AR *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR *bildtråd*

lägger in en bild på min pärla:love:
som jag ska börja träna inom den akademiska konsten=)
jag är helt frälst av AR

18166652.jpg

18166655.jpg


H// Julia o. Lilja
 
Sv: AR *bildtråd*

KL
Var ute häromdagen för att fånga lite av hästen på film.
Tyvärr vad han helt konfys då jag inte tittade på honom utan stod som en pelare i mitten med kameran framför ansiktet. Han tittar skeptiskt i ögonvrån och formar och bär sig inte som då jag inverkar med blicken.
Man ser att då jag vrider mig och filmar bakåt så byter han bak och spänner sig.:smirk:
Då kameran åkte ner i fickan blev han en helt annan häst och gick ut på större volt, skärpte upp sig och galoppen blev jättefin.

Det här är en något stel dag och den svåra galoppen. Han vill ramla in på vänsterbogen och blir för låg i formen. Vänster bak har länge tränat upp mer massa och blir stelare än det högra vid en muskelkänning. Men i galopp syns det att benen naturligt måste komma så långt in det går iaf, annars blir det djupdykning!:o

Men jag blev glad åt att ha nånting fångat iaf!
 
Sv: AR *bildtråd*

Visst är det en kallblodstravare du har eller har jag blandat ihop det?

Jag tyckte iaf att han såg jättefin ut:)
 
Sv: AR *bildtråd*

Ja! Och benämd som Sveriges längsta... Kul utgångsläge.. Men han kan få till det om han är helt loss, vilket inte syns på filmen..
Såhär mycket snö har vi nu, fast mer, det där är under en gran, där det snöat fritt går det över knäna på mig!!
lasse0801.jpg
 
Sv: AR *bildtråd*

Men han hade ju riktigt bra galopp!... men tävlas han också eller va det nån annan? Hur går det isåfall ihop med ridningen?

Du får tvinga nån annan att filma ;)

Meeen va fuskigt med så mycket snö! här kom det förut sånna där små runda snöflingor i en hel minut sen tog dom slut.. kul va.. så ser vår vinter ut nuförtiden:(
 
Sv: AR *bildtråd*

Jag gillar särskilt när man ser hur han kommer över länden i galoppen, då är han superläcker! Men det syns också mer väl på filmerna att länden inte är helt hundra stark, han blir lätt lite" övertänjd därikring liksom??? Hursomhelst är jag ju impad av hans galopp, men tycker inte riktigt den gör sej rätta på filmerna. Härligt med film, mer sånt!!! :Bow:
Kollade på de andra filmerna, är det Rappen som är med på "Hagbråk"-filmen? Han ser JÄTTE-trevlig ut ju! Vilken naturlig galopp!
Lite kär :love:
 
Senast ändrad:
Sv: AR *bildtråd*

Svar ett:
Ja han går på travet och sprang i ca 70 000 i fjol:bump::banana:Så jag har överseende med lite tjall ibland pga all travträning han ändå måste ha.
Det är inte egentligen den som stör, mer att vi får mindre tid att finlira på ridplan. Kan ju inte ta ut stackarn flera gånger om dagen...

Evis! Ja han blir aldeles för lång och framstupa, och kommer inte upp där. Men jag tror att det spökar med rörligheten i inner bak, för om man skulle stanna upp där och massera loss eller stretcha ut baksida lår, då dkulle han komma under sig längre och orka hålla upp sig bättre hela vägen.
Nu lixom faller hela hästen inåt.
Åt höger där bakbenet är mkt mer rörligt (skit, råkade radera dom fina fattningarna!!) blir det ett helt annat lyft. Men länden är ju ruggigt omusklad! Det är den delen som tar stryk vid varje korsissmäll. Är ju riiktigt lång i ländpartiet!
Syns på några andra bilder och vissa sekvenser där på filmen. Dom ska ju vara långa i bogparti o kors, den här har all extra längt i länden. Suck..

Då han reds som mest i höstas kom det en fin muskel"kudde" bakifrån korset som kröp framåt, men den travades raskt bort nu i vinter då sambon tog tömmarna... Grr..

Ska lägga ut mer på Rapp! Jag är oxå kär!!!:love:
 
Sv: AR *bildtråd*

Svar ett:
Ja han går på travet och sprang i ca 70 000 i fjol:bump::banana:Så jag har överseende med lite tjall ibland pga all travträning han ändå måste ha.
Det är inte egentligen den som stör, mer att vi får mindre tid att finlira på ridplan. Kan ju inte ta ut stackarn flera gånger om dagen...

Äh, ett par träningstillfällen per dag är väl ingenting? ;)
Förmiddags lugn dressyr på 15-20 minuter eller så, sen eftermiddags- fullt ös på travbanan! :rofl:

Jättefin häst, blev också impad över galoppen! :)
Upplever den inte så himla lång ändå. Fast det kanske är som min, han SER inte så lång ut som han är.?
 
Sv: AR *bildtråd*

Tvärtom. Veterinären Några månader tidigare (då hon fick fång) var hon tjock, men vid fotograferingstillfället i perfekt trim enligt behandlande veterinär.
Hästen är ett kallblod, modell grövre.

En annan bild av samma häst:
5015897.jpg


Immer
 
Senast ändrad:
Sv: AR *bildtråd*

verkligen skit snygga..! sitter man bra med dom i sadlen eller?? Köpte du dom där eller? vad kostar som i svenska pengar..? hihi tio frågor

det är isländska ridbyxor eller de används av islandsryttare;) de kostar nog runt 800-2000 väldigt varierande men såna ridbyxor e hemskt dyra.
 
Sv: AR *bildtråd*

Nu bjuder du ju upp till tävling!:D Jag ska rota fram en låång bild. Brukar sålla bort de värsta där det är bara ländrygg med!:rofl:
Min har "lätt" för samling då han är spänningsfri. Om inte når inte långbenen in under och får inte med sig överlinjen. Det blir för mycket häst att häva upp för de då för raka bakbenen!!
Men man kan ju aldrig luras att tro att det går bra då det inte gör det eg!! En sann läromästare!
 
Sv: AR *bildtråd*

Mät och måtta skillnaden på den vänstra o högra..:o
PICT0050.jpg

PICT0044.jpg

Har problem med hullbestämning.. Över bröstkorgen är det ett rejält fettlager, men den där sista halvmetern (obs överdrift!)mot virveln är det väldans tunt.. Det är som att fettet inte lägger sig över den där extra längden häst.. Som ett band runt bakre delen av bålen, länd och "midja" som inte får vara med lixom..:confused:
 
Sv: AR *bildtråd*

Har problem med hullbestämning.. Över bröstkorgen är det ett rejält fettlager, men den där sista halvmetern (obs överdrift!)mot virveln är det väldans tunt.. Det är som att fettet inte lägger sig över den där extra längden häst.. Som ett band runt bakre delen av bålen, länd och "midja" som inte får vara med lixom..:confused:

Kan inte vara så att det inte behövs lika mycket hull där? Alternativt att det finns lite spänningar kvar så det inte sätter sig mycket där öht? :crazy:

(Btw, försökte mäta med fingrarna och jämföra längden på hästarna - övre bilden- men då verkade de exakt lika långa! :rofl: )
 
Sv: AR *bildtråd*

Alltså Lasse ser ju inte ALLS lika lång ut på bild eller riden/i hagen - som han gjorde när han var på travet och skrittade ut i volten! Då förstod jag helt och fullt det du sa att han är benämnd som Sveriges längsta, för han är nog den längsta kallblodstravare jag träffat (och de brukar ju kunna vara lite långa :angel: ). Att han inte ser så lång ut på bild eller riden kanske beror på att han faktiskt är bärig och har en fin balans i kroppen???
 
Sv: AR *bildtråd*

Hm, ja det kanske är orättvist så för den vänstra är väl en deci högre.. Måste mäta honom nu!
Men Sven Lindblom(gammal vet) som har som hobby och yrke att mäta hästar, och har mätt de flesta som han varit i närheten av, skrattade ett jultomteskratt då han såg våran, -Här kommer sveriges längsta häst... Han är ca 15 cm längre än hög, Nästan precis 10%, men på "fel" ställe. Skitkul... Men fort går det då han lägger iväg!!

Evis, man får väl vara glad åt det! Hade han rört sig som han gjorde som yngre även nu i hagen skulle han nog ha gått sönder helt och vara slut nu!
En veterinär spådde ju ett slut efter fyraårssäsongen pga en förkalkning i en carpalled. Det var bara att samla tankarna och börja förändra förutsättningarna! Och börja bearbeta sambo som var väl inkörd i traditionell travträning.. Hm:smirk:

Sorry för att jag fyller tråden totalt med samma häst..
Men här är en till på min kärlek!:love:
PICT0061.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 321
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
0
· Visningar
248
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: WS6
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp