Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det premiär på "hacket".

Höll mig i ridhuset för säkerhetsskull...

Walle var lite fundersam först men det sista funkade det helt okej.
Skrittade bara men kändes ändå bra att han fick aktivera sig lite. Han blir så himla rastlös min häst.

Tar nog en kvart i skritt idag med:)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Inget idag, borde göra något. Idag är en sådan dag då jag skulle sälja ponnyerna på studs om någon skulle fråga.

Det är mest vårdepp och en lång vecka själv hemma.
 
Så jag hämtade in X, klädde på allt (ska bli skönt när brodden är av att slippa bootsen som har nya hål ibland och alltså behövs) och gick på en liten promenad i töm.

Mötte eller kördes om av typ tjugo bilar, de flesta saktade ner rejält osv. Hon bryr sig inte så mycket om bilar men var verkligen på tårna idag. Och folk tycker uppenbarligen att man har sämre koll på marken, vilket passar mig bra.

Hon är mer typen som stannar när det blir för läskigt än sticker, det är bra men vill att hon svarar framåt bättre. Igår var det lite balanstrav och fnys :p

Slappnade av fint sista biten hem, var ute drygt 20 minuter bara. Glömde bort solnedgången och reflexer och sånt. Stod som ett ljus på stallgången sen :)
 
@Matmissbrukaren Alltså, nu kanske jag har helt fel, men började du inte nyss rida Dunder efter en ganska lång vila? Typ för 2v sen eller nåt? :confused: Och du rider redan 1-2h långa turer? Jag har ridit Nangijala i 4 veckor och jag har precis börjar rida 45min turer i skogen... eller är det jag som är onödigt försiktig med att öka upp längden på ridturerna?

@Nepenthe Vilken skillnad!
 
@Matmissbrukaren Alltså, nu kanske jag har helt fel, men började du inte nyss rida Dunder efter en ganska lång vila? Typ för 2v sen eller nåt? :confused: Och du rider redan 1-2h långa turer? Jag har ridit Nangijala i 4 veckor och jag har precis börjar rida 45min turer i skogen... eller är det jag som är onödigt försiktig med att öka upp längden på ridturerna?

@Nepenthe Vilken skillnad!

Det beror väl lite på vad du känner att din häst orkar och tempot du håller. Det är mestadels skritt för våran del.
Dunder har inga problem med en timma i skogen. Han blir inte trött av det.
 
@Matmissbrukaren Alltså, nu kanske jag har helt fel, men började du inte nyss rida Dunder efter en ganska lång vila? Typ för 2v sen eller nåt? :confused: Och du rider redan 1-2h långa turer? Jag har ridit Nangijala i 4 veckor och jag har precis börjar rida 45min turer i skogen... eller är det jag som är onödigt försiktig med att öka upp längden på ridturerna?

@Nepenthe Vilken skillnad!

Beror mycket på tempo och så tycker jag. Och häst. Min red jag 25-30 minuter igår. Vi var ute en timme men första 15 promenerade jag, och sen stod vi 10-15 minuter och tittade på en skogsmaskin som lastade av timmer. Under riddelen av passet skrittade och travade vi. Ungefär 60% skritt och 40% trav. Hästen inte ens varm. Han har en rätt grundmurad kondis sen allt sprattel och bus i hagen.

Skulle utan problem kunna ta ut honom på en lugn entimmestur (men jag skulle inte vilja sitta på hela tiden, jag är lite allergisk mot att skritta unghästar uppsuttet för mkt) imorgon dag. Han har vilat sen senhöstas. Men är typen som inte är brydd eller blir trött i knoppen av att vara ute, och har en bra grundkondition. Så det extra att bära matte är vad som tillkommer så att säga.
 
Nangijala hade orkat längre turer än 45min, absolut, men skulle jag ut på längre hade jag gått bredvid den extra tiden i skritten :) jag tänker som så att de bara är 4 år, växer fortfarande och har inte hunnit få de musklerna i ryggen för att bära upp en ryttare på ett bra sätt. Jag är jätterädd att överanstränga Nangijalas rygg med för mycket ridning för även om hon fått en bra kondis av att busa i hagen så tränar hon ju inte precis de muskler hon ska bära upp en ryttare med då :) men som sagt, det kanske bara är jag som är överdrivet försiktig. Hennes mor fick ju triangelmärkas vid 14 års ålder eftersom hon antagligen haft en dålig rygg som ung och sedan antagligen ridits fel som unghäst och fått artros i ryggen mm och blev oridbar. Nu är visserligen Nangijala röntgad i ryggen utan anmärkning pga det, men jag känner att jag blivit försiktig efter det :p
 
Beror mycket på tempo och så tycker jag. Och häst. Min red jag 25-30 minuter igår. Vi var ute en timme men första 15 promenerade jag, och sen stod vi 10-15 minuter och tittade på en skogsmaskin som lastade av timmer. Under riddelen av passet skrittade och travade vi. Ungefär 60% skritt och 40% trav. Hästen inte ens varm. Han har en rätt grundmurad kondis sen allt sprattel och bus i hagen.

Skulle utan problem kunna ta ut honom på en lugn entimmestur (men jag skulle inte vilja sitta på hela tiden, jag är lite allergisk mot att skritta unghästar uppsuttet för mkt) imorgon dag. Han har vilat sen senhöstas. Men är typen som inte är brydd eller blir trött i knoppen av att vara ute, och har en bra grundkondition. Så det extra att bära matte är vad som tillkommer så att säga.

Samma här. Dunder har en riktigt bra grundkondition.
Vi var ute i en och en halv timma idag och han var varm under sadeln, det var allt. Började takta för att komma ut snabbt i hagen när vi var tillbaka så energi fanns det kvar :p
Sedan rider jag ju honom inte varje dag men det märks direkt när han stått en dag. Han är en sån som kräver lite aktivering varje dag har jag märkt.

@Exotizc

Dunder är röntgad UA i sin rygg med för bara två veckor sen efter en grundlig genomkoll av honom.
Och han har varit igång i en månad nu, inte två veckor :)
 
Kl

Idag har jag ÄNTLIGEN kommit ur i det fina vädret. Blev en längre runda för första gången. Myyyycket skritt men även lite trav och galopp. Jätteduktig och lika snäll som alltid.
Julia har också en bra grundkondis trots att hon inte är riden så mycket mer än iår. Trots dagens runda på 1h var hon inte ens svett under sadeln. Nu är hon iof helklippt :)

Fråga till er som inte vill skritta uppsuttet på era ute, varför?

Grannklubben har CR på lördag. Kanske man skulle åka? :)
 
Nangijala hade orkat längre turer än 45min, absolut, men skulle jag ut på längre hade jag gått bredvid den extra tiden i skritten :) jag tänker som så att de bara är 4 år, växer fortfarande och har inte hunnit få de musklerna i ryggen för att bära upp en ryttare på ett bra sätt. Jag är jätterädd att överanstränga Nangijalas rygg med för mycket ridning för även om hon fått en bra kondis av att busa i hagen så tränar hon ju inte precis de muskler hon ska bära upp en ryttare med då :) men som sagt, det kanske bara är jag som är överdrivet försiktig. Hennes mor fick ju triangelmärkas vid 14 års ålder eftersom hon antagligen haft en dålig rygg som ung och sedan antagligen ridits fel som unghäst och fått artros i ryggen mm och blev oridbar. Nu är visserligen Nangijala röntgad i ryggen utan anmärkning pga det, men jag känner att jag blivit försiktig efter det :p

Vi resonerar nog ganska lika. Och kanske gör matmissbrukaren det med. Mest det jag ville åt - att man inte vet hur högt tempot är, hur mycket det fås bredvid osv. Alltså hur mycket som är ridning av den där timmen tex. Den kan bara mindre ansträngande än ett 20 min pass. Allt beroende på.
 
Kl

Idag har jag ÄNTLIGEN kommit ur i det fina vädret. Blev en längre runda för första gången. Myyyycket skritt men även lite trav och galopp. Jätteduktig och lika snäll som alltid.
Julia har också en bra grundkondis trots att hon inte är riden så mycket mer än iår. Trots dagens runda på 1h var hon inte ens svett under sadeln. Nu är hon iof helklippt :)

Fråga till er som inte vill skritta uppsuttet på era ute, varför?

Grannklubben har CR på lördag. Kanske man skulle åka? :)

Ang uppsutten skritt så uppsutten skritt på lång tygel är väldigt påfrestande för tornutskotten om hästen inte är väl musklad i sin rygg. Jag undviker långa skritturer på lång tygel även på äldre. Men de äldre kan man lätt skritta en h i form tex. Men en ung orkar inte det på samma vis - varken fysiskt eller mentalt.

Jag är hemskt petig med rygg sen jag hade en häst med kissing spines. Och vissa av de gyllene reglerna har jag behållit. Tex att alltid skritta fram och av unga hästar avsuttet, och undvika långa stunder skritt på lång tygel (det är lika illa med kort tygel om hästen inte är i form såklart). Då sitter jag hellre av och går bredvid. Liten insats men kan innebära stor skillnad.

Vill eller bör jag bara skritta på lång tygel gör jag det över "stock och sten" - då kommer ryggengagemang lite mer automatiskt och då kan jag ta tex en 45 min skrittur
 
Red ut tidigt som attan och vi fick sällskap av solen en stund!

10537094_566518213451402_1250123820816858134_n.jpg


Walle stökade lite när jag skulle tränsa sen blev det inget mer stök på hela rundan.
Han gick först och var väldigt avslappnad och fin.
Galopperade en sträcka och han skuttade över en skugga, hi hi. men sen ville han inte galoppera mer.
Han blev liksom seg i hela kroppen, inte så han stannade men det kändes annorlunda.
Det var som han blivit 5 år äldre på en vecka. Var superstadig i formen och hade en härlig takt i traven.
Skrittade länge på helt långa tyglar utan att han fånade sig eller skuttade iväg.
Vi var nog ute en timme och halva rundan var helt ny, inget som bekymrade den grå.
Det var nästan så jag funderade på att ta tempen när vi kom hem för allt kändes nästan FÖR bra för att vara sant!

Trött eller lugn och avslappnad? Ibland kan det vara svårt att se skillnaden på dessa ynglingar...

10405549_566518260118064_3955277208699593944_n.jpg
 
Xanthus fick vila tors-fre, igår fick han gå en 40 minuters runda ute i alla gångarter han var lite nervig på stallgången innan när jag borstade och han trippade runt lite men idag var han lugnare igen, han bygger nog upp en del nerver i skallen när han får stå två dagar i rad.. Idag skrittade vi upp för våran militärbacke och travade även lite där marken var plan, han var lugn och sansad, nästan lite för lugn en stund men när vi joggat igång lite så piggnade han till igen.:)

Hur ska ni göra med vila i sommar? och vad har ni för mål innan vilan?
Jag kommer låta X stå helt i en månad ungefär i juni eller juli för att sedan sätta igång honom. Innan vilan ska vi kunna hoppa en bana på 80cm och kanske, kanske även varit ute på terrängbanan och hoppat några hinder där, men det beror helt på hur banhoppningen går fram tills dess. I dressyren vill jag att han snabbare ska kunna slappna av och lägga energin på arbetet för att sedan kunna göra Lc-"rörelserna" utan spänning.
 
Blir ingen vila här. Han har ju vilat hela vintern. Jag hoppas slippa ofrivilliga jävla vilor pga sadelgjordsskav med i år... :S
 
@Tessalonica Det är inte så att jag inte skrittar min ute på ryggen för det gör jag :) det jag egentligen tänker på är hur snabbt man kan öka ridningens längd från en längre vila? N stod ett par månader och när jag satte igång henne började jag med 20min skritt tre ridgånger innan jag började lägga in lite mer trav för varje gång och längre turer. Jag tänker som Alexandra_W där med skritten och rider därför - just nu- inte längre turer än ca 45min även om N hade orkat skritta en halvtimme längre :) då går jag hellre den delen av rundan bredvid henne.
 
Ingen vila för Dunder så länge jag orkar hålla igång själv.
Han stod ju hela vintern.
Men några mål har vi inte direkt. Tanken nu är att få upp kondisen i kanonform så det är vad vi satsar på.
Vi lär troligtvis mest befinna oss ute i skogen den närmsta tiden.
 
Vad gäller mål så har jag inga uttalade. Det mesta sitter i att jag tycker jag är så stor för honom, så även om jag gärna skulle planera roliga mål och grejer så avstår jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
547
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 508
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
497
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp