Bukefalos 28 år!

Årets föl 2012

Sv: Årets föl 2012

Grattis till ett jättesött föl.

Men stoet ser inte ut att må bra. Är det sjukt eller "bara" misskött?

mvh Eva
 
Sv: Årets föl 2012

Stoet är en mycket pigg och frisk 23-åring som vid tillfället för fotograferingen dock var lite trött och medtagen efter att ha fölat två timmar tidigare och alldeles nyss släppt efterbörden. Inte den mest smickrande bilden på henne, det håller jag med om - jag kan lugna dig med att hon bara mår bra.
 
Sv: Årets föl 2012

För att vara en nyfölad 23-åring med eftervärkar tycker jag inte man kan avgöra från den bilden vilket skick hon är i.
Hon är sänkt i ryggen som många andra avelsston i den åldern men hon drar in magen i samband med att fölis diar vilket är vanligt i början och inget smickrande perspektiv.
Vet man det kan jag verkligen inte påstå att hon ser varken sjuk eller misskött ut.

Från vad jag har sett/läst innan har hon haft några jobbiga dagar men har producerat ett friskt fint föl, hennes sista i en lång rad fina avkommor.

Som den äldre dam hon är kräver hon nu en del extra käk vilket jag är övertygad om att hon får och det var roligt att läsa att hon klarade av också denna fölning så lätt vid denna aktningsvärda ålder!
 
Sv: Årets föl 2012

Tack wrangler!

Egentligen borde jag väl bara strunta i att fortsätta fösvara mig... men here we go...

Jag trodde i min enfald att duktiga avelsmänniskor skulle inse att det handlar om sammandragningar/eftervärkar och lättnaden i juvret. Att bilden är tagen lite snett underifrån bättrar ju inte på intrycket direkt, ändå valde jag just den bilden att visa...

Jag borde förstås ha tänkt på att det här är westernforumet på buke och då måste man tänka en gång extra innan man lägger upp en bild eller skriver något. Om stoet var misskött och sjukt skulle jag knappast stolt visa upp en bild på henne med sitt alldeles nya föl. (även om jag just nu inte är direkt sugen på att visa fler bilder just här...)

Eftersom hon är ett äldre sto har jag varit orolig över hur hon skulle klara fölningen med tanke på hur trött hon blev på slutet. Jag har haft tät kontakt med duktiga häst och avelsveterinärer angående bland annat fodret och att hon var så trött. Förmodligen är de ganska så trötta på mig vid det här laget. (Och jadå, veterinär har varit rådfrågad sedan innan betäckning och de har hela vägen bara kommit med lugnande och uppmuntrande ord).

Svankryggig är hon och har varit så länge jag har känt henne... det finns bilder på henne här och var både på Western och på andra delar av buke några år tillbaka. Texaz vet hur hon såg ut den dag jag fick hem henne. Det var ingen vacker syn.

Hon är tunnare än vad jag känner mig helt lugn med fortfarande, men givetvis stödfodras hon rejält, långt över vad som rekommenderas för lakterande ston med små föl. Bara för säkerhets skull. Nu äter hon i alla fall med god aptit igen när hon har plats för mat också. Fölet var stort och rejält vilt i magen.
 
Sv: Årets föl 2012

T3dagar.jpg
 
Sv: Årets föl 2012

Ja svankig och dan var hon redan då!

Inte heller då kan jag påminna mig om att semin avrådde er, första gången menar jag. Däremot vill jag minnas att det var tveksamt om hon skulle ta sig ( av andra orsaker då), desto roligare att hon till slut gjorde det!:laugh:

Men du Lew, jag vill gärna se fler bilder på Tore:angel: Kanske kan PM:a om du inte vill lägga ut?
 
Sv: Årets föl 2012

Ja då var hon både mager och svankig. Nej vet har från början sagt att hon kan ha svårt att ta sig pga åldersförändringar men att om hon behåller fölet över den kritiska perioden i början så kommer allt bara gå fint.

Bilder finns på avelsforumet och jag håller mig nog i den tråden även i fortsättningen, precis som jag har gjort det senaste året ;)
 
Sv: Årets föl 2012

Det var ju bra att stoet är friskt.

Men jag måste ha trampat på en väldigt öm tå eftersom det plötsligt blev väldigt mkt försvarande på min enkla fråga. Nästan så jag borde poppa popcorn men oxå därför jag reagerar.

Jag vill inte påstå att jag är en "duktig avelsmänniska" med bara 5 föl under de senaste fem åren. Men jag har haft häst tillräckligt länge för att kunna se om en häst inte fått ordentligt med foder, det under en period när de flesta hästar som fått ordenligt med bete ser ut som tunnor oavsett de är dräktiga.

Så en häst som ser ut som ett spjälstaket, utan överlinje, i kombination med att fötterna ser ut att ha behövt verkas för över en period sedan. Pja det vittnar ju inte om att hästen är särdeles välskött precis.

Mera att man absolut måste klämma fram ett föl ur ett gammalt sto. Men det kanske är så det går till när man är "duktig avelsmänniska"? Man samlar på gamla 20+ hästar som ingen vill ha (för det är tveksamt om det går att klämma ur dem ett föl till och kostar att slakta dem) betäcker dem och hoppas på det bästa.

Hur hästen såg ut när den kom för flera år sedan har knappast inte med dagens skick att göra. Mera ett populärt sätt att skylla sina egna brister på någon annan.

mvh Eva
 
Sv: Årets föl 2012

Ang hovar hos högdräktiga ston så vägrar min hovslagare verka ner dem som han brukar då han, pga av deras extra tyngd, vill att de har ngt att ta av. Det är den enda gången på året mina får ha långa hovar.
 
Sv: Årets föl 2012

Hingstföl e. PA Obsesed to be Cool e. Tardees Playgirl - Tardee Impressive
Född 5/8 kl 08:30, allt efter skolboken och chekcklistan! :p

present.jpg

1-2-3-4-5-6- - - yep, antal revben stammer.
I Eva´s försvar tänke jag hästen se lite nergången utt oxå, dräktigheten har tagit hårt.
Ingen kritik....bara ett observation.
 
Sv: Årets föl 2012

eva: jag funderade på att inte svara alls men kunde inte låta bli eftersom jag tar illa vid mig när jag blir kallad djurplågare. Det är väl inget konstigt att försvara sig mot såna anklagelser som du kom med? Hovarna är brutalt långa och jag har gråtit många tårar över dem, senaste verkning som gjordes är över en period sedan på henne det stämmer. Vad göra när hovis säger ifrån att verka henne pga att hon inte "orkade" stå? Tvinga henne? Hon verkas var fjärde vecka i normala fall. (Japp, hon är barfota också så kan ni diskutera den saken också när ni ändå är igång) Resten är dina egna spekulationer som du får behålla att göra vad du vill med. "Samla på gamla hästar som ingen vill ha och tvinga ur ett sista föl"... jag hade fått många föl för de pengar jag har lagt på bara det här stoet i foder, hovvård osv.

Bara att gratulera dig till att ha fått mig att tappa lusten för ett westernforum sedan tidigare och nu även ett. Tack för mig och ajöss.

Leaf: ja, den tog hårt på slutet. Något annat har jag inte sagt.
 
Sv: Årets föl 2012

Lew, på de bilder jag har sett på henne efter fölningen (borträknat den precis efter fölningen där hon drar upp magen) så ser hon bra ut för sin ålder!
En sänkt rygg på en gammal avelsmärr ser alltid trist ut men är inte mycket att göra något åt men hullet är ju bra (bättre än jag förväntade mig) på dom bilder jag har sett! Har sett mycket värre nyfölade ston som tappat allt (oftast pga att folk inte kan fodra sina avelsston ordentligt i god tid :angel:)

Jag är så glad att hon fick denna fölunge, avelsmässigt behöver vi verkligen (!) spara på dessa gamla linjer som är på väg att försvinna och som behövs i dagens paintavel där allt gått överstyr i mångt och mycket.
Jag hade varit ännu gladare om det hade blivit ett sto men framtiden får ju utvisa hur Tore utvecklas och jag håller tummarna för honom!

Jag måste ha ett dåligt hästöga för jag kan inte se några misskötta hovar eller häst. Långa hovar ja, men inte längre än att det lätt växer iväg så mycket på slutet om man inte kan verka vid vanlig intervall av någon anledning. Särskilt en som behöver verkas så ofta som din.
Och varför skulle du inte ha henne barfota? Särskilt när du behöver verka henne ofta och inte ens med långa fötter har dom ju gått sönder, och hon rör sig utan ömhet. Finns ingen anledning att sko ett sådant avelssto!

Jag stod själv med ett sto som hade en jobbig sista tid rent fysiskt och som gick över tiden. Det var helt enkelt i hennes bästa intresse att vänta med att verka henne tills fölet var ute, trots att hovis var ute till dom andra. Fötterna blev långa den perioden, alldeles för långa för att det skulle kännas bekvämt för mig att se, men det är verkligen ingen fara eller upphov till lidande om det handlar om en gång fötterna blir för långa och det är i stoets bästa intresse.
Det var min hovslagares bestämda uppfattning och hans åsikt var att man ställer sig inte och verkar/skor ett högdräktigt sto som ska föla vilken dag som helst även om hon gått över en månad om hon inte har problem att stå på sina fötter utan åtgärd (men då har det ju brustit i hovvården långt innan!).

Jag har dessutom väldigt osmickrande bilder på mina ston när dom precis har klämt ut ett föl som jag inte lägger ut. :cool:

Jag vet att du sköter denna märr minutiöst, annars hade jag inte skickat upp MIN älskade gammelmärr till dig.
Dom kräver extra av allt, inklusive omtanke, och inte alla vill eller kan erbjuda det. Om det är något jag är så är det petig med mina märrar och dom åker ingenstans om jag inte är 100 på att det blir bra. Jag är så glad att du kan ge Sessan ett livslångt hem med sin livskamrat, även den dagen hon inte blir dräktig eller är i skick att bära fram ett föl längre.

Du vet ju det men jag kände att du kanske behövde höra det igen.
 
Sv: Årets föl 2012

Snodde bilden från avelsforumet för jag misstänker att inte Lew har lust att lägga ut den här. Gröngräs är precis vad märren behöver nu men något spjälstaket kan jag inte se! Snarare en 24-åring i bra skick för att precis ha fölat och dragit igång digivningen.
Detta sto hade jag definitivt inte reagerat på om jag såg henne i en hage, oavsett ålder.

Jag reagerade faktiskt inte ens på första bilden för jag tycker det är så tydligt att det handlar om en nyfölad märr med eftervärkar som dessutom drar upp magen då fölet diar för första gången (det gör iaf alla mina ston) samt en kass kameravinkel. Jag vill nog se mer än så innan jag börjar anklaga någon. Och hade jag undrat så hade jag frågat, på ett trevligt sätt.

Min poäng då.
Ja den är att man behöver inte hoppa på med anklagelser mot folk det första man gör, man kan fråga först.
Och nej, "-Är hon misskött?" är inte en särskilt trevlig fråga.

Sättet man skriver på på ett forum sätter tonen för hela forumet, om det är ett trevligt eller otrevligt ställe att hänga på. Och det tycker jag alla kan ta ansvar för och fundera lite på hur man framställer sig själv, om man bryr sig om att det ska vara ett trevligt ställe det vill säga.

Så det är ju trevligt att man roar någon så till den grad att det ska poppas popcorn men sanningen är den att jag börjar tröttna på tonen här.
Och ja, om någon anklagar mig för något dylikt någongång så hoppas jag faktiskt att någon som känner mig kliver in och säger något.

bete1.jpg

Tardee visar att även paintar kan trava :)
 
Sv: Årets föl 2012

Åh, jag började nästan gråta när jag läste ditt inlägg här till lew!

:)

*kl*

Passar på att dela några nya på mina penntroll.

Mackan är inte den som snålar med maten!

319334_445470358831670_59883453_n.jpg



Cluanna som inte har något eget föl i år tar ansvar för sina vaktpass.

484084_445470725498300_899813554_n.jpg


Stig styr o ställer med det mesta som vanligt!

392215_444336042278435_226440810_n.jpg



Lasse på språng

205335_440052062706833_1228526625_n.jpg



Pappsegullet

386994_442127435832629_725905712_n.jpg
 
Sv: Årets föl 2012

Lew, sådär stog mitt sto också när hon fölat och hon är ju både yngre och fick ett miniföl och en superlätt fölning.
(Vattnet gick och hon hade fölat klart samt släppt efterbörden på 15-20 minuter.)

Hon såg helt grotesk ut.

_DSC7497.jpg


Sen så är alla hästar olika lättfödda.

Jag var med om ett sto som var riktigt tjock och präktig hela dräktigheten. Sen 3 veckor innan fölning så
vägrade hon att äta. Då spelar det ingen roll hur mycket man matar hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Årets föl 2012

Haha Wranglan, tycker att pappsen ser lite trött ut:D

Hur stor ÄR Stig nu? Ser iaf stor ut:laugh:
 
Sv: Årets föl 2012

Pappsen hatar sol och allt vad fint väder heter! Då blir han trött för han måste springa in i boxen så fort han hör en fluga på 18 km håll....

Regn = ut ur boxen som skjuten ur en kanon, nöjd pappa! :D

Alltså;
Fint väder = Primus inne, matte ute! Fult väder = Primus ute, matte inne!

Och ja, Stig ÄR stor! Har aldrig haft ett sto med en sådan stor första avkomma redan från början!
Sedan är Luisas alltid ganska små hela första året också. Dom kommer sig sen :D
Jag är så dålig på att mäta dock.... har inte mätt dom en enda gång :o
Så exakt HUR stor han är får jag lov att återkomma med!
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 651
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 512
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 270
Senast: Karminnie
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp