Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Vad roligt att se en bild på ung Cz ( och liten tanig Mahlmt också :D )

Önskar jag hade bilder på en ung Greta, särskilt från när hon tävlade på galoppen. Det hade varit roligt.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jo, det var några kg sedan :o

På den tiden tog man ju inte så många bilder för man var tvungen att betala framkallningen.
 
Sv: Arabiska Fullblod

KL

såg att tråden låg på s2.... så jag slänger in en liten uppdatering om en liten Angelique. Igår var hon på promenad. Vi har kikat på läskiga saker och till o med gått över några nerfallna träd. Idag var tanken att hon skulle bli lite riden, men tappad sko satte stopp för det. Angelique hade busat i hagen och lyckats trampa av sig skon. Det positiva är att den gick att hitta och att vi har en hovis i stallet som slår på den imorgon. Så det blev lite mindre träning än vad jag hade tänkt för min lilla fröken i helgen, men så kan det bli ibland. Brunstig är hon dessutom, så det var kanske inte så dumt med lite viloperiod. Imorgon står longering eller tömkörning på schemat (när skon sitter på plats igen).
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det där med brunst diskuterade jag med några vänner igår. Mitt sto och deras brunstar, fast de aldrig annars gör det på vintern. Det milda varma vädret antar jag? Det är lite läskigt på sätt och vis
 
Sv: Arabiska Fullblod

Min brunstar också. Ställer sig och kissar som ett jehu så fort hon ser en snygg kille i hagen bredvid. O_o Har aldrig varit med om det förut i januari.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Känns som att man kan skylla på vädret... Det känns ju mer som det är början av april än att det är början av januari....

Igår fick Angelique sko på sig igen, så nu har hon skor på fyra fötter istället för på tre. Får se vad hon råkar ut för idag, planerar antingen longering eller tömkörning och lite ridning framåt helgen. Känns av någon anledning bättre att sitta på henne i dagsljus, men röra på sig behöver hon ju göra ändå. Börjar inse att jag är nojig!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ok, det var droppen!
Du som hade arabpluttar över hela gården, det här går inte för sig.
Sadlar på arab-raketen och väntar på att du dyker upp. Ska nog se till att åter-smitta dig igen med den där förfärliga arab-bacillusken igen.

Haha jag dyker upp snart, promise! :-D Raketen kan man ju inte motstå, hurra!! :d kanske blir lite smittad igen, till våren!! ;)

Arabizar: Inte en endaste häst kvar! Dock är tre "bara" utlånade och två av dessa finns inom 1-2 mils avstånd från gården så jag kan ju åka och pussa/rida om jag vill :D

Lavinia: haha det kanske jag gör en vacker dag! :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Igår åkte Pirayan in till kliniken och blev opererad. Operationen blev uttdragen så de han bara operera bort ärrvävnad på hans vänstra sida. Pirre var mycket trött och medtagen när han kom hem, men vi håller tummarna för en god prognos och att han snabbt piggnar till. Vi hoppas också att de fick bort alltihopa nu, annars blir det ny operation om 3 månader, då öppnar de upp hans högra sida.

1507061_10202531984803928_1862130128_n.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Hur mår lille bubben??

KL

Jag själv är precis hemkommen från en besök hos Pselma. Jag är mer än nöjd med fodervärden. Pselma är så lugn, harmonisk, glad, social, positiv och jag tror aldrig att hon har glänst så mkt som hon gör just nu :D

Hon var mjuk och välriden, jag tog en liten provtur i ett av deras 3 ridhus ( O_o ). Hon gör tydligen bra reklam för araben på den stora anläggningen, alla tycker om henne, alla stannar vid hennes box för att gosa lite när de går förbi :p Och Pselma trivs som fisken i vattnet. Det är över 100 hästar på anläggningen, så det är ju lite roligt med tanke på den andra arabtråden på avel, att hon gör lite positiv reklam för araben.

Förhoppningsvis så kommer de ut på tävlingsbanorna så småningom, och de börjar även fundera lite på fälttävlan, vilket jag tror skulle passa Pselma superbra! Så allround, orädd och uthållig som hon är!

Riktigt nöjd med dagen är jag! :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Å vad roligt Kimmis! Och superbra att Pselma gör arabhästreklam på ett så stort ställe, det behövs!:)
 
Sv: Arabiska Fullblod

*KL*

Jisses arabtråden kan inte få sjunka ner till sidan 2 i forumet! :eek:

Lägger in en bild på lilla M som en kompis tog för ett par dagar sedan. Hon ser ut som en gammal ponny i ansiktet vid den här tiden på året. :D Men en vacker bild är det iaf

 
Sv: Arabiska Fullblod

KL
En liten uppdatering från mig och Angelique...

Nu funderar jag på att börja samla på frimärken istället... Angelique hade igår trampat sig med brodden, varm på insidan av benet från framknät och ner till hoven. Ett sår på ca 2 cm som ömmade rejält vid tryck. Tydligt halt i trav... Så det slutade med liniment på benet och rengöring och bandagering av såret. Får se hur det ser ut när jag kommer till stallet i eftermiddag. Som tur är så kommer hon som släpper ut henne nu på morgonen att kolla av att det ser ok ut innan Angelique släpps ut i hagen. Tur att jag har en häst som så tydligt säger till att något är fel. Märktes redan på hennes uppsyn i boxen när jag kom in i stallet att det var någonting som inte var ok.

Med ridningen går det lite sådär. Just nu får hon vila pga skada, men även innan så sammanfattar jag det som lite sådär. Hon är trygg med att ha ryttare på ryggen, det bryr hon sig inte det minsta om. Men så fort den på marken försvinner så blir hon stressig, studsig och jag blir osäker, vi behöver lite hjälp att bryta den cirkeln och jag vet inte hur. Så nu har jag lyckats få kontakt med en som sysslar med inridning och problemlösning som även har möjligheten att komma ut på plats och hjälpa till. Ska iväg på en av hennes träningar i helgen och se om det kan vara något som passar för mig och Angelique. Som plan B har jag att lämna iväg henne ett tag för inridning, men då den jag blivit rekommenderad finns 30 mil bort, så vore det betydligt enklare om det gick att lösa på plats. Vill ju inte lämna bort henne, för rent krasst så vet jag ju inte alls vad jag får tillbaka även om jag lämnar till någon jag tror är bra. Dessutom så känns det som jag i så fall går miste om hennes utbildning och att vi inte utvecklas tillsammans. Men jag vet inte. Det är som sagt plan B, jag återkommer efter helgen om plan A känns som en bra idé eller inte. Känns i alla fall bra att ta hjälp innan ett litet problem utvecklas till ett stort problem.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Besvärligt :(

Tycker att du tänker alldeles rätt ang. inridningsproblemet, låt det inte växa sig större utan ta experthjälp.

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag hoppas att det löser sig. Dels att hon blir hel snabbt igen och att hon kan få hålla sig hel ett tag. Vi har haft lite otur känns det som.

När det gäller inridningen så är det inte Angelique som är problemet, utan snarare matten som inte reder ut det hela. Och jag vill inte befästa fel beteende, så då känns det bättre med lite hjälp som knuffar oss i rätt riktning så vi kan reda ut det och gå vidare in i nästa problem istället. :) Tänk vad man lär sig mycket på dessa unghästar! :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

januari2014+007.JPG


Galishimo blir också lite nervös under ridning utan människa på marken eller annan häst. Blir lite feg jag med så vi tar det periodvis lugnare med "ensamridning" :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Vilken otur ni har, nu är det nog dags för lite medvind.
En fråga bara.. hur fungerar hon i hanteringen om du ni till exempel är ute och går och låter henne gå först samtidigt som du själv går i samma läge som när du rider?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Lite medvind vore skönt känns det som. Hon var i alla fall bättre i benet igår på kvällen och hade på nytt bandage på såret och gjorde rent igen. Så förhoppningsvis är hon hel igen snart.

Vid hanteringen är det inga problem alls med att varken gå fram eller att vara stressfri, oavsett var jag befinner mig. Har testat med "fel" sida, bakom, framför och bredvid, ingen skillnad alls, utan hon traskar glatt på framåt. Så det jag misstänker att det beror på är vi hamnar i en ond cirkel då jag spänner mig, hon spänner sig och sen fastnar vi där. Jag är lite rädd för att befästa det beteendet, så jag behöver nån som knuffar oss i rätt riktning igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 026
· Visningar
67 882
Senast: Sel
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 698
Senast: Therese1988
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 995
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp