Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår på dressyrlektionen fick Xanthus lära sig att skritta de första 20 minuterna:angel: Han har inte den bästa skritten utan han takter gärna istället så igår fick jag rida som på en Ruter ess och på varje hörn tänka bakdelsvändning. Efter några varv började han skritta på riktigt med fin och jämn takt och slappnade av i överlinjen. Sedan gjorde vi samma sak i lugn trav och när han får ta i och använda musklerna i vändningarna blir han lite "seg" eller vad man ska säga, han tar verkligen i ifrån tårna:D Sedan gjorde vi några fattningar på volt och efter det gick vi tillbaka till traven och avslutade sedan. Han var väldigt fin och avslappnad i överlinjen nästan hela passet och kom upp och arbetade fint med ryggen.
Idag får han vila, han fick nya skor imorse och sedan ska jag dit och mysa och tvätta svansen som är mer brun än grå i topparna.. ;)
 
Börjat smörja min tjej med flugmedel redan nu. Vad brukar ni använda er av på sommaren? Har ni täcke också? Luva?
 
Nangijalas lilla beundrare vägrar ge upp hoppet. Oavsett hur sur Nangijala sett ut när flickan hjälpt mig har hon fortsatt vilja hjälpa till. I förrgår blev det dock droppen för min del och jag sa till flickan att hon får låta bli N ett tag tills hon är snällare igen. Idag (detta bestämde vi i förrgår) frågade flickan "Tror du hon har blivit snäll nu? Kan vi borsta henne?!" :grin:. Anledningen till det var att skrället stegrade :nailbiting: (!!!!!) när jag räckte grimskaftet till flickan och gick bredvid. Rätt upp, stillastående ett par sekunder och sedan landade hon lugnt . Så fort jag tog grimskaftet ur handen på flickan var hon snäll igen, men fy, fattar inte varför hon ska hålla på så! Det är ju inte så att flickan blir rädd när hon håller på och skulle hon vara det syns det inte ens. Därav anledningen till att hon fått hjälpa mig då och då, har tänkt att N måste ju märka att hon inte blir skrämd och då sluta vara sur mot henne.

Häromdagen borstade jag Nangijala medan jag pratade med min syster. Hon petade av någon anledning N på bogen och då blev hon skitsur på henne. På fredag kommer hovslagaren och jag måste iväg så syrran ska ta hand om det. Jag trooor inte Nangijala behöver verkas denna gången heller men om hon behöver är jag lite småorolig på hur hon kommer uppföra sig. Det känns som om det kan gå lite hursomhelst O_o Usch, nu låter det som om hon är rentav farlig/jobbig, men hon är så himla go mot mig på alla sätt och vis!
 
Börjat smörja min tjej med flugmedel redan nu. Vad brukar ni använda er av på sommaren? Har ni täcke också? Luva?

Körde zebratäcke förra sommaren. SJUKT bra effekt. Så behövde inte spraya nåt. Smorde skapet bara.
Han vill inte ha luva så fått ha flyweil (känsliga ögon). Vetesjutton hur jag löser ögonen i sommar.
 
Börjat smörja min tjej med flugmedel redan nu. Vad brukar ni använda er av på sommaren? Har ni täcke också? Luva?
Brukar sätta på luva mot flugorna och ibland flugspray om det är illa. Juvret är helt sönderbitet oftast men förra sommaren vägrade hon låta mig göra något åt det. Hon bara tjöt och sparkade så fort jag försökte röra det :meh: och ska det vara på det viset så får det väl vara sönderbitet då
 
I morgon är det dags för årets första hoppträning (inte jag som ska hoppa dock) så igår provade jag om hopputrustningen fortfarande passade.

11072751_574153146021242_3842927245730904093_n.jpg


11130185_574152799354610_7197528217460138131_n.jpg


Väldigt ovant att sitta i hoppsadeln när man är van vid dressyren :p
 
Körde zebratäcke förra sommaren. SJUKT bra effekt. Så behövde inte spraya nåt. Smorde skapet bara.
Han vill inte ha luva så fått ha flyweil (känsliga ögon). Vetesjutton hur jag löser ögonen i sommar.

Min häst har ju kofärg så det kanske funkar lika bra som zebra? :confused: :angel: :D

Brukar sätta på luva mot flugorna och ibland flugspray om det är illa. Juvret är helt sönderbitet oftast men förra sommaren vägrade hon låta mig göra något åt det. Hon bara tjöt och sparkade så fort jag försökte röra det :meh: och ska det vara på det viset så får det väl vara sönderbitet då

Jag smörjde Allis juver igår o hon tittar bara på mig förvirrat. Har ju en jättebra salva som även kyler lite. De tycker den är jätteskön
Ska köpa en luva iaf!
 
Min häst har ju kofärg så det kanske funkar lika bra som zebra? :confused: :angel: :D



Jag smörjde Allis juver igår o hon tittar bara på mig förvirrat. Har ju en jättebra salva som även kyler lite. De tycker den är jätteskön
Ska köpa en luva iaf!
Suck, tänk om min kunde göra så med. Jag skulle vilja rengöra hennes juver men ska jag lyckas med det lär jag behöva ha två personer som får hålla uppe ett ben vardera på henne :angel: gick jättebra att göra saker överallt fram tills för något år sen och när hon inte vill något då skriker hon som en stucken gris...
 
@Exotizc Har du provat att bremsa henne när du gör rent ? Inge kul när dom inte accepterar vanlig visitering.
Har ingen och har faktiskt aldrig testat det :crazy: alltid tyckt lite synd om hästen med en sån... fast det kanske fungerar som distraktion tills jag kommit åt juvret. Ibörjan lyckades jag fixa till juvret trots skrik och protester för då var hon mycket mindre (och inte fullt så våldsam) och hann jag bara ta väck lite lugnade hon sig och stod snällt. Men det är just det att hinna göra lite innan man blir träffad av en viftande bakhov :meh: har ju redan fått en spark i ansiktet och är verkligen inte sugen på att sy 14 stygn till i ansiktet.
 
Vet inte hur många gånger brems har räddat mig och hovslagare/ veterinärer.
Mycket bättre att ta brems på någon minut än att bråka och riskera att både häst och folk blir skadade :)

Måste nog testa silvertejpen. Vore ju fantastiskt om det fungerade! :)
 
Idag har jag och HoppeHare varit på hoppträning.
Jag höll mig på marken och det är jag glad för. Jösses va han kan skutta min häst, både med och utan hinder.
När han lugnat sig en aning gick det riktigt bra, men han har svårt att fokusera på det han ska..... ALLT annat är så spännande!

10678421_574725912630632_6993030333558496979_n.jpg


11053353_574759962627227_8006604228252037567_n.jpg


11113867_574760415960515_2974549409989180338_n.jpg


11022619_574760512627172_7747198315863219890_o.jpg
 
Jag har ingenting förutom flugspray på mina hästar. De blir sällan illa bitna, deras problem brukar vara rinnande ögon. Jag har försökt att ha flugpannband på dem men mamma plockar av det på sina döttrar. Ingen har sett henne göra det vi vet att det är hon för de har fått ha kvar dem när de inte går med mamma. Det är bara mina hästar som får sina avplockade, hon struntar i de andra hästarna i hagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 574
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Köpa hus
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp