Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Ja verkligen, och varför visa upp hästen när den är så extrem bakom hand och springer i sådan nedförsbacke att
det ser ut som om den försöker gräva sig igenom ridhusbotten. :crazy:
 
Sv: Arabiska fullblod

Ja, det var en trist syn ... Men han rör sig ju inte så när han springer fritt, måste vara ett typexempel på en häst som drar sig undan bettet och inte jobbar genom kroppen- handlar kanske mer om hans utbildning än om hur han egentligen rör sig?
 
Sv: Arabiska fullblod

Jo, så kan det absolut vara. Men det hade nog varit bättre reklam för hingsten att inte lägga ut såna klipp på nätet förrän hästen verkligen går i en bra form. Och visst, han kanske rör sig jättebra fritt men är man ute efter en häst att använda vill man ju även att de kan röra sig bra i arbete eller under ryttare.
 
Sv: Arabiska fullblod

Delvis kl..

Ni är riktigt duktiga inom arabaveln och rasen för övrigt, för mig som är helt grön så är jag överlycklig över min lilla tös och tanken är såklart att ta någon avkomma även på henne då jag tycker det är kul med avel.

Min första tanke var att betäcka henne som 3åring men efter mycket tänkande och sådant så bestämde jag mig för att rida in henne, visa henne på utställningar och få lite mer bakgrund på henne innan man betäcker.

Sen vill jag ha en hingst som passar henne på bästa möjliga såklart.
Men av lite bilder, vad tror ni för hingst kan passa henne? Av det ni ser vill säga?

Alltid kul att få se/höra vad andra tycker såklart!
12101333_zps20984637.jpg

12101331_zps4e09bac5.jpg

12101327_zpsc89190d3.jpg

12090818.jpg
 
Sv: Arabiska fullblod

KL
Blir lite förvånad över hur "rörelsemaskinen" dissas här. Han är faktiskt en av Sveriges mest rörelsesäkra hingstar. Hans rörelser går från nos till svanstippen vilket visar hans säkra arabtyp. Arbetspasset visar klart att han är under utbildning. Vidare är det väl nästan garanti på att han nedärver sina rörelser till avkommor hur stoet än är. Svensk rikschampion 3 ggr utan att ha nämnbar dish. Samt erövrat mängder av "tjugor" på rörelser internationellt.
 
Sv: Arabiska fullblod

Det jag stör mig på med honom är att på den videon (som är den enda jag har sett som inte har varit slowmotion...) så ser han helt tredelad ut. Han sitter inte ihop för 5 öre, massor på bogarna, sänkt rygg osv.

Jag tycker att Bernhard ser ut att röra sig betydligt bättre, men jag har bara sett honom på utställning.

Cornelia: Ja det finns hingstar som rör sig bra. Men de ska passa både Pselmas typ och stam. Någon form av linjeavel på hennes fars sida är jag inte det minsta intresserad av! Kanske om det är någon riktigt bra hingst, långt bak.

Waldorff: För min del får du gärna fortsätta! Uppenbarligen så ser du något jag har missat, och som bekant så är man ju aldrig fullärd :idea:
Sen vet jag att Fille behöver vinkla hasen mer och på så sätt få mer kraft, och det har jag själv skrivit flera ggr. Men sån var Pselma i den åldern med, och egentligen var det inte förens som 6 åring som hon fick de rörelserna hon har idag.
I allt annat har han följt hennes utveckling mer eller mindre som en klocka, så jag tror att han kommer göra det även i detta.
 
Sv: Arabiska fullblod

Han har ngt lång rygg vilket ger honom ett väldigt bra undertramp och hästar som kan trava framåt med frambenen i jättekliv har väl utvecklade bogar. Både framben och bakben har samma rytmik, samma kliv. Ingen slaffsig trav mao. Domare världen över är ju helt enade om hans rörelseförtjänster och han är en hingst som i regel lämnar bättre än vad han själv är. Det är ju vitsen med avel eller....?
 
Sv: Arabiska fullblod

Delvis Kl
Det är så himla synd att de filmer som finns på hingstar nästan alltid är i slog motion.

Annika, din Bernhard, är han röntgad?
Det lutar åt att jag betäcker Greta i vår :-)
 
Sv: Arabiska fullblod

Scid o CA-testad N/N, ej röntgad. Rids för fullt nu och visar sig ha hög ridbarhet. Möjligt att han inte är kvar i Sverige till betäckningssäsongen. Skall ut på tävlingar.
 
Sv: Arabiska fullblod

Greta (Gretka) är e Saturn u Greta Garbo -Bomarc. Helsyster till Britta Fahlgrens sista avelsto som lämnade Gratituda (export till Janow)

Hon har inte haft några föl. Det är lite intressant att titta på vad Janow har betäckt systerdottern med - två gånger med hingstar E Gazal al Shaqab (stavning..?)
 
Sv: Arabiska fullblod

Älskar den här stammen men det har du nog räknat ut alla redan. Så fort det är en gnutta Bask i så berörs jag.
(hade du skrivit Gretka så hade poletten trillat ner ;) Greta Garbo var ljuvlig
 
Sv: Arabiska fullblod

KL
Blir lite förvånad över hur "rörelsemaskinen" dissas här. Han är faktiskt en av Sveriges mest rörelsesäkra hingstar. Hans rörelser går från nos till svanstippen vilket visar hans säkra arabtyp. Arbetspasset visar klart att han är under utbildning. Vidare är det väl nästan garanti på att han nedärver sina rörelser till avkommor hur stoet än är. Svensk rikschampion 3 ggr utan att ha nämnbar dish. Samt erövrat mängder av "tjugor" på rörelser internationellt.

Nja, vi dissar nog inte hans rörelser i frihet, åtminstone inte jag, utan mer hur han rör sig på volten på lång tygel. Som jag skrev kan det bero på hans utbildning och hur han har tränats genom sin showkarriär.
Personligen är jag mycket imponerad av hans rörelser och det han lämnar efter sig i avkommeväg. En jättefin hingst.
 
Sv: Arabiska fullblod

KL
Blir lite förvånad över hur "rörelsemaskinen" dissas här. Han är faktiskt en av Sveriges mest rörelsesäkra hingstar. Hans rörelser går från nos till svanstippen vilket visar hans säkra arabtyp. Arbetspasset visar klart att han är under utbildning. Vidare är det väl nästan garanti på att han nedärver sina rörelser till avkommor hur stoet än är. Svensk rikschampion 3 ggr utan att ha nämnbar dish. Samt erövrat mängder av "tjugor" på rörelser internationellt.

När jag gjorde en snabb googling och koll på youtube så var det här ett av två klipp som hittades på hästen. Det andra var ett där han egentligen bara sprang runt, runt handlern. Dessa två klipp är de enda som jag hade till grund för mina uttalanden och inget av dem imponerade tyvärr.

Jag kan tillägga att jag inte alls håller på med avel utan har bara tanken att ta föl på mitt egna sto i framtiden. Men min mentor på avelssidan finns inom galopp/distans-aveln så mina glasögon är väl färgade av det. Och av samma anledning så tycker jag även att 20;or i showringen inte säger så mycket egentligen om man inte rider hästen och låter den arbeta för att bevisa sin duglighet.
 
Sv: Arabiska fullblod

Uppfattar jag det rätt att han ändå är ca 11 år gammal på tömkörningsfilmen?

Det stämmer nog, men jag antar att fokus för hans träning är lagd på show hittintills, och han är nog ny när det gäller att tränas på andra sätt. Vet inget om hur de tänker sig att han ska fortsätta att utbildas.
Förhoppningsvis har man kommit så långt numera att man vill ge hingstarna utbildning inom någon disciplin samtidigt med showkarriären, som du ju gör med Bernhard, Annika L.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Lillefrun
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
62 63 64
Svar
1 265
· Visningar
48 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp