alltid sporrar på henne. Dessutom har denna ponny varit ridskolehäst, så hon har väl varit med om det mesta.

Jag har ingen egen tränare och jag går inte på lektioner nu, så min fråga är om jag kan börja rida med sporrar på egen hand? Tänkte rida med sporrar först i skritt och testa lite där, sedan fortsätta med trav m.m. när det känns att jag behärskar sporrarna och användningen av dem. Låter detta som en okej plan eller helt orealistisk? Finns det en stor risk att jag lär mig fel om jag är ensam?

Kan tillägga att jag har en stabil sits och mina fötter brukar hållas bra på plats i trav och galopp också.
 
I vissa tävlingar i t.ex. klass Lätt B så har det varit måste på att ha sporrar. Kanske kommer ihåg helt fel, men jag har ett starkt minne av att det stod så i tävlingens regler.
 
Sporrar precis som spö och hälptyglar är bara till för problemlösning, dvs där man vid några tillfällen i hästens utbildning behöver det för att kunna vara övertydlig och hjälpa hästen förstå vad man vill.
En ryttare hjälps sällan av att använda hjälpmedel. Och behöver man hjälpmedel i sin utbildning så ska det vara i samarbete med tränare. Då det är mycket med timing och viktigt att man gör rätt så att man inte råkar missbruka hjälpmedlen.

Dvs lägg sporrarna på hyllan och försök minimera dina hjälper men maximera hästens reaktioner på dem :).
 
Jag tycker inte man ska använda skarpare hjälpmedel om man inte alls förstår meningen med de. Nej, sporrar ska inte användas för att göra skänklarna skarpare och tvinga hästen framåt. De ska användas som Spyro sa, att förfina hjälperna när man ber hästen samla sig och jobba med ryggen osv. Inte en vanlig "gå framåt"-skänkel som man brukar se typiskt ponnyryttare använda de som.
 
I inlägget står det också att jag vill börja använda sporrar för att förfina mina hjälper och utvecklas inom dressyren (även om det säkert går utan sporrar också!), dvs få ponnyn att arbeta bättre med bakbenen, gå i bättre form och samla sig.
 
I inlägget står det också att jag vill börja använda sporrar för att förfina mina hjälper och utvecklas inom dressyren (även om det säkert går utan sporrar också!), dvs få ponnyn att arbeta bättre med bakbenen, gå i bättre form och samla sig.
Bättre form får man genom att hästen arbetar igenom sig och har styrka att bära sig. Inte genom att förstärka skänklen.

Vill du testa sporrarna så kan vi inte hindra dig, men sporrarna är bara ett hjälpmedel. Lär dig rida hästen utan hjälpmedel från början så slipper du vara beroende av dem i framtiden.
 
Bättre form får man genom att hästen arbetar igenom sig och har styrka att bära sig. Inte genom att förstärka skänklen.

Vill du testa sporrarna så kan vi inte hindra dig, men sporrarna är bara ett hjälpmedel. Lär dig rida hästen utan hjälpmedel från början så slipper du vara beroende av dem i framtiden.

Okej, jag förstår. Jag har inte heller planerat att rida hästen med sporrar hela tiden, men tycker på nåt sätt att det hör till att kunna använda sporrar vid behov. Jag får alltså se vad det blir av det här, testa kommer jag nog göra, men om jag märker att det inte är nåt för mig så får de nog ligga och samla damm då.
 
Okej, grejen är den här:
Jag har ridit nu i åtta år och funderat på att börja använda sporrar, eftersom jag tycker att det kan vara en bra sak att kunna och jag vill gärna förfina mina hjälper och utvecklas där. Dessutom är det ju bra att kunna ifall man vill tävla i dressyr eller dylikt. Jag har nu gått och skaffat junior/ponnysporrar, kulformade och 15mm (eftersom jag hört att de är bra att börja med)

Jag ska börja hyra en häst som är lugn och fin och därför har jag funderat på ifall jag skulle kunna använda sporrar på denna dam. Ägaren till ponnyn använder i princip alltid sporrar på henne. Dessutom har denna ponny varit ridskolehäst, så hon har väl varit med om det mesta.

Jag har ingen egen tränare och jag går inte på lektioner nu, så min fråga är om jag kan börja rida med sporrar på egen hand? Tänkte rida med sporrar först i skritt och testa lite där, sedan fortsätta med trav m.m. när det känns att jag behärskar sporrarna och användningen av dem. Låter detta som en okej plan eller helt orealistisk? Finns det en stor risk att jag lär mig fel om jag är ensam?

Kan tillägga att jag har en stabil sits och mina fötter brukar hållas bra på plats i trav och galopp också.

Har du en stabil skänkel så är det helt ok att prova. Jag har samma sporrar som du , väldigt korta med en rund kula. Du kommer märka själv om hästen blir irriterad och då är det bara att plocka bort sporrarna.

Man behöver inte ha sporrar längre på dressyrtävling. Förr var det så men dom har tagit bort den regeln.
 
I inlägget står det också att jag vill börja använda sporrar för att förfina mina hjälper och utvecklas inom dressyren (även om det säkert går utan sporrar också!), dvs få ponnyn att arbeta bättre med bakbenen, gå i bättre form och samla sig.

Om du vill utvecklas så är att ta ut en bra tränare bästa sättet, då kan du också få hjälp med att avgöra om du behöver använda sporrar på den nivå du ligger på. Jag har inte haft problem med att vare sig utvecklas eller samla hästen utan sporrar, för just utveckling så ser jag inte hur sporrar skulle bidra om man inte har ett konkret mål där ger nog en tränare bättre utveckling. För övrigt så skulle jag kolla att det okej ändå för ägaren till ponnyn att du använder sporrar även om denne själv gör det (om hon inte redan okejat det).
 
Jag köpte ett par sporrar ett halvår efter jag köpt min häst (förra ägarna använde det alltid sa dom) men jag använde dom bara en gång. Som många andra säger så efter jag ridit för tränare mer så märkte jag mer och mer vad onödigt köp. Jag trodde jag skulle behöva dom för att min häst har varit så himla okänslig för skänkeln då hon blev skänkeldöv efter bott på ridskola en gång i tiden..
Har dock alltid ett spö i handen för att förstärka mina hjälper och ju längre tiden har gått så blir hon mer och mer känslig och ju mindre behöver jag ju använda spö som hjälp också.

Men testa och se om du tycker att det är värt. Man måste ju våga prova tycker jag så man kan bilda en egen uppfattning. Men sen om jag var du och bestämt mig för att använda dom, hade jag tagit hjälp av en tränare:)
 
Jag har lite funderingar och tveksamheter i denna fråga. Dels för att du för det första pratar om tävlingar: På tävlingar får du ju ha sporrar men inte spö alltså ett användande av spö (dressyrspö) som hjälpmedel är kanske sämre än sporrar om du nu ens behöver ett hjälpmedel alls. Testa utan först.

Vissa ponnyer (ridskoleponnyer speciellt) är väldigt smarta och sedan så fort du släpper spöt är de snabba med att inte alls jobba lika dant som innan. Sedan bara för att den gått på ridskola betyder det inte att den är seg. Ofta blir många av dessa hästar pigga av att bli privathästar då de är vana med mycket mer motion en vad de får som privathäst.

MEN (och detta är mitt stora frågetecken gällande denna fråga) om du har tävlingsambitioner borde ju ju träna för dressyrtränare? Du kommer inte utvecklas med ett par sporrar, du kommer utvecklas med en tränare och en bra häst. En bra tränare som då kan lära dig om när och hur sporrar etc. ska utnyttjas.
 
Okej, grejen är den här:
Jag har ridit nu i åtta år och funderat på att börja använda sporrar, eftersom jag tycker att det kan vara en bra sak att kunna och jag vill gärna förfina mina hjälper och utvecklas där. Dessutom är det ju bra att kunna ifall man vill tävla i dressyr eller dylikt. Jag har nu gått och skaffat junior/ponnysporrar, kulformade och 15mm (eftersom jag hört att de är bra att börja med)

Jag ska börja hyra en häst som är lugn och fin och därför har jag funderat på ifall jag skulle kunna använda sporrar på denna dam. Ägaren till ponnyn använder i princip alltid sporrar på henne. Dessutom har denna ponny varit ridskolehäst, så hon har väl varit med om det mesta.

Jag har ingen egen tränare och jag går inte på lektioner nu, så min fråga är om jag kan börja rida med sporrar på egen hand? Tänkte rida med sporrar först i skritt och testa lite där, sedan fortsätta med trav m.m. när det känns att jag behärskar sporrarna och användningen av dem. Låter detta som en okej plan eller helt orealistisk? Finns det en stor risk att jag lär mig fel om jag är ensam?

Kan tillägga att jag har en stabil sits och mina fötter brukar hållas bra på plats i trav och galopp också.
Har du mjuk och stilla skänkel och inte pickar så varför inte.
 
Jag rider alltid med sporrar i dressyren. Det var min tränare som föreslog att jag skulle prova med sporrar. Men jag skulle nog inte våga laborera själv, det är viktigt att sporren inte ligger mot hästen hela tiden utan att man kan vara kvick och peta när och där det behövs.
Min häst är väldigt pigg och genar gärna i hörnen, springer genom skänkelvikningarna med endast halsen böjd, och är lite av en smitare när det kommer till arbete. Nu har jag börjat komma tillrätta med " problemen" genom att träna upp mina core muskler, min balans, en duktig tränare och ett par snälla sporrar.
Men tränaren och mina egna muskler har nog hjälpt oss mer än sporrarna....
 
Tack för nya synpunkter och råd, kommer upp saker jag inte tänkt på tidigare. Känner för att förklara lite också. Denna ponny är alltså i ridskolans användning, och det är därför det lite känns som att hon blivit lite skänkeldöv på grund av detta. Ponnyn ska flyttas till ett privatstall och då kommer jag också börja hyra henne. Kan ju hända att hon just blir mera pigg för att hon då inte kommer ridas lika mycket som i ridskolan, men det återstår att se.

Har alltså bara tänkt TESTA dessa sporrar, inte börja rida regelbunden med dem utan en tränare eller dylikt. Eftersom jag inte ridit så mycket på ponnyn har jag dessutom först tänkt rida flera gånger utan sporrar och se hur hon fungerar, testa med sporrar och se om det uppstår någon skillnad/förbättring eller någonting. Efter det har jag då i alla fall tänkt ta hjälp av en tränare, oberoende av om jag vill använda sporrar eller inte.

Vet inte helt på exakt vilken nivå jag ligger inom dressyren, behärskar alla gångarter och kan t.ex. skänkelvikningar i alla gångarter, öppna och sluta, bak- och framdelsvändningar. Ska så småningom börja träna på galoppbyten.
 
Tack för nya synpunkter och råd, kommer upp saker jag inte tänkt på tidigare. Känner för att förklara lite också. Denna ponny är alltså i ridskolans användning, och det är därför det lite känns som att hon blivit lite skänkeldöv på grund av detta. Ponnyn ska flyttas till ett privatstall och då kommer jag också börja hyra henne. Kan ju hända att hon just blir mera pigg för att hon då inte kommer ridas lika mycket som i ridskolan, men det återstår att se.

Har alltså bara tänkt TESTA dessa sporrar, inte börja rida regelbunden med dem utan en tränare eller dylikt. Eftersom jag inte ridit så mycket på ponnyn har jag dessutom först tänkt rida flera gånger utan sporrar och se hur hon fungerar, testa med sporrar och se om det uppstår någon skillnad/förbättring eller någonting. Efter det har jag då i alla fall tänkt ta hjälp av en tränare, oberoende av om jag vill använda sporrar eller inte.

Vet inte helt på exakt vilken nivå jag ligger inom dressyren, behärskar alla gångarter och kan t.ex. skänkelvikningar i alla gångarter, öppna och sluta, bak- och framdelsvändningar. Ska så småningom börja träna på galoppbyten.

Jag tycker du verkar ha en sund inställning, har du dessutom lugn och stabil skänkel så är det bara att testa sporrar.

När det gäller hästar som upplevs som skänkeldöva så tror jag att i många fall är det hästar som utsatts för lite för mycket "brus" av ryttarna. Det kan vara hästar av den lite lugnare sorten som inbjuder till att sitta och driva, driva, driva. Ryttaren har blivit klämmande i sin skänkel och hästen vet då inte vilken signal den förväntas svara på utan den stänger av istället - och blir "skänkeldöv". Här gäller det att renodla hjälperna mer och undvika tjat.
 
I vissa tävlingar i t.ex. klass Lätt B så har det varit måste på att ha sporrar. Kanske kommer ihåg helt fel, men jag har ett starkt minne av att det stod så i tävlingens regler.

Tidigare var sporrar obligatorisk utrustning i dressyrtävlingar men nu är det frivilliga tillbehör.

Om du inte har behov av sporrar, så låt bli dem.
 
Tack för nya synpunkter och råd, kommer upp saker jag inte tänkt på tidigare. Känner för att förklara lite också. Denna ponny är alltså i ridskolans användning, och det är därför det lite känns som att hon blivit lite skänkeldöv på grund av detta. Ponnyn ska flyttas till ett privatstall och då kommer jag också börja hyra henne. Kan ju hända att hon just blir mera pigg för att hon då inte kommer ridas lika mycket som i ridskolan, men det återstår att se.

Har alltså bara tänkt TESTA dessa sporrar, inte börja rida regelbunden med dem utan en tränare eller dylikt. Eftersom jag inte ridit så mycket på ponnyn har jag dessutom först tänkt rida flera gånger utan sporrar och se hur hon fungerar, testa med sporrar och se om det uppstår någon skillnad/förbättring eller någonting. Efter det har jag då i alla fall tänkt ta hjälp av en tränare, oberoende av om jag vill använda sporrar eller inte.

Vet inte helt på exakt vilken nivå jag ligger inom dressyren, behärskar alla gångarter och kan t.ex. skänkelvikningar i alla gångarter, öppna och sluta, bak- och framdelsvändningar. Ska så småningom börja träna på galoppbyten.

Du skriver att hästen är "skänkeldöv".
Där ser jag en stor varningsflagg för att lägga på sporre. Risken är att hästen väljer att strunta även i sporren.
Du har fått förslag om att rida för en kunnig tränare - det är ett bättre alternativ för att utveckla sin ridning.

Å andra sidan, om du behärskar skolorna, bakdelsvändningar och skänkelvikningar i alla gångarter (därmed även galopp) så är du ju välutbildad som ryttare och jag är lite överraskad över att du frågar en så pass banal fråga kring sporrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 061
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 723
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp