Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har absolut inget emot muslimer eller andra troende men skäktning tycker jag inte är etiskt rätt tycker du? jag vet att det finns muslimer som tycker att det här är fel och jag antar att de flesta svenskar som är muslimer äter djur som slaktas på vanligt sätt då jag tror och hoppas att detta är olagligt i sverige.

Angående svensk djurhållning finns mycket som går att ifrågasätta men avlivningstall har jag inte hört att det förekomer här.

Håller med om att detta inte hör hit, men det skulle vara intressant att höra om avlivningstall finns eller om hon/han som skrev artikeln har hittat på det?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att den som skrivit artikeln har "hittat på" en sådan sak. Men nog om detta i den här tråden, om ni vill fortsätta diskussionen gör det via PM istället.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vad jag har hört så bli djuret först chockat och medvetslös efter ett par sekunder och hinner alltså inte känna speciellt mycket. Jag kan inte garantera att det är så, men det är vad jag har hört flera gånger. Själv har jag varit vegetarian från jag var 11 tills nyligen, och jag ska bli det igen, så jag har inte behövt välja om jag vill ha halal eller inte. Däremot vet jag att det är lagligt med halslakt i Sverige och görs på flera slakterier och säljs av bla kronfågeln om jag inte minns fel.
Följer man Islams regler för halalslakt så är det en hel del, inte bara som rör själva slakten utan i princip hela djurets liv ska ha varit bra. Nu tvivlar även jag på att många sk muslimer följer det här. Men det är iaf så det SKA vara.
Reglerna ska jag nog inte sätta in här, jag har nog kapat tråden tillräckligt:o Men kan inte låta bli när det kommer sånna här påståenden..

Frid, Malin.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att den som skrivit artikeln har "hittat på" en sådan sak. Men nog om detta i den här tråden, om ni vill fortsätta diskussionen gör det via PM istället.

madde++++

Nä det tror inte jag heller men det lät som att andra trodde det;)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

knapplån ;)

Nu byter vi ämne!

Vilka ston har ni tänkt betäcka med vilken hingst i vår? :)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hoppar in här, då det äntligen kom en fråga som var intressant :)

Är sugen på Rohara Bacara till mitt Elcatero sto, speciellt nu när han finns på fryst och min ängel :love: slipper åka ner till Skåne...

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

KL
Rohara Bacara borde ligga högt på "antal betäckningars listan" nästa år. Patriarch är en annan.
Bland sporthingstar är väl Daffaq en som kommer att ligga högt.
Oppreva skulle väl ta hit El Amin igen och då kommer han högst upp.
Vad tror ni?
// Linda
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag tror också El Amin blir välanvänd. Patriarch, vilken hingst var det? Honom har jag inte hört så mycket om, vad gör honom till en "topp på betäckningslistan" tror du? :)

Det ska verkligen bli spännande att se vilka hingstar som blir väl använda och vilka som inte alls blir det... Själv har jag inte ens bestämt mig om jag ska betäcka eller inte, får jag sålt en häst så använder jag de pengarna till någon riktigt bra hingst annars får det vara tror jag...
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu kommer mitt svar:

Vi har besökt en del stallar i UAE (Dubai och Abu Dhabi) och något i Qatar och Oman. Dock bara hos galopp/distansfolk.
Någon lyx á la det man ser i USA's showstallar i AHW är det absolut inte fråga om.
Ett ställe som vi besökt flera gånger har ca 400 hästar och ett mycket elegant hingststall som just byggs. Men i övrigt är det väldigt "bruksigt" och gjort för att användas. Däremot har man mycket personal så det är givetvis helt o rent o ändamålsenligt.

Angående avlivningar eller inte så har jag igår pratat med ett par personer i UAE. "Västerlänningar" som levt och arbetat med arabhästar där nere i ca 15 år.
Den ena galopptränare och den andre stuterichef.
Man säger att det är ett problem att det är "haram" (dåligt, fel) att ta ett liv. Det gör att man ibland har hästar med problem som får längre och mer komplex veterinärvård än vad en del av oss hade gett. Man försöker in i det sista - om man har råd.
Men hästar avlivas givetvis! Med helt vanliga metoder.

Ingen av dem hade hört talas om något "avlivningsstall" och suckade lite över "ytterligare en vandringssägen".
Den ena personen sa frankt "That's a load of bloody Bulls--t!"
Den andra berättar om att en del av de stora ägarna har "ålderdomshem" för sina gamlingar och skadade tävlingshästar.
Dessa är absolut ingen "slum".

Däremot - som jag skrev tidigare - så finns det här (som i alla andra delar av världen) människor som är dåliga på djurhållning. Ibland ges hästar bort som present, och de kan då ibland hamna hos folk med liten eller ingen kunskap. Precis som här hemma där vi varje vecka läser om djur som levt och dött under vidriga förhållanden.

Generellt om debatten:
Jag eller någon annan kan inte säga att något ÄR på det ena eller andra sättet.
Det är inte seriöst och det kan få tråkiga konsekvenser. I synnerhet om man gör det i en tidning.

Vad vi kan göra är att hänvisa till information vi har, och redovisa "enligt XXX så uppges det vara så att..."

Det är klokt att tänka på det även när man skriver ett inlägg i en tråd.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det var väl inte så troligt att galopp-och distansfolket skulle bita den hand som föder dem? Trovärdigheten är i såfall större för författaren till artikeln i Arabhästmagasinet eftersom hon gör det! Hon har verkligen ingenting att vinna på sitt påstående om det skulle vara falskt.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kanske det vore en lämplig uppgift för dig att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Du har ju kontakter där nere. Har från olika källor hört att även de som har palatsliknande stallar för sina favorithästar även har andra stallar där de förvarar de mindre önskvärda, som närmast kan beskrivas som den "slum" som man tänker sig i motsvarande mänskliga termer. Många har lämnat sådana rapporter. Om man är gäst hos någon så visar man säkert upp det som är mest fördelaktigt. Resten undviker man. Kan vara nyttigt att titta "bakom kulisserna".
Ovan mitt inlägg.

Det är klokt att tänka på det även när man skriver ett inlägg i en tråd.

Förhoppningsvis är kommentaren inte riktad till mig:confused:

Från mig var det inte fråga om ett konstaterande. Det var ett förslag till att du skulle, från din sida, kolla upp fakta. Inget mer eller mindre!
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hoppar in här, då det äntligen kom en fråga som var intressant :)

Är sugen på Rohara Bacara till mitt Elcatero sto, speciellt nu när han finns på fryst och min ängel :love: slipper åka ner till Skåne...

Mvh Johanna

Måste bara fråga...
Var det inte detta sto du skrev om i annan tråd som hade cystor?
Ska du verkligen avla på henne?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Måste bara fråga...
Var det inte detta sto du skrev om i annan tråd som hade cystor?
Ska du verkligen avla på henne?

hon har ju tydligen redan fått 2 föl efter hon fick veta att hästen har cystor... :crazy::cry:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Patriarch, vilken hingst var det? Honom har jag inte hört så mycket om, vad gör honom till en "topp på betäckningslistan" tror du? :)

Tyvärr bara hans utställningsresultat i år. Har överhuvud taget inte sett hingsten o vet absolut inget om honom.
:smirk: // Linda
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

kicket: Jag har röntgat om min häst, nu i höstas, bara för att kolla hur det såg ut och då fanns det ingen cysta alls, vi tog 5 bilder och det finns inget som påminner om att det någonsin funnits någon cysta där, och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i en sådan fråga. Hästen har ju inga röntgen förändringar.

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Samma svar till dig som kicket, det finns inga röntgenförändringar nu när hästen är 6 år, vad ska man göra? De 2 föl hon har fått har den ena fått tarmvred och fått avlivats och den första så stora problem med tillväxtzoner och dyl (inga cystor dock, han blev röntgad) så att han fick ta vi också ta bort.

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

men hon hade cystor som 4 åring då ?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag skriver in mina vet utlåtanden.

ATG Boden 050117: utvecklingsrubbning, tillväxtrubbning, femur vb.
Blev ombed att röntga om runt 1 år senare.

Oulun Hevosklinikka 070824: Palpation ua, -ingen hälta - ingen böjprovsreaktion rtg visar cystan i vb knä fyllts ut.

Anledning till att jag bytt klinik är att väldigt många här uppe är missnöjda med ATG i Boden, jag har inte tänkt sponsra dem med så mycket mer pengar om man säger så...

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vad skönt att de är borta:) :confused:.
Kanske var den första veterinären inte så kunnig att läsa plåtar eller så var inte den andra det.... känns konstigt om sådant bara försvinner på vuxen häst.
Men förhoppningsvis så har det aldrig funnits några cystor o då är det ju bara att vara glad.
Om jag var du så skulle jag ta samtliga plåtar från båda tillfällena o skicka dem för avläsning av C-H Heimdal (han är den som läser av travarnas o hbl hingstarnas plåtar...kunnigare finns nog inte i Sverige)
Be honom om ett utlåtande innan vidare avel, så vet du ju säkert.... om det är helt just så har du ju dessutom ett papper att visa upp för ev köpare.


Tillägg...såg ditt inlägg efter jag postat.
Jag är så okunnig på detta med cystor, men kanske är det så att de kan fyllas ut o då är det ju jättebra.
Precis som en häst med felaktiga benställningar ofta får överben, för att förstärka skelettet där det behövs.
Men en fundering då är.... ska man avla om man vet att hästen haft cystor???
Bara spånar...inte just om ditt sto.

Vi hade veterinär här dagen före julafton....han jobbade i normala fall på klinik i sundsvall, men hade helgjour i uppsala.
Han sa att det inte alls behövde vara dålig prognos på cysthästar. Inget att avla på sa han, men man kunde operera med gott resultat. Lite klurigt var det dock med op.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja, jag har ju sett på de här andra plåtarna, under en superlampa, och det finns inget att se, det var då han började ta nya bilder från olika vinklar och så. Ja, det skulle jag nog kunna fixa, annars tror jag den här kille var en av de bättre i Finland, men de kanske ligger en bit bakom oss, vad vet jag.

Har tänkt behålla avkomman själv men det kan ju vara skönt för sin egen del att ha det klargjort att det inte är någon fara.

Ja, det är sant, hur ska man veta hur det nedärvs, de som inte har kvar sina cystor? Jag menar, hur många föl och unghästar har såna cystor som fyllts igen som sedan inte syns? Det är ju inte alltför många föl och unghästar som man röntgar en gång i halv året eller så... Om jag röntgade min häst idag så skulle jag inte ha en aning om att det funnits nånting där, för det syns ju inte.

Vet att endel som varit och rtg i Boden har fått rtg om när de farit ngn annanstans för att bilderna varit dåliga, ska inte säga att det är så för min häst men man blir ju lite osäker.

Mvh Johanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 650
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 235
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 843
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp