Bukefalos 28 år!

Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Sent svar.
Samwise fick chipfrakturer i båda framknäna i augusti. Vad som utlöste detta tvistar veterinärerna om men har kämpat och varit tyst i ett par lopp innan det när det hände.
Typisk galoppskada.
Nu är han opererad och efterbehandlad och ska igång igen.

För övrigt har Samsheik två nya vinnare under 2007. Förrutom Hedonizt även ett sto i Californien.

Han har också bokats på två distans-ston i Abu Dhabi 2008. Kul!

Ja det verkar ju inte vara någon tvekan om Samsheiks förärvning.

Jag håller tummarna för att Samwise kommer igen. Jag har sålt min valack till en galopptränare, och han skadade sig i kvalet häromveckan tyvärr. Så trist med skador.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*KL*
Hej på er!
Jag hoppas alla har läst artikeln i senaste arabhästmagasinet om Dubai och vad som händer med sjuka och gamla hästar där. Det finns tydligen så kallade avlivningstall där hästar ställs in utan mat och vatten tills de dör för att religionen inte tillåter avlivning av djur. Hur kan sådant få var lagligt? Tänk på det innan ni säljer era hästar dit.

VA? :eek: OCH DE PÅSTÅR ATT ARABHÄSTEN ÄR HELIGA FÖR DOM OCH ATT DE ÄR SOM FAMILJEMEDLEMMAR? GAH! HADE ALDRIG SÅLT EN HÄST TILL DOM OAVSETT PRIS! FAMILJEMEDLEM? GÖR DE SÅ MED SINA MORSOR OCH FARSOR MED DÅ? :eek::eek::eek:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

VA? :eek: OCH DE PÅSTÅR ATT ARABHÄSTEN ÄR HELIGA FÖR DOM OCH ATT DE ÄR SOM FAMILJEMEDLEMMAR? GAH! HADE ALDRIG SÅLT EN HÄST TILL DOM OAVSETT PRIS! FAMILJEMEDLEM? GÖR DE SÅ MED SINA MORSOR OCH FARSOR MED DÅ? :eek::eek::eek:

Och jag har hört att från Sverige exporteras billiga korsningsponnyer/-hästar i vidriga slakttransporter till Italien. Jag skulle ALDRIG ha sålt någon korsning i Sverige. Gör de så med sina hästar?

OBS! Ironi. Tror du att man kan generalisera så och att det är så alltid?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

VA? :eek: OCH DE PÅSTÅR ATT ARABHÄSTEN ÄR HELIGA FÖR DOM OCH ATT DE ÄR SOM FAMILJEMEDLEMMAR? GAH! HADE ALDRIG SÅLT EN HÄST TILL DOM OAVSETT PRIS! FAMILJEMEDLEM? GÖR DE SÅ MED SINA MORSOR OCH FARSOR MED DÅ? :eek::eek::eek:

Nu kanske man ska ha lite mer på fötterna än en artikel i en svensk medlemstidning innan man börjar ropa.
Att hästar skulle avlivas industriellt genom svält är en mycket tung anklagelse.
Det förekommer säkerligen mycket tveksam djurhållning där liksom i andra länder. Men att det skulle vara på något sätt förbjudet att avliva en sjuk eller skadad häst stämmer inte med någon information jag har eller något jag hört talas om.

Dock är det förbjudet att servera och sälja hästkött i UAE.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu kanske man ska ha lite mer på fötterna än en artikel i en svensk medlemstidning innan man börjar ropa.
Att hästar skulle avlivas industriellt genom svält är en mycket tung anklagelse.
Det förekommer säkerligen mycket tveksam djurhållning där liksom i andra länder. Men att det skulle vara på något sätt förbjudet att avliva en sjuk eller skadad häst stämmer inte med någon information jag har eller något jag hört talas om.

Dock är det förbjudet att servera och sälja hästkött i UAE.

Kanske det vore en lämplig uppgift för dig att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Du har ju kontakter där nere. Har från olika källor hört att även de som har palatsliknande stallar för sina favorithästar även har andra stallar där de förvarar de mindre önskvärda, som närmast kan beskrivas som den "slum" som man tänker sig i motsvarande mänskliga termer. Många har lämnat sådana rapporter. Om man är gäst hos någon så visar man säkert upp det som är mest fördelaktigt. Resten undviker man. Kan vara nyttigt att titta "bakom kulisserna".
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Och jag har hört att från Sverige exporteras billiga korsningsponnyer/-hästar i vidriga slakttransporter till Italien. Jag skulle ALDRIG ha sålt någon korsning i Sverige. Gör de så med sina hästar?

OBS! Ironi. Tror du att man kan generalisera så och att det är så alltid?

Ja, det har jag med hört men det är minst lika vidrigt som att en häst ska stå och SVÄLTA I ETT RUM UTAN VATTEN ELLER MAT! :mad:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kanske det vore en lämplig uppgift för dig att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Du har ju kontakter där nere. Har från olika källor hört att även de som har palatsliknande stallar för sina favorithästar även har andra stallar där de förvarar de mindre önskvärda, som närmast kan beskrivas som den "slum" som man tänker sig i motsvarande mänskliga termer. Många har lämnat sådana rapporter. Om man är gäst hos någon så visar man säkert upp det som är mest fördelaktigt. Resten undviker man. Kan vara nyttigt att titta "bakom kulisserna".

:cry::cry::cry::cry::cry:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*knapplån*

Min pojkvän/sambo är muslim och vi har mycket kontakter i många av de länderna bland annat UAE och Dubai eftersom han har släkt och vänner där. Det är inte förbjudet att avliva en häst där men däremot som Genberg säger, så ses hästen som en vän i islam och ska inte ätas. Jag har heller inte hört talas om att de stängt in hästar utan mat och vatten för att självdö - förrän jag läste det i arabhästmagasinet. Däremot förvånar det mig inte att det förekommer. Min gissning är att dessa hästar inte tillhör det rika folket som har råd att ta ut veterinärer och har haft råd att skaffa sig mer kunskap och dylikt än det fattiga folket som har hästen som arbetsredskap för att kunna försörja sin familj etc. Hos det fattiga folket finns ofta varken kunskap hur man tar hand om en sjuk häst eller pengar till att avliva den (många veterinärer som finns där gör ändå detta gratis, men man kan inte nå ut till alla eftersom de är för många) Jag vet själv om flera fall av hästar i "de rikas stall" som t.ex brutit benet etc, dessa avlivar de ofta med ett skott i pannan eftersom de ändå inte ska gå till livsmedel. (andra djur som ska ätas avlivas genom att de skär halsen av dem - halalslakt)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Du talar ju emot dig själv? Först skrivet du att dom inte äter hästarna där nere och i slutet av ditt inlägg skriver du att de halshugger hästarna som ska ätas. :cry:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej! Jag undrar om artikeln finns att läsa på nätet, eller om man kan beställa hem just det dära numret?

Malin.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

läs ordenkligt, hon har inte skrivit att de halshugger hästarna!
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

läs ordentligt ;) De skär halsen av andra djur som ko och får som ska bli mat, hästar ska inte ätas och därför avlivas de oftast genom att man skjuter dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Håller med dig i det du skriver, jag tror också att det fina man ser har en baksida.

Det är mycket möjligt att det finns hästar som har det bra och får avsluta sina liv på ett värdigt sätt men för mig räcker det att veta att avlivningstall förekommer för att avstå från att sälja häst dit.

Att muslimer bara äter djur som avlivats genom halalslakt, alltså att djuret förblöder till döds tycker jag verkligen talar för att deras syn på djur inte är sund.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Att muslimer bara äter djur som avlivats genom halalslakt, alltså att djuret förblöder till döds tycker jag verkligen talar för att deras syn på djur inte är sund.

Och vår djurhållning, slakt, syn på djur är alltid att föredra? Tycker alltid man ska vara försíktig med generaliseringar.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det är inte bara muslimerna som slaktar sina djur så, tillvägagångssättet kommer faktiskt ursprungligen från judarna (coshen slakt) och det är väldigt många folkgrupper som avlivar sina djur på det viset. Till och med i vår svenska skog skjuter jägarna gärna djur med nåt hagel så de "chockas" och ramlar omkull, sen skär de halsen av dem så de förblöder till döds. Detta "sparar" kött, det blir inte samma mängder kött som går förlorat än om man skjuter djuret med en kula som går in i kroppen och sprängs därinne så djuret dör direkt.

Men detta hade ju inget med arabhingstar att göra så nu byter vi ämne! ;)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

"Att muslimer bara äter djur som avlivats genom halalslakt, alltså att djuret förblöder till döds tycker jag verkligen talar för att deras syn på djur inte är sund."

Suck, du kanske borde ta reda på lite mer vad halalslakt och Islam säger om saken innan du dömmer ut de som följer Islam för att ha en dåligt djursyn.

Vet någon hur jag kan få tag på artikeln? :)

salam, Malin.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

hör med SAHF det går kanske att köpa en tidning från dem? Det är väl Cleese här på forumet som är redaktör för SAM? (svenska arabhästmagasinet)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Var inne på NAHF´s sida (norsk arabhäst förening) de har fantastiska 176.000:- NOK!!!!!!!!!!!!! i potten på sitt futurity. Vad har vi i Sverige 15.000?
Vad har de som inte vi har?

70.000:-NOK till 1:an. Då börjar det bli idé att ha futurityklass.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Att muslimer bara äter djur som avlivats genom halalslakt, alltså att djuret förblöder till döds tycker jag verkligen talar för att deras syn på djur inte är sund.

:mad:

Du tycker inte att du drar alla muslimer över en kant när du skriver så ?

*Vet att de är väldigt OT men jag var tvungen*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 755
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 305
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 950
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp