Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Xanthus fick vila tors-fre, igår fick han gå en 40 minuters runda ute i alla gångarter han var lite nervig på stallgången innan när jag borstade och han trippade runt lite men idag var han lugnare igen, han bygger nog upp en del nerver i skallen när han får stå två dagar i rad.. Idag skrittade vi upp för våran militärbacke och travade även lite där marken var plan, han var lugn och sansad, nästan lite för lugn en stund men när vi joggat igång lite så piggnade han till igen.:)

Hur ska ni göra med vila i sommar? och vad har ni för mål innan vilan?
Jag kommer låta X stå helt i en månad ungefär i juni eller juli för att sedan sätta igång honom. Innan vilan ska vi kunna hoppa en bana på 80cm och kanske, kanske även varit ute på terrängbanan och hoppat några hinder där, men det beror helt på hur banhoppningen går fram tills dess. I dressyren vill jag att han snabbare ska kunna slappna av och lägga energin på arbetet för att sedan kunna göra Lc-"rörelserna" utan spänning.

Med tanke på de senaste 3 åren fula tillväxtperioder riskerar min häst stå maj-september :p om hon mirakulöst inte ser ut som ett ihop-plock av diverse olika stora kroppsdelar, får hon vila ca 6-8v i sommar när det brukar vara som varmast.
 
Xanthus fick vila tors-fre, igår fick han gå en 40 minuters runda ute i alla gångarter han var lite nervig på stallgången innan när jag borstade och han trippade runt lite men idag var han lugnare igen, han bygger nog upp en del nerver i skallen när han får stå två dagar i rad.. Idag skrittade vi upp för våran militärbacke och travade även lite där marken var plan, han var lugn och sansad, nästan lite för lugn en stund men när vi joggat igång lite så piggnade han till igen.:)

Hur ska ni göra med vila i sommar? och vad har ni för mål innan vilan?
Jag kommer låta X stå helt i en månad ungefär i juni eller juli för att sedan sätta igång honom. Innan vilan ska vi kunna hoppa en bana på 80cm och kanske, kanske även varit ute på terrängbanan och hoppat några hinder där, men det beror helt på hur banhoppningen går fram tills dess. I dressyren vill jag att han snabbare ska kunna slappna av och lägga energin på arbetet för att sedan kunna göra Lc-"rörelserna" utan spänning.

Ingen planerad vila. Hon ska visas på kvalitets i september och måste gå kontinuerligt nu för att ha en chans att visa sig från sin bästa sida.
 
Mina kommer vila någon månad på sommarbete och sedan ridas medans dom står där :) Så har jag alltid gjort ned tävlingshästarna.
Tummen kommer självklart inte ridas om allt går som det ska :)


Igår såg jag att Tummen börjat fylla ut juvret lite smått! 6 veckor kvar. :love:
Och idag ska jag löshoppa Magnus och Roxi första gången sen 3-års :)
 
Jättestor skillnad.
Vad rund och fin hon blivit!

+ ni andra, tack! kul att ni ser skillnad också. Det där har uppkommit med mycket mat och en tjej som motionerar sig själv i en RIKTIGT bra hage ;)

Angående vila får vi se, jag är lite rädd att hon faller ur på betet. Och hon stod ju hela förra sommaren och nästan hela vintern. Kan ju fortfarande räkna mina ridtimmar på fingrarna ;) Men lägger nog in en vecka i början av sommaren då det ska vara bra bete :)
 
Vad gäller mål så har jag inga uttalade. Det mesta sitter i att jag tycker jag är så stor för honom, så även om jag gärna skulle planera roliga mål och grejer så avstår jag.

Det tycker jag inte alls. Han bär upp dig bra men jag förstår om du inte vill sätta upp en massa mål.
Efter den här vintern gör inte jag det heller, är bara glad om Allis mår bra och vi kan komma ut i skogen ibland :)
 
Det tycker jag inte alls. Han bär upp dig bra men jag förstår om du inte vill sätta upp en massa mål.
Efter den här vintern gör inte jag det heller, är bara glad om Allis mår bra och vi kan komma ut i skogen ibland :)

Vad snällt sagt. Jag är dock inte säker på att en tränare eller domare skulle hålla med alls. Så innan jag fått reda på det så gör jag inga planer. Mer än sätta igång honom. Sen ska jag väl försöka smyga mig in på någon träning och se om jag blir jagad därifrån..

Måste försöka lösa hans humör med, få rätt på vad det beror på...
 
Blir ingen lång vila här. Utan lägger in någon vecka lite här och var istället. Som mål har vi 3 tävlingar i år som är varannan månad från och med maj som vi satsar på vara med i.
 
Calle kommer att få vila från midsommar och sedan hela juli. Jag hade tänkt att vi eventuellt skulle ha tilläggsreggat honom i ASVH och eventuellt varit med på kvaliten, men jag har slopat den idén, och bestämt att vi tar framtiden som den kommer istället. :) Han har inte hunnit hoppa annat än lite terränghinder med ryttare, och det känns dumt att börja att pressa honom nu. :)

Så i augusti blir det igångsättning med allt vad det innebär.
 
Jag hade ju egentligen som plan att visa på kvalitén men tror inte vi hinner ikapp så pass.
Tycker att det har krånglat lite med tänder, fällning och ridning.

Rider på hack just nu och har bara "hoppat" en gång..

Känns som jag får lägga det på hyllan.
 
Jag planerar ingen längre vila under vår /sommar.
OM han visas på kvalitén så blir det någon veckas semester efter det annars tänkte jag låta honom ta en längre vintervila precis som i år mellan december - februari.

Är det någon som vet om de fortfarande gör böjprov på kvalitén?
När jag visade gammelhästen så gjorde man det, men det är ju hundra år sen :p
 
Jag planerar ingen längre vila under vår /sommar.
OM han visas på kvalitén så blir det någon veckas semester efter det annars tänkte jag låta honom ta en längre vintervila precis som i år mellan december - februari.

Är det någon som vet om de fortfarande gör böjprov på kvalitén?
När jag visade gammelhästen så gjorde man det, men det är ju hundra år sen :p
Jag visade 2010 och då var det inga böjprov...
 


Vi travar :p

Ja jag behöver en annan sadel...

Travade på helt okej idag, blev visserligen inte varm så vi brände väl inget fett men det viktigaste är att hon bjuder och tycker det är roligt.

Skrittade själva på grusvägen upp till stora vägen efter, spännande värre :D
 
För mig som aldrig visat på kvalitén, hur förbereder ni er? Hur pass framme bör hästen vara? Kan en bonnatös som jag klara det tror ni? :)
Kommer givetvis ta hjälp men tar gärna råd här med :)
 
Xanthus fick gå ett pass i padocken, red lite övergångar som planerat och galoppfattningarna blir bättre och bättre, blir oftast rätt galopp. idag var han dock lite ofokuserad, stundtals seg, stundtals pigg och busig men det kan bero på att han i stallgången innan blev väldigt stressad när en häst gick ut ur stallet och han blev ensam kvar och sedan när vi hade ridit fram började travarna i hagen bredvid padocken rejsa.. så X blev lite ofokuserad. Men stallägaren och en annan hästägare var snälla och tog in travarna under tiden jag var i padocken.
Efter hästarna kommit in hade vi lastträning, eller snarare "transport-terapi" (:D) eftersom X är snäll att lasta men blir lite nervig i transporten. Jag måste få lov att säga att det är myyyycket lättare att träna hästar som tycker om mat och godis än ett kräset fullblod som hellre står och tittar på allt annat än att tacksamt ta emot mutorna och äta hö!
 
Red en halvtimme i paddocken igår kväll och som vanligt var hon nästan lite småseg där. Sen vet jag inte vad som hände plötsligt efter 10min trav men hon fick fjutt i baken och gasade runt i ridbanan i galoppen så länge jag höll på. Energin höll i sig resten av passet också :p Nu har damen börjat se riktigt korthårig ut, hon har fällt rejält de senaste 3 veckorna. Fluffet börjar försvinna
 
För mig som aldrig visat på kvalitén, hur förbereder ni er? Hur pass framme bör hästen vara? Kan en bonnatös som jag klara det tror ni? :)
Kommer givetvis ta hjälp men tar gärna råd här med :)

Om man inte siktar på toppen utan bara ett okej resultat så kan man visa själv.

Jag ser helst att någon annan visar åt mig för jag blir nervös bara av att tänka på det.

Jag skulle egentligen lämnat bort min för utbildning men just nu är det bara jag som har jobb så det ryms inte precis i budgeten...
 
Jag har inte orkat skriva. Calle har varit helt odräglig sen han kom hem från ultuna. Sprängt hagar och varit allmänt frustrerad på livet. Till råga på det har försäkringsbolaget försäkrat ut honom. Jag ringde och frågade försäkringsbolaget om de täcker en operation eftersom veterinären rekommenderade det. "Han är fullt försäkrad så jag ser inte att det ska vara några problem".
Ringde och frågade priset på två tidigare fakturor för att veta hur mycket pengar jag hade kvar. Ingen som sa något där heller om att vi var utförsäkrade. Sen kommer fakturan från ultuna och de täckte typ ca 1700kr. Så jag har nu veterinär räkningar på ca31 000kr som jag inte ens har råd att betala... Känner mig sjukt blåst av bolaget och är jävligt less på livet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
547
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 508
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
497
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp