Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Okey, berättar lite mer om tillväxtzonshästen. Han hade förutom tillväxtzonerna bak problem med för korta ytliga böjsenor fram, vilket gjorde att han hade ont i alla ben. Röntgades bb (kota då) ua förutom då infl i tillväxtzonerna. Ja, röntgades i Boden, pga omständigheter med den här hästen så åker jag inte dit mer...

Den här hästen hade endel problem allmänt till och från han var 1½ månad gammal, då han hade problem med mask, så jag vet inte, kanske blev det något fel på honom då? (Hade stoet på ombetäckning under denna period).

Elcatero som är pappa till min häst är röntgad ua, mamma är jag tveksam över, ingenting man fokuserad på då.

Ja, tack för en bra diskussion, visst kan det vara så att min häst inte hör hemma i aveln men på vilken nivå ska man lägga sig om man ska köpa ett BRA sto, vad är gränsen?

Ska jag ta något mer föl efter denna häst kommer den stå kvar så att jag kan friröntga den själv, inte i Boden dock :smirk:

Tack Limona! :) Klaus svarade på din fråga tror jag...

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja, och kan Rohara Bacara föl säljas för 20 000 tycker jag verkligen att det är skit, ingen kan läggas sig på en sådan nivå utan att gå dunderbnack, och i såna fall, ska alla andra också göra det eller hoppas på att någon vill betala det som fölet verkligen kostat att föda upp?

Vill poängtera att jag inte tycker att det är skit för att jag själv vill föda upp nånting lätt sålt utan för att uppfödarna ska få betalt för sina unghästar. Snacka om att förstöra för andra seriösa uppfödare.

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det var väl inte så troligt att galopp-och distansfolket skulle bita den hand som föder dem? Trovärdigheten är i såfall större för författaren till artikeln i Arabhästmagasinet eftersom hon gör det! Hon har verkligen ingenting att vinna på sitt påstående om det skulle vara falskt.

Törs man fråga vem som skrev den då, man kanske kan höra med henne hur hon fått sin information.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det var väl inte så troligt att galopp-och distansfolket skulle bita den hand som föder dem? Trovärdigheten är i såfall större för författaren till artikeln i Arabhästmagasinet eftersom hon gör det! Hon har verkligen ingenting att vinna på sitt påstående om det skulle vara falskt.

Kommer man med så allvarliga påståenden så bör både skribent och ansvarig utgivare ha torrt på fötterna.
Det är möjligt att man har det och då bör (ska) man också kunna ange vad man baserar sin utsaga på.
Det är också möjligt att man har uttryckt sig felaktigt, eller baserar det man skrivit på hörsägen. I så fall bör (ska) man även kunna redovisa det.
Det är grundläggande journalistik.

Jag ger ingen absolut sanning. Det KAN jag inte göra.
Det kan ingen göra.
Jag tog på begäran upp frågan med ett par individer som jag har stort förtroende för när det gäller kunskap om regionen och djurskydd. Detta var de svar jag fick. Och så har jag också redovisat det hela.

Maria Magdalena och andra får gärna ta personlig kontakt under eget namn om hon har funderingar och frågor rörande min och sportens integritet. Alla uppgifter kan hittas via min profil.

ASTERIA:
Kommentaren var absolut inte riktad till dig.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

kicket: Jag har röntgat om min häst, nu i höstas, bara för att kolla hur det såg ut och då fanns det ingen cysta alls, vi tog 5 bilder och det finns inget som påminner om att det någonsin funnits någon cysta där, och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i en sådan fråga. Hästen har ju inga röntgen förändringar.

Mvh Johanna

Att du röntgat om henne nu förklarar ju inte varför du valde att betäcka henne 2 ggr fast du då stog med ett facit i handen som sa att hon hade cystor.

Hade du varit en bra uppfödare hade du valt att vänta med att betäcka henne tills du röntgat om henne.

Frågan är, om nu de här fölen hade levt idag. Hur hade du gjort vid en eventuell försäljning? Hållit tyst om röntgenfyndet eller varit ärlig och sagt som det var?

//Lotta
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Håller helt med Genberg.
Man ska vara källkritisk.
Och man ska vara beredd att hänvisa till källor om man skriver en artikel.
Det finns ingen absolut sanning.

Jag har kontakter i Dubai och dom har inte heller hört talas om det, men det är inte säkert att det inte existerar för det.
Dom kanske inte har hört talas om det, vilket inte vore helt otroligt.

Angående Baccaras avkomma så kan det ju vara så att den såldes för mer pengar än de först begorde.
Jag fick genom en spekulant höra ett pris, i slutändan kanske det blev ett annat, vad vet man?
En del säljer billigt, det har ingenting med hingstens eller stoets "status" att göra.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Om du nu vill ha en unghäst e: Baccara så köp en för runt 20 000 som är röntgad.

Men att hästen är röntgad är är väl ingen garanti för att den inte har cystor?
Är den däremot röntgad UA så är läget ett annat.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kanske var fel att gå in här och skriva om något som jag egentligen inte vet något om, jag blev bara så upprörd när jag läste artikeln och inte kan väl hon som skrivit den hittat på allting? Jag tror att hon/han som skrivit artikeln själv hade varit där nere och på något sätt kommit i kontakt med "avlivningstall".
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Okunskap skulle jag säga, och det är ju inte mycket till försvar. Och ja, dåligt tänkt av mig.

Jo, det hade jag nog tänkt berätta, kom inte så långt i mina försäljningsplaner... Samtidigt måste jag bara säga, inte till mitt försvar utan bara nånting jag noterat, ingen har någonsin frågat. Hade också funderat på, men är inte så bra på kontrakt, att skriva in att jag köper tillbaka den om det finns cystor vid 18 månaders ålder...

Ang 20000 kr Bacara avkomman, ja men Bacara kostar ju 15000 att betäcka med, hur kan man då gå runt på att sälja den för 20000? Nej, det har inget med hingsten eller stoets status att göra, kan bara göra det svårt att sälja andra avkommor till ett bra pris.

Tycker det är tråkigt bara att man inte tar ut vad hästen är värd.

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det var väl inte så troligt att galopp-och distansfolket skulle bita den hand som föder dem? Trovärdigheten är i såfall större för författaren till artikeln i Arabhästmagasinet eftersom hon gör det! Hon har verkligen ingenting att vinna på sitt påstående om det skulle vara falskt.

Du har helt rätt, Brooke's (en välgörenhetsorganisation för hästar/åsnor i mellanöstern) hade en artikel på sin hemsida om liknande företeelser i flera länder i mellanöstern. Dock fick artikeln tas bort efter att bla The Jockey Club i england(huvudman för galoppsporten) och flera andra biståndsgivare som hade intressen i galoppvärlden krävde det för att inte reta upp dom stora arabiska hästägarna, då det var en mkt känslig fråga.
För övrigt har jag en nära släkting som bott sen 70-talet i Manama, Bahrein, vars man sysslat med affärer i dom flesta länderna i det området, och hon avråder alla från att sälja hästar till mellanöstern, så länge hästen är ung och vinner sköts den minutiöst, men när den blir gammal och förlorar så väntar ett fruktansvärt öde. Galopp och distansfolket ser bara en sida av myntet, men dom som tillbringat 30 år i regionen ser en helt annan sida.
Så frågan är, vilket är viktigast, att få leka wannabe-shejk ett tag och sälja en häst till mellanöstern för en massa pengar och hamna på bild med nån arabisk prins, eller att behålla sin häst med gott samvete och vara lika fattig som vanligt........
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Man kan inte klandra någon som inte vet bättre, men med dagens information (spec här på Buke) så går det att göra annorlunda.

Johanna vet ju läget nu, det återstår att se om det blir föl eller ej.
Hon vet om att det är ärftligt. Visst har jag tolkat det rätt då Johanna?

Cysta är cysta för mig.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Man kan inte kräva att köparna ska fråga om stoet har cystor - Däremot om de är röntgade generellt.
Inte alla vet om problemet med cystor och OCD.

Och OM de är röntgade UA kan du därmed höja priset.
Jag betalar hellre 50 000 för en UA 2 åring med hyffsad stam än
20 000 för en toppstammad EJ röntgad avkomma.

Så är det så att en toppstammad fölis säljs för 20 000 trots att det kostat 30 000 att få fram den och uppfödaren inte har röntgade individer är det inte mer än rätt åt dem. :devil:
Det ska löna sig att gå den hårda vägen.

För man avlar ju för framtiden, inte sant? :banana:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Du har helt rätt, Brooke's (en välgörenhetsorganisation för hästar/åsnor i mellanöstern) hade en artikel på sin hemsida om liknande företeelser i flera länder i mellanöstern. Dock fick artikeln tas bort efter att bla The Jockey Club i england(huvudman för galoppsporten) och flera andra biståndsgivare som hade intressen i galoppvärlden krävde det för att inte reta upp dom stora arabiska hästägarna, då det var en mkt känslig fråga.
För övrigt har jag en nära släkting som bott sen 70-talet i Manama, Bahrein, vars man sysslat med affärer i dom flesta länderna i det området, och hon avråder alla från att sälja hästar till mellanöstern, så länge hästen är ung och vinner sköts den minutiöst, men när den blir gammal och förlorar så väntar ett fruktansvärt öde. Galopp och distansfolket ser bara en sida av myntet, men dom som tillbringat 30 år i regionen ser en helt annan sida.
Så frågan är, vilket är viktigast, att få leka wannabe-shejk ett tag och sälja en häst till mellanöstern för en massa pengar och hamna på bild med nån arabisk prins, eller att behålla sin häst med gott samvete och vara lika fattig som vanligt........

:bow::bow:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Korkad är jag inte :smirk:

Nä, men att hon är röntgad, och den frågan har jag aldrig fått...

Ja, om jag idag skulle göra samma affär som jag gjorde när jag köpte min häst så hade jag hellre lagt på det dubbla och haft en friröntgad UA häst... Inte en sån här halvosäker en, men som sagt lär ju inte köpa någon fler arab heller...

Det tråkiga är att jag gärna vill ha unga hästar, då anledningen till att jag köpte min häst som unghäst, 2,5 år, var för att få göra det mesta själv, för det är ju det som är kul :)

Men ska man vara rädd för cystor, även om de då skulle råka uppkomma sent, vad ska man då ha för häst?

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*Knapplån*

Någon skrev om att det röntgats, hittats fynd och sen åkts till en annan klinik där hästen var UA.

Det har hänt mig också - två gånger!!! Inte på någon av mina utan då jag följt med kompisar. Den ena gången hade hästen inget fynd, som en vecka senare visst var ett fynd på en annan klinik. Den andra gången var det tvärtom, de hittade något som den andra kliniken inte kunde se hur de än vände och vred på det.

Jag tittar på plåtarna själv och tar med mig hem och visar för veterinärer jag känner förutom det utlåtandet jag får på kliniken.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vet inte vad din veterinär sagt, men en 100% avel finns inte.

Däremot att medvetet avla på defekter är direkt oseriöst.
Det finns säkert många som gör det, men vem har sagt att alla avel bedrivs seriöst?
Det är mycket man inte vet här i världen.

Går man till sig själv, så önskar man ju givetvis att köpa en unghäst från en seriös uppfödare.
Jag vet en Baccara son som var till salu för 20 000.

Vem har sagt att man bör röntga varje år?
Har hört detta påstående förut och det dementeras av alla veterinärer jag pratat med.

Har varit i kontakt med veterinär Leif Stilling som skrivit bl.a träningsläran för trav och ridhästar, han anser att röntga vid 18 månader räcker, såvida inga problem dyker upp på vägen efter det.

Fanns cystan vid tidig ålder så torde den vara genetisk.
Och vad är det som säger att finlandsveterinären inte missade se eller att plåtarna blev dåliga?
För mig är det mer troligt att han missade än att Boden såg fel.

Allt beror på hur seriös man vill vara och uppfattas av andra helt enkelt.

Som jag tidigare skrev så tycker jag du ska ställa dig frågan vad ditt sto tillför aveln samt om det är värt det?
Stam mässigt sett är hon inte ovanlig, typmässigt är hon slät samt prestationsmässigt har hon ingenting.
Arvsmässigt har 2 av 2 föl gått bort.
Din häst är säkert jättesöt och allt det, men varför avla på henne när hon inte håller måttet?

Jag förstår inte varför, helt enkelt annat än att du tycker om henne?

Hur kan du göra en massa uttalanden om en hästs kvaliteer när det gäller stam, typ och prestation??
Vad har du själv att komma med? Vilka kvaltitets hästar har du istallet med de meriter du kräver av andra?
Och vad har din avel tillfört för positivt i den svenska arabaveln?
När nu ingen vet helt säkert hur cystor uppkommer och hur ärftligheten är så behöver man ju inte såga andra som- du tycker har mediokra hästar- i ett forum. Det finns ju alltid olika syn på vad som är bra och vad som är mindre bra.
Sen kan det vara olika olyckliga omständigheter som gör att utgången blir tråkig vad det gäller avkommor.
Men du vet och kan allt...har du bytt användar namn nu:angel:
En BRA stammad, röntgad unghäst för 20 000,- YES var???
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack! Tycker inte heller det är kul med såna uttalanden, jag ville ha svar på vart gränsen går på ett BRA avelsto men det fick jag inte.

Helt enkelt för att jag i framtiden ska veta vad jag ska titta på. Allt utan cystor, är det bra? :angel: Klass 1, 95 poäng på utställning, 130 hoppning? Gjort godkända 160 kilometer i distans? Vunnit x antal lopp på bana?

Vad ska man avla på egentligen? (Menar inte att jag tar min häst i försvar, utan allmänt, jag är nyfiken)

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tönt Klaes.

Nu har jag pratat med både REIJO och MAGNUS ang ditt lilla påhitt att det skulle ha sålts en avkomma för ynka 20.000 kr efter Bacara.

Den enda hingstungen som är såld är DON GERINOMI ( såg honom i somras vilken läckerbit!:love::love: ) Hans mor är den mycket välkända vackra CHAQUIRA ) - Jag LOVAR du har fått fel prisbild.

Alla de andra som har fått avkommor efter Bacara håller mycket hårt i dom då han har visat sig inte bara vara vacker utan att han tillför även i avelsboxen. Jag ska själv använda honom till mitt tyska internationella champion sto i sommar:banana: Men det är klart att allt är till salu till rätt pris.

Så snälla ta reda på fakta innnan du öppnar din trut:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 744
Senast: Voeux
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 986
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp