Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag förolämpat min Prinsessa något oerhört :mad:

Var fräck nog att be om arbete i blåst och regn. Helt galet!

Mellan pauserna med rumpan mot vinden (connemara född i Göteborg borde väl klara lite vind och väta?!) så fick jag en fin fattning i vardera varvet på första försöket så då satt jag av.

Jag hoppas det är bättre väder i helgen när vi ska tävla. Utomhus.
 
Just nu är jag väldigt övertygad att morgondagen kommer ge mig en saftig veterinärräkning. Hittade fröken häst med ett sår en bit ovanför hasen igår. Tvättade rent det och noterade att det var rätt svullet. Plockade in för sårtvätt idag med och jag tycker svullnaden är större :yuck: Såret ser inte ut att vara ett sticksår då svullnaden ligger 1dm under och åt fel håll i mitt tycke (sårert sträcker sig uppåt rumpan) men samtidigt tyckte jag typ detsamma sist mammas ponny skaffade sig en liknande skada med lymfangit som följd. För övrigt är hon inte mycket halt, pigg och feberfri men vi får väl se hur jag hittar henne imorgon... våra hästar är ju mästare på att alltid skada sig på helgerna när det är som dyrast... :cautious:
 
Igår red jag Ai-chan för första gången på 2 veckor. Har jobbat dubbelt så då fick hon sig en liten vila. Hon gick jätte bra iaf, testade rida henne på ett fast stång istället för ett rörligt som jag köpt. Hon trivdes super med den mundelen, men svängarna gick lite sämre. Neck reiningen hade hon tappat lite under vilan ;)

Rebel där emot har fått va på äventyr :) Vi hade Hästens Dag i byn förra helgen och då hade han ett eget uppträde där. Han skötte sig super, visst va han lite bufflig och ett par gånger lyfte han en så jag satt på honom istället för stå bredvid :rofl: Men när barn och gamlingar ville fram och klappa stod han som ett ljus, sket fullständigt i att folk tjoade och skrek eller när ett fyrspann utav nordsvenskar dundrade förbi i galopp ett par meter ifrån honom. Visade honom lös på banan vilket han tyckte var jätte kul och for runt i bocksprång eller så rullade han sig framför publiken. Så nu är han nästan kändis efter att han kom på första sidan i tidningen :bump:

IMG_6933_zpsrubtyklw.jpg

IMG_6958_zpswwlzl9jh.jpg

IMG_6939_zpsmusndupc.jpg
 
Vet inte placering än men inte först iaf :p

Hon var snäll men lite seg, fina fattningar och rätt åt båda hållen :D Bättre betyg på den svåra, haha!

Nu velar jag om morgondagens start, kändes bra idag så kanske dumt att starta imorgon också.

56.2% och snälla ord :)
 
Än har jag inte behövt ringa ut veterinär. Men jag ska inte påstå att jag är något klokare idag... Såret är torrt och fint, ser verkligen bara ytligt ut men hasen är svullen och en bit ner på skenbenet på utsidan. Ni vet hur det är när man börjar glo och fundera. Tillslut vet man varken ut eller in när man inte längre är säker på hur svullnaden var dagen före :crazy: men Nangijala är fortfarande pigg och glad, skrittar utan att halta, är inte varmt och bara lite öm. Och såret är fortfarande en bit ovanför där svullnaden börjar. Någon som råkat ut för detta? :confused: Jag tycker att hon borde bli sämre nu om hon har blodförgiftning, det här måste hon ha skaffat sig i onsdags kväll. Mammas ponny fick nåt liknande förra året, upptäckte skadan på torsdagen, verkade helt okey och blev sedan snabbt dåligt lördag förmiddag.
 
Vi har varit på kvalitén idag. Velade länge eftersom jag inte tyckte att hon var riktigt redo att åka men hon har utvecklats otroligt mycket under sommaren. Trots att hon varit iväg väldigt lite och är försiktigt tagen så var det definitivt rätt beslut att åka, fantastiska häst :love:

Fröken som är lite ängslig och försiktig får 10 p och guldstjärna för perfekt uppförande. Hon som gärna vill kika en gång på hindrena först hoppade snällt alla hinder på första försöket! Fick dessutom gå gångarterna själv men skötte sig hur fint som helst där inne. Det är imponerande hur fort hon lär sig och tar till sig nya saker. Ger en jättehärlig ridkänsla och jag är så glad och stolt över min "lilla" tös.
Mättes till 175 cm (utan skor..), inte så överraskande men kunde ju varit "värre" :p.

Hon fick exteriört 7,5 7,5 8
Gång 7 6 7 7
Hopp 7 7
70 % som dressyr och 71,7% som hopp.

11990614_1041162555914324_6702220481504063640_n.jpg

1661655_1041162879247625_2259048501607398651_n.jpg


 
Vi har varit på kvalitén idag. Velade länge eftersom jag inte tyckte att hon var riktigt redo att åka men hon har utvecklats otroligt mycket under sommaren. Trots att hon varit iväg väldigt lite och är försiktigt tagen så var det definitivt rätt beslut att åka, fantastiska häst :love:

Fröken som är lite ängslig och försiktig får 10 p och guldstjärna för perfekt uppförande. Hon som gärna vill kika en gång på hindrena först hoppade snällt alla hinder på första försöket! Fick dessutom gå gångarterna själv men skötte sig hur fint som helst där inne. Det är imponerande hur fort hon lär sig och tar till sig nya saker. Ger en jättehärlig ridkänsla och jag är så glad och stolt över min "lilla" tös.
Mättes till 175 cm (utan skor..), inte så överraskande men kunde ju varit "värre" :p.

Hon fick exteriört 7,5 7,5 8
Gång 7 6 7 7
Hopp 7 7
70 % som dressyr och 71,7% som hopp.

11990614_1041162555914324_6702220481504063640_n.jpg

1661655_1041162879247625_2259048501607398651_n.jpg


Din häst är verkligen jättefin!
Och du rider den otroligt mjukt och fint :bow:
Grattis!
 
Vi har varit på kvalitén idag. Velade länge eftersom jag inte tyckte att hon var riktigt redo att åka men hon har utvecklats otroligt mycket under sommaren. Trots att hon varit iväg väldigt lite och är försiktigt tagen så var det definitivt rätt beslut att åka, fantastiska häst :love:

Fröken som är lite ängslig och försiktig får 10 p och guldstjärna för perfekt uppförande. Hon som gärna vill kika en gång på hindrena först hoppade snällt alla hinder på första försöket! Fick dessutom gå gångarterna själv men skötte sig hur fint som helst där inne. Det är imponerande hur fort hon lär sig och tar till sig nya saker. Ger en jättehärlig ridkänsla och jag är så glad och stolt över min "lilla" tös.
Mättes till 175 cm (utan skor..), inte så överraskande men kunde ju varit "värre" :p.

Hon fick exteriört 7,5 7,5 8
Gång 7 6 7 7
Hopp 7 7
70 % som dressyr och 71,7% som hopp.

11990614_1041162555914324_6702220481504063640_n.jpg

1661655_1041162879247625_2259048501607398651_n.jpg




Det gjorde du rätt i :)
Så fin och så väl visad!

Jag velade in i sista minuten om jag skulle visa min men nu vet jag att han inte hade varit redo.
Varken i huvudet eller i kroppen :p
 
Så efter 2 veckors boxvila & 3 klinikbesök är nu äntligen Dino ohalt. På 3.e besöket röntgades han om för säkerhets skull (matte är nojig) och fraktur kunde uteslutas. Vi kom fram till att det var en kraftig vrickning. Så nu är vi på gång igen, dock med otroligt strickta restriktioner angående hagvistelse... Så nu känns det inte så kul att låsa in honom i Box så mycket som både veterinärerna & klinikhovslagarna vill men jag har väll insett att jag inte har något val om jag vill ha en frisk häst.. Han hittar ju på så otroligt mycket hyss i hagarna, bockar och trampar sig konstant vilket ju inte är en så lyckad kombo i hala gräshagar eller geggiga hösthagar.. Så nu får han motioneras mycket mer för hand och sen vara ute i liten grushage under uppsikt. Han verkar helnöjd med lösningen, han älskar sin utebox och att stå & tugga Hö hela dagarna, men det känns lite tråkigt att han inte kan få i stor gräshage.. Han har dock aldrig varit i så fint hull som han är nu och har heller aldrig rört sig så trevligt som nu så det är ju helt klart en positiv förändring. Ska bli kul & se om han fortsätter att acceptera sitt nya liv.
 
Vi har varit på kvalitén idag. Velade länge eftersom jag inte tyckte att hon var riktigt redo att åka men hon har utvecklats otroligt mycket under sommaren. Trots att hon varit iväg väldigt lite och är försiktigt tagen så var det definitivt rätt beslut att åka, fantastiska häst :love:

Fröken som är lite ängslig och försiktig får 10 p och guldstjärna för perfekt uppförande. Hon som gärna vill kika en gång på hindrena först hoppade snällt alla hinder på första försöket! Fick dessutom gå gångarterna själv men skötte sig hur fint som helst där inne. Det är imponerande hur fort hon lär sig och tar till sig nya saker. Ger en jättehärlig ridkänsla och jag är så glad och stolt över min "lilla" tös.
Mättes till 175 cm (utan skor..), inte så överraskande men kunde ju varit "värre" :p.

Hon fick exteriört 7,5 7,5 8
Gång 7 6 7 7
Hopp 7 7
70 % som dressyr och 71,7% som hopp.

11990614_1041162555914324_6702220481504063640_n.jpg

1661655_1041162879247625_2259048501607398651_n.jpg



Jättefin! Tur att ni åkte :) men så stoooor :nailbiting:
 
Igår var vi iväg på vår första träning :) ...och min första träning för tränare sedan juli-14.
Hon skötte sig så himla bra, det fanns lite grejer i ridhuset som var lite skrämmande (tex tränaren, gödselkärran och barn som rörde sig på läktaren :nailbiting:), men över lag så var hon "med" mig.Och bara det här att lasta och åka i ösregn var spännande. Ida är lite skeptisk mot lämmen på transporten och igår snubblade hon till PRECIS när hon skulle kliva upp och blev därför lite extra tveksam -så himla typiskt... Men vi tog det väldigt lugnt och lät henne tänka ifred, och då gick det bra.

Eftersom det var första gången tränaren såg oss så blev det mest en avstämning av vart vi befinner oss och vi gick igenom de saker som ingår på fyraårstävlingarna. Det brister ju i styrkan hos henne (och mig) så det blir inte mycket till längningar i traven, eller kortning av galoppen än men det är bara att öva vidare och stärka. Flytta för skänkeln börjar hon förstå lite mer nu och vissa gånger så svarar hon direkt.
Tränaren tyckte att hon hade en bra mekanik, att det var en fin häst med tre bra gångarter och att det bara är att köra på. Alltid kul att höra från någon som rider mycket fina unghästar :)

Är jättenöjd med lilla hästen! :heart

 
Vi tävlade dressyr igår, LC:1, 56.2%

Jag är jättenöjd! Hon var lugn, uppmärksam OCH hon fattade båda galopperna klockrent! Sen kan inte jag rida volter eller rakt fram men det är bara detaljer :D

Var anmäld idag också men strök oss och åkte hem, vill inte nöta när det gick så bra. Hon har dock sovit över i främmande stall och skött sig super!
 
Vi tävlade dressyr igår, LC:1, 56.2%

Jag är jättenöjd! Hon var lugn, uppmärksam OCH hon fattade båda galopperna klockrent! Sen kan inte jag rida volter eller rakt fram men det är bara detaljer :D

Var anmäld idag också men strök oss och åkte hem, vill inte nöta när det gick så bra. Hon har dock sovit över i främmande stall och skött sig super!

Snacka om kort minne! :rofl:
 
en liten suddig bild på Flygande Köttbullen från i lördags. Hmm, blir nog bra att snart stalla in dem och styra upp matintaget lite ;) :angel:
11374070_486510768189406_1936339302_n.jpg
 
Jag har fortsatt att gå ut och gå med Nero men har börjat tömköra lite smått. Men ska nog ta lite hjälp av en tränare då jag inte direkt kan tömköra super bra. Har därför fortsatt att longera över bommar och öva på alla röstkommandon :).
Han har dock fått mugg som inte vill gå bort :cool:

Har kanske hittat en sadel jag kan få börja använda så smått :banana:. Men när ni rider in hästar, har ni ut en sadelutprovare eller hur gör ni? För ska ta ut en sadelutprovare senare men känns lite så när man ska börja om från början.
Det vid säga vänja vid sadel, att man kan hoppa upp från marken och att där är stigbyglar som kan röra sig och låta.
För denna sadeln verkar ligga bra och jag ska ha en padd under.

Eller ska jag satsa på en sadelutprovare? Enda problemet är att man måste rida i sadlarna man bestämmer :confused::angel:.

Måste visa er hans skillnad :)

2 veckor sedan -



Igår -



Bonus -



 
@mooi Din häst är verkligen fin! Tycker hon rör sig kanonbra och sen älskar jag energin och arbetsglädjen!

Jag tränade igår och var fräck nog att be tränaren filma lite.
Tycker att vi hittar rätt längre och längre stunder och jag är så glad i min lille röda!

 
Nangijalas svullnad börjar äntligen lägga sig. Fast när den hade krupit hela vägen ner till kotan igår blev jag riktigt orolig. Två jag känner lugnade mig med att det tydligen kan bli så (?). Stack upp imorse innan jobbet och det var lika svullet då. Men ikväll när jag kom dit hade jättemycket försvunnit :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp