Årets första lussekatter

Jag brukar baka på den mjölk jag har hemma men bättra den med lite grädde.

Jag har gjort ett bak för 2 v sedan och testade då att lägga in några bitar vit choklad när jag gjort släta bullar av degen. Väldigt sött men helt ok.

Annars är en av mina favoritvarianter att göra som vanliga bullar och fylla med riven mandelmassa och strö över en påse marsanpulver. Dessa kan jag muläta tills jag mår lätt illa, det brukar inträffa efter bulle 8-9-10 någonstans.
Nu blir jag lite nyfiken, du gör alltså lussebullar och strör marsanpulver på? Förstod jag rätt?
Strör du på marsanpulvret före eller efter bullarna varit i ugnen?
 
Ja,jag är nog gammal och kunde ev köpt mandelmassa i för att jag gillar mandelmassa men vit choklad eller ännu värre pensla med vaniljsås ,där går gränsen .....
Jag kan tänka mig att vaniljsåsen lyfter fram saffransmaken.
Blev lite nyfiken. Tror att mina barn hade älskat den kombinationen :D
 
Nu blir jag lite nyfiken, du gör alltså lussebullar och strör marsanpulver på? Förstod jag rätt?
Strör du på marsanpulvret före eller efter bullarna varit i ugnen?

Jag uppfattar det som att det är utkavlad lussebullsdeg med mandelmassa och marsanpulver som man sedan rullar ihop, skär i skivor och gräddar som vanliga bullar à la kanelsnurror.
 
Beställt ett kretskort till min "gamla" KRUPS KA902 och hoppas att det är felet. Billigare än en ny. Det börjar ju närma sig laglig start av lussebullsbak :D

(Brukar baka till Sweden Horse Show men frågan är om jag hinner.)
 
Nu skall det bakas lussekatter :d :d :d


Nackdel, dom är inte klara att ätas förrän imorgon bitti :cautious: :arghh:
 
När den första degen jäst klart så är den ett riktigt slukhål :D

Här har jag alltså lagt i mjölken (saffransmarinaden och vaniljstången är blandad i mjölken) socker och ett ägg. Det enda jag har gjort är alltså bara lagt det på den färdigjästa degen. Inte rört om eller så. Det säger bara "slurp" så är ingredienserna borta.
14795742582051638124117_zpsamws6pyv.jpg


Efter några sekunder till så syns inte ens hålet längre. Är det kanske en port till ett parallellt universum? :confused: :cautious: :eek:
 
Älskar känslan av den här "gummidegen" :p

1479575723902589689037_zps7stqml5w.jpg


Man kan dra den så den blir nästan hur lång som helst. :D
 
Så nu ligger det 49st lussekatter på jäsning över natten i kylskåpet.

(Skall man vara petig så ligger dom faktiskt i vinskåpet och inte i kylskåpet. Full rulle :p)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
425
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 752
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp