Bukefalos 28 år!

Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag fick lite olika medel mot illamåendet på sjukan, utan resultat. Så vi skippade de tunga drogerna helt enkelt.

Idag rymde jag :D Det var förvisso klart att jag skulle bli utskriven, men läkaren fastnade på en operation och kunde inte göra det rent formellt. Så jag drog när kl var 15:30.

Hjälpte till att mocka lite (väldigt lite, mockning gör ont!) och sedan hjälpte jag till att longera Fille, jag longerade väl 90% av tiden och visade hur man skulle göra för att få honom att jobba rätt. Smått kämpigt med så stel rygg, men det gick!

Nu mår jag lite illa igen, troligtvis har jag väl överansträngt mig lite. Så nu sitter jag i soffan under min värmefilt och myser med lite mat :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Du är bara dum mot dig själv om du gör för mycket efter en sån olycka.
Låt kroppen få läka. Att du klarar av det för stunden betyder inte att kroppen o knoppen är redo.
Ta hand om dig.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Enligt läkaren så kan jag tydligen inte skada något genom att röra mig, utan tvärtom så är det bättre att jag rör på mig.

Jag är ju tillomed bara sjukskriven 2 veckor, och så kort tid tar det nog inte för frakturer att läka, så då kan det ju inte vara så farligt?
 
Sv: Arabiska Fullblod

va rädd om din rygg, tro mig, du vill inte ha permanenta besvär. Det har jag efter min ridolycka. Så skippa det där med motionering av hästar och dylikt i ett par veckor så ryggen får läka.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Min fraktur är inte i närheten av ryggmärgen, så för det föreligger ingen risk. Men jag ringer på måndag och hör med dem en extra gång för säkerhets skull om det gör er mer nöjda ;)

Läkarens egna ord är att jag får vända, vrida och bända hur mkt jag vill på ryggen, det går inte att göra någon skada så som frakturerna ser ut.

Jag måste väl ändå ta kontakt med en sjukgymnast kan jag tänka mig :)


För övrigt så är jag nu helt fri från smärtstillande medel och visst har jag ont, men inte speciellt farligt. Sitter jag still så känns det mer som vanlig muskelstelhet vid ett väldigt koncentrerat område i ryggen.
 
Sv: Arabiska Fullblod

det låter som ngt liknande min sambo fick. Han hade problem med ryggen ett par år efteråt. Vill bara förvarna i tid :) Han hade sluppit det om han fick vetat det innan men han visste inte om att han hade det nämligen direkt.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Läkarna har ärligt talat knappt gett mig någon information alls. Jag frågade om hur långt tid det skulle ta att bli bra, jag har fått väldigt olika svar, allt från 2 veckor till 2-3 månader, av samma läkare...

Jag har inte fått någon direkt information alls om min skada, och hade jag själv inte tjatat om att få se röntgenbilderna så hade jag inte vetat ett dugg mer än att det var 2 frakturer.

Men är det verkligen så stor påfrestning att longera en häst? Jag behöver ju inte dra i honom utan han styr sig själv så att säga. Jag går runt lite, och stannar när han ska stanna osv. Det som gör ont gör jag ju inte liksom.

Jag undrar lite hur det ska gå att sova i min säng dock... Den är väldigt mjuk, jag tror inte min rygg kommer uppskatta det ett dugg!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Har inte haft några frakturer som du, men däremot ett antal diskbråck, och jag vet att det funkar bra att röra sig lugnt och balanserat och att sköta stallsysslor och sådant där man har full koll på alla rörelser.
Det som däremot inte funkar är om det händer något oförutsett, som det ju lätt gör med hästar. Det kan räcka med ett litet ryck åt fel håll för att jag ska bli dålig i flera veckor.

Det som hände när du red Fille var ju något helt oförutsett, och sådant kan hända även under longering eller promenader eller helt vanlig hantering. Hästen blir skrämd av något helt enkelt.
Så om jag var som du skulle jag skippa allt utom det mest nödvändiga under de två veckor du är sjukskriven.
 
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Nu har jag varit och kikat på en tränare som ev kommer hjälpa mig och Angelique att komma vidare. Hon verkar ha ett vettigt tänk och är väldigt lugn vid hanteringen av hästarna. Känns som det är något som skulle passa oss riktigt bra. Så det känns positivt.

Idag har jag och Angelique varit på en promenad. Miljöträning är inte så dumt det heller. Denna gång har hon fått haft grimskaft med kedja, det var lite skarpt tyckte liten fröken och gjorde bara ett enda skuttförsök på hela promenaden. Resterande del gick hon bredvid med hängande grimskaft (eller med nosen nere i snön). Det här med snö är riktigt roligt enligt ponnyn, bästa uppfinningen nånsin.... Hon kom dessutom travande med spetsande öron när jag var vid hagen, sånt blir man glad av! Tycker så mycket om henne!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Så mysigt att gå promenader i snön!:) Och att ha en glad häst som kommer emot en i hagen och vill att man ska göra något kul!

Här har det mesta gått i stå; hästarna ut på morgonen, in på kvällen, lösdriftarna in en runda på dagen för att äta kraftfoder och ses över, och sen ut igen. Det är vad som händer på hästfronten här. Ingenting med andra ord ...:(
 
Sv: Arabiska Fullblod

*KL*

Första gången jag lägger ut en ridbild på mig o Moona :nailbiting::nailbiting: Ryttarens position kan vi väl lämna dithän och titta på hästen :D

Bild från dressyrträningen igår - Moona ångar på som ett litet lok som vanligt men som syns tippar lite framåt på bogarna. Vi jobbar på det o jag får nu koncentrera mig på att sitta upp och ge ett ordentligt stöd, i stället för att få raka tantarmar och börja lätta ifrån sittbenen.

Men vad hon kämpade lillpluttis, hon var alldeles dygnsvettig efter passet.

Vi ska debutera Lätt C o Lätt B i april, vår tränare tycker vi ska sikta på att rida ett Lätt A under den här tävlingssäsongen. Vi får se :nailbiting:

1016439_10151872014073045_451919737_n_zps1a6b1791.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Arabiska Fullblod

Vad roligt att få se ridbilder på er, lovar att hejja på er om ni ska ut och tävla sen :)


Kl nya bilder på lilla trollprinsessan :)
1490629_10202754255640560_363214551_o.jpg

1010995_10202754249440405_730287973_n.jpg

1524362_10202754265160798_492820100_o.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag tycker inte du har något att skämmas för! Det går ju bra för er!

Det enda som går att kommentera på är din skänkel, men jag tror det snarare beror på att sadeln passar hästen bättre än den passar dig. Det ser ut som att du inte riktigt kommer intill som du vill. Jag har samma problem. Men vad gör man?

Man väljer ju hellre en sadel som passar hästen liksom.

Sen är det inte så framtungt som det kan se ut vid första anblicken, hela bilden lutar ju åt det hållet ;) Jag håller tummarna för LA i slutet av säsongen! :D Jag tror på er!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det enda som går att kommentera på är din skänkel, men jag tror det snarare beror på att sadeln passar hästen bättre än den passar dig. Det ser ut som att du inte riktigt kommer intill som du vill. Jag har samma problem. Men vad gör man?

Jag tror inte att problemet ligger hos sadeln, jag tror att det ligger hos mig rent allmänt och kanske också att precis i det ögonblicket har tränaren sagt "o så ska hon fram lite mer" och jag har satt klacken i henne. Problemet är att jag är såpass lång att jag måste liksom vinkla upp foten lite för att nudda hennes sidor o då är det svårt att inte låta skänkeln följa med. Jag behöver förmodligen skaffa längre sporrar, men jag har inte haft förtroende för att min skänkel ligger så stilla som den borde för att ha längre sporrar. Jag får experimentera, Moona talar säkert om med besked om hon tycker att jag sitter och pickar i onödan :D

Hur mår du idag då?
 
Sv: Arabiska Fullblod

De brukar ju tala om vad de tycker o tänker våra kära arabdamer ;)

Jag gör likadant i sadlar jag inte kommer ner i vet jag iaf. Men när jag har suttit i tex wow sadeln så har det inte blivit så :)

Jag tycker personligen att det är ursvårt att hålla skänklarna stilla. Jag kunde det förr, satt stadigt och fint. Men numera har jag fruktansvärt dålig koordination så att det är pinsamt emellanåt. Hästarna verkar inte störas lika mkt av det som jag gör dock, alltid nåt.

Idag har jag tittat på när min mamma har mockat :D Har nästan inget ont om jag liggsitter på rätt sätt, men att röra sig :crazy: att stå upp :crazy:

Ska ringa sjukan imorgon och höra om sjukgymnastik iaf. Fick iaf klartecken från mitt försäkringsbolag att de bekostar vården av Fille så länge jag är sjukskriven. Det återstår att se om personerna jag vill lämna honom hos tar emot honom med så kort varsel, och till vilket pris. Och om det priset funkar för försäkringsbolaget.

Så slipper jag iaf börja om från början med honom när jag är så pass bra att jag kan hoppa upp igen.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Men så bra, låter som om det är på väg att lösa sig så att du får vila iaf.

Skönt att det inte bara är jag som har problem med skänklarna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
54 55 56
Svar
1 119
· Visningar
73 430
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 841
Senast: Therese1988
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp