Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Som sagt, ta gärna reda på all fakta innan ni kommenterar!
Jag föredrar dock att ta det privat istället för att prata skit på nätet, helst om sånt jag inte vet något om, eller hur Waldorff?
(som jag inte vet vem det är)
Det finns ju alltid två sidor av en sak...................
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Som sagt, ta gärna reda på all fakta innan ni kommenterar!
Jag föredrar dock att ta det privat istället för att prata skit på nätet, helst om sånt jag inte vet något om, eller hur Waldorff?
(som jag inte vet vem det är)
Det finns ju alltid två sidor av en sak...................

Ja precis.
Därför PM:ar jag dig istället.
Presentation av mig finns längre bak i tråden om du är nyfiken!

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

ARAB TYP, är mer än bara huvudet, det är helheten av araben.
Med hals och hals ansättning, skulderblad, rygglängd, kors men framför allt ridbara gångarter.
Araben var i från början en stridshäst, med stort hjärta och hög ridbarhet.
Så vad är TYP för dig......................

Något att fråga sig själv om.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det allra smidigaste när man köper häst är att betala den.
En reaktion bara...man har ju inte köpt en häst om man inte betalat.
Men men...det där är mellan dem. Hoppas det löser sig.

Själv undrar jag vad ni anser om linjeavel på Dardir?
Om jag mot all förmodan skulle vilja betäcka Sulana med Salle.... är det för närma o finns det någon i deras stam som är direkt olämpligt att linjeavla på?
Saldara-Saltomortal
Saldara-Sakaia-Sulana
Saldara är e Dardir.
Sulana är just nu på seminstation o ska betäckas med hbl i år.
Men jag låg o funderade i natt när jag fölvakade...hon behöver en hingst som lättar upp o hon rör sig bra.
På en gång som jag skulle vilja ha en renrasig avkomma e Salle någon gång i framtiden men inte köpa mig något mer arabsto....
Han är lätt o ska helst anv till ston med bra gång .
Som sagt bara funderingar...säg gärna kritiskt vad ni tycker...men håll gärna trevlig ton;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

En reaktion bara...man har ju inte köpt en häst om man inte betalat.
Men men...det där är mellan dem. Hoppas det löser sig.

Själv undrar jag vad ni anser om linjeavel på Dardir?
Om jag mot all förmodan skulle vilja betäcka Sulana med Salle.... är det för närma o finns det någon i deras stam som är direkt olämpligt att linjeavla på?
Saldara-Saltomortal
Saldara-Sakaia-Sulana
Saldara är e Dardir.
Sulana är just nu på seminstation o ska betäckas med hbl i år.
Men jag låg o funderade i natt när jag fölvakade...hon behöver en hingst som lättar upp o hon rör sig bra.
På en gång som jag skulle vilja ha en renrasig avkomma e Salle någon gång i framtiden men inte köpa mig något mer arabsto....
Han är lätt o ska helst anv till ston med bra gång .
Som sagt bara funderingar...säg gärna kritiskt vad ni tycker...men håll gärna trevlig ton;)

Vill bara säga Kicki: Jag ÄLSKAR Dardir! Han har en klassisk look och har lämnat många trevliga avkommor, ofta med stor ridbarhet.
Däremot så har jag för lite kunnande för att använda mig av linjeavel, jag aktar mig lite för det. Därmed inte sagt att det aldrig kommer att ske.
Med rätt guidning och rätt hästar kan det bli bra. PM:a Anette Matsson!

MVH Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

För fet för ett f.ck...
Det är Sulana. Hon har visat 2 riktigt rejäla brunster här hemma o när vi åkte till station när hennes 3e brunst borde börja så hade hon en gulekropp. 6dygn senare så hade hon den fortfarande kvar o då började det komma ett pytte pytte ägg också. Så då sprutades hon igång...trodde vi.:smirk: Det var i måndags. Vet sa att det kunde gå snabbt när det redan fanns ett ägg på gång. Så jag ringde o förberedde Ingmar på Gränsbo om semin på antingen onsdag eller fredagen.
Vid koll i onsdags så hade ägget vuxit lite grann men vid koll idag så hade hon en gulekropp o inget ägg. Så vi ska spruta igång henne igen på måndag. Hon släppte ägget innan 2cm o man brukar aldrig seminera innan 3.5 -4cm. Släpp vid 5-6cm.
Vet sa att det brukar kunna vara problem med så feta kusar eller de som varit det. Hon har ju som sagt varit kraftigt överviktig o har säkerligen 50 kg övervikt ännu.
Antingen blir det att komma i kondition till nästa år o försöka då.
Hur som helst så har det redan kostat mig flera tusen. Men ett försök till blir det.
MEN... jag blev iaf glad när min vet sa att det berodde absolut inte på stress för coolare häst var länge sen hon sett.
Vad tror ni?
Vad har ni för erfarenhet av feta kusar o betäckningar?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Ja nog har jag hört om att ston inte får vara FÖR feta.
Sivan (som själv är lätt överviktig) verkar inte ha problem med äggen, däremot är det rätt kallt i NO och stona håller på sig.

Mitt kallblodssto är aningens för fet, hon behöver bara se hingsten för att bli dräktig, även detta året då hon verkar ha extra mycket späck. Jag har dom hellre i överkant, än i underkant när jag betäcker, sen om det är det bästa vet jag inte - är ingen veterinär.
Föl lär det bli iaf!


MVH Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Håller med Waldorrf. Av egna erfarenheter och hörsägen skall man hålla stona lite runda (som fåren som man flushar för att få fina ägg). Men feta är inte bra för någon. Lite överviktigt är ok ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Lite överviktig ja men denna är inte lite överviktig tyvärr.:crazy:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Lite överviktig ja men denna är inte lite överviktig tyvärr.:crazy:

Haha, Jag och Louise Wale startade för många år sedan en klubb "flodhästklubben" Ni är välkomna i den. Cewon´s Sakaia hade gjort sig bra där också.

madde ++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag håller Silver linjerna högt - skulle gärna ha ett avelssto med Silver Starlet i ex...

Li

Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg att jag bara var tvungen att skriva. Tog lite tid att registrera sig för en oteknisk människa som jag.Så roligt att någon kommer ihåg vår underbara Silver Starlet.Silver Starlet var en fantastisk individ, en drottning i utställningsringen och en stjärna i avel.Hon hann fylla 30 år innan hon fick sluta sin dagar ute i sommarhagen omgiven av sin dotter Suecia och dotterdotter Soraya.Vi har fortfarande hennes döttrar Suecia 21 år och Skanska 17 år. Jag vill också passa på att rätta Annika L i henens inlägg 2007-05-07 Silver Shadow är mycket riktigt e Doman men u. Mopnlight och alltså inte från samma stofamilj som Silver Starlet.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Oj vad kul att just DU hittade hit!

Berätta gärna mer om SS, om hennes avkommor, ja allt som kan vara värt att veta.
Inga bilder att visa oss?

Ha en skön helg!

MVH Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Anade att det var så.
Men Silver Arla hör hon till samma stofamilj?
Annika l
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Men å andra sidan, vilken kanonhäst Silver Shadow var!!
Vi tävlade lite med henne i hoppning men hennes favoritgren
var fälttävlan. Hon spetsade på allt!
Jag hoppas på att någon har hennes döttrar här på Buke.
Pappa är Cetat.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Silver ALA kanske du menar? Hon är e Ali Bek u. Silver Silhouette.Beträffande Silver Starlet skulle jag lätt kunna fylla hela detta forumet med information om henne och hennes avkommor! Jag och min familj är så tacksamma att vi fick dela så många år med henne.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Haha, Jag och Louise Wale startade för många år sedan en klubb "flodhästklubben" Ni är välkomna i den. Cewon´s Sakaia hade gjort sig bra där också.

madde ++++
Haha..ja nog har dem att ta på.
Jag som trodde innan jag blev med arab att fullblod var svårfödda djur.:rofl:
Räcker att hon går på ridbanan o ser gräs på en tavla så går hon upp tre kilo.:crazy:
Kan ju bara gissa hur hon ser ut när hon kommer hem från seminstation.
Hon går med en shettis o isis med stränga order att inte få mer mat än dem.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Silver ALA kanske du menar? Hon är e Ali Bek u. Silver Silhouette.Beträffande Silver Starlet skulle jag lätt kunna fylla hela detta forumet med information om henne och hennes avkommor! Jag och min familj är så tacksamma att vi fick dela så många år med henne.


Åh, vad kul med Silver Sihoutte. Min första arab, Silver Springtime, var en dotter till henne och Cien. Underbar häst, hon var egentligen inte inriden när hon kom till mig som 14-åring. Men underbar att rida, köpte henne som sällskap till min pensionerade connemara. När jag red connemaran så gick Silver lös med, som en hund. Min man red henne en gång och då vände hon och gick hem när hon tyckte att hon hade gått långt nog. Klok häst!

madde++++
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 498
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 754
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
975
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp