Bukefalos 28 år!

Årets första lussekatter

Dem blev jätte goda. Men ska skippa sockerlagen till nästa omgång. Riktigt, riktigt nöjd. Men ryggen är skrot idag efter utbakandet igår kväll. Hatar min foglossning :meh: :arghh:
Glömde skriva om sockerlagen. Det står att man skall pensla på den men jag duttar bara väldigt försiktigt ytte pytte lite med penseln.
Blir på tok för mycket annars.
 
@Tora tror du receptet funkar utan ägg? Tänker ett ägg på 50 katter inte borde göra så stor skillnad om ja tar bort? Eller ska man ersätta det kanske med någon msk kvarg? Äggallergi i familjen, penslar alltid med mjölk eller vatten istället för ägg o bakar för övrigt alltid äggfritt!
 
@Tora tror du receptet funkar utan ägg? Tänker ett ägg på 50 katter inte borde göra så stor skillnad om ja tar bort? Eller ska man ersätta det kanske med någon msk kvarg? Äggallergi i familjen, penslar alltid med mjölk eller vatten istället för ägg o bakar för övrigt alltid äggfritt!
Bakning är många gånger avancerad kemi. Tar du bort en del så påverkas resultatet. Kvarg har helt andra egenskaper än ägg.

Själva pendlingen påverkar hur mycket fukt som stannar kvar i ägget och själva ytan/utseendet. Det brukar man ju klara sig utan. Hur själva degen reagerar vet jag inte. Ägg håller ju bla ihop degen.
Du får helt enkelt prova eller hitta ett recept som är utan ägg och modifiera det att likna "mitt" recept. Dvs bla dubbla degar, saffransmarinad och jäsning i kylskåp över natten. :)
 
6 stycken saffransmarinader är klara. Nu skall dom bara ligga och gotta sig i något år eller så :)
1477505891162-1147307746_zpsifgnqoxz.jpg

Barnmatsburkar kan användas till mycket :D

De saffransmarinader jag gjorde iordning för ett år sedan använder jag i bakningen jag gör nu. När man öppnar locket på en burk som stått i nästan ett helt år så sprids en fantastisk lukt av saffran. Det luktar saffran ända upp på övervåningen. Konjaklukten är helt borta.

Om man vill prova att baka med saffransmarinad så behöver man dock INTE vänta ett helt år :D. Kan marinaden stå en månad eller två så är det toppen men annars gör ett-två dygn underverk. Då luktar det kanske fortfarande lite sprit men eventuell spritsmak/lukt försvinner när degen värms upp i ugnen.
 
Jag väntar på sprit. Troligen får det bli en liiiiiiten flaska cointreau. Dricker ju inte annars men apelsintonen kan man använda i sockerkakor och dylikt :)
 
6 stycken saffransmarinader är klara. Nu skall dom bara ligga och gotta sig i något år eller så :)
1477505891162-1147307746_zpsifgnqoxz.jpg

Barnmatsburkar kan användas till mycket :D

De saffransmarinader jag gjorde iordning för ett år sedan använder jag i bakningen jag gör nu. När man öppnar locket på en burk som stått i nästan ett helt år så sprids en fantastisk lukt av saffran. Det luktar saffran ända upp på övervåningen. Konjaklukten är helt borta.

Om man vill prova att baka med saffransmarinad så behöver man dock INTE vänta ett helt år :D. Kan marinaden stå en månad eller två så är det toppen men annars gör ett-två dygn underverk. Då luktar det kanske fortfarande lite sprit men eventuell spritsmak/lukt försvinner när degen värms upp i ugnen.

Jag har äntligen fått hem mitt saffran!
Vad är det för skitbutiker som inte har saffran i pistillform i butik ännu?! :mad: Blev också Ekosaffran här. Halleluja vad det doftar!! Luktar till och med om själva försändelsen innan man ens har öppnat upp paketet. Nu ska här läggas in.

Blir ett gäng burkar till nästa år, årets får helt enkelt nöja sig med 2-3 veckor. Hoppas det blir lite bättre iaf :)

Återkommer med rapport och betyg efter bakning om någon vecka.
 
Jag har äntligen fått hem mitt saffran!
Vad är det för skitbutiker som inte har saffran i pistillform i butik ännu?! :mad: Blev också Ekosaffran här. Halleluja vad det doftar!! Luktar till och med om själva försändelsen innan man ens har öppnat upp paketet. Nu ska här läggas in.

Blir ett gäng burkar till nästa år, årets får helt enkelt nöja sig med 2-3 veckor. Hoppas det blir lite bättre iaf :)

Återkommer med rapport och betyg efter bakning om någon vecka.
Ja ekosaffran är helt fantastiska! Först när jag öppnade deras saffran så förstod jag hur riktig saffran skall vara. Det pulversaffran man köper på tex Ica kommer inte ens i närheten.

Jag brukar marinera 1g saffran i en burk. Det brukar sen vara lagom att hälla ner hela innehållet i en deg (sila inte bort pistiller namn, de blir jättevackra i degen). Men jag vill att det verkligen skall smaka mycket saffran. Någon annan tycker kanske det blir lite väl kraftig saffransmak.

Bara några dygn i marinad gör enormt mycket.

Sen kan receptet verka krångligt med två degar och så men faktum är att det är rätt så simpelt bara man gjort det en gång och fått prova på det :)
 
Ja ekosaffran är helt fantastiska! Först när jag öppnade deras saffran så förstod jag hur riktig saffran skall vara. Det pulversaffran man köper på tex Ica kommer inte ens i närheten.

Jag brukar marinera 1g saffran i en burk. Det brukar sen vara lagom att hälla ner hela innehållet i en deg (sila inte bort pistiller namn, de blir jättevackra i degen). Men jag vill att det verkligen skall smaka mycket saffran. Någon annan tycker kanske det blir lite väl kraftig saffransmak.

Bara några dygn i marinad gör enormt mycket.

Sen kan receptet verka krångligt med två degar och så men faktum är att det är rätt så simpelt bara man gjort det en gång och fått prova på det :)

En fråga, tycker du att det blir mer smak av pistillerna?
Jag tänker att jag själv brukar ha minst 3 påsar saffran(pulver) i en sats deg, det motsvarar 1,5 gram. Ska jag då ta 1,5 gram pistiller? Eller räcker det med 1 gram?
Jag älskar saffran och har alltid med än receptet när det kommer till lussebullar.

Har gjort efter samma recept två år i rad och håller med om att de blir sjukt saftiga. Har dock alltid haft dålig framförhållning vad gäller marinaden och ej haft pistiller utan vanligt pulver.
 
En fråga, tycker du att det blir mer smak av pistillerna?
Jag tänker att jag själv brukar ha minst 3 påsar saffran(pulver) i en sats deg, det motsvarar 1,5 gram. Ska jag då ta 1,5 gram pistiller? Eller räcker det med 1 gram?
Jag älskar saffran och har alltid med än receptet när det kommer till lussebullar.

Har gjort efter samma recept två år i rad och håller med om att de blir sjukt saftiga. Har dock alltid haft dålig framförhållning vad gäller marinaden och ej haft pistiller utan vanligt pulver.
Ja jag tycker smaken blir mycket mer intensiv och lukten också. Fylligare och djupare. När du krossar till pulver så tappar du mycket i smak och lukt.

Sen bara för att förtydliga så kan man inte använda pistillerna som dom om är utan dom måste ligga i någon vätska av något slag. Jag rekommenderar sprit men man kan använda vatten också. Används vatten skall dock marinaden stå max något dygn eller så.

Jag har för mig att egentligen så skall man ta typ en msk eller så av marinaden i degen men då jag älskar saffran så vräker jag på med hela burken :D
 
Senast ändrad:
Ja jag tycker smaken blir mycket mer intensiv och lukten också. Fylligare och djupare. När du krossar till pulver så tappar du mycket i smak och lukt.

Sen bara för att förtydliga så kan man inte använda pistillerna som dom om är utan dom måste ligga i någon vätska av något slag. Jag rekommenderar sprit men man kan använda vatten också. Används vatten skall dock marinaden stå max något dygn eller så.

Jag har för mig att egentligen så skall man ta typ en msk eller så av marinaden i degen men då jag älskar saffran så vräker jag på med hela burken :D

Men då så, så då borde 1 gram pistiller som läggs i marinad vara tillräckligt för intensiv smak? Så tråkigt när man gör och så smakar det inte så mycket saffran. Därav överdriver jag alltid :D
Ska nog beställa hem från Ekosaffran då, vet inte kvalitén på pistillerna på min Ica. Men ekosaffrans verkar ju bra!
 
Men då så, så då borde 1 gram pistiller som läggs i marinad vara tillräckligt för intensiv smak? Så tråkigt när man gör och så smakar det inte så mycket saffran. Därav överdriver jag alltid :D
Ska nog beställa hem från Ekosaffran då, vet inte kvalitén på pistillerna på min Ica. Men ekosaffrans verkar ju bra!
Jag brukar lägga 1g pistiller i marinad per burk. Sen slänger jag i hela innehållet i burken i degen. Med pistiller och allt. Blir jättevacker deg av det.

Kan rekommendera tre tillägg i receptet:

1) Låt alla kalla ingredienser ligga framme i rumstemperatur i några timmar.

2) Lägg russinen i blöt i några timmar.

3) Ha gladpack över plåtarna när dom står i kylskåpet över natten.

Jag överdriver också saffranet. Myyyycket :D

Jag tror att de pistiller som finns att köpa på Ica duger utmärkt och brukar vara av bra kvalite men jag har en förkärlek för ekosaffran. Den lukten alltså :love:. Det luktar saffran i hela huset :d

Dessutom är den ekosaffran ekologisk, vilket jag inte tycker är att förakta :)
Och snabba som attan på att skicka är dom också. Brukar också alltid få en liten handskriven lapp i brevet. I år skrev dom att det är roligt att jag beställer av dom igen (var ett år sedan sist). Jag är en sucker för sådana små gester :o :p
 
@Malibu_Stacy glömde en sak, om du inte redan gör det så använd den röda jästen. Jag tyckte det blev mycket mer fluff i degen jämfört med när jag använde den blå jästen.
 
Jag brukar baka på den mjölk jag har hemma men bättra den med lite grädde.

Jag har gjort ett bak för 2 v sedan och testade då att lägga in några bitar vit choklad när jag gjort släta bullar av degen. Väldigt sött men helt ok.

Annars är en av mina favoritvarianter att göra som vanliga bullar och fylla med riven mandelmassa och strö över en påse marsanpulver. Dessa kan jag muläta tills jag mår lätt illa, det brukar inträffa efter bulle 8-9-10 någonstans.
 
Jag brukar baka på den mjölk jag har hemma men bättra den med lite grädde.

Jag har gjort ett bak för 2 v sedan och testade då att lägga in några bitar vit choklad när jag gjort släta bullar av degen. Väldigt sött men helt ok.

Annars är en av mina favoritvarianter att göra som vanliga bullar och fylla med riven mandelmassa och strö över en påse marsanpulver. Dessa kan jag muläta tills jag mår lätt illa, det brukar inträffa efter bulle 8-9-10 någonstans.
Det du håller på med är ju lussebulle mord :mad:


:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
450
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 178
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp