Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om ni kommer ihåg mig och nisse. vi gjorde nån liten instickare för ett år (?) sedan. Har iaf tagit tag i ridningen nu och fortsätter han sköta sig så kommer han snart hamna på annons. :)

Har en tjej som är lite mindre än mig som hjälpt mig med ridningen. Jag är liten, men känner mig för stor för att jobba honom ofta. Satt upp en sväng igår och han kändes jätte fin! Stoor skillnad från sist gång, då gick han med huvudet bland molnen och jag valde att bara skritta, mer kändes han inte balanserad nog för. Igår galopperade jag tom! Och då har det bara gått ett par veckor sedan jag satt upp sist gång. Inte mer än ett par språng, för sen tappade klanten där uppe på ryggen balansen lite och då tog det tvärstopp. Fortsätter överlåta galoppen åt dom mindre ryttarna ;)

IMG_8898.JPG

IMG_8906.JPG

IMG_8931.JPG

IMG_8942.JPG


testar att länka filmer från instagram också..
https://instagram.com/p/z28yZ0IKrO/
https://instagram.com/p/z2u1FuoKjP/
 
Vet inte om ni kommer ihåg mig och nisse. vi gjorde nån liten instickare för ett år (?) sedan. Har iaf tagit tag i ridningen nu och fortsätter han sköta sig så kommer han snart hamna på annons. :)

Har en tjej som är lite mindre än mig som hjälpt mig med ridningen. Jag är liten, men känner mig för stor för att jobba honom ofta. Satt upp en sväng igår och han kändes jätte fin! Stoor skillnad från sist gång, då gick han med huvudet bland molnen och jag valde att bara skritta, mer kändes han inte balanserad nog för. Igår galopperade jag tom! Och då har det bara gått ett par veckor sedan jag satt upp sist gång. Inte mer än ett par språng, för sen tappade klanten där uppe på ryggen balansen lite och då tog det tvärstopp. Fortsätter överlåta galoppen åt dom mindre ryttarna ;)

IMG_8898.JPG

IMG_8906.JPG

IMG_8931.JPG

IMG_8942.JPG


testar att länka filmer från instagram också..
https://instagram.com/p/z28yZ0IKrO/
https://instagram.com/p/z2u1FuoKjP/
Ett sådant mirakulöst sött litet bensprattel!!
 
Åh så nyttigt att läsa om hur era hästar är. Vi verkar ha en variant av varje i den här tråden :D

Jag tror inte mitt spöke är värre än någon annan. Det är nog mest jag som överdriver eftersom jag var så livrädd för allt i höstas.
Walle är inte någon enkel unghäst men långt ifrån omöjlig.
Han reagerar väldigt snabbt och stort när något händer och är alltid värst på hemmaplan.
Ger sig inte utan att lämna en åsikt innan. Det syns så tydligt när han blir upprörd, slår med frambenen, viftar på huvudet och gör diverse miner.
Men precis som @happyrider halvbror är han väldigt nyfiken och arbetsvillig så han är väldigt rolig att jobba med.
Blir lite åsna ibland men det går fort över.

Igår släppte jag hästarna i gräshagen en stund.
Oj jösses va den hästen kan bocka :p
 
För stunden går allt så himla bra för oss känns det som. Ridmässigt har vi inte kommit så mycket längre än tidigare men har fått tillbaka bandet emellan oss igen vilket känns som att vi backade 2 steg som resulterat till 10 steg fram istället. :love:

Idag löslongerade jag henne och vi tränade på stopp från trav.
Hon försöker verkligen och svarar på endast röst och kroppspråk även om hon vissa gånger blir lite framtung :p

DSC_0104.jpg


När stoppet inte blir riktigt rätt :angel:
DSC_01391.jpg


Men så ibland så blir det rätt :laugh:
DSC_0121.jpg
 
Tack till alla som har hållt tummarna!
Nu är Calle hemma, han som vanligt rasat i vikt efter sin sjukhusvistelse.
Han stod i de ny isolationsboxarna som bara är fyra väggar betong och två små fönster ut på ena dörren.
Helt nollställd och det är otroligt att han var så lugn.
Nu hemma är han helt obstinat, han är lindad från hoven till armbågen men han är helt säker på att han är frisk!!
han ska egentligen stå på box två veckor innan han får gå ut i boxhage men efter dagens bakbens turer i boxen och bitandet i gallret så kom vi överens om att han får stå i ruta om han håller sig lugn. hoppas det läker fort..
För det här suger verkligen energin ur mig och jag har en dussin andra saker som stökar i mitt liv samtidigt..
Kan ju säga att han inte får någon vila på betet i sommar efter dessa månadernas vila..
 
Tack till alla som har hållt tummarna!
Nu är Calle hemma, han som vanligt rasat i vikt efter sin sjukhusvistelse.
Han stod i de ny isolationsboxarna som bara är fyra väggar betong och två små fönster ut på ena dörren.
Helt nollställd och det är otroligt att han var så lugn.
Nu hemma är han helt obstinat, han är lindad från hoven till armbågen men han är helt säker på att han är frisk!!
han ska egentligen stå på box två veckor innan han får gå ut i boxhage men efter dagens bakbens turer i boxen och bitandet i gallret så kom vi överens om att han får stå i ruta om han håller sig lugn. hoppas det läker fort..
För det här suger verkligen energin ur mig och jag har en dussin andra saker som stökar i mitt liv samtidigt..
Kan ju säga att han inte får någon vila på betet i sommar efter dessa månadernas vila..
Men åh vilken lättnad att han är hemma igen!
Hoppas verkligen han håller sig lugn i uterutan. Men samtidigt kan man förstå att han är frustrerad.
Min kille blir olidlig om han får gå in några timmar för tidigt:meh: från hagen...

Hoppas att du får lite medgång nu. Känns som du haft tillräckligt med motgångar för flera år framåt...
 
Tack till alla som har hållt tummarna!
Nu är Calle hemma, han som vanligt rasat i vikt efter sin sjukhusvistelse.
Han stod i de ny isolationsboxarna som bara är fyra väggar betong och två små fönster ut på ena dörren.
Helt nollställd och det är otroligt att han var så lugn.
Nu hemma är han helt obstinat, han är lindad från hoven till armbågen men han är helt säker på att han är frisk!!
han ska egentligen stå på box två veckor innan han får gå ut i boxhage men efter dagens bakbens turer i boxen och bitandet i gallret så kom vi överens om att han får stå i ruta om han håller sig lugn. hoppas det läker fort..
För det här suger verkligen energin ur mig och jag har en dussin andra saker som stökar i mitt liv samtidigt..
Kan ju säga att han inte får någon vila på betet i sommar efter dessa månadernas vila..
Skönt att han är hemma. Håller tummarna för att han snart är bra igen.
 
Tack till alla som har hållt tummarna!
Nu är Calle hemma, han som vanligt rasat i vikt efter sin sjukhusvistelse.
Han stod i de ny isolationsboxarna som bara är fyra väggar betong och två små fönster ut på ena dörren.
Helt nollställd och det är otroligt att han var så lugn.
Nu hemma är han helt obstinat, han är lindad från hoven till armbågen men han är helt säker på att han är frisk!!
han ska egentligen stå på box två veckor innan han får gå ut i boxhage men efter dagens bakbens turer i boxen och bitandet i gallret så kom vi överens om att han får stå i ruta om han håller sig lugn. hoppas det läker fort..
För det här suger verkligen energin ur mig och jag har en dussin andra saker som stökar i mitt liv samtidigt..
Kan ju säga att han inte får någon vila på betet i sommar efter dessa månadernas vila..

Hoppas han hinner läka nu och det blir bra till slut!
Har en häst i stallet född 2010 som är skadad o ska stå på box men hon står ute i sjukhage på dagarna och är lugnare där än ensam inne tror jag.
 
Tack till alla som har hållt tummarna!
Nu är Calle hemma, han som vanligt rasat i vikt efter sin sjukhusvistelse.
Han stod i de ny isolationsboxarna som bara är fyra väggar betong och två små fönster ut på ena dörren.
Helt nollställd och det är otroligt att han var så lugn.
Nu hemma är han helt obstinat, han är lindad från hoven till armbågen men han är helt säker på att han är frisk!!
han ska egentligen stå på box två veckor innan han får gå ut i boxhage men efter dagens bakbens turer i boxen och bitandet i gallret så kom vi överens om att han får stå i ruta om han håller sig lugn. hoppas det läker fort..
För det här suger verkligen energin ur mig och jag har en dussin andra saker som stökar i mitt liv samtidigt..
Kan ju säga att han inte får någon vila på betet i sommar efter dessa månadernas vila..

Skönt att ha honom hemma igen. Hoppas han lugnar sig i sjukrutan, det är aldrig kul med stressade hästar.

Tömkörde Xanthus idag och han var riktigt duktig. Vi håller oss än så länge till skritt och trav i tömkörningen, känner att jag inte är tillräckligt kvick i tömkörningen än så idag tränade vi på övergångar från skritt och trav samt skritt och halt. Trots att det var en tjurig travare i hagen bredvid padocken som bet i honom när han gick förbi några gånger höll han sig lugn och gick på snällt. I början är han lite svårsvängd och går lite hit och dit men när han får tänka mer framåt går det mycket bättre att styra :)
 
@urkella
Hoppar in med en fråga!
Hur kommer det sig att du har henne inspänd när du tränar stopp och hur tänker du när hon ska kunna stoppa med så kort inspänning/ utan eftergift?
Frågat i all välmening då man inte ser hela sanningen på bild/ vill veta hur du tänker! :)

Är det kontakten du är ute efter?
När de stoppar rejält sänker de ju bakdelen och höjer framtill tänker jag, då blir det svårt om det blir ett "stopp" i munnen (inte för att de ska sticka näsan i vädret).
Förövrigt verkar hon vara en trevligt donna! :)
 
Här är det lite vårdepp från min sida, ska försöka komma igång igen nästa vecka men det blir nog bara avsuttet, husse är bortrest och det är väl dumt att slå sig fördärvad då ;) Även om hon är snäll.
 
Vi har med haft toppenväder sen i fredags :D en dag "hoppade" jag och Nangijala. Fast egentligen är det väl bara i mitt tycke det gälldes som hoppning. Nangijala verkade tycka jag var mest omständig som satte saker i hennes väg när jag samtidigt skulle sitta på ryggen :angel: "hindret" var typ 2-2,5dm högt. Dessutom orsakade det en skum dröm om att jag och N var på en pay and jump i vårt ridhus. Problemet var att hon krympte och när hon var i b-ponny storlek insåg jag att folk inte skulle tro att jag var klok om jag själv skulle rida... därför fick syrran hoppa upp, men problemet var att hon med krympte... så plötsligt var hon typ 5 år gammal igen som satt på en yster, uppstirrad b-ponny som jag ledde :p

Idag tog vi en skogstur ensamma. Vilket iför sig inte är ovanligt för jag rider typ aldrig med någon eftersom hon bara hoppar omkring. Men nu när jag har martingalen känner jag mig trygg på hennes rygg oavsett vad hon hittar på så får väl ge mig ut med de andra igen :) men jag och Nangijala hade en underbar tur på sen-eftermiddagen. Galopp är jobbigt, men i skritt och trav tuffar hon på utan att bli trött och är bara glad och småbusig hela tiden :love:
 
Vi har också haft toppenväder idag!
Släppte ut hästarna i gräshagen innan ridturen så Walle skulle skutta av sig.
Det hjälpte nog för skutta var det enda han inte gjorde.
Däremot hittade han på en massa andra bus.
Men över lag gick rundan riktigt bra, vi tog oss förbi ett hus med en högtryckstvätt.
Mötte en bil och galopperade mycket och lääääänge. å Walle var först hela tiden.
Sista biten hem var han sååå trött :D

Både han och hans långhåriga kompis var alldeles svettiga så jag släppte dem utan täcke i en annan gräshage efter ritten.
De blev helt överlyckliga.
Efter 2 timmar hämtade jag hem dem igen, då var minsann han inte trött längre.
Han kom i full fart och försökte trippa hela vägen bort till hagen.
När han inte får ösa på blir han putt och lättar fram. Backade en lång bit också.

1512810_563351647101392_3445036069519210231_n.jpg


Fick tala om för lillgrabben att så där gör man faktiskt inte och när han förstod att jag menade allvar... gav han med sig och blev så lugn och fin. Å den typiska lilla tungan kommer alltid fram när han "ger sig"

11034103_563351693768054_6708799583741700741_n.jpg
 
@Pilot inspänningen är så pass lös att den bara tar emot när hon höjer huvudet en bra bit. Som synes så tar den inte i henne även när hon har huvudet ganska högt på sista bilden :) Vi har tränar stopp löst endast när hon går lugnt och samlat i kort trav eller skritt. Går hon utan inspänning så springer hon och tittar på allt runt om med huvudet i vädret och sänkt rygg. Detta var andra gången vi testade löst annars tränar vi det under ridning och då inför tränare :)
 
@Pilot inspänningen är så pass lös att den bara tar emot när hon höjer huvudet en bra bit. Som synes så tar den inte i henne även när hon har huvudet ganska högt på sista bilden :) Vi har tränar stopp löst endast när hon går lugnt och samlat i kort trav eller skritt. Går hon utan inspänning så springer hon och tittar på allt runt om med huvudet i vädret och sänkt rygg. Detta var andra gången vi testade löst annars tränar vi det under ridning och då inför tränare :)

Fast jag håller nog med Pilot. Sista bilden har hon huvudet i en normal ställning och inspänningen är ytterst nära att ta i. Jag vet ni w-ryttare har en lägre huvudställning på era som målform, men jag tycker ändå det blir lite knepigt för hästen när ni är i träna stopp-fas med en så kort inspänning.
Skulle hon gå och kolla på allt även om du längde den en dm tror du? Det skulle ju göra stor skillnad i effekt och ffa rörelseram? =)

Söt så det förslår är hon i alla fall =)
 
Ojoj så alla skriver! Så kul att läsa. Champange har vilat nu i två veckor, har dock longerat lite in i mellan så den värsta överskottsenerin hålls borta :P Men nu börjar det bli dags att arbeta med henne lite igen. Under vilan har jag fokuserat mycket på dom praktiska bitarna, hon har varit väldigt svår att borsta på huvudet, och hon är inte jättebra att bli hanterad i boxen. Hon är van i föregående stall att alltid bli uppbunden i gången. Där jag har henne nu är det svårt att ha henne uppbunden i gången, så all hantering sker i boxen. SÅ vi har fokuserat på massor med positiv förstärkning, mys och gos. Detta har gett fantastiska resultat. Självklart gör jag alltid detta men det är så kul när man verkligen känner att man gör små framsteg som leder till något större :D Det märks att hon utvecklats mycket på bara denna korta vilan, hade henne nere i manegen i helgen och hon var så himla fin och lyhörd. Behövde inte förstärka med röstkomando en enda gång utan kunde bara använda mig av kroppsspråk, både när hon skulle gå upp och ner i tempo samt växla gångart och när hon skulle komma in till mig för lite mys och vila. Så härligt när man känner en sådan entusiasm från sin fyrbenta vän :D

Fick också reda på igår att hon är 50% Holsteiner! ;) Pappan är ej godkänd, men jag vet vad han heter. Hennes mamma har jag ägt innan så henne kan jag stammen på! Man lär sig något nytt varje dag.
 
@urkella Tack för svar :)

Jag tror som @Alexandra_W att en decimeter till hade hjälpt henne både i rörelse, men samtidigt sista bilden där hon håller huvudet lite högre hade hon behövt den decimetern för att få en eftergift.
Hon verkar naturligt lite mer högrest än t.ex. många quarters.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 525
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp