Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.

SiZo

Trådstartare
Ny tråd!

Nej är jag med på bild? :eek:

Då måste jag ju kolla i brevlådan på stört varför jag är det!
 
Sv: Arabiska fullblod

Angående rörelser:
Jag tycker Pselma rör sig betydligt bättre än sonen.

Förstår inte riktigt vad du vill ha, det finns flera i Sverige som rör sig helt ok. Inte många, men flera.

Jag tycker mer om de som lägger många meter under sig.
I ridningen ska de söka sig nedåt, framåt och senare i utbuldningen plockar man upp dem.
 
Sv: Arabiska fullblod

Varför tycker du att Pselma rör sig bättre än Fille?
 
Sv: Arabiska fullblod

För att Pselma använder sina bakben/tar för sig mer, mer takt i sina rörelser.
Hon har jättefin takt.
 
Sv: Arabiska fullblod

Hon har jätte fin takt, det håller jag med om. Fille är ju hemskt okoordinerad fortfarande.
Hon har oxå mkt svårare för att få med sig kroppen, så för att hon ska bära sig lika bra så krävs det betydligt mer muskelaktivitet.

Men Fille bär sig bättre och har längre steg. Hans takt kommer komma när han blir äldre.
 
Sv: Arabiska fullblod

Alla som har sett båda 2 irl säger att Fille rör sig mkt bättre än Pselma, utställningsdommare som A-tränare i dressyr. Så jag är ganska säker på min sak. ;)

Du är den första som har sagt något annat faktiskt.

Jag som har suttit på båda kan ju säga att skillnaden i känsla är enorm! Dels känns ju Pselma som en liten ponny efter att jag har suttit på Fille och dels så bär sig Fille bättre naturligt. Nu är Pselma så pass välmusklad att hon bär sig ordentligt utan problem, men det tog tid att komma dit. Fille hoppade jag bara upp på så var vi där.

Men han är lite loj, men det var pselma med tills hon var 6 år.
 
Sv: Arabiska fullblod

Men är Fille inriden (har ingen koll) då måste du ju fixa film så vi får se han. Jag vill se en arab som rör sig bra!!! :) :) (med ryttare, inte i showringen) Vad ska du ha honom till?
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag har väl egentligen bara sett en film på dom vardera, då fille löshoppade och då Pselma reds i ridhus.
Om du lägger upp dom filmerna och jag får se dom igen kan jag motivera mina svar bättre. Jag tycks minnas att Fille var väldigt kort bak och att Pselma hade takt. Det var ngt med Filles rumpa som jag reagerade på.
Om du är intresserad fortsätta diskutera dvs.
Jag kanske minns fel :confused:
 
Sv: Arabiska fullblod

Då förstår jag varför du säger som du gör.

Du jämför 2 olika hästar där den ena är i sitt livs form och den andra är så sned i bäcknet att den inte ens kunde fatta ena galoppen.
Som du förstår av det jag just skrev så kan du inte jämföra dessa 2 hästar av de 2 videorna och komma fram till en slutsats som stämmer.

Kolla på den här istället: http://www.youtube.com/watch?v=espXs_lElbA
Där har han i princip precis blivit rak i bäcknet, men är fortfarande snett musklad.
Det finns dessvärre inte så mkt matrial på honom eftersom jag dels alltid är ensam när jag gör saker, och dels inte äger nån mer kamera än den som är i telefonen.

dressyrteamet: Han har haft ryttare ett 15 tal ggr, ja. Han är riden på bana totalt 2 ggr, och det är inget som vi kommer ägna oss åt den närmsta tiden. Han är så okoordinerad att om han bara vrider ena örat åt fel håll så vinglar hela hästen :cool:
Just nu så har han stått eftersom jag misstänkte att han skulle komma in i en växtperiod, och det har han oxå gjort. Får se om jag startar honom nåt mer innan våren, han är ju barfota och jag vill inte rida i ridhus med honom.
Vilket yttliggare gör att ni troligtvis inte kommer se något matrial på honom förens tidigast till våren/sommaren.

Videon när Pselma rids http://www.youtube.com/watch?v=YImOmc_6XV0&list=UUamIUjiU9S82wsz2O86DedA&index=2
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag tycker inte om att vara negativ, men vi tycker olika på bad som är bra rörelser.
Jag vill inte starta något rörelsekrig på något sätt utan nöjer mig med att säga att vi tycker olika på bra, och bra.
Man ser i övrigt att Fille har viss takt i sig, det är bra!
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag tror att du kan hitta flera svenska hingstar som kan matcha Pselmas rörelser. Hon rör sig taktmässigt med mycket bakbensaktivitet, trevligt.

Fille tycker jag visar stor bogfrihet i sina rörelser, men nog har jag sett araber som rör sig lika bra eller bättre. Han är ännu så ung och regelbunden ridning kommer förstås att utveckla hans rörelser.

Skulle vara kul att höra vad ni anser om min lilla Kornelias rörelser. Jag har alltid tyckt att hon har varit liten, tjock och ponnylik, men nu har hon varit aktivt igång i ett halvår, satt muskler och gått ner i vikt.
Jag och min väninna löslongerade henne en dag, och helt plötsligt sänkte hon bakdelen, höjde fram och la iväg i en trav så jag verkligen tappade hakan. Har aldrig sett henne röra sig så tidigare. Måste försöka åstadkomma en film så jag kan få lite åsikter av er här!;)
 
Sv: Arabiska fullblod

Vad tycker ni om Rohara Baccara? Han kallas ju rörelesemaskin och får maxpoäng på rörelser på show?

På artic arabians hemsida finns en film där han tömkörs. Det funkar tyvärr inte att länka.
 
Sv: Arabiska fullblod

I ett reportage från en utställning är du med på bild med Fille. Tror jag som sagt -:)
 
Sv: Arabiska fullblod

Kul med rörelsediskussion, det tycker jag är intressant, man kan alltid lära sig något..
Idag fick lillprinsessan följa med på en promenad tillsammans med storebror och med mamma som lämnade kvar hemma i hagen. Hon var hur cool som hellst gnäggade inte en ända gång och traskade fram i täten hela tiden. Vi gick dock inte särskillt långt typ endast 300 meter men vi hann möta två bilar och hon rörde inte en min:love:
Mammahäst brydde sig inte heller om att lillan var borta en stund så alla var vi nöjda och glada.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Lillefrun
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
43 470
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp