Årets första lussekatter

Och min spritblandning har stått i en mån nu så idag skulle det blivit katter av den men det kom annat jobb ivägen,skyller allt på @Tora som inte gjorde mina 50 häromdagen.:mad:




:D
 
Ska försöka mig på lussekatterna idag! Men testar med no egg ersättning i, aldrig bakat med det men verkar ju krasst vara potatismjöl med nåt mer i. Tänker att det kanske är bra med något extra mjölk eller smör då? Inte mkt men eftersom no egg är i torrt format?
 
Nu är huvuddegen på jäsning i kylen! Fördegen jäste ca 50 minuter i rumstemperatur denna gången innan övriga ingredienser blandades i (verkligen slukhål @Tora, 250 gram smör bara försvann!).
Degen får stå i kylen fram till ikväll, vilket blir ca 9-10 timmar. Sedan ska det rullas lussekatter :p

Råkade sumpa konjaken så 1 gram saffranstrådar fick ligga i amaretto i nästan 2 veckor. Får se om jag kommer öka till 1,5 gram saffran nästa år, beroende på hur denna sats smakar sen.
 
Nu är huvuddegen på jäsning i kylen! Fördegen jäste ca 50 minuter i rumstemperatur denna gången innan övriga ingredienser blandades i (verkligen slukhål @Tora, 250 gram smör bara försvann!).
Degen får stå i kylen fram till ikväll, vilket blir ca 9-10 timmar. Sedan ska det rullas lussekatter :p

Råkade sumpa konjaken så 1 gram saffranstrådar fick ligga i amaretto i nästan 2 veckor. Får se om jag kommer öka till 1,5 gram saffran nästa år, beroende på hur denna sats smakar sen.
Jag har också funderat på att öka saffranet. Men jag älskar saffran något sanslöst :o :d

Du får skriva sedan hur dom blev.

Något annat jag verkligen kan rekommendera är att använda riktig vaniljstång. Trodde inte det skulle bli så stor skillnad men det var enorm skillnad från vaniljpulver :)

Hmmmmm. Amaretto är kanske den där mystiska ingrediensen som gör lussekatterna sådär fantastiskt supergoda :D

Jag älskar känslan på degen. Den är så härlig gummiaktig och fastnar inte det minsta i bakbordet.
 
Jag har också funderat på att öka saffranet. Men jag älskar saffran något sanslöst :o :d

Du får skriva sedan hur dom blev.

Något annat jag verkligen kan rekommendera är att använda riktig vaniljstång. Trodde inte det skulle bli så stor skillnad men det var enorm skillnad från vaniljpulver :)

Hmmmmm. Amaretto är kanske den där mystiska ingrediensen som gör lussekatterna sådär fantastiskt supergoda :D

Jag älskar känslan på degen. Den är så härlig gummiaktig och fastnar inte det minsta i bakbordet.

Jag har också kört på vaniljstång! Degen är fantastiskt härlig att jobba med och man behöver ju knappt något mjöl alls vid utbakning.
 
Aha, jag "fuskar" och kör pulversaffran :p Tror BARNET har åsikt om det är trådar i lussekatterna :cautious:
Det blir mer vackra röda prickar i degen. Det är inget som syns tydligt i den färdiga lussekatten. Om du inte säger något så tror jag inte att en oinvigd märker något :)

Dessutom vad är det värsta som kan hända? Barnet vägrar äta lussekatterna och då får du bara fler under bara lussekatter att äta upp. Barnet förlust, din vinst :sneaky: :d :cool:


:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
425
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 760
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp