Bukefalos 28 år!

Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi iväg på klinik med stoet, lillan fick följa med o bli vaccinerad. Hon är helt underbar att hålla på med :heart går direkt in i släpet, står snällt stilla, älskar allt o alla o är inte rädd för någonting! Precis som jag önskade mig, bara att hoppas att hon fortsätter på samma spår ;)

Stoet "gissade" veterinären att hon hade inflammation i båda bakknäna, inga röntgenfynd varken i benen eller rygg. Köper fortfarande inte detta, varit behandlad för hälta bak minst en gång om året de senaste fyra åren med nya teorier alla gånger men det bara kommer tillbaka :(
Vet. tyckte att det skulle vara ett bra tillfälle att dela på dom nu eftersom stoet ska gå i sjukhage o sen börja sättas igång lite smått...
Jag hade ine tänkt dela helt på dom förrän till sommaren...
Vet inte hur jag ska lösa det med att stoet inte ska bli allt för upprörd vilken hon så klart skulle bli om jag delar på dom eller att de går i samma hage men fölet ska kunna komma åt att dia... Tänkte att man kunde haft en tråd i stoet sjukhage o så hög att fölet kommer under o kan gå in till mamma men tänkte sen att det är ju himla dumt att lära henne gå under trådar!

Hur hade ni gjort?
 
Jag hade försökt göra ngt som du tänker, dvs lära fölet gå under tråden så hon kan komma åt att dia och att mamman samtidigt har koll på fölet och inte blir upprörd. Tror inte det blir ngt problem sedan då det ju kommer att finnas en nedre tråd då.
 
Min B-ponny har egen liten hage i hage med en tråd som han och ev andra småttingar kan gå under men inte större sällskap, haft sen han var åring. Han är tre år nu. Haft egen ruta åt honom dels för att han skulle kunna komma undan om sällskapet blev för tufft, och dels för att kunna äta ifred och hinna få i sig sin mat ordentligt innan större glufsglufsar kommer och rensar matbordet för honom (han äter ganska långsamt). Det är aldrig el i hans kryptrådar och han vet de är elfria (han kommer åt dem ibland).

Han går givetvis under en tråd om han kan, typ har man stängt bara övre grindtråden så knallar han glatt under. Men han har inte blivit någon Houdini som ålar sig under trådar för sakens skull. Så i normalfallet tror jag inte man behöver vara så orolig.

Jag byggde en ny ruta i en ny hage idag, och han stannade utanför tills jag lett honom under tråden en gång. Hade jag inte visat så förr eller senare hade han tassat under själv, men det var inte så att han självklart bara direkt gick under för det bara var en tråd.
 
Fick samtal nu i Lördags att stoet var svullen i ena frambenet. Misstänker senskada :( Det var i samband med att hovis skulle sätta på tappsko. Förstår inte riktigt hur det kan komma sig, men kan vara feltramp i hagen eller överbelastning p.g.a. tappskon. Men nu vet jag inte hur jag ska göra, stoet kommer behöva boxvila/stå i mindre hage och fölet behöver röra på sig i stora hagar. Vågar inte släppa ut fölet utan stoet i hagen, då jag är rädd för att fölet kommer springa igenom. Vad hade ni gjort? :(
 
Rostad.
se ovan.

Ett stycke svart stoföl:love: med ben...o lurviga öron.

IMG_20141123_131420.jpg
 
Min tycks mest odla mammutpäls, äta och sova. Företrädelsevis allt på samma gång

10471229_722746451143129_8096605112065252316_n.jpg


10481975_724256804325427_4035618854970735205_o.jpg


Fast han kan tydligen tänka sig att röra sig lite med...
10625119_725928857491555_8206703787143903539_n.jpg


10614243_725928924158215_4476911680838986037_n.jpg


Börjar gradvis avvänjas "strax", är 6 månader den sjätte, och mamman börjar tydligen se lite tunn ut. Herrn själv är ju inte direkt mager *host* så ganska lätt inse var alla MJ som stoppas i mamma tar vägen.... ;)
 
Chokladen fick träffa veterinären igår då hon har ett sår på kotan som inte vill läka och kotan har svullnat upp till och från. Till min stora glädje så skötte hon sig ypperligt. Min lilla fölis som knappt gått att klappa på hela sommaren går nu att sätta fast, igår travade hon vid hand på gången, fick sprutor och blev rakad! Såret är inget allvarligt men hon kommer få pencillin och antibiotika. Hon står hos grannarna och det är skönt att ha deras hjälp nu när det är lite trix med såret och medicin, de har lång erfarenhet av uppfödning.
 
Nu är det inte långt kvar! På fredag åker jag till Danmark och hämtar mitt föl, nervöst och kul! Ska bli så kul att äntligen få bli en del av hans vardag och lära känna honom :)
Har ni några tips på namn så tar jag tacksamt emot! Han har ett stamboksnamn men jag vill ha ett annat tilltalsnamn. Namn jag funderat på är Dante, Leon och Birk, men inget känns hundra..
 
cid_0F56797BC9B1401CB9F006C99DEEE140Farsans1_zps0b0de623.png

Om ni undrar varför jag lägger in en bild till så har jag återigen grava problem (igen) med hur jag direktkopierar från photobucket. Det händer inget när jag klickar. Vilket har funkat tidigare. Nu var det bara ren flax, samt att allt som är närmast mobilen blir stort. . Som här huvudet o tidigare bilder- rumpan:crazy:
 
Nu är han här! :)

I fredags åkte vi ner med lastbil till Danmark och hämtade lillkillen! Han var så duktig, stod och mumsade hö hela vägen hem.. Han har ett superbra temperament, trevlig och lätthanterad :love:

Tyvärr har vi fått plusgrader igen, grått-brunt lerigt och trist.. Hoppas att jag snart kan visa nya bilder i ett snötäckt landskap :cautious:, blir lite finare bilder då..





Inspekterar hösäcken:


 
Har inte hunnit göra så mycket med min lilla, men testade att ta med henne när jag skulle slänga hösilageplast härromdagen. Inga probelm sa hon. På vägen tillbakak hittade vi en liten träramp att gå över. Första gången hon är så långt bort (200 meter?) från hagen själv utan mamma och första gången vi testar dessa saker. 7 månader är hon visst :love:
 
Har inte hunnit göra så mycket med min lilla, men testade att ta med henne när jag skulle slänga hösilageplast härromdagen. Inga probelm sa hon. På vägen tillbakak hittade vi en liten träramp att gå över. Första gången hon är så långt bort (200 meter?) från hagen själv utan mamma och första gången vi testar dessa saker. 7 månader är hon visst :love:
Vilken duktig tjej!
 
Grattis @Lillstrumpa !

Vet att det är ett omdebatterat ämne men men :nailbiting:
Ni som har valt att ha ett täcke till era föl, vad har ni för märke/storlek o sort?
Min fick låna ett ganmalt shettistäcke idag då det ska vara snöblandat regn hela dagen o de har dåligt med skydd.
Men det är lite i tajtaste laget.
Hon brydde sig inte det minsta om att få ett täcke "slängt" över sig :love:
Testade ett 115cm täcke o det va stort som ett tält ;) inte så farligt på på längden men på alla andra håll...
Vill bara ha ett regntäcke jag kan ta till när det är riktigt dåligt väder o de ska vara ute hela dagen...
Min är 8 månader nu men ganska liten för sin ålder.
 
Grattis @Lillstrumpa !

Vet att det är ett omdebatterat ämne men men :nailbiting:
Ni som har valt att ha ett täcke till era föl, vad har ni för märke/storlek o sort?
Min fick låna ett ganmalt shettistäcke idag då det ska vara snöblandat regn hela dagen o de har dåligt med skydd.
Men det är lite i tajtaste laget.
Hon brydde sig inte det minsta om att få ett täcke "slängt" över sig :love:
Testade ett 115cm täcke o det va stort som ett tält ;) inte så farligt på på längden men på alla andra håll...
Vill bara ha ett regntäcke jag kan ta till när det är riktigt dåligt väder o de ska vara ute hela dagen...
Min är 8 månader nu men ganska liten för sin ålder.

Tack! :)

Ang. täcke har jag inget bra svar. Har inte täcke på min men han är ju en Irish cob med massiv vinterpäls och allmänt "tålig" :).
Har inte Horseware några som är 100 cm? Kanske kan funka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Hedwig
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp