Bukefalos 28 år!

Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Molin, som du vet gillar jag ditt lilla sto!:)
Det är så svårt dock att rekommendera hingst, åk runt och titta på hingstar, åk på utställningar och bilda dig egna uppfattningar.
Ett råd som jag själv fick när jag började med avel var att jag skulle hålla mig till det väl beprövade. Experimentera med "ungdomar" fick de göra som var gamla i gemet och hade erfarenhet.
Har hållit mig ganska bra till det rådet, plus att jag har mer och mer gjort klart för mig vilken typ av arab som tilltalar mig. I mitt fall är det de polska, för andra kan det vara egyptiska, crabbet, ryska eller en blandning.
 
Sv: Arabiska fullblod

KL
Blir lite förvånad över hur "rörelsemaskinen" dissas här. Han är faktiskt en av Sveriges mest rörelsesäkra hingstar. Hans rörelser går från nos till svanstippen vilket visar hans säkra arabtyp. Arbetspasset visar klart att han är under utbildning. Vidare är det väl nästan garanti på att han nedärver sina rörelser till avkommor hur stoet än är. Svensk rikschampion 3 ggr utan att ha nämnbar dish. Samt erövrat mängder av "tjugor" på rörelser internationellt.

Fast på filmen så rör han sig sämre än ridskoleponnyerna jag red för att utbilda för några år sedan. Markbundet, överilat och i nedförsbacke på bogarna. Hästen har en framdel och en bakdel som inte sitter ihop. Allt man inte vill ha i en ridhäst.

Är hästen dessutom 11 år och inte ens kan bära sig själv så är den extremt efter i sin utbildning. Mig spelar det ingen roll hur fint den kan springa på utställning om den inte är det minsta ridbar eller har någon gång när den rids.
Nu kanske det inte är hästens fel utan den kanske är helt felutbildad.

Nu kan jag ingenting om araber, men jag tycker det är skrämmande att man ens lägger ut sådana filmer på en godkänd hingst, där
hästen är ihopdragen i traven och galopperar i korsgalopp. Vad säger inte det om kunskapsnivån hos dom dom har lagt ut filmen?
Hur har dom tänkt att den typen av träning ska gynna hästen?
 
Sv: Arabiska fullblod

Han är 11 år, riden, hoppad men ej tävlad i dessa dicipliner utan showträningen har kommit i första hand.

Eftersom mina avelsmål alltid har varit att avla fram allround så är det givet att utbilda en så pass bra exteriört begåvad hingst som Bernhard är i någon diciplin. Han är inte framavlad för att bli "showhingst" utan det kom på köpet ;)
 
Sv: Arabiska fullblod

Ja han går under lod vilket är avsikten med träningen. Är det det du menar med att han gräver?

Lite allmänt bara angående försäljning av araber. Hans avkommor är inte svårsålda och det beror inte på hans skalle.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

Finns det ngn annan hingst än honom som är en sk "rörelsemaskin"? Vilka hingstar är populära inom det området?

Vart tog Luxor vägen? :)
 
Sv: Arabiska fullblod

Personligen reagerade jag mest på allt såg så stressat och framtungt ut, inte att han gick med huvudet låg. Men jag är inte på något sätt en expert och hingsten är säkert jättebra men han tilltalade inte just mig på de klippen jag såg.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

Tack, jodå det minns jag att du gör och det är jag glad över :)

Tycker iaf det är svårt, jag har inte tagit mig iväg något i år på några utställningar som jag egentligen hade tänkt mig och hoppas mer för att 2013 kommer ge mig mer till att lyckas med det.

Jag vill bland annat ställa ut min tjej också, iaf på en utställning! Men jag vill dessvärre inte vara den som visar för jag skulle aldrig klara den pressen och alla ögon (lite folk fobi).

Hon är fortfarande väldigt ung och utvecklas i både kropp och huvud så vi har såklart tiden.
Jag har såklart suttit och kollat på bilder/filmer på hingstar från utställningar men tycker det är svårt för det, jag kan inte se det NI ser, en bra exteriör, rörelser ja allt detta för hur en "bra" arab ser ut och är.
Därför jag frågade lite.

Jag menar att se på hingstar eller hästar i övrigt så kan dom vara snygga men kan ha svaga punkter för det vilket jag fått höra en del av dom hingstar jag gillat :angel: Så nej, det är svårt för en gröngöling må jag lova!

Vet heller inte riktigt vad man ska söka efter, jag har inte direkt haft möjlighet att se min tjejs rörelser helt men dom ggr hon verkligen tagit i så ser hon ut att ha en del massa ändå i stegen...

Måste försöka få någon film på henne helt enkelt :angel:
Men hon är mer loj, lär hända något riktigt skoj för att verkligen få fram det där steget, hon älskar att visa upp sig osv men hon är nog inte direkt någon showhäst kanske? :o Eller vad vet jag?
Den uppfattningen har jag när jag ser henne, hon är mer en "Jaha ska vi springa OK..."

Haha, min sötnos!
Lite träning ger nog färdighet såklart. Vi får se!
Några bra tips på att få fram lite mer show på henne när man vill fota/filma?
 
Sv: Arabiska fullblod

*KL*
Här ser man hur dumt det är att marknadföra hingstar med film.
Det är lustigt med "inne-gänget" här på Buke. Lägger nån ut en film/bild på sin egen häst kommer kommentarerna "Guuud vad fin", "fantastiska rörelser" och massa smileys typ :love::bump::banana::bow:

Sen nosar nån upp en träningsfilm på en berömd, VÄLDIGT framgångsrik häst.
Då blir hästen dissad direkt.
Just denna häst har jag inte sett irl, men folk jag litar på tycker det är en bra modell sett ur ridhästtyp.
En sån hingst som jag gärna skulle satt i distansträning.
 
Sv: Arabiska fullblod

Innan du lägger allt för mycket energi på hingstletning tycker jag du ska röntga din häst.
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag vill tillägga att jag inte dissat hästen, bara det att den visas i korsgalopp i en film som är avsedd att visas för stoägare. Med andra ord, något man kanske bör ta bort och rätta till med en ny film. Jag har sett denna häst IRL kan tilläggas.
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag har också träffast hingsten IRL och även flera avkommor, bla Annikas Bernhard och syster Naples Belitze mm. (ja jag har hälsat på hos MT Trainingcenter)

Det var inte min mening att han eller den aktuella hingsthållaren skulle dissas offentligt. Min veterinär har betäckt med den här hingsten och hennes omdöme värderar jag högt.
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag fattade att det inte var din avsikt att på ngt sätt förgöra honom utan att just diskutera rörelser.

Allmänt:

Han är en hingst med kanonbogar som han använder och trampar under sig så väl. Han har bredd, han har fint kors och fin halsansättning. Samt att han lämnar avkommor som mestadels är av toppkvalité.

Jag håller med CK. Det visas bilder på mediokra hingstar, mediokra ston, hästar med snåla felaktiga rörelser m.m. men de är tydligen helt ok och värda tusen smileys.
 
Sv: Arabiska fullblod

Men som du ser på diskussionen här är svaga punkter något väldigt subjektivt!

Ett annat råd är att du letar upp en mentor som har hållit på ett tag och som kan råda dig, och då någon som har nått framgångar inom det som du tycker är viktigt.

Om någon här säger att "betäck med den eller den hingsten" så blir det debatt till tusen om varför man rekommenderar just den, så jag tror att det blir svårt att få fram några sådana svar här.

De du köpte henne av, kan inte de hjälpa dig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Lillefrun
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
62 63 64
Svar
1 268
· Visningar
48 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp