Bukefalos 28 år!

Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så stolt över min lilla Angelique igår. Vi red på ridbanan (med vårt "vanliga" bett som funkar mycket bättre). Lite pigg och glad häst, mycket att kolla på utanför ridbanan då de höll på att ta in hästar samtidigt. En annan håller på och tömkör sin häst samtidigt som vi rider. Vid en galoppfattning sliter sig hennes häst och kommer lös på banan. Den hästen springer runt, bockar, galopperar runt hela ridbanan. Och vad gör då Angelique? Jo, hon står stilla. Skyggar en gång då häst med fladdrande tömmar springer förbi i full fart bara någon meter från oss. Men frågar snällt om hon fortfarande ska stå stilla och står verkligen blickstilla. Så stabil ponny.

Efter att den andra hästen fångats in så fortsätter vi vårt pass, lite mer spänt än innan, men helt ok. Vi skrittar även från ridbanan och ut till hagen, Angelique sköter sig klockrent. Mitt förtroende för henne växer, och det känns riktigt bra.

I helgen kommer en i stallet att rida henne så det ska bli roligt att se. Idag står det lite longering på schemat. :)

Stallägaren har även grusat upp vägen från hage/lösdrift till ridbanan så äntligen slipper vi klafsa runt i lera. Helt underbart.
 
En fråga till er alla kloka Arabmänniskor, sadelgjordar som inte ger skav FINNS det??? känns som jag provat allt å det har varit lugn i vinter men nu har herrn fällt en stund å nu har han fått ett litet skav igen :banghead: vad gör jag för fel :o, har provat, sympatex o liknande, tyg och läder av olika märken och modeller, snordyra och ergonomiska som AAABBBSOLUUUT inte ska ge skav..pyttsan :angel: borde kanske hänga ut dem som säljer hehe:devil:
 
En fråga till er alla kloka Arabmänniskor, sadelgjordar som inte ger skav FINNS det??? känns som jag provat allt å det har varit lugn i vinter men nu har herrn fällt en stund å nu har han fått ett litet skav igen :banghead: vad gör jag för fel :o, har provat, sympatex o liknande, tyg och läder av olika märken och modeller, snordyra och ergonomiska som AAABBBSOLUUUT inte ska ge skav..pyttsan :angel: borde kanske hänga ut dem som säljer hehe:devil:

Man måste hitta en sadelgjord som passar just den hästen. Får han skav så rör sig sadelgjorden, vilket innebär att den helt enkelt inte passar.

Ev kan sadeln göra så att gjorden rör sig med, och då passar ju inte sadeln.

Det är svårt att ge tips när man inte vet hur han ser ut.
 
Nja jag undrar om det är så enkelt i det här fallet, Det är ju inte så att han får skav ofta eller hela tiden, nu har det inte varit ngt sen i höstas så jag kopplar det nog mest till pälsfällningen kanske, han fick skav vid 2 tillfällen i somras med men efter att jag bytte till lädergjorden har han inte haft ngt skav förrän då i förrgår. det blir en lite fläck stor som en tumnagel ca dm bakom armbågen. Fick tips på en sadelgjordstunnel som skulle vara bra men importören har slutat ta in den så den måste isf beställas från USA men lyckades inte hitta den via google därför undrar jag om det finns ngt annat knep?. På körhästarna lägger vi ibland filt under utsatta ställen eller smörjer med ngn fet salva/olja men de har ju i regel tjockare skinn och päls...

Känner mig lite uppgiven bara när jag trodde jag hittat en fungerande lösning men så hade han ett litet skav nu iaf :P Är väldigt petig med sadeln och att allt ska ligga still, killen är dessutom väldigt bra på att tala om ifall ngt inte är bra o så men nu har jag inte märkt ngt, Han rör sig väldigt mycket dock speciellt i traven då han jobbar genom hela kroppen, tänker att det kan vara hans rörelsemönster som ställer till det lite och om det kan finnas gjordar som är gjordar för den typen av hästar? Eller i material som förhindrar ska allt en tunnel i bra material... :)
 
Önskar jag hade tips, hade ett sto med samma problem, tycker också det vore intressant att veta om det finns något universaltips för detta!
Smörja med vaselin, men det vet du ju redan.... har inte det företag där du köpte sadel någon specialgjord för gångartshästar?
 
Önskar jag hade tips, hade ett sto med samma problem, tycker också det vore intressant att veta om det finns något universaltips för detta!
Smörja med vaselin, men det vet du ju redan.... har inte det företag där du köpte sadel någon specialgjord för gångartshästar?

Ja, nej det är väl bara att fortsätta förebygga, det har ju aldrig hunnit bli ngt så han har reagerat på det men tycker ändå lite synd om honom, ska ju rida första distansen om 2 v och vill ju känna mig säker på att han inte får skav under de milen, vore ju tråkigt att behöva bryta för en sån sak. Ska få låna en coolback tunnel av en kompis och se om det funkar, sen kör vi vaselin och ordentligt uppsmorda rena grejjor. Vet inte om ett riktigt tjockt och mjukt fårskinn kan göra susen annars? eller ullfillt
 
http://instagram.com/p/0NRy0itjjn/


Jag har alltid förvånats över hästar som rejsar vilt på ridbanorna helt överlyckliga. Min fröken brukar ställa sig vid utgången och vänta på mig. Men inte idag! ( hon är 22 år)
:D superfin visst är det kul, tror de uppskattar när det händer ngt. mammas hästar har hagen vid banan och när jag kommer springer de alltid upp å ställer sig vid ingången med spetsade öron. Det blir man glad av :)
 
Hej!

Idag fick finaste prinsessan hoppa för första gången på 3,5 år. Hon var jätteduktig! Jag lät henne springa lös på ridbanan och satte upp ett jäääätttestooort hinder (3 bommar på marken med 2 bommar liggandes ovanpå) och sessan hoppade av 2 meter innan, var säkert 1 meter över och landade 2 meter efter. Hon var jättestolt!! 4 språng blev det, nästa gång blir det lite seriösare löshoppning. :-)

/Lavinia, som fick jaga prinsessan i hagen- jag störde ju mitt i lunchen!
 
Jag har hört både ris och ros om dem men jag brukar tänka själv och är rätt kritisk så jag sväljer inte vad en sadelutprovare säger rakt av. Har de inget som jag tycker passar så köper jag inte något :)

En liten uppdatering: Sharpman hade inget som passade min flygande tunna till häst :D så nu är jag återigen på jakt efter sadelutprovare. Är det någon som vet om det finns någon? Det måste inte tvunget vara traditionella engelska sadlar :)
 
Ett skarpt foto på mitt föl!
2pyxa8n.jpg
 
En liten uppdatering: Sharpman hade inget som passade min flygande tunna till häst :D så nu är jag återigen på jakt efter sadelutprovare. Är det någon som vet om det finns någon? Det måste inte tvunget vara traditionella engelska sadlar :)

Snällt av dom att inte försöka lura på dig en sadel iaf! Har inga vettiga tips på sadelutprovare, jag har lite tappat förtroendet för hela gänget.

/Lavinia
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 133
· Visningar
75 215
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 859
Senast: Therese1988
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp