Arabiska fullblod del 2

kul att läsa om era fina araber :D jag har själv en arab lilla Goloria som är född 2007. Hon är inte riden så speciellt mycket mest ute i skogen, men jag ska börja träna lite dressyr så får vi se hur långt vi kommer. hade en arab tidigare, lilla Gezzina men hon hade tyvärr cystor i båda bak benen så hon fick somna in nu i okt förra året blev bara 8 år gammal. Älskar rasen tycker de är så himla vacka o kloka hästar, hade sån tur som hittade min Goloria efter att Gezzina va tvungen att somna in.
 
Vad tråkigt med din Gezzina.... det är ett gissel med cystor!! Hoppas du får många fina år med Goloria. Vi vill förstås se bilder och veta stam! :D;)
 
Hej alla arabfrälsta! Jag har suttit och plöjt denna tråd, och beundrat alla era fina hästar. Jag har nämligen fått för mig att det är hästdags för mig också nu igen. Var aktiv här för ganska många år sedan (huuur kan tiden gå så fort?), men sålde min arab för drygt 7 år sedan då jag satsade en del på hund. Nu har jag dock flyttat till landet och det känns som att det är dags för häst igen. Har funderingar på ett arabföl, men sitter här med ågren. Det känns rätt, men det känns ändå läskigt. Jag känner inte en människa här där vi bor, än mindre vad det finns för möjligheter att ha häst. Skulle helst vilja ha tag på en lösdrift, men hur hittar man dem liksom?

Grannen har tre tjocka ponnys stående i stora fina hagar, varav vinterhagen tycks ha någon form av ligghall. Där är dock två ston, och fölet jag kärat ner mig i lite är än så länge hingst och även om han får bli vallack så dröjer det ju ett tag. Problem nr 1 är alltså: Vart gör jag av honom?

Andra tankar jag har är min prestationsångest. Läser här inne och ser era fina bilder, och era träningar osv. Jag vill såklart träna, men kanske inte så som jag en gång gjorde. Jag vet inte om jag kommer kunna köra runt med min häst på diverse träningar, jag har fortfarande hundintresset kvar och där går jag en del kurser och tävlar. Men hästeriet för mig är något annat. Det är att kunna andas. Att vara hel. Det är livet, på något vis. I min häst vill jag ha en vän. Jag vill kunna promenera, klickerträna tricks, åka i skogen, klappa och mysa. Kanske rida lite kortare distansritter. Kanske lära mig något helt nytt. Jag vill kunna rida barbacka och bettlöst och jag vill träna min häst till att vara helt bekväm med sånt, om ni förstår hur jag menar. Är en fin arabkille slöseri på mig?

Vad tycker ni man ska tänka på, om jag nu vågar lyfta luren och fråga om han finns kvar? Jag har varit ifrån hästvärlden så länge, och var väl aldrig så där verkligt insatt i arabvärlden heller. Min förra arab kändes som one in a lifetime, han har det bra där han bor nu men jag saknar honom. Vad ska jag titta efter? Vad ska jag tänka på? En unge på 7-8 månader känns helt annorlunda att köpa mot en 3-åring som jag köpte sist. Tankar? Jag känner i själen att det är rätt, men behöver uppbackning med lite logik typ. Och lite mod. ;)


Har varit dålig med att bidra till denna tråden på senaste tiden, men när jag läste detta igen så kom jag på något en kollega sade.
Hon har en fin häst med enligt henne mycket mer kapacitet än hon någonsin kan plocka ut. Och hon har inga planer på att sikta mot stjärnorna heller, utan vill träna och tävla på den nivå hon är bekväm. Men som hon sa: Hon är värd att ha en bra häst. Hästen vet inte att den har mer kapacitet än vad som utnyttjas. Hästen mår inte dåligt av det. Tvärtom, vad hon ber om kan han ofta utföra med lätthet. Han får bo i sin flock och gå i hagar på landet invid sjön, istället för att stå i toppsatsande, stressade stall hos topptränare. HÄSTEN mår jättebra, och hon mår jättebra av hästen. WIN -WIN! Så tyck inte att en fin häst på något sätt är bortkastad på dig!

Har tyckt samma sak om min egen häst ibland, hon har jättefin stam, och fantastiskt psyke. Kände förr att det var slöseri att inte ta föl på henne, men vi hade flera nära vänner som tragiskt förlorade både ston och föl, så vi vågade inte. Och idag är jag nöjd med valet. Det finns andra som gör det andra, och jag har upptäckt att @Cornelia avlar på samma stolinje, så linjerna försvinner inte på något sätt. Och jag har kvar min fantastiska häst, fortfarande blir jag så lycklig över henne, efter 17 år tillsammans!


Uppdatering från oss:

Fröken har ju haft senskada, och vi tar det väldigt lugnt på vägen tillbaka för att inte riskera något. så vi har rehab- ridit sedan maj. I lördags tog vi fyra korta korta galopper för första gången på riktigt. Och OJ vad glad hon blev!! Genast kom mitt pigga, glada frustande fullblod fram, som bara VILL VILL VILL!!! Överjobbade genast och bjöd på fantastisk form, power och följsamhet för de allra minsta hjälperna! Helt underbart att sitta där barbacka och njuta och dela glädjen av att komma tillbaka till det som är så roligt!
Börjar så smått fundera på när jag ska ta och leta mer seriöst efter sadel, har ridit barbacka i två år nu, och nu känns det som att jag skulle vilja kunna välja att rida i sadel ibland..
 
Så fin och positiv häst du har, Elisha! Jättekul när de visar framåtanda och arbetsglädje redan när de är "små".

Det är väldigt tyst i den här tråden numera. Jag var flitig skribent här tidigare, men som de flesta andra i tråden syns jag inte så mycket längre.

I alla fall: I år är mina Pakistan- barn Korazon och Patrycja tre år. Patrycja ska ridas in under sommaren, redan bokat, och Korazon under hösten, också bokat. Förmodligen ska Patrycja visas på riks.
Inga föl väntas i år, rätt skönt faktiskt. Lille Cash är nu åtta månader och ska åka till sin nya ägare inom kort.
Korazon ska röntgas och veterinärbesiktigas, och om allt är ok får han nog betäcka ett eller två ston här hemma och eventuellt något utifrån, har fått lite förfrågningar. Jag hoppas verkligen att allt är ok! Han är en underbar individ, mycket lätthanterlig, arbetsvillig, känslig. Han går tillsammans med sin halvbror, angloaraben Nashville, också treårs- hingst. De har stona i hagen bredvid, men funkar trots det hur bra som helst tillsammans.
Dessutom har Korazon en helpolsk stam, (inte gammalpolsk, Aswan finns med...) och har en riktigt maffig hingstutstrålning. Så lik sin far så det nästan är skrämmande.... Han är ingen utställningsvinnare, men jag vill visa honom på en avelsvärdering för ett utlåtande om honom som hingst.
Pasja rids och är en gullunge! Så duktig och snäll femåring... ! Hon ska betäckas i år, det ska Nahla och förmodligen Kornelia också.

KE Korazon (Pakistan- KE Kornelia)
15350644_1361897343841825_8501151476521824358_n.jpg


Pakistan (Flak- Prolarna)
15403659_1361897020508524_7955523788254461165_o.jpg


KE Pasja (Glaz- Plannja) på premiering i somras. 38 poäng och klass 1.
13708252_1215332545164973_8310061309549849053_o.jpg


KE Cash (Thee Fifth Element- KA Kornelia) i somras. Nu är han ett åttamånaders lurvmonster...
13669789_1222432351121659_3502388623248149845_n.jpg


KE Patrycja (Pakistan- Plannja) i höstas
14469722_1274210512610509_8434831012318994572_n.jpg
 
Eftersom jag inte känner så många andra hästintresserade så får jag väl dela med mig här av min lilla nyhet: :D

atks2w.jpg


Jag har hälsat på flera gånger och tja. Rätt in i hjärtat, pang. Vad gör man inte då. Så var det när jag köpte min senaste hund också. Hon gick rakt ut ur transportburen på Landvetter flygplats och rätt in i mitt hjärta. Så blev det lite här med, även om det rent fysiskt snarare var rätt ut från flocken och upp med mulen i mitt ansikte. :love: Om en vecka hämtar jag hem honom.
 
Denne lille batting har vi tillverkat här! Jag älskar hans mamma!
Eftersom jag inte känner så många andra hästintresserade så får jag väl dela med mig här av min lilla nyhet: :D

atks2w.jpg


Jag har hälsat på flera gånger och tja. Rätt in i hjärtat, pang. Vad gör man inte då. Så var det när jag köpte min senaste hund också. Hon gick rakt ut ur transportburen på Landvetter flygplats och rätt in i mitt hjärta. Så blev det lite här med, även om det rent fysiskt snarare var rätt ut från flocken och upp med mulen i mitt ansikte. :love: Om en vecka hämtar jag hem honom.
 
oh4sbl.jpg
[/IMG]
oh4sbl.jpg


Vi har roat oss med att ta hem en ny hingst, WARES e Piruet u Wernera. (Mycket svenska referenser i stammen!) Han kommer att få betäcka våra egna ston detta året, vilket jag är väldigt, väldigt glad över!

Gratulerar! Fin hingst och starka stolinjer både mödernet och fädernet :up:
 
Så fin och positiv häst du har, Elisha! Jättekul när de visar framåtanda och arbetsglädje redan när de är "små".

Det är väldigt tyst i den här tråden numera. Jag var flitig skribent här tidigare, men som de flesta andra i tråden syns jag inte så mycket längre.

I alla fall: I år är mina Pakistan- barn Korazon och Patrycja tre år. Patrycja ska ridas in under sommaren, redan bokat, och Korazon under hösten, också bokat. Förmodligen ska Patrycja visas på riks.
Inga föl väntas i år, rätt skönt faktiskt. Lille Cash är nu åtta månader och ska åka till sin nya ägare inom kort.
Korazon ska röntgas och veterinärbesiktigas, och om allt är ok får han nog betäcka ett eller två ston här hemma och eventuellt något utifrån, har fått lite förfrågningar. Jag hoppas verkligen att allt är ok! Han är en underbar individ, mycket lätthanterlig, arbetsvillig, känslig. Han går tillsammans med sin halvbror, angloaraben Nashville, också treårs- hingst. De har stona i hagen bredvid, men funkar trots det hur bra som helst tillsammans.
Dessutom har Korazon en helpolsk stam, (inte gammalpolsk, Aswan finns med...) och har en riktigt maffig hingstutstrålning. Så lik sin far så det nästan är skrämmande.... Han är ingen utställningsvinnare, men jag vill visa honom på en avelsvärdering för ett utlåtande om honom som hingst.
Pasja rids och är en gullunge! Så duktig och snäll femåring... ! Hon ska betäckas i år, det ska Nahla och förmodligen Kornelia också.

KE Korazon (Pakistan- KE Kornelia)
15350644_1361897343841825_8501151476521824358_n.jpg


Pakistan (Flak- Prolarna)
15403659_1361897020508524_7955523788254461165_o.jpg


KE Pasja (Glaz- Plannja) på premiering i somras. 38 poäng och klass 1.
13708252_1215332545164973_8310061309549849053_o.jpg


KE Cash (Thee Fifth Element- KA Kornelia) i somras. Nu är han ett åttamånaders lurvmonster...
13669789_1222432351121659_3502388623248149845_n.jpg


KE Patrycja (Pakistan- Plannja) i höstas
14469722_1274210512610509_8434831012318994572_n.jpg


Jag tycker inte utställningsresultat är allt utan ett bra premieringsresultat tycker jag är MINST lika viktigt.
Då har man kvitto på hurudan benstomme och kropp ens häst har och om den passar i avel. Rörelserna bedöms ju också annorlunda på show och premiering och just premieringsrörelserna värderar jag högt.
Jag önskar verkligen att fler skulle premiera, tycker det vore obligatoriskt på alla avelsdjur faktiskt.
Jag skall försöka få några av mina visade i år också och det skall bli spännande.
Breeze vet jag på ett ungefär hur det kommer att gå för hon har alla gånger hittills när hon är visad både på show och premiering fått 8 or på rörelser, överlinjen är sjukt snygg och huvudet och halsen är också bra. Hon står korrekt på alla fyra också så jag är förvånad om hon inte får första pris. Meciliah och Marilyn blir mera spännande, de är ju helt annan modell än Breeze.
Meciliah är ju betydligt mindre och ganska finlemmad. Hon har dock också väldigt fina rörelser. Meciliahs huvud så är ju inte så " modernt" för tillfället men det brukar ju inte premieringsdomare fästa allt för stor vikt vid.
Meciliah behöver dock musklas innan hon visas, hon har haft en låsning vid korsbenet och har haft problem att röra sig korrekt.
16826072_1776706995985079_1726894467007090069_o.jpg

16819291_1776206342701811_771202800998343271_o.jpg

16665692_1767155686940210_1175897128326172459_o.jpg

16587055_1767155026940276_6765599129465159282_o.jpg
 
Sen kan jag ju också berätta om mitt senaste projekt.
Har i pytteliten skala börjat ge ridlektioner och hästhanteringslektioner med arabflickorna och hittills fungerar det jättebra.
Meciliah och Breeze går ännu som hästhanteringshästar och Mellizza går som ridhäst och det fungerar verkligen super.
Har flera stycken tjejer som verkligen älskar att komma hit och träna dom och det är roligt att se hur de varje vecka utvecklas mer.
Nu på tisdag är Mellizza hyrd till skolans vinterfest och skall där vara ponnyridningshäst
 
Vad roligt, Aliah! Det är så kul att lära ut hästhantering, har jag också pysslat med, och skulle gärna ta upp igen. Uppdatera! :)
 
Det går framåt för mig och Fille!

Just nu är vi i Visby för hårdträning. Det var så mkt sjukdomar i mina trakter så jag bestämde mig för att åka iväg helt enkelt! Min fästman bor ju här så det var enkelt!

Jag har lite mer energi numera och rider ganska så mkt, även om intensiteten på passen än så länge.

Vi har börjat jobba lite mer framåt, så istället för att sitta o bromsa så sitter jag nu o driver! Och det är sååå jobbigt säger Fille. Han är mitt i pälsfällningen och är rätt så lat just nu :p

Igår när jag red så var han riktigt duktig. Det kom in 2 andra hästar och han brukar alltid spänna till lite, snegla lite och sådär. Inget allvarligt, men tillräckligt för att störa liksom.
Men igår så tittade han till och sen struntade han HELT i dem. Inte ens när jag kom "för nära" ponnyn som då tvärnitade och brunstkissade så reagerade han :love: Jag var 2 meter ifrån, men den där lille ponnyn är sååå kär i Fille :D

Jag fick längd överlinje, och han slappnade av ända ut i hovspetsarna! Gick och frustade ganska mkt undertiden! Han var väldigt nöjd!

Ni får en liten video från en annan dag, oxå på en mkt trött Fille efter 15 min galopprus i en ny hage!


Lite bilder såklart oxå!

16997758_10154865551136223_2254825970590339058_n.jpg


16864824_10154865551541223_7423336339903588844_n.jpg
 
262l5cp.jpg
[/IMG]
262l5cp.jpg


Cheval tränar. För mig är han nära den ideala araben - vacker, snäll och begåvad!

Han är jättefin! Så kul att följa honom! Hur länge ska han stå kvar hos Petra och Malin??

KL


I söndags var Fille och jag på pay and ride! Fille skötte sig som vanligt super, lite spänd och laddad på framridningen, så då kommer mattes bromskloss fram igen XD

Inne på banan fick jag sån mjölksyra att jag var nära på att avbryta efter 25 sekunder. Men jag blundade och tog några djupa andetag och kämpade vidare! Halten som var mitt i gjorde jag extra lång och andades så mkt jag orkade! Resultatet var ju inte mkt att hurra över, såklart. Men en rosett fick vi iaf!

Min mor missade att filma ritten så ni får nöja er med lite från framridningen! Mitt mål är att om 2 månader kunna rida Lc1 utan att det känns som att jag håller på att dö efteråt! Och det i min dressyrsadel! Jösses så olika det är i de olika sadlarna!!!! I min bomlösa skulle jag lätt kunna rida Lc1 utan att "dö".


Jag tycker för övrigt att det är lite coolt att han är så cool med allt jag hittar på. I tordagsnatt kom vi hem från Visby, 6,5 h i släpet. Och redan på söndagen åker vi iväg och "tävlar". Och han sköter sig super!

Nu börjar även nästa kapitel för Fille, första stoet för säsongen är nämligen betäckt! Det är mkt på en gång!
Ella ha knallgul mjölk och börjar se ganska klar ut, men jag tror att det dröjer till nästa vecka innan den lilla kommer.
 
Han är jättefin! Så kul att följa honom! Hur länge ska han stå kvar hos Petra och Malin??

KL


I söndags var Fille och jag på pay and ride! Fille skötte sig som vanligt super, lite spänd och laddad på framridningen, så då kommer mattes bromskloss fram igen XD

Inne på banan fick jag sån mjölksyra att jag var nära på att avbryta efter 25 sekunder. Men jag blundade och tog några djupa andetag och kämpade vidare! Halten som var mitt i gjorde jag extra lång och andades så mkt jag orkade! Resultatet var ju inte mkt att hurra över, såklart. Men en rosett fick vi iaf!

Min mor missade att filma ritten så ni får nöja er med lite från framridningen! Mitt mål är att om 2 månader kunna rida Lc1 utan att det känns som att jag håller på att dö efteråt! Och det i min dressyrsadel! Jösses så olika det är i de olika sadlarna!!!! I min bomlösa skulle jag lätt kunna rida Lc1 utan att "dö".


Jag tycker för övrigt att det är lite coolt att han är så cool med allt jag hittar på. I tordagsnatt kom vi hem från Visby, 6,5 h i släpet. Och redan på söndagen åker vi iväg och "tävlar". Och han sköter sig super!

Nu börjar även nästa kapitel för Fille, första stoet för säsongen är nämligen betäckt! Det är mkt på en gång!
Ella ha knallgul mjölk och börjar se ganska klar ut, men jag tror att det dröjer till nästa vecka innan den lilla kommer.
Han stannar till de debuterat honom. Sedan ska han till ett "riktigt" proffs för att tävla, är planen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 093
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp