Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Är inte så aktiv själv men har alltid följt tråden med stort intresse...:) Är det någon mer än jag som upplever någon förändring i humör på sin häst? Min har gått från lugn till nervös och rastlös i stallet, har börjat bråka med hovslagaren och är obstinat vid lastning. Ridningen är han normalbusig i men kan protestera en hel del vid tömkörning..

Erfarenheter? Kan det bero på att han börjar bli lite stark och säker nu?
 
En liten fråga, tycker ni jag rider med långa läder?

AQFAAAACeStodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvMjAxNDEwMjdfMTE0NzEzXzU1MDMyN2I4OTYwNmVlNTkyMmY1ZTAzNy5qcGc
Jag har jättesvårt att se på bilden. Dina ben smälter liksom ihop med sadeln..
Hur känns det när du står upp i fältsits då?
Kommer du upp ordentligt utan att behöva " lätta på stödet" i stigbyglarna?
 
Hej! Är inte så aktiv själv men har alltid följt tråden med stort intresse...:) Är det någon mer än jag som upplever någon förändring i humör på sin häst? Min har gått från lugn till nervös och rastlös i stallet, har börjat bråka med hovslagaren och är obstinat vid lastning. Ridningen är han normalbusig i men kan protestera en hel del vid tömkörning..

Erfarenheter? Kan det bero på att han börjar bli lite stark och säker nu?
Det jag upplevt med min häst är att han är mer på alerten liksom. Ännu mer pigg och vaken..
Jag tror att det är lite vårkänslor som sätter in, kanske i samband med fällningen då de blir lite extra känsliga helt enkelt :).
 
Torsdag så invigde vi ridbanan men den är lite för lös fortfarande. Galoppfattningar på lina, höger varv är svårt, vänster jättefint.

Fredag "vila".

Idag har jag varit ute och skrittat en timme på senioren med X på släp.
 
Hej! Är inte så aktiv själv men har alltid följt tråden med stort intresse...:) Är det någon mer än jag som upplever någon förändring i humör på sin häst? Min har gått från lugn till nervös och rastlös i stallet, har börjat bråka med hovslagaren och är obstinat vid lastning. Ridningen är han normalbusig i men kan protestera en hel del vid tömkörning..

Erfarenheter? Kan det bero på att han börjar bli lite stark och säker nu?

Min tjej har ju varit ganska nervös och osäker så hennes förändring blev till det bättre. Hon ifrågasätter mer nu men det tycker jag bara är bättre än förut när hon var mer osäker.
Hon har även blivit boss i hagen

Tror det är lite tonårstrots + vårkänslor och självklart att de orkar mer

Min krånglade vid skoning och när vi slog på tappsko så nu varje gång jag borstar och kratsar hovarna står jag o slår med hovkratsen på hennes skor några minuter tills hon slutat dra i foten ;)
Gäller att vara envis men lugn och metodisk
 
@Alexandra_W Haha, vad hände? :D

@Matmissbrukaren Måste vara tråkig och påpeka att det ser ut som sadeln inte passar dig riktigt? Du hamnar lite i stolsits? Stiglädrena ser lite korta ut?

Helt rätt. Sadeln passar inte mig till hundra men den passar Dunder och det är tyvärr den enda sadeln som gör det. Hans förra passade mig inte alls så denna är mycket bättre :p Där kunde vi snacka stolsits :crazy:
Dock så är det ju en hopp och tanken är att skaffa en dressyr med och har jag tur så hittar jag något som funkar bra för oss båda :)

Jag har fått kommentarer om att jag rider med långa läder :confused:
Jag tycker det känns bra men tänkte ändå fråga om jag blivit hemmablind.
 
Helt rätt. Sadeln passar inte mig till hundra men den passar Dunder och det är tyvärr den enda sadeln som gör det. Hans förra passade mig inte alls så denna är mycket bättre :p Där kunde vi snacka stolsits :crazy:
Dock så är det ju en hopp och tanken är att skaffa en dressyr med och har jag tur så hittar jag något som funkar bra för oss båda :)

Jag har fått kommentarer om att jag rider med långa läder :confused:
Jag tycker det känns bra men tänkte ändå fråga om jag blivit hemmablind.
Jag tycker inte heller att lädren ser för långa ut, men som @Nepenthe säger så är sadeln inte optimal för din sits. Men jag vet också hur svårt det kan vara att hitta ngt som passar både häst och ryttare bra...
 
Jag tycker inte heller att lädren ser för långa ut, men som @Nepenthe säger så är sadeln inte optimal för din sits. Men jag vet också hur svårt det kan vara att hitta ngt som passar både häst och ryttare bra...

Nähä, det säger du inte :wtf:
Jag kollade på över 200 sadlar när jag hittade denna till honom. Den sista jag provade och hade den inte passat hade jag gråtit blod och gått i ide ett halvår.
Nästa gång jag köper häst så ska det ingå en hopp och en dressyr i köpet som är utprovade och inpassade direkt :up: :p
 
@Alexandra_W Haha, vad hände? :D

@Matmissbrukaren Måste vara tråkig och påpeka att det ser ut som sadeln inte passar dig riktigt? Du hamnar lite i stolsits? Stiglädrena ser lite korta ut?

Vet inte riktigt, tror han blev rädd för svanskappan i första traven eller något. Jäklar vad han kan bocka, och det finns ju ingen hals att skjuta tillbaka sig med på pygmeerna heller. Jag var till 99% övertygad om att jag skulle få äta grus. Men på något magiskt vis så lyckades jag hålla mig kvar.
 
@Matmissbrukaren Tycker inte dina läder ser långa ut :)
Jag vet hur svårt det kan vara att hitta en bra sadel :P Har inte hittat någon än, och har precis dragit på mig en till ponny som inte heller har en passande sadel så de blir till att ta sadel letandet på lite större allvar, fast det känns som om loppet redan är kört.

Idag provade jag hennes mammas sadel som jag tycker ändå ligger kanska ok, lurade upp lillsyrran för en provtur i den och när jag vände mig om så låg lillsyrran på marken, heheh. Blir inget mer med den sadeln.

Hoppade lite på ridbanan idag för första gången vilket gick riktigt bra :D Hon är bara lite väl pigg och styrningen behöver bli bättre. Tanken är att vi ska ge oss ut på pay and jump/ride till sommaren och senare matcha mot 4 års:)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Var ute en timma i skogen idag med mitt troll :love:

Imorgon är det planerat för en långrunda i skogen med en annan tjej ifrån stallet. Har ridit den en gång tidigare och då tog den två timmar.

11055715_1825841097641353_53755822_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
436
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp