Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hört från flera olika håll att Sharpman kan vara lite si eller så och det är därför jag inte kontaktat dem tidigare. Nu var de ju ändå hemikring så då tänkte jag att jag åtminstone kunde ge dem en chans men det blev ju som det blev med det ;) 1500:- fattigare blev jag i alla fall :meh:

De kan säkert vara bra om man har ett halvblod med "normal" rygg men man kan ju tycka att de som ett större företag borde kunna ha ett sortiment som passar de inte fullt lika normala ryggarna också.
 
Jag har hört från flera olika håll att Sharpman kan vara lite si eller så och det är därför jag inte kontaktat dem tidigare. Nu var de ju ändå hemikring så då tänkte jag att jag åtminstone kunde ge dem en chans men det blev ju som det blev med det ;) 1500:- fattigare blev jag i alla fall :meh:

De kan säkert vara bra om man har ett halvblod med "normal" rygg men man kan ju tycka att de som ett större företag borde kunna ha ett sortiment som passar de inte fullt lika normala ryggarna också.

Men med normalryggade halvblod får man ju anstränga sig för att misslyckas. Undrar om de bara lär sig på halvblod???

/Lavinia, som väntar på samtal från ny sadelutprovare, ska bli kul att se om de kan hitta en sadel till sessan.
 
Jag kan ju förstå att de har fler sadlar till "normala" ridhästar eftersom det är den största marknaden men jag tycker som sagt att ett stort företag borde kunna ha fler än två halvtaskiga sadlar med sig till en utprovning när jag från början beskrivit hästen rätt bra. Om inte annat så kunde de åtminstone vara så raka att de från början säger att de endast har dessa två sadlar. Andra, mindre sadelutprovare har i alla fall varit så pass ärliga att de sagt att de inte har någon sadel som kan tänkas passa och de har heller inte försökt sälja på mig någon sadel som suttit illa.
 
Akademisk ridning på hela gårdagsschemat- fast ridning var det inte för vår del utan enbart markarbete. Dottern, jag och Plannja kastade oss glatt in i detta, åtminstone dottern och jag, Plannja var lite skeptisk till en början. Hon har inte varit utanför Stavhult på snart två år och tyckte att det var sådär att komma in i ett främmande ridhus....
Men när hon väl fattade vad det gick ut på tror jag att hon upplevde det som typ yoga eller något sådant. Hon blev så lugn och följsam av den låga formen och de små men ändå tydliga hjälperna.

Det var väldigt kul att titta på dem som hade kommit både längre och långt inom den här ridgrenen! Jag gillar det där finstämda, att det tar tid att bygga upp hästen och sig själv och att det krävs en mycket bra kommunikation mellan häst och människa. Det här kommer vi fortsätta med!!
 
Uppdatering. Angelique har nu galopperat med mig på ryggen. Tre galoppsprång blev det och massor med beröm. Hon har tidigare bara ökat traven när jag har drivit på henne, men vi testade med en stallkompis på ryggen i lördags och då funkade det bra. Igår så testade jag själv och det gick över förväntan. Idag är det vila och under veckan fortsätter vi jobba på. Nu ska vi försöka få ett kommando till dessa galoppfattningar så att Angelique kan få en chans att förstå vad det är som förväntas av henne. Hon blir så surig när hon inte förstår vad hon ska göra.
Igår var en sådan dag då allt utanför ridbanan var mer intressant än den som satt på ryggen, så jag är ändå nöjd med de få steg som faktiskt fungerade.

Vi har dock fått ett nytt problem. Nu börjar hon bli mindre tjock, men har en mage som skjuter fram sadeln. Sadelpadd med lite antiglid-effekt har fungerat bra hittills, men nu fastnar det bara massa hår på antigliddelen och sen glider sadel och padd ändå fram.
 
De älskade hästarna hur man än mår så skrattar man när man går efter ett besök hos hästarna,
Detta är bara sååå typiskt Ffenix :love:
1507731_1059446280756632_5983636796114498572_n.jpg
1958187_1059446320756628_4521928644066654043_n.jpg
 
Igår tränade vi på delar av Lätt B dressyrprogram. Vi börjar få till dessa 10 meters volter i både skritt och trav nu.

Däremot så är Angelique svullen runt juvret, vilket kommer kollas av vetten i eftermiddag. Hon är märkbart irriterad och det går knappt att få känna. Det värmer ur till viss del vid motion, men det blir lättare pass tills vet har kollat eller hon är återställd igen.

Vi har dessutom fått ny häst i flocken. Hon och Angelique verkar ha blivit bra kompisar, det är roligt att se. Däremot så har jag upptäckt att Angelique för tillfället är näst högst i rang i flocken (i alla fall när det kommer till maten), känns lite sådär. En tuff liten fröken som vet vad hon vill. Det är tur att hon är söt.
 
Igår tränade vi på delar av Lätt B dressyrprogram. Vi börjar få till dessa 10 meters volter i både skritt och trav nu.

Däremot så är Angelique svullen runt juvret, vilket kommer kollas av vetten i eftermiddag. Hon är märkbart irriterad och det går knappt att få känna. Det värmer ur till viss del vid motion, men det blir lättare pass tills vet har kollat eller hon är återställd igen.

Vi har dessutom fått ny häst i flocken. Hon och Angelique verkar ha blivit bra kompisar, det är roligt att se. Däremot så har jag upptäckt att Angelique för tillfället är näst högst i rang i flocken (i alla fall när det kommer till maten), känns lite sådär. En tuff liten fröken som vet vad hon vill. Det är tur att hon är söt.

Är du helt säker på att hon inte är dräktig? Tänker på att du tidigare skrivit att hon är bukig nämligen, och det plus svullet juver får en ju att tänka åt det hållet iaf ;)
 
Är du helt säker på att hon inte är dräktig? Tänker på att du tidigare skrivit att hon är bukig nämligen, och det plus svullet juver får en ju att tänka åt det hållet iaf ;)
Jag har tänkt den tanken. Mycket stämmer in, förutom att hon inte träffat någon hingst.
 
Jag har tänkt den tanken. Mycket stämmer in, förutom att hon inte träffat någon hingst.

Vad du vet! Det finns många exempel på både ston och hingstar som har hoppat ur sin hage för att sedan hoppa tillbaks i sin egen sen!

Jag hade helt klart kollat upp det! Du har inte nån bild på magen så man kan få se?
 
Vad du vet! Det finns många exempel på både ston och hingstar som har hoppat ur sin hage för att sedan hoppa tillbaks i sin egen sen!

Jag hade helt klart kollat upp det! Du har inte nån bild på magen så man kan få se?
Kan ta en bild ikväll. :)

Men med tanke på att det inte finns hingst i närheten av där hon stått uppstallad så tror jag sannolikheten är väldigt liten. Hon har dessutom antingen gått själv i hage, eller med ston och ett litet tag ihop med en valack.. Visserligen var hon utanför hagen vid några tillfällen i somras/våras, men med tanke på att hingstar saknades i området (vad jag vet) så, nja, jag tror inte på dräktighet.

Ska bli intressant att se vad vetten säger i eftermiddag och hur vi kollar detta vidare. Nåt är det i alla fall som inte riktigt stämmer.
 
Kan ta en bild ikväll. :)

Men med tanke på att det inte finns hingst i närheten av där hon stått uppstallad så tror jag sannolikheten är väldigt liten. Hon har dessutom antingen gått själv i hage, eller med ston och ett litet tag ihop med en valack.. Visserligen var hon utanför hagen vid några tillfällen i somras/våras, men med tanke på att hingstar saknades i området (vad jag vet) så, nja, jag tror inte på dräktighet.

Ska bli intressant att se vad vetten säger i eftermiddag och hur vi kollar detta vidare. Nåt är det i alla fall som inte riktigt stämmer.

Vi får väl hoppas att du har rätt. Själv tror jag att det är få som vet att jag har 3 hingstar på min gård, framförallt som de går ihop och dessutom har vanligt elstaket till dem. De bryr sig heller inte nämnvärt när någon rider förbi.

Det går ju inte alltid att veta om de är hingstar eller inte, om man inte ställer sig och tittar mellan benen på dem ;)

Hittar ni inget annat så är det ju värt att kolla upp, ta gärna bild på juvret om du kan med!
Jag har även hört talas om ston som blir riktigt skendräktiga, sätter fullt juver och har tillomed en "fölning" där de ligger och stonkar och stönar, men något föl kommer inte. Min förra hovslagare råkade ut för det. Men det är tydligen VÄLDIGT ovanligt.

Uppdatera oss med vad vetten säger!
 
Jag uppdaterar när vetten kikat.. Men jag hoppas verkligen att hon inte är dräktig, och jag hoppas att det är nått lättfixat, eller att det bara är ponny-pms i kombination med för rund ponny.
 
Nu har jag roat mig med att beställa ytterligare veterinärtid. Denna gång för att kolla tänder på Angelique. Första tiden, 1 april. Kan det bli bättre? Jag vet i alla fall var mina pengar tar vägen. :)
 
Håller tummarna för din prinsessa Jen84

Cornelia: Intressant med akademiskskolning

KL: Lite bilder på brudarna.
Lilla fröken hopp och sprätt är under inridning för tillfället. vi skyndar långsamt och hänger och klänger lite nu som då.
Hon är skrittad med ryttare ett par gånger och det har hon tagit med ro. T
anken är att hon skall på premiering i Maj och sen blir det sommarlov för hennes del i ett par månader.

Mellizza mår också bra, lite för tjock bara :)

DSC05964.jpg

DSC05969.jpg

DSC05979.jpg

DSC05995.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
53 54 55
Svar
1 082
· Visningar
71 445
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 767
Senast: Therese1988
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 928
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp