Bukefalos 28 år!

Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Förresten, tips på att få igång henne lite; några småstenar i en cocacolaburk som man skramlar med brukar de tycka är kul. Eller en plastpåse fastknuten på en pisk, de lär sig snart att det är skojigt och betyder action!:laugh:
 
Sv: Arabiska fullblod

Så du tycker alltså att hästen visas upp på ett bra sätt där hans fantastiska kvalitéer syns?
 
Sv: Arabiska fullblod

Varför skulle det vara dumt?

Därför att det bara är när man ser hingsten live som man ser vad man har framför sig.
Möjligen om man ser en inspelning på 20 minuter, som man vet inte är ihopklippt.
Tex har jag en arabhäst som på bild ser ut att ha ett enormt huvud.
Ser man honom i verkligenheten inser man att huvudet är rätt litet, om än maskulint.

Samma häst longerades för första gången när han var över 10 år. Stackarn visste inte hur han skulle springa. Skulle nån filmat den traven då och lagt ut på nätet, så hade jag banne mig blivit anmäld för djurplågeri, för benen var överallt.
 
Sv: Arabiska fullblod

Ja, jag är nöjd med vad jag ser och känner mig ganska kunnig på att kolla upp förtjänsterna hos honom men jag förstår att för en del kan det vara lite klurigt.
 
Sv: Arabiska fullblod

Naturligtvis behöver man träffa en häst live för att få en fullständig bild av dess exteriör, rörelser och framförallt personlighet; men filmer säger en hel del och kan vara en oerhörd resurs i marknadsföringen om det nyttjas rätt. Film och foton är ju ett bra första steg för att kunna välja vilka man vill se mer av. Man ser inte enbart hästen utan även hur den hanteras/tränas, hur omgivningen ser ut etc. Man ser vad det är ägaren vill visa upp och inte, vad de anser är bra hästhållning/träning och inte etc.
 
Sv: Arabiska fullblod

och till CK

Jag vet inte om delar av eran kritik om hjärtan och smileys på bilder av mediokra hästar var riktat mot mig? Om så är fallet vill jag gärna påpeka att det nog i stort sett aldrig hänt att jag gjort något sådant och nåt innegäng har nog aldrig tillhört heller.

Jag har inte dissat hingsten som sådan utan jag har dissat det jag såg på videorna, det imponerade inte på mig. Och jag håller med CK med att det kan ställa till det när man marknadsför sin häst på det sättet eftersom det inte ger en rättvis bild.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

*KL*
Här ser man hur dumt det är att marknadföra hingstar med film.
Det är lustigt med "inne-gänget" här på Buke. Lägger nån ut en film/bild på sin egen häst kommer kommentarerna "Guuud vad fin", "fantastiska rörelser" och massa smileys typ :love::bump::banana::bow:

Sen nosar nån upp en träningsfilm på en berömd, VÄLDIGT framgångsrik häst.
Då blir hästen dissad direkt.
Just denna häst har jag inte sett irl, men folk jag litar på tycker det är en bra modell sett ur ridhästtyp.
En sån hingst som jag gärna skulle satt i distansträning.

För att klargöra, eftersom det verkar behövas, så googlade jag hingstens namn när limona ställde frågan om honom. Att jag gjorde det berodde på att jag inte visste vad det var för hingst eller hur han såg ut och ville bilda mig en uppfattning om det.

Du får det att låta som att jag med flit försökt leta upp en film som smutskastar den här hingsten och så är inte fallet. Filmen i fråga kommer som nummer fem i listan om man googlar på hingstens namn så det handlar inte direkt om något grävande detektivjobb från min sida. Den andra filmen jag nämner att jag tittat på ligger som nummer fyra på samma lista. Dessa två filmer är, som jag skrivit i tidigare inlägg, det som jag haft som grund till när jag skrev att jag inte var imponerad. Att jag, som är novis inom aveln, inte är imponerad kan jag knappast klassa som diss eftersom min åsikt i det stora hela inte är värt speciellt mycket. Om hingsten är outstanding och fenomenal så ska den och stuteriet som huserar den nog klara av att jag inte är imponerad efter att ha sett dessa två filmer.
 
Sv: Arabiska fullblod

Tack för tipsen, det ska jag prova på!

Jodå, uppfödaren har sagt att hon gärna hjälper till och det känns bra.
Har även en annan som sysslat med arabavel i många år som jag pratar ständigt med :) Känns tryggt med dom och även er i tråden.

Följer arabtråden i tysthet mest eftersom jag inte har något att komma med direkt iaf.

Man vet aldrig vad som händer på vägen såklart, hon ska bland annat röntgas först. Vet kan inte komma ut och göra det medans det är kallt eftersom jag inte har varmstall.
Men jag hoppas på snart!

Men tidigast betäckning blir ev våren 2014 isåfall.. Man det får tiden utmärka och utbildning såklart!
 
Sv: Arabiska fullblod

Ta inte åt dig personligt. Det är bara det att när det dyker upp bilder/filmer på hästar som inte ägs av aktivt Bukefolk, blir det fritt fram att dissa hur mycket som helst.
Detta är ändå en hingst som är oerhört framgångsrik inom den diciplin ägaren valt att satsa på.

Till alla:
Är det inte dags snart att sluta kräva att hingstar ska vara totalt allround?
En lång framgångsrik karriär räcker inte för att folk ska bli nöjda. Inte heller att de förutom sin huvudkarriär även ger sig på andra grenar på skoj.

Med tanke på hur mycket skithingstar som används i avel, trots att de varken är CA-testade, röntgade (eller röntgade med anmärkning, som "man glömt bort"), eller ens så uppfostrade så de kan tas ut till en tävlingsplats utan att få totalt spel, ska man väl inte racka ner på de som verkligen satsar?

Det kuliga med araber är ju att man kan ha dom till mycket. Sen att vissa blodlinjer passar mer för sport och andra mer för show är som det är.
Men folk blir aldrig nöjda.
Själv har jag en häst som gått 7 år som galoppör, framgångsrikt. Efter det så har han nu blivit en enormt bra distanshäst, med en bra bit över 1000 tävlingskm och godkänd på 16 milsritt. Inte en enda uteslutning.
Ändå finns det folk som undrar om man inte borde typ hopptävla honom för att visa att han är allround. :grin:
 
Sv: Arabiska fullblod

Något som är lite spännande i den här diskussionen är att man kan ha så olika syn på vad som är bra rörelser. De som uttalar sig här om t ex Baccaras rörelser är ju inga duvungar vad det gäller hästar, varken de som talar för eller emot.
Tittar vi arabfolk med speciella "glasögon" när vi tittar på en arab? Hur bedömer ni rörelser?
Bogfrihet, steglängd, undertramp, luftighet ...och bärighet, ett ord som ofta används, vad lägger ni i det?
 
Sv: Arabiska fullblod

Nu skriver jag inte om hingsten som det pratas om utan om rörelser generellt som svar på din fråga och vad tex jag tittar på. För mig så kollar jag inte på en häst hur den rör sig när rör sig fritt, är uppspelt eller "showar" för jag tycker personligen inte att det ger en helt sann bild på hur hästen är under arbete. För att bedöma bra gång så vill jag (som är ridintresserad) se gällande häst under ryttare. Och givetvis gärna lös också, men absolut under arbete. Det finns ju många halvdana hästar som rör sig väldigt fint när dom showar i hagen också. Men det är min åsikt, för den typ av häst jag tittar på och alla tittar ju på olika saker när dom gör ett val. Men bra gångarter är dock inte alltid allt. Det är ju oftast en individ man fastnar för på något sätt när man bedömer.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

Nu börjar det likna nåt ;)
När jag bedömer en trav så vill jag att det skall gå rejält framåt. Det skall vara BOGrörelser och ett bra påskjut bakifrån. Rörelsen skall vara jämn från bakdel till framdel. Jag är inte förtjust i framgungande araber och inte heller när de liksom kastar fram frambenen i en knyck. Jag inbillar mig då att det finns ryggfel (jag kanske har fel däri). Det kan också se snyggt ut när hästen håller huvdet högt och travar på men det är inget riv och kraft i de rörelserna.
 
Sv: Arabiska fullblod

Så klart att det är olika. Showhästar ska trava på ett vis. RB får ofta maxpoäng på trav, så det känns lite komiskt att alla dissar hans rörelser.
Den trav han visar på show är långt ifrån den trav jag vill ha på en distanshäst.
Men som jag skrev tidigare i tråden. "Distanstraven" kan man bygga till själv i stor mån.
Oftast enklast genom att ha, en vad ni kallar symaskin. Dessa hästar lär sig snart länga steget.
En häst jag har har ett enormt stumt nedslag i trav. Benet förs fram, och är rak när hoven är två dm över marken. Så slitande att den hästen nästan bara galopperas på tävling, och absolut om det går fortare än 15-16 km/h.
Men folk tycker överlag att han har jättefin trav. Visst, fin, men inte alls optimal för långa snabba travpass.

Det som jag sett som kan vara svårt att få bort är om de vinklar ihop haserna för mycket. En del kallar det "bra bakbensaktivitet". Jag kallar det stor risk för ledbehandling i hasen... :o
Bakbensaktivitet för mig är att de trampar under sig, och även kan trycka ifrån.
 
Sv: Arabiska fullblod

"Benet förs fram, och är rak när hoven är två dm över marken"

Är det samma som vi menar men jag skriver att de knycker fram frambenen?
 
Sv: Arabiska fullblod

Vill du mer att dom ska bredda bak? :) sorry för alla frågor, men frågorna är seriösa. Jag vill veta vad man tänker om araberna och deras avelsmål.
 
Sv: Arabiska fullblod

Undrar jag också ... I så fall tror jag att min Kornelia, som jag skrev om tidigare, får ussla poäng av er när det gäller frambensaktivitet, för hon sträcker frambenen rakt ut ....
Jag tänker mig att ett bra steg för distans är långt och med stor bogfrihet men inte med så höga lyft, för att kunna täcka mycket mark på ett avspänt sätt.

Hur ser ni på ett dressyrsteg? Mycket aktivitet med bakbenen förstås, inget skvättande bakåt utan ett rejält undertramp. Men frambenen?

Intressant det här, och lärorikt!

Sen håller jag med Dreesyrteamet om att rörelserna inte är allt, utan det är ofta individens utstrålning man fastnar för.

Som min älskade Yazz, som har brant bog, tendens till underhals och ett trippigt ponnysteg ... och såg ni hennes galopp skulle ni svimma av förskräckelse .... men hon har lärt sig jobba bra med sänkt hals och ryggaktivitet, och i vissa drömlägen är hon mjuk som bomull att rida ... och i nästa sekund en hård pingisboll som bara studsar fram!:eek: Men det finns ingen häst som jag älskar som hon!
 
Sv: Arabiska fullblod

Vill du mer att dom ska bredda bak? :) sorry för alla frågor, men frågorna är seriösa. Jag vill veta vad man tänker om araberna och deras avelsmål.

Ja, det vill jag gärna veta hur ni ser på! Att hästen sänker bakdelen och breddar sig väldigt i travsteget, positivt eller negativt?
 
Sv: Arabiska fullblod

mja...om man studerar RBs trav så går han ner lite med halsen och kraften blir jämnt fördelad i hela kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska fullblod

Ärligt talat så "kräver" jag inte att hingstarna är allround, men hävdar man att hästen är en rörelsemaskin så blir man ju självklart
lite snopen när man får se en film som visar en häst med markbundna rörelser och som dessutom är väldigt överilad i sin gång.
(Sen så kan man ju inte se hur den galopperar eftersom att de som lagt ut filmen tycker att det är lämpligt att visa upp den i korsgalopp.)

För mig spelar det ingen roll hur hästen rör sig när den springer fritt. Vad ska man ha det till om man vill rida på hästen?
Eller är hästen på filmen endast till för show och inte för ridning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
536
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Lillefrun
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
66 67 68
Svar
1 356
· Visningar
53 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp