Arabiska fullblod del 2

Jag sitter här och drömmer mig bort till sommaren!
Jag kikar på lite gamla bilder och tänkte dela med mig.

DSC_0430_zpsuf8ypug4.jpg


_DSC8974_zpscbmd1zaz.png


DSC_0454_zpsn8w411kl.jpg
 
Jag kikar in här jag med!

Lilla Marilyn växer så det knakar, hela fyramånader är hon redan.
Meciliah är igång efter fölningen och rids nu för fulla muggar.
Hon gillar att få komma ut och låter gladeligen Mellizza eller Breeze sitta barnvakt medan hon roar sig på annat håll.
Dock blir jag nog tvungen att sälja henne hur trist det än är och hur det än tar i hjärtat.
Hon lämnar så pass liten att hon skulle göra sig bättre med en mindre ryttare än vad jag är.
Så sitter jag här då å saknar henne redan innan jag kommit mig för att skriva en annons :) :heart

15235598_1729713724017740_266092060059149383_o.jpg

15259257_1729712140684565_8623485661396357784_o.jpg

15036693_1715138958808550_6464710344492211406_n.jpg
 
Gud så fina hästar alla har!
Jag kommer ihåg för några år sedan (eh, typ 10 år sedan, när blev jag så gammal?) när jag letade arab och det kändes svårt att hitta riktigt bra araber som verkligen passade min smak. Numera känner jag till väldigt många och det är verkligen skitkul!

Det är ju fortfarande svårt om man vill ha en häst i åldern 3-7 år, där håller ju oftast ägarna hårt i dem :D

Idag var Fille och jag på WE träning för första gången! Det gick himla bra och han skötte sig som vanligt mkt bra. Det blev lite dåliga bilder som jag tänkte visa ändå :)

Här inväntar vi vidare instruktioner

DSC_0314_zpsfh1xiwuz.jpg


Det där skulle symbolisera en vattenkanna, men då Fille var lite för stor för det låga bordet så fick tränaren hålla upp "kannan", så Fille antog givetvis att den var till honom, vad annars liksom? :p

DSC_0377_zpspn5wddjj.jpg

Öppna och stänga grinden. Han tyckte att det var lite äckligt att backa mot grinden när han inte riktigt såg den, så där tog det lite tid. Men hellre stanna upp och fundera än att springa iväg och tappa grinden :D

DSC_0405_zpsournuphm.jpg


Och lite trav fram till slalomen! Svårt att ta kort i ridhusljus!

DSC_0450_zps24rjkqwq.jpg
 
Gud så fina hästar alla har!
Jag kommer ihåg för några år sedan (eh, typ 10 år sedan, när blev jag så gammal?) när jag letade arab och det kändes svårt att hitta riktigt bra araber som verkligen passade min smak. Numera känner jag till väldigt många och det är verkligen skitkul!

Det är ju fortfarande svårt om man vill ha en häst i åldern 3-7 år, där håller ju oftast ägarna hårt i dem :D

Idag var Fille och jag på WE träning för första gången! Det gick himla bra och han skötte sig som vanligt mkt bra. Det blev lite dåliga bilder som jag tänkte visa ändå :)

Här inväntar vi vidare instruktioner

DSC_0314_zpsfh1xiwuz.jpg


Det där skulle symbolisera en vattenkanna, men då Fille var lite för stor för det låga bordet så fick tränaren hålla upp "kannan", så Fille antog givetvis att den var till honom, vad annars liksom? :p

DSC_0377_zpspn5wddjj.jpg

Öppna och stänga grinden. Han tyckte att det var lite äckligt att backa mot grinden när han inte riktigt såg den, så där tog det lite tid. Men hellre stanna upp och fundera än att springa iväg och tappa grinden :D

DSC_0405_zpsournuphm.jpg


Och lite trav fram till slalomen! Svårt att ta kort i ridhusljus!

DSC_0450_zps24rjkqwq.jpg
Vad roligt det ser ut. Han är ju så fin.

Tycker det är väldigt roligt att du kunde behålla honom. Ni ser ut att trivas bra tillsammans :)
 
Vad roligt det ser ut. Han är ju så fin.

Tycker det är väldigt roligt att du kunde behålla honom. Ni ser ut att trivas bra tillsammans :)

Det var jättekul! Jag längtar tills vi kan göra alla moment i galopp istället. Han har ju så himla trevlig galopp, men än finns inte i närheten av tillräckligt med muskler för att göra 2 metersvolter samlat och snyggt.

Så denna dag blev det 90% skritt. Men det gör inget, det är träning det med! Farten kommer senare ;)

Han kommer mest troligt få stanna här, jag fick flytta hem till min mor igen, typ. Eget liiiiiitet hus typ 5 meter ifrån min mors hus... Ibland känner jag att jag vill strypa henne, men men, vad gör man inte för att få behålla sitt hjärta??
 
Det var jättekul! Jag längtar tills vi kan göra alla moment i galopp istället. Han har ju så himla trevlig galopp, men än finns inte i närheten av tillräckligt med muskler för att göra 2 metersvolter samlat och snyggt.

Så denna dag blev det 90% skritt. Men det gör inget, det är träning det med! Farten kommer senare ;)

Han kommer mest troligt få stanna här, jag fick flytta hem till min mor igen, typ. Eget liiiiiitet hus typ 5 meter ifrån min mors hus... Ibland känner jag att jag vill strypa henne, men men, vad gör man inte för att få behålla sitt hjärta??

Roligt med WE! Det har jag länge velat testa.
 
Saknar så livet med arab :( Följt den här tråden och era vackra hästar!
Red och tog hand om en i ett års tid, men sen hade livet ändrade planer.
Minns ej stam? Det var någon Om El Tanam och en Mamba i alla fall.
Underbar tjej, men vass och jäkligt stoig, hade tydligen varit en väldigt komplicerad häst innan.
Fantastisk att rida, kändes som man svävade fram när hon gick i form :love:

Vad menas med att huvudet är dishad?
 
Saknar så livet med arab :( Följt den här tråden och era vackra hästar!
Red och tog hand om en i ett års tid, men sen hade livet ändrade planer.
Minns ej stam? Det var någon Om El Tanam och en Mamba i alla fall.
Underbar tjej, men vass och jäkligt stoig, hade tydligen varit en väldigt komplicerad häst innan.
Fantastisk att rida, kändes som man svävade fram när hon gick i form :love:

Vad menas med att huvudet är dishad?

Att hästen har en tydligt konkav profil. En del har "enklare" skalle dvs en rakare profil och kommer inte att få bra poäng på utställningar. Jag tycker de ska ha en viss dish men jag tycker det är värre med små näsborrar, jag tar hellre en rakare profil med ordentliga näsborrar än dish med små, knipta näsborrar.
 
Hej alla arabfrälsta! Jag har suttit och plöjt denna tråd, och beundrat alla era fina hästar. Jag har nämligen fått för mig att det är hästdags för mig också nu igen. Var aktiv här för ganska många år sedan (huuur kan tiden gå så fort?), men sålde min arab för drygt 7 år sedan då jag satsade en del på hund. Nu har jag dock flyttat till landet och det känns som att det är dags för häst igen. Har funderingar på ett arabföl, men sitter här med ågren. Det känns rätt, men det känns ändå läskigt. Jag känner inte en människa här där vi bor, än mindre vad det finns för möjligheter att ha häst. Skulle helst vilja ha tag på en lösdrift, men hur hittar man dem liksom?

Grannen har tre tjocka ponnys stående i stora fina hagar, varav vinterhagen tycks ha någon form av ligghall. Där är dock två ston, och fölet jag kärat ner mig i lite är än så länge hingst och även om han får bli vallack så dröjer det ju ett tag. Problem nr 1 är alltså: Vart gör jag av honom?

Andra tankar jag har är min prestationsångest. Läser här inne och ser era fina bilder, och era träningar osv. Jag vill såklart träna, men kanske inte så som jag en gång gjorde. Jag vet inte om jag kommer kunna köra runt med min häst på diverse träningar, jag har fortfarande hundintresset kvar och där går jag en del kurser och tävlar. Men hästeriet för mig är något annat. Det är att kunna andas. Att vara hel. Det är livet, på något vis. I min häst vill jag ha en vän. Jag vill kunna promenera, klickerträna tricks, åka i skogen, klappa och mysa. Kanske rida lite kortare distansritter. Kanske lära mig något helt nytt. Jag vill kunna rida barbacka och bettlöst och jag vill träna min häst till att vara helt bekväm med sånt, om ni förstår hur jag menar. Är en fin arabkille slöseri på mig?

Vad tycker ni man ska tänka på, om jag nu vågar lyfta luren och fråga om han finns kvar? Jag har varit ifrån hästvärlden så länge, och var väl aldrig så där verkligt insatt i arabvärlden heller. Min förra arab kändes som one in a lifetime, han har det bra där han bor nu men jag saknar honom. Vad ska jag titta efter? Vad ska jag tänka på? En unge på 7-8 månader känns helt annorlunda att köpa mot en 3-åring som jag köpte sist. Tankar? Jag känner i själen att det är rätt, men behöver uppbackning med lite logik typ. Och lite mod. ;)
 
Hej alla arabfrälsta! Jag har suttit och plöjt denna tråd, och beundrat alla era fina hästar. Jag har nämligen fått för mig att det är hästdags för mig också nu igen. Var aktiv här för ganska många år sedan (huuur kan tiden gå så fort?), men sålde min arab för drygt 7 år sedan då jag satsade en del på hund. Nu har jag dock flyttat till landet och det känns som att det är dags för häst igen. Har funderingar på ett arabföl, men sitter här med ågren. Det känns rätt, men det känns ändå läskigt. Jag känner inte en människa här där vi bor, än mindre vad det finns för möjligheter att ha häst. Skulle helst vilja ha tag på en lösdrift, men hur hittar man dem liksom?

Grannen har tre tjocka ponnys stående i stora fina hagar, varav vinterhagen tycks ha någon form av ligghall. Där är dock två ston, och fölet jag kärat ner mig i lite är än så länge hingst och även om han får bli vallack så dröjer det ju ett tag. Problem nr 1 är alltså: Vart gör jag av honom?

Andra tankar jag har är min prestationsångest. Läser här inne och ser era fina bilder, och era träningar osv. Jag vill såklart träna, men kanske inte så som jag en gång gjorde. Jag vet inte om jag kommer kunna köra runt med min häst på diverse träningar, jag har fortfarande hundintresset kvar och där går jag en del kurser och tävlar. Men hästeriet för mig är något annat. Det är att kunna andas. Att vara hel. Det är livet, på något vis. I min häst vill jag ha en vän. Jag vill kunna promenera, klickerträna tricks, åka i skogen, klappa och mysa. Kanske rida lite kortare distansritter. Kanske lära mig något helt nytt. Jag vill kunna rida barbacka och bettlöst och jag vill träna min häst till att vara helt bekväm med sånt, om ni förstår hur jag menar. Är en fin arabkille slöseri på mig?

Vad tycker ni man ska tänka på, om jag nu vågar lyfta luren och fråga om han finns kvar? Jag har varit ifrån hästvärlden så länge, och var väl aldrig så där verkligt insatt i arabvärlden heller. Min förra arab kändes som one in a lifetime, han har det bra där han bor nu men jag saknar honom. Vad ska jag titta efter? Vad ska jag tänka på? En unge på 7-8 månader känns helt annorlunda att köpa mot en 3-åring som jag köpte sist. Tankar? Jag känner i själen att det är rätt, men behöver uppbackning med lite logik typ. Och lite mod. ;)

Vad roligt att du funderar på att köpa arab igen!

För det första, nej, en fin arabkille är verkligen inte slöseri på dig! Av din text att döma så kommer den arabkillen leva en mkt bra liv och få ta sig an många olika typer av utmaningar.

Det är dessutom lättare med allt om du köper en bra arab. När du rider och vill börja med samling, hobbyhoppa eller vad du nu vill göra så blir det mkt lättare om hästen faktiskt har lite kapacitet. Hästen mår ju inte dåligt av att inte tävla eller att inte pressas till sin maximala kapacitet.

Hästen mår faktiskt inte ens dåligt av att inte ridas. Det är viktigt att komma ihåg det tycker jag!

Sen är ju frågan vad som gör att just den fölungen är rätt för dig? Och det är ju svårare att svara på. Vad är det som gör att du känner "Jajjemen, den tar jag hem!!" Och vad gör att du tvekar?

Ett tips kan vara att titta på fler hästar, bena ut lite mer vad du vill med hästen, titta på föräldrardjur. Du verkar ju inte ha bråttom egentligen så kan det ju få ta lite tid. För det viktigaste är ju att det blir bra, eller?

KL

Igår var Fille på lite löshoppning och han tycker att det är riktigt kul! Det börjar bli lite höjd på hindrena nu, men jag glömde fråga vad det låg på sista gången. Men min gissning är att det ligger på 130-140, men mest troligt 130, och Fille ligger som vanligt 30 cm över :o


20170102_161315_zpsfyqrrd37.png
 
Det verkar som att tråden dog. ;) Men vad duktig Ibrizaa är om det var allra första gången. Hur gammal är hon? :)

Hon räknas väl som 6 år nu. Kom till mig helt ohanterad, livrädd för människor. Om man ens petade på henne så hoppade hon iväg!

Nu kan hon ha sadel, jag kan lyfta alla fötter, lägga på sadel och nu har jag även hängt på henne och stått på stol vid henne och det har gått bra!

Idag ska hovslagaren få titta på henne för första gången! :nailbiting::nailbiting:
Hoppas att det går bra! Hon behöver verkligen verkas! Jag har gjort mitt bästa för att verka till hovarna lite, men nu är min kunskap för låg.

Hoppas att det går bra! Vi har förberett med slickburk så att hon har annat o tänka på och dessutom så kanske hon förknippar hovis med något trevligt om vi har lite tur :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 097
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp