Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Abbe har fått komma hem och är definitivt på bättringsvägen. Har fått tillbaka en glupande aptit och är väldigt upprörd över att han inte får krafft på morgonen. Ska börja smyga in det lite försiktigt när jag ser att magen är med på noterna i några dagar. Ska ju ta det lugnt i minst 2 veckor nu så han får sin vintervila nu och han börjar redan bli en odåga att hantera. Typiskt att marken har frusit och han inte kan bralla ur sig allt i hagen för han har BRÅTTOM ut och BRÅTTOM hem och vill väldigt gärna riva och slita i allt han kommer åt i stallet. Måste nog boka upp lite tider i ridhuset på kvällarna och låta honom ösa av sig det värsta. Så samtidigt som jag är SUPERGLAD över att han är pigg och glad igen, så kan jag inte låta bli att tycka att det är väldigt irriterande med en odåga till unghäst att hantera...:p;)

Vad skönt att han är bra igen!
 
Bilder från lördagens hoppning av tävlingsbanan. E tänkte att han kanske skulle kika lite på allt glitter som vi smyckat ingångarna med, men han var mest intresserad av att provsmaka :angel: så fort hon skrittade förbi nära så försökte han norpa åt sig :D.
IMG_0627.JPG


IMG_0630.JPG


IMG_0635.JPG


IMG_0639.JPG


IMG_0647.JPG
 
Jag och grå tränade igår.
Han var så pigg att det bubblade under pälsen.
Till slut kunde han inte hålla sig utan slog bakut så det skvätte grus i taket.
JAG SATT KVAR!!! men istället för att utmana ödet så tog vi av sadeln och släppte honom i ridhuset.
Han galopperade runt i 5 minuter och var såååå lycklig.

Tur man har en förstående tränare :D
 
Jag och grå tränade igår.
Han var så pigg att det bubblade under pälsen.
Till slut kunde han inte hålla sig utan slog bakut så det skvätte grus i taket.
JAG SATT KVAR!!! men istället för att utmana ödet så tog vi av sadeln och släppte honom i ridhuset.
Han galopperade runt i 5 minuter och var såååå lycklig.

Tur man har en förstående tränare :D

Min beordrar drivning :eek:
 
Idag fick jag jullov (är lärare) och eftersom hästarna gått i samma lilla hage sen höstlovet började jag tycka synd om dem. Den är jättelerig på många ställen efter allt regn och de har ju tuggat upp allt som finns att äta. I med att Nangijala inte ska busa runt tänkte jag att de väl kunde få byta hade för ett par timmar iallafall i samband med lunchhöet. Jo tack, N får allt stanna i lervällingen för hon (och de andra fast hon började) for runt som vettvillingar så fort alla var på plats och rusade igenom sitt hö! Då kände jag såhär :nailbiting::arghh: Lyckades fånga in henne och så fick hon och shettisen tillbaka till den gamla hagen. Gud vad jag hoppas att ligamentskadan har läkt ihop tills besöket om 3,5v.
 
Mina hästar får skritta/jogga mycket nu när underlaget är som det är, min ridbana är full av is så där blir bara skritt o trav :P Åker till ridhus en gång i veckan så dom får galoppera av sig.
På söndag blir det debut för Tummen! =) Vi är anmälda till en P&J på 60cm. Och på söndag kväll är det hoppträning för Roxi.
Har planerat in tävlingssäsongen fram till Juni nästa år. Inte helt lätt att få ihop det med heltidjobb och tre hästar som ska ut och tävla. Men jag tror jag lyckats ganska bra =)
 
Min beordrar drivning :eek:

Det hade nog min tränare också sagt om jag hade rätt ut det men jag blir ju så panik-livrädd så fort han gör något så jag hade väl fått hybris om hon sagt att jag skulle rida framåt :crazy:
Jag jobbar på det och blir lite tuffare hela tiden, så snart...... ;)
 
Ponnyn är helt odräglig. Så jäkla tradig att borsta med. Helt lerinbakad två dagar i rad och bara tjurar när jag ska borsta. Jag vet ju att hon egentligen inte är vidare kittlig vid rumpan, det är bara en grej hon har för sig när hon är understimulerad, men hur tradigt är det inte att stå och försöka borsta väck all lera på den bakre änden medan ponnyn ifråga viftar med hovarna?! :cautious: Löjlig är hon rent ut sagt. Emellanåt hivar hon upp bakbenet det högsta hon kan och så står hon och rycker lätt i det (tänk er en hanhund som kissar). I nästa sekund sparkar hon ilsket med det. Rakt bakåt visserligen ska tilläggas. Inte i närheten av mig (vilket man tyvärr inte kan säga om andra. En stackare fick sig en kyss av en hov när hon petade på hennes rygg :rage::(). Vilken mysig kvalitetsstund vi fick ihop: Ponnyn viftar, jag skäller, hon sparkar i luften, jag dänger till henne med borsten varpå det blir lugnt ett par minuter innan vi kör om hela proceduren igen.
 
Igår var vi ett par timmar på kliniken. Röntgad has och knä båda bak. Litet fynd i knäet på höger bak men bedövning i knä och has gör ingen skillnad (man ser rörelsestörning och hon hade böjprovsreaktioner).

Klockan blev mycket så vi ska tillbaka 14/1. Under tiden en kur metacam och skritt (uppsuttet OK) och trava igång ett par dagar innan besöket.

Så något är det men vad?
 
Släppte min en liten kortis ute på ridbanan idag för att hon skulle få busa av sig lite där det inte var så blött. Hon är ganska pigg nu och jag tror det kan bli spännande att börja rida igen... Jag tömkörde igår och då fick jag äta upp att hon brukar vara så snäll, det var full gas som gällde och div luftsprång. Puuuuh
12339004_1036593186393383_104271974_n.jpg

1941098_1675729679310676_1942594930_n.jpg

12393637_776979845747257_832874162_n.jpg


Eh, så sprattlig att benen helt enkelt inte nådde ner till marken :angel::p
12338481_527763104067726_809683029_n.jpg
 
Igår var vi ett par timmar på kliniken. Röntgad has och knä båda bak. Litet fynd i knäet på höger bak men bedövning i knä och has gör ingen skillnad (man ser rörelsestörning och hon hade böjprovsreaktioner).

Klockan blev mycket så vi ska tillbaka 14/1. Under tiden en kur metacam och skritt (uppsuttet OK) och trava igång ett par dagar innan besöket.

Så något är det men vad?
Låter ju som mig och N vid vårt besök. Fast där fann de ju orsaken :p veterinären hade ingen gissning vad det kunde vara?
 
Tänk att vi snart har femåringar! :nailbiting: Tiden går så jäkla fort!
Tummen har debuterat på P&J 40 och 60cm ett riv i varje men hon skötte sig superbra!
Magnus har kommit ner på jorden igen och varit lugn och snäll vid ridning.
Idag fick jag ut sambon med kameran och hon fotade superfina bilder om jag får säga det själv =)
10639469_10153404129348460_6586784122367529434_n.jpg

10305_10153404128948460_1151774228391422196_n.jpg
12391850_10153404129693460_5850682178436269562_n.jpg

479739_10153404129328460_1383628255365216691_n.jpg

God Jul önskar Tummen, Roxi och Magnus! =D
 
@oanki Fina bilder!

Bjöd hästarna på julfrukost imorse som vanligt. Slängde till dem varsitt stort runt knäckebrödi krubban som de började knapra på. Trodde jag. Det var inte förrän jag delade ut morötterna som jag insåg att min häst bara stod och tittade på mig och lämnade sitt knäckebröd orört. Blev lite orolig för hon äter ju allt med glädje. Det visade sig att hästfröken krävde att man HÖLL i knäckebrödet då mumsade hon glatt i sig. Hjälpte inte att jag la tillbaka den i krubban efter ett par tuggor, hon lämnade den hellre då :rofl: den ponnyn asså
 
Jag räknar med ner. 13 dagar till :p

Idag när jag gav hö i hagen galopperade hon halvvägs nerför en backe innan hon la in backen. Resterande metrar gled hon rakt neråt :arghh:
 
Russet går med bromsen i, behöver nog skor.

Funderar på om jag ska köpa någon form av boots eller vänta in hovis 20/1. Kan kanske tidigarelägga hovis om hon jobbar 4-5 vilket jag är osäker på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 520
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp