Bukefalos 28 år!

Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Känner som du Pernilla.
Madde ställer upp och det är bara att tacka.

Att "bara" åka 30 mil för en utställning känns
som att sno runt kvarteret.

5 mil är liksom utanför stalldörren.


:bow::bow::bow:

Kimmis:
Om man tycker det är långt att åka 2 vänor med 2 hästar så kanske man kan prioritera om och få en resa med en häst;)

God Jul!

Mvh Pernilla
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag blir tacksam om det blir en träningsutställning i Östergötland, platsen är av underordnad betydelse.
Vi får hoppas på fler anmälningar denna gången, jag blev lite besviken när det blev inställt i våras.
Min lilla " Indian " kommer förhoppningsvis till Sverige i januari, hinner jag få ordning på honom så kan han vara med på träningsutställningen.
Ingela
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Om det blir utställning i Östergötland känns det ju nästan som hemmaplan även för mig.
Det var en fröjd att åka till utställningen i kalmar i våras. BARA 10 mil!!!
Det gick ju på ett litet kick. Jätteskönt!:)

Att åka fem mil skulle nästan kännas FÖR bra för att vara sant ;):D

// Anna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Allvarligt! Om alla ska ha på hemma plan och med den inställningen så kommer det garanterat INTE att bli någon utställning.....

Fem mil.....

Hoppas att ni förstår hur mycke jobb Madde lägger på oss för att vi ska kunna få våra utställningar. Vi uttrycker en önskan, Madde ställer upp på en gång!

Mvh Pernilla

Tack Pernilla och alla som uppskattar det jobb man lägger ner på endagars.:) Det är sånt som gör att man vill fortsätta!

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja du är BÄST Madde!!! :bow: Jag och många fler uppskattar verkligen allt jobb du lägger ner! :bow:

ni andra: Och den utställningen jag var med på, den låg bara 1,5 km hemifrån mig promenadvägen! De ni!!! ;) :rofl: :bump: LYX!!!
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Knapplån!
Man visar hingsten på rådgivande innan man tar den till bruksprov...det är där den blir rekommenderad vidare eller inte.
Klarar den inte det finns ingen anledning att ta den till bruksprovet eller matcha den så pass hårt som behövs för ett hbl bruksprov.
Om man sen inte når upp till 155cm så är det nog bättre att visa på ett rp bruksprov som går till på samma sätt.
Det är nog större chans att hingsten får fler ston bland rp än bland hbl ändå.

Fas I kostar 12500:-
Fas II 12500:-

Uppstallning 14 dagar, kost o logi för en själv, resa dit o ny utrustning(blir det nog en del)....
Räkna minst 50000:-

Kan ju bli billigare om man kan bo hos någon bekant o kanske ha hästen stå där också.
Dessa pengar är inte ens säkert att man sen får igen....
Vet inte vad rp bruksprov kostar...men betvivlar att det är lika dyrt...då rp hingstarna inte får lika många ston.
En nygodkänd hbl hingst tex Corlensky G som fick 258ston första året a´6500:- (ca) = 1 682000kr.
Normalt får bruksprovsvinnarna runt 200st iofs...men det är ändå mycket pengar.
Även de som får sämst med ston sina första år ligger oftast runt 30 ston.

På rp så fick Power Boy o Top Nordpol 38 ston i var i år o med det så toppar de ligan för -07. Så det förekommer en viss skillnad.
Elcatero löste ingen licens där i år o Vitluvens Curbitz (som är så gott som arab(75%) fick ett uppsving i år med hela 15 ston...
Lite off...han har 9! på ben o 9 på traven.... 42p totalt o är isabell.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det vore kul och det blev några utställningar/tävlingar för araber i Småland. Känns som allt är "där uppe".. :angel:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

:bow::bow::bow:

Kimmis:
Om man tycker det är långt att åka 2 vänor med 2 hästar så kanske man kan prioritera om och få en resa med en häst;)

Men det var ju Kimmis mamma som vägrade köra uppfattade jag som, det är väl mamman vi ska hacka på, inte Kimmis som väl inte hade något val.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Men det var ju Kimmis mamma som vägrade köra uppfattade jag som, det är väl mamman vi ska hacka på, inte Kimmis som väl inte hade något val.


Jag hackar inte på någon utan vill bara påpeka att om vi gnäller om att det blir några mil fler hit eller dit, kommer det INTE att bli några utställningar eller tävlingar till slut.

Jag skulle INTE orka jobba ideellt som Madde gör om det gnälls om "små saker" hit och dit..... Jag är rädd om dom som orkar jobba för arabhästen och därför anser jag att den typ av "problem" som Kimmis tog upp är små och att Kimmis kan hålla sina transport problem för sig själv! Den typ av uttalanden tillför ingen positiv stämning utan jag skulle undra vad jag håller på med om jag var arrangör......

God Jul Pernilla
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

God Jul och Gott Nytt År på er allihop!

jultomte.gif


Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag hackar inte på någon utan vill bara påpeka att om vi gnäller om att det blir några mil fler hit eller dit, kommer det INTE att bli några utställningar eller tävlingar till slut.

Jag skulle INTE orka jobba ideellt som Madde gör om det gnälls om "små saker" hit och dit..... Jag är rädd om dom som orkar jobba för arabhästen och därför anser jag att den typ av "problem" som Kimmis tog upp är små och att Kimmis kan hålla sina transport problem för sig själv! Den typ av uttalanden tillför ingen positiv stämning utan jag skulle undra vad jag håller på med om jag var arrangör......

God Jul Pernilla


oj oj oj vad arg du blev!

jag skrev bara hur jag trodde att folk kunde tänka.
och jag anmälde mig, det har jag redan skrivit.

jag själv hade gärna åkt 2 ggr, och det var ju som sagt min mamma som blev sur.

jag har inga problem med att åka långt! men längre än 50 mil skulle jag nog inte åka... men det är bara jag, och det är min åsikt, ni andra får ha vilka åsikter ni vill, och jag tänker inte försöka ändra dem!
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag kan förstå om din mamma tycker det är långt att åka med fyra hästar till en tävling, för man ska ju inte bara till tävlingen, utan man ska ju hem också, så det hade alltså blivit fyra rundor. Jag vet inte om jag heller hade pallat det faktiskt. Det kostar ju en del och ligga och köra så mycket också, men det är ju upp till var och en såklart.

Jag hade absolut inte pendlat 50 mil för en sådan tävling. Hade det varit SM, EM eller VM hade man kunnat diskutera saken, men inte för en sådan tävling. Misstolka mig inte, men jag hade väntat tills en liknande tävling kom lite närmre mig.

Madde gör säkert ett toppenjobb, men hon/ni måste ju förstå att inte alla i hela Sverige kan komma. Finns många anledningar till det..
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*KL*
Hej på er!
Jag hoppas alla har läst artikeln i senaste arabhästmagasinet om Dubai och vad som händer med sjuka och gamla hästar där. Det finns tydligen så kallade avlivningstall där hästar ställs in utan mat och vatten tills de dör för att religionen inte tillåter avlivning av djur. Hur kan sådant få var lagligt? Tänk på det innan ni säljer era hästar dit.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det maste vara samwise som avses ovan, med en andra plats som bästa resultat. (nagon förresten som vet varför han inte tävlar längre?)

Sent svar.
Samwise fick chipfrakturer i båda framknäna i augusti. Vad som utlöste detta tvistar veterinärerna om men har kämpat och varit tyst i ett par lopp innan det när det hände.
Typisk galoppskada.
Nu är han opererad och efterbehandlad och ska igång igen.

För övrigt har Samsheik två nya vinnare under 2007. Förrutom Hedonizt även ett sto i Californien.

Han har också bokats på två distans-ston i Abu Dhabi 2008. Kul!
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag kan tänka mig att ställa ut i Linköping, även om jag är fullständigt övertygad om att min tjej inte har tillräckligt bra typ. Tyvärr är jag borta till juli,l så isf slutet av sommaren.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Miss av mig. Sam har tre vinnare 2007

Hedonizt & El Nino i Polen
Ambyrsheik i USA

För övrigt går 20 åringen tillsammans med en 10 månaders son i hagen. Och äter ur samma krubba.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

KL

Med tanke på en klubb för nya.
V har SAHF
Vi har Arabgaloppklubben
Vi har distansklubben/förening
Vi har AHIS
Vi har ARAB, registraturen.

Behöver vi fler klubbar, föreningar inom arabvärlden
i Sverige?
Är det inte dags att påbörja en samverkan istället?
AlltiEtt?

I rimlighetens namn borde allt ligga inom SAHF.
Jag har full förståelse för att de olika
klubbarna/föreningarna uppstått.

Arabgaloppklubben heter sedan ett par år Scandinavian Arabian Racing Associaton.
Det finns tre skäl till att vi inte KAN ligga under SAHF.

A - Vi är en Skandinavisk organisation med styrelse från Norge, Danmark och Sverige
B - Vi ingår som organisation i Svensk Galopp (Svenska Galoppförbundet hette det tidigare) med plats i Galoppfullmäktige och Framtidens Galoppsports referensgrupp bland annat. Och ingår alltså i ATG-familjen med travet o s v. Något som en kommité inom SAHF inte kan ha.

För övrigt har distansen ingen förening. Man är en gren inom Ridsportförbundet och alla som tävlar gör det för sin klubb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 765
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 305
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 950
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp