Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Förstår dig.
Ska låta röntga Sulan innan ev betäckning i vår.
Allt prat om cystor har gjort mig nojjig.
Kusen är så lycklig när hon rids ut o hon bockar ibland i galoppen(vilket många hästar gör av olika raser), men jag har då i min nojjighet funderat är hon glad eller har hon kanske ont??:crazy:
Skulle aldrig ha ens tänkt tanken på en annan häst.(bara om den aldrig betett sig så förr)
Hon är ren i alla fyra o visar ingen som helst rörelsestörning....men tanken finns där...
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag skulle inte nöja mig med de svaren.
Finns cystan där som unghäst så är den förmodligen medfödd vilket betyder att den är nedärvningsbar.
Det skulle vara otroligt dumt att avla på det stoet.

Var röntgade du unghästen?
Har du varit till Umeå?

Om jag vore du skulle jag åka till en erkänt duktig klinik (inte finland som är kända för att vara billiga),
exempelvis Umeå, alternativt åka till en annan klinik närmare dig som skickar plåtarna till ex Strömsholm el likn.

Har det funnits en cysta finns det INGEN anledning att avla på det stoet. Verkligen inte. :mad:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag åkte till Finland för att jag inte har något förtroende för Boden, så var det med det, skiter i hur mycket det kostar.

Ja, jag kan skicka ner bilderna till en bra veterinär i Sverige, bara jag vet vem, men lär knappast skicka ner hästen till Umeå för att röntgas igen, de borde i alla fall kunna säga om bilderna är bra eller dåliga, och är de dåliga får jag väl ta om dem igen.

Min närmaste klinik är som sagt Boden, dit åker jag INTE, då ska det verkligen vara akut.

Det är möjligt att man inte ska avla på den hästen, men hur många hästar har cystor som försvinner??

Hästen är rtg första gången på ATG Boden.

Mvh Johanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Om jag ska vara ärlig så tror jag att antalet som har cystor som försvinner är försvinnende liten.

Vänd på det Johanna:
Visst är det väl "bättre" att ha friröntgat ett sto som unghäst UA och ta föl, sedan visar det sig som 7 åring att det tillkommit en cysta (inte vanligt) än tvärtom?
Då avlar du inte på genetiska defekter, omän det inte är lämpligt att avla på ett sådant sto heller.

Ponera att du nu betäcker med Baccara och slänger ut en 15 000 kr plus 6000 i seminkostnader, då vet du inte vad du får och fortfarande avlar du på en mest troligt genetisk defekt.
Vore jag Baccaras ägare skulle jag inte vilja ha ett sto som har/haft cysta. Skulle avkomman få så svärtas hingsten ned.
Vem gynnar det? Vad ger en sådan avel?

Om du nu vill ha en unghäst e: Baccara så köp en för runt 20 000 som är röntgad.
Då har du ju en ny start på något du vill ha, för jag anser att ditt sto har inget i aveln att göra, hur söt hon än är.

Många börjar i fel ände med aveln och det har en tendens att jävlas hela vägen för dem.
Visst vill man lyckas som uppfödare?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Sant, sant... Hittar du en Baccara för 20 000 så köper jag den på stört, jag lovar, friröntgad, och efter det här kan jag aldrig köpa någon häst som inte är röntgad sådär 1 gång per år, annars vet man ju aldrig vad som har funnits/finns där...:cry:

Ang att min häst är söt, jo givetvis är det så, frambenen bekar bakåt och hon har ett 10 cm överbett...:smirk:

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag håller nog med dig här.
Vad ska man göra, cystorna är borta, och ingen vet ju egentligen nånting om hur det ärvs eller uppkommer av miljö?
Det finns nog dom som avlar på betydligt sämre material än detta.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack! :)
Jag vet ju inte, visst hästen har haft en cysta, men jag skulle vilja veta den som kan säga att den till 100% vet att dens häst aldrig haft det under sin uppväxt, för jag måste säga att i såna fall är det här den första och sista arab jag äger, det enda man i såna fall kan göra är ju att köpa en häst som är 7-8 år och röntgad sådär 14-16 gångerr, för att vara på den säkra sidan, och vad kostar det?

Skulle nog ha hållt mig till travhästar :p

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vet inte vad din veterinär sagt, men en 100% avel finns inte.

Däremot att medvetet avla på defekter är direkt oseriöst.
Det finns säkert många som gör det, men vem har sagt att alla avel bedrivs seriöst?
Det är mycket man inte vet här i världen.

Går man till sig själv, så önskar man ju givetvis att köpa en unghäst från en seriös uppfödare.
Jag vet en Baccara son som var till salu för 20 000.

Vem har sagt att man bör röntga varje år?
Har hört detta påstående förut och det dementeras av alla veterinärer jag pratat med.

Har varit i kontakt med veterinär Leif Stilling som skrivit bl.a träningsläran för trav och ridhästar, han anser att röntga vid 18 månader räcker, såvida inga problem dyker upp på vägen efter det.

Fanns cystan vid tidig ålder så torde den vara genetisk.
Och vad är det som säger att finlandsveterinären inte missade se eller att plåtarna blev dåliga?
För mig är det mer troligt att han missade än att Boden såg fel.

Allt beror på hur seriös man vill vara och uppfattas av andra helt enkelt.

Som jag tidigare skrev så tycker jag du ska ställa dig frågan vad ditt sto tillför aveln samt om det är värt det?
Stam mässigt sett är hon inte ovanlig, typmässigt är hon slät samt prestationsmässigt har hon ingenting.
Arvsmässigt har 2 av 2 föl gått bort.
Din häst är säkert jättesöt och allt det, men varför avla på henne när hon inte håller måttet?

Jag förstår inte varför, helt enkelt annat än att du tycker om henne?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja, som sagt, kommer aldrig mer bköpa en unghäst, om jag någonsin köper någon mer arab...

Nä, jag menar att om man ska vara säker på att hästen inte får en cysta som växer bort. Jag tror ingen veterinär har fel, jag tror den försvunnit helt enkelt. Jag har sett alla rtg bilder och i Finland tog vi som sagt från alla olika vinklar som gick för att han inte skulle ha missat den.

Har du varit på ATG i Boden?? Om inte tycker jag inte du ska uttala dig om dem, de är en av de få ATG kliniker som går back, man kan ju fundera varför :angel:

Min häst är ju söt :p Hon är visad med 38 poäng (88787), visad med 86,33 poäng, löshoppad 130, hoppad uppsutten 100, min chef skulle som har varit stallchef hos Peter Eriksson uppskattade att hon skulle kunna gå 120 utan problem, men där sätter jag stopp...

Sen behöver väl inte alla hästar vara supertypade för att vara fina

Visst det är ingen superhäst alls, en dröm att rida, men lite speciell att rida. Super i all hantering, och då menar jag verkligen super, och om det är en hanteringsfråga eller inte vet jag inte.

Lägger in en bild så alla får se...:smirk:
ella-x.jpg
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hon är jätte söt :love:

Jag har inte varit i Boden eller Finland, men däremot i Umeå.
Jag törs säga att det är den bästa kliniken i norrland, personligen åker jag helst till Strömsholm då Umeå visat sig ha brister dom med.

Okej om cystan är borta. Det är ju bra!
Men det är fortfarande inget avelsämne.

Sedan har du ju, som någon skrev - avlat 2 avkommor på en häst som du i all tro hade cystor och det måste ju bero på okunskap.

Själv så ville jag korsa mitt sto med en islandshingst är jag var 14 och det var okunskap för idag fattar jag inte varifrån jag fick tanken :eek:

Visste hingsthållarna om att hon hade cysta?
Och i sådant fall - sa dom inget??? Tyckte dom att det var en BRA idè?

Skulle någon med ett cyststo komma till mig är det information som gäller och givetvis kan jag inte ta emot detta sto.
Som jag skrev så svärtas min hingst ner om avkomman skulle diagnostiseras med cystor. So what om jag missar 10 000 i avgifter?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hmm, ja alltså, så här var det...
Jag fick mina röntgenbilder, som jag tog för att ha något att jämföra med om man sedan får problem, cystan hittades, jag fick panik, skickade bilderna till Mälarkliniken, och den veterinären jag pratade med (kommert inte ihåg vad han hette) sa till mig att cystor inte nedärvdes som lösa benbitar utan att visa får det vissa inte. Så då tänkte jag att jag provar och ser. Nej, visste inte bättre...

Ang hingstägare så sa jag nog inte det nä...:crazy:

Hade gärna åkt till Strömsholm men har 100 mil dit och det kändes verkligen dyrt för några röntgenbilder...

Men som sagt, vad ska man göra då? Köpa unghäst går ju inte, och äldre hästar, ja tänk om jag köper en 8 åring som är friröntgad UA, och sen visade sig att den hade cystor när den var 1, hur gör då, samma sak igen...

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vill tacka för en uppriktig diskussion och jag tycker du svarar bra på mina funderingar.

Det är INTE vanligt att cystor kommer och går.
En väninna till mig hade en som blev utdömd pga pålagringar i halskotpelaren.
Ägaren ville ändå ha en second opinion och röntgade om hästen på annan klinik ett tag senare. Då var den UA. :eek:
Det övergår mitt, veterinärens, ägarens förstånd. Det ska inte hända!

För att se klarsynt på det hela så ÄR det inte vanligt att cystor bara försvinner.
Som jag skrev tidigare så om du ska köpa unghäst och du röntgar den UA som 18 månaders så vore det min häst skulle jag nöja mig med det och avla.
Då finns det inte där i unga år och sannolikheten att den uppkommer senare utan trauma är inte stor alls. Ganska obefintlig.

Så antingen finns dom där i unga år =kassering ELLER så tillkommer dom senare år = med största sannolikhet inte nedärvningsbar. Lämpligheten för avel är ändock låg anser jag.

En häst jag hade diagnostiserades med pålagringar i bägge fram när hon var 5.
Veternären sa: låt henne gå i aveln.
Saken var den att hon inte belastats hårt (om ens alls) fram tills detta hände och när jag påpekade att det kanske fanns en genetisk bit i det hela sa han bara...ja....men det låter inte troligt.
Snarare för hårt tränad under tillväxten.
Nu VAR hon ju aldrig det så jag valde att ta bort henne. Avelssto var hon inte i mina ögon.
Och det sved vill jag lova. Stammässigt kanon och vilka gångarter :d
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hon är jättefin ditt sto. Vilken färg!! Är hennes avkommor röntgade/cystfria? Skulle vara intressant att veta.

Var Eldorado själv röntgad, är det någon som vet?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hennes 2 (av 2) avkommor är döda.

Jag skulle faktiskt ändå dra åt mig öronen om en av avkommorna fick sådana "problem med tillväxtzonerna" att han inte kunde ställa sig samt måstas tas bort innan året.
Vad kan sådan mer bero på?

Vem röntgade honom? Var det Boden åxå :crazy:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hon är jättefin ditt sto. Vilken färg!! Är hennes avkommor röntgade/cystfria? Skulle vara intressant att veta.

Var Eldorado själv röntgad, är det någon som vet?

Nej, det var han inte.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ni ser där vad lätt det är att fokusera på hingsten. :angel:
Stoet har en mamma också. Var hon röntgad?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Klaus.

För det första, hur vet hingstägaren att stona inte är cystbärare trots de är röntgade?
Hur ver vet hingstägaren att stoet är fri från cystor om de bara är röntgade som unghäst?
Hur många ston är friröntgade som går aktivt i avel?
Vems ansvar tycker du det är - Hingtägaren eller stoägaren?

Angående Bacara så tror jag inte att du hittar en friröntgad avkomma efter honom för ynka 20.000 kr. Du har nog hört fel!

Jag måste genast stilla min nyfikenhet och kontakta Naples Arabians, om dom vet vem som säljer så billiga avkommor.
Eller du kanske rent utav vet vem det var? Du verkar ju ha koll på det mesta:angel:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Klaus.

För det första, hur vet hingstägaren att stona inte är cystbärare trots de är röntgade?
Hur ver vet hingstägaren att stoet är fri från cystor om de bara är röntgade som unghäst?
Hur många ston är friröntgade som går aktivt i avel?
Vems ansvar tycker du det är - Hingtägaren eller stoägaren?

Angående Bacara så tror jag inte att du hittar en friröntgad avkomma efter honom för ynka 20.000 kr. Du har nog hört fel!

Jag måste genast stilla min nyfikenhet och kontakta Naples Arabians, om dom vet vem som säljer så billiga avkommor.
Eller du kanske rent utav vet vem det var? Du verkar ju ha koll på det mesta:angel:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det kan man inte veta Julmys.
Men man kan minska riskerna.

Kontakta Reijjo om du vill. Klart jag vet vem det är som sålde :D:banana: Och såld blev den! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 692
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 635
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 235
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 843
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp