Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Asgarv och välkommen i klubben..
Vår gamla arab fick inte mycket mat..
Nästan så lite att man skämdes..
Ändå glömmer jag inte ett samtal från en allvarlig hingstägare, lät ungefär så här..
Du måste nog tänka på att inte ge henne så mycket mat. Hennes ben kommer inte att hålla.
Hur denne tant lyckades bli så FET övergår mitt förstånd.
Prata om lättfödd hon behövde bara kika på mat så gick hon upp..
Tilläggas bör att hon reds varje dag, så någon brist på motion förelåg inte.
mvh el
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

*kl*

Mitt sto är också grymt lättfödd. Det slog till när hon blev fem år och inte växte så mkt längre. Sen har hon blivit lite mer lättfödd för vaje år känns det som. :crazy:

Hon har haft en väldigt bra uppväxt med fri tillgång på grovfoder så jag tror inte att den teorin går att applicera på henne.

Bewelinn som bävar inför sommarbetet...
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Intressant det här med feta ston som inte behöver äte så mycket, tänk om det kunde vara likadant med pojkarna. Mina pojkar äter mycket mer än flickorna, om mina ston skulle få lika mycket mat så skulle de inte kunna röra sig.

Jag fick ett tips på ett foder som heter "Build up"? Någon som har provat? Annars lär det väl vara Fibergi som gäller.

madde++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Krafft Rehab är bra på svårfödda hästar, det är ju anpassat för att vara lättsmält.

Både jag och hästen gillar Mustangs müslifoder annars (hon gillar inte pelleterat) men har inte så mkt användning för det nu för tiden... ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

hej go vänner

Sivan är ju som sagt ganska rultig. Jag vet inte om jag ger så lite mat direkt *s*
Hö är det fri tillgång på och kraft foder...ja då ger jag per dag 0,5 kg kraft, oljor, mineraler, betfor och hel havre.
Lite olika på höet iofs, men så har årets giva sett ut.

W däremot, har så gott som alltid varit svårfödd, och då menar jag SVÅR född. Nu på senaste 2 åren har han tagit sig och ser ut som en MAN *s*
Nordsvensken behöver jag inte ens skriva om. Ni fattar va? ;)

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

SilverStarlet2.jpghttp:

Jag provar att lägga in ett foto men jag garanterar ju inte att det fungerar,det är premiär för mig! OM ni hittar något här så är det från Karlshamns C-Show 1994.Silver Starlet, 23 år gammal fick 90, 17 p. Bl.a full pott på typ och kropp och överlinje. Domare var Erik Erlandsson, Christina Wale och Marina Skalin-Högberg.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Tyvärr fungerade det inte!
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det är fel adress, här kommer Christinasopels bild på Silver Starlet
SilverStarlet2.jpg
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Oj tack för bilden! Så snällt att sätta in så vi fick se "pärlan".
90,17 p, inte dåligt. Väldigt svårslaget och tänk att det var ju 13 år sedan, vilken bedrift!

MVH Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej!
Kul att få se en bild på Silver Starlet!:bow:
Hon var jättefin!:love:
Jag har ett sto som har Silver Starlet som mormors mor. http://web.telia.com/~u55016764/
Titta på strumpan på Sobras högra bakben, ganska lika som Silvers Starlets högra bakben.
Kumla3-2003.jpg

/Camilla
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

SilverStarlet2.jpghttp:

Jag provar att lägga in ett foto men jag garanterar ju inte att det fungerar,det är premiär för mig! OM ni hittar något här så är det från Karlshamns C-Show 1994.Silver Starlet, 23 år gammal fick 90, 17 p. Bl.a full pott på typ och kropp och överlinje. Domare var Erik Erlandsson, Christina Wale och Marina Skalin-Högberg.

Är det inte Pekka man skymtar där bakom henne?

MVH Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Intressant det här med feta ston som inte behöver äte så mycket, tänk om det kunde vara likadant med pojkarna. Mina pojkar äter mycket mer än flickorna, om mina ston skulle få lika mycket mat så skulle de inte kunna röra sig.

Jag fick ett tips på ett foder som heter "Build up"? Någon som har provat? Annars lär det väl vara Fibergi som gäller.

madde++++


Jag testade Build Up (Dodson & Horrel) på en distansarabvalack som tappade lite mycket hull vid tävling och hullet ifråga var muskler. Körde en kur build up på kanske 20 dagar och sedan var han fin i kroppen igen. Gav kanske 800g per dag extra + hans vanliga foder. Han är inte svårfödd annars, det var bara det att jag inte gillade muskeltappet vid tävling. Vår hovslagare som jobbar för ett stort travstall säger att de använder det ofta för hästar som faller ur i kroppen.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag testade Build Up (Dodson & Horrel) på en distansarabvalack som tappade lite mycket hull vid tävling och hullet ifråga var muskler. Körde en kur build up på kanske 20 dagar och sedan var han fin i kroppen igen. Gav kanske 800g per dag extra + hans vanliga foder. Han är inte svårfödd annars, det var bara det att jag inte gillade muskeltappet vid tävling. Vår hovslagare som jobbar för ett stort travstall säger att de använder det ofta för hästar som faller ur i kroppen.


Tack Cleese, ska kolla upp var det finns i våra trakter. Kan vara värt att testa på gammelgubben, fick någon lapp av Lillemo på Kumla..... men vart tog den vägen?:o

madde++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Madde
Hela Skåne använder Built Up men här i Mälardalen
är det tji!
Granngården, pyttsan med flera.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Halloj!

Blir det ngt i Linköping på lördag? Så man vet hur man ska planera helgen... :D
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag har anmält mig och min lilla Duninijah till på Lördag så jag hoppas verkligen att det blir av.
Kommer du med häst Bewelinn?
Ingela
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Nej, jag är anmäld som funktionär. Har tyvärr inte möjlighet att ta med hästen. Och hon går på sommarbete sedan ett par dar tillbaka och ser ut som Hindenburg f.n. så det kanske är lika bra... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 098
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 952
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp