Bukefalos 28 år!

Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Men då spelar det väl ingen roll om RB rör sig markbundet och överilat när han schasas runt på en volt? :idea:

Då är det ju isåfall ridfilm ni vill se?

Att de breddar i trav är väl inget att sträva efter? Till och med travarna har ju slutat med det...
 
Sv: Arabiska fullblod

För att vända på det hela; fram med en arab som rör sig bra! Och visa ett klipp på den!
 
Sv: Arabiska fullblod

Tyvärr, jag harlovat mig själv att inte länka till andras hästar på internet.
 
Sv: Arabiska fullblod

Ok, förstår, men jag menade inte just dig utan alla som skriver här. Vore kul att se vad ni menar med bra rörelser, nu när vi i viss mån har dissat rörelserna hos en av de mest kända svenska hingstarna.
 
Sv: Arabiska fullblod

Men... exteriörmässigt går det faktiskt att se ganska hyffsat på en stillastående häst om den har förutsättningar för rätt rörelser och till rätt ändamål. Vad som sitter inne i skallen sen blir det lite svårare med.
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag som är dressyrintresserad. Vilka hingstar/stammar ska jag gå efter om jag skulle köpa mig en till arab? Vilka hingstar har egna meriter i dressyr och på vilken nivå har dom gått? Vilka hingstar har nerärvt bra egenskaper till presterande avkommor? Jag kommer ev. köpa en till arab längre fram så därav frågan.
 
Sv: Arabiska fullblod

Hej!

Nu har jag äntligen haft tid att titta på filmen och konstatera att jag håller med de som inte tycker hingsten är en rörelsemaskin- PÅ filmen.

Filmen är hemsk- min fröken såg inte ens ut sådär när hon var 5 och vi åkte på vår första tömkörningskurs. Kanske en kurs i tömkörning är vad som behövs?

Däremot såg ju hästen trevlig ut i trav i slow motion, men det gör väl kanske de flesta?

Jag tror säkert att hingsten har supertrevliga rörelser i verkligheten, men jag har svårt att se varför man skulle vilja marknadsföra sin hingst med den biten av filmen? Vad är det man vill visa på? Att hästen inte kan röra sig i töm? Att den blir stressad och överilad på töm??

Här får ju lov att säja att halvblodssidan kommit mycket längre- där kan man tala om att visa hingstarna på ett fördelaktigt sätt i arbete (uppenbarligen inte alla, men många!). Jag tycker det finns klara saker att ta efter, om man nu inte vill att arabhästen bara ska vara "vacker att se på".

Jag hoppas såklart att araben inte bara blir en söt att se på häst, jag gillar dom, vill ha en rastypisk, men ändå ridbar häst- som jag gissar att de var från början (annars hade de väl knappast använts).

Isch, ha en bra jul!

/Lavinia
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag vet tre hingstar som tävlar i dressyr, det är Bimaal, FLM Verdi och Elysion.

Ingen av dem har avkommor som är tillräckligt gamla för att tävla. Elysion har nog inga avkommor ännu och Bimaal fick sin första i år.
Bimaal tävlar i MSV och de andra två är yngre och tävlar ännu i lätt klass.
 
Sv: Arabiska fullblod

Klart att de alltid har varit ridhästar, men idealet för utseendet har förstås ändrats en hel del!
Beduinernas högt värderade arabhästar lär ha sett ut som slimmade vinthundar i jämförelse med våra. De skulle ju klara mil efter mil i tuff terräng, och mycket av arabens speciella kännetecken kommer från den ursprungliga förmågan att klara strapatser. Som tunn hud, stora näsborrar, djup bröstkorg osv.
Hur araberna rörde sig var kanske inte den stora frågan, mer hur LÅNGT de orkade röra sig med bibehållen spänst!

Är vi fel ute när vi absolut vill att araben ska röra sig som ett halvblod? För är det inte det vi sitter och diskuterar när allt kommer till kritan- att halvblodens rörelser är något slags måttstock som vi tycker att araben inte når upp till?

Ge mig på pälsen nu bara!;)
 
Sv: Arabiska fullblod

man kan ha så olika syn på vad som är bra rörelser.

Tittar vi arabfolk med speciella "glasögon" när vi tittar på en arab?
Tror mer att det har att göra med om man tittar med en ryttares ögon eller ej.

De som sysslar med arabshow, eller utställning som det en gång kallades, menar oftast en sak med rörelser: En flygande trav. Gärna flera steg i rad. Det är vad som avses med med en stämpel som "rörelsemaskin"; hästen kan visa en flygande trav på show.

De som ser på hästar med en ryttares ögon menar nåt helt annat med "rörelser". Hästen ska kunna bära sig bra och röra sig ändamålsenligt i tre gångarter. Sen har resp disciplin sina egna preferenser.

Jag ser det som en fördel att se hästen i frihet utan yttre påverkan; då får hästen visa vad den har naturligt. En häst med i mina ögon bra rörelser, ger mig alltid känslan att "den där vill jag sitta på":

En vägvinnande, energisk skritt med rejält övertramp.

En balanserad, energisk, luftig trav med bra bärighet; hästen sänker bak, rundar ryggen och lättar fram.

En rundad, energisk, balanserad galopp med bra bärighet; hästen sänker bak, rundar ryggen och lättar fram.
 
Sv: Arabiska fullblod

Fortsätter på hingstar som rör sig bra, Girlan Bey är avelsvärderad på gamla sättet och fick en 9 på trav (av halvblodsdomare då) med omdömet lätt och luftig trav med mycket god mekanik, bra hasarbete.

Såvitt jag vet finns det ingen video på honom i rörelse som man kan titta på. Hade varit intressant annars. Jag har sett honom både i frihet och under ryttare men minns inte vad jag tyckte. Var nog bländad av hans karisma, hihi!

På kul kan ni få se min crabbetkille som jag aldrig skriver om, trava en snutt. Honom får ni dissa fritt ;) Han har sin egen stil men är lika glad för det.

Film
 
Sv: Arabiska fullblod

Om nån läste artikeln jag länkade till i ett annat inlägg, så kan vi ju roa oss med ett tankeexperiment. Säg att vi har en dressyrtävling med Totilas och Edward Gal på banan. Nästa moment är ökad trav på diagonalen.

Ekipaget vänder in på diagonalen o drar iväg i en fantastisk ökad trav till publikens jubel. Efter tre steg slår Totilas över i galopp. Edward bryter av det med några kraftiga ryck i bettet och cirklar runt hästen på stället samtidigt som han vevar med dressyrspöt, medan utplacerade medhjälpare utanför dressyrstaketet hoppar upp och ner, busvisslar o vevar frenetiskt med piskor och plastpåsar. Där är Totilas iväg igen, en fantastisk ökad trav till publikens jubel. Fyra steg senare slår han över i galopp. Hoppsan. Edward bryter av det med några kraftiga ryck i bettet, travar tillbaka en bit och cirklar runt hästen på stället, medhjälparna hoppar upp o ner... etc. När de slutligen når andra långsidan vänder sig domarna och ger sin bedömning för den ökade traven.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-oAY1NdCOyA

Tankar? :)
 
Sv: Arabiska fullblod

Han är efter Bayard och på modersidan finns det lite polskt och spanskt också men går tillbaka på ett sto som heter Sweet Nicolina ( Samba GB-Noureena GB) som också är crabbet om jag har förstått det rätt?
 
Sv: Arabiska fullblod

KL
Jag fattar baske mig inte hur ni tänker ang rörelser på en häst. På RBs film ser man ju hur rörelser går genom hela hästen! Han har kraft i sina steg och förklara för mig varför han skulle vara sämre under ryttare. Ni hakar upp er på slowmotion och ett icke fulländat töm. Ser ni inte kapaciteten i hästen? Välutvecklade bogar, trampar under sig väl och rör sig tekniskt väl framåt i frihet. Jag har en hingst efter honom med samma rörelser och som har en mkt bra bärighet, teknik och balans osv under ryttare.
 
Sv: Arabiska fullblod

Om nån läste artikeln jag länkade till i ett annat inlägg, så kan vi ju roa oss med ett tankeexperiment. Säg att vi har en dressyrtävling med Totilas och Edward Gal på banan. Nästa moment är ökad trav på diagonalen.

Ekipaget vänder in på diagonalen o drar iväg i en fantastisk ökad trav till publikens jubel. Efter tre steg slår Totilas över i galopp. Edward bryter av det med några kraftiga ryck i bettet och cirklar runt hästen på stället samtidigt som han vevar med dressyrspöt, medan utplacerade medhjälpare utanför dressyrstaketet hoppar upp och ner, busvisslar o vevar frenetiskt med piskor och plastpåsar. Där är Totilas iväg igen, en fantastisk ökad trav till publikens jubel. Fyra steg senare slår han över i galopp. Hoppsan. Edward bryter av det med några kraftiga ryck i bettet, travar tillbaka en bit och cirklar runt hästen på stället, medhjälparna hoppar upp o ner... etc. När de slutligen når andra långsidan vänder sig domarna och ger sin bedömning för den ökade traven.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-oAY1NdCOyA

Tankar? :)

Tror ärligt talat att han skulle blivit anmäld för djurplågeri om det inträffade. Sen så skulle man aldrig låta ett ekipage
göra om en rörelse om det vore en dressyrtävling.

Rör en häst sig bra så ser man det utan att någon ska behöva stå och hetsa upp hästen.
 
Sv: Arabiska fullblod

Jag ser ärligt talat inte en häst som rör sig bra på filmen nej. Men vi har antagligen olika definitioner ang vad som är bra gång och ej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
536
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Lillefrun
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
53 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp