Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det tandkoll och vaccination...
Idag skritt på lång tygel i 20 min, för sinnesrons skull :).

Skönt med en check. Munnen var förövrigt finfin :up:.

Har träning inbokad på söndag och det funkade bra tyckte veterinären förutsatt att Walle inte får feber av sprutan förstås...
 
Precis när jag bestämde mig för att inte planera in någon vila så kom kylan och snön.
Så nu blev det vila trots allt.
Vintern här i Blekinge är liksom antingen eller.
Antingen är det barmark och plusgrader, oftast med lite storm och regn till.
Eller så är det iskallt med snö som kommer på tvären.

Men en tur i skogen han vi med i år innan kölden satte in :)

10653474_658866560883233_5471408744459432021_n.jpg
 
Japp, vi kom iväg på träning idag!
Walle var på sitt absolut jobbigaste humör när det gäller hanteringen :crazy: Men riktigt fin stundtals att rida! Jag älskar verkligen hans arbetsvilja och energi!
Det gäller att inte ha bråttom och att tänka långsiktigt men samtidigt ställa lagom med krav.
Är så glad i min lille slyngel!
 
Precis när jag bestämde mig för att inte planera in någon vila så kom kylan och snön.
Så nu blev det vila trots allt.
Vintern här i Blekinge är liksom antingen eller.
Antingen är det barmark och plusgrader, oftast med lite storm och regn till.
Eller så är det iskallt med snö som kommer på tvären.

Men en tur i skogen han vi med i år innan kölden satte in :)

10653474_658866560883233_5471408744459432021_n.jpg
Haha, jo det kan jag hålla med om :p det slår ju om så snabbt. Igår var det underbart vinterväder med ett perfekt lager med pudersnö att rida och tolka på. Idag är det bara blött och slaskigt och så ska det vara imorgon med och sen ska kylan komma tillbaka?! :banghead: kommer ju bli världens is. Och jag som ska till veterinären på tisdag med N.
 
Har önskat plats på fyra träningar för AE under våren också.

Oönskat, får inte ihop det med schemat.

Linande henne igår, ska ju börja trava inför nästa klinikbesök på torsdag. Ingen skillnad är nog min "dom". Får se om jag rider mån-ons eller promenad med lite spring "på mitten". Ridbanebelysningen är inte riktigt klar.
 
Min är fortfarande halt, varken bättre eller sämre. Och det finns fortfarande ingen svullnad nånstans, det enda jag kan hitta är att höger fram är ljummet när vänster är iskallt.
Så himla surt att jag inte fick nån tid (och inte får ihop det med jobbet) förrän nästa vecka :(
 
Och jag har fått ringa ut veterinär för första gången under mina snart 10 år som hästägare (röd dag dessutom:banghead:). Sårskada på nya gula som blev infekterad. Tycker nog att vets bandagering var under all kritik, så den gjorde jag om själv dagen efter istället för fyra dagar efter som var rekomendation:angel:. Ser betydligt bättre ut men vi håller oss till promenader och fostring för hand tills metacamkuren är över.

Vet.räkningen lär komma väldigt lägligt. Jag måste köpa sadel också, kul för plånboken:up:

Nisse skulle ha varit på hoppträning igår men är så moddigt på vägarna av all snö så vi vågade oss inte ut med transporten. Har blivit massa barbackaturer i snön istället, inte fel det heller :)
IMG_20160107_192304.jpg
 
Positivt med dagens veterinärbesök: skadan läkt och inga återbesök krävs :up:

Negativt med besöket: N blev alldeles för glad när hon skulle longeras. Så hon börjar bocka samtidigt som hon försöker undvika det 2dm djupa underlaget. Så jag kommer i vägen, får en spark och känner direkt att långfingret antingen är brutet eller ur led. 5min senare har jag blivit röntgad av veterinären som konstaterar att den är ur led och att det finns ett löst benfragment också. Jag sitter svimfärdig på en stol och hör han säga att han kan dra tillbaka den. Sedan hör jag hovslagaren säga (skoja) om jag håller fast drar du. Han fick inte dra :p fast nu ångrar jag det. 3h sen det hände och vi har varit och väntat på akuten någon timme. Ponnyn skulle ju ultraljudas innan jag kunde åka och mamma fick ta sig dit. Stackarn var livrädd inför tanken att behöva köra transporten :laugh:
 
Positivt med dagens veterinärbesök: skadan läkt och inga återbesök krävs :up:

Negativt med besöket: N blev alldeles för glad när hon skulle longeras. Så hon börjar bocka samtidigt som hon försöker undvika det 2dm djupa underlaget. Så jag kommer i vägen, får en spark och känner direkt att långfingret antingen är brutet eller ur led. 5min senare har jag blivit röntgad av veterinären som konstaterar att den är ur led och att det finns ett löst benfragment också. Jag sitter svimfärdig på en stol och hör han säga att han kan dra tillbaka den. Sedan hör jag hovslagaren säga (skoja) om jag håller fast drar du. Han fick inte dra :p fast nu ångrar jag det. 3h sen det hände och vi har varit och väntat på akuten någon timme. Ponnyn skulle ju ultraljudas innan jag kunde åka och mamma fick ta sig dit. Stackarn var livrädd inför tanken att behöva köra transporten :laugh:
Åh nej vilken otur med ditt finger... Hoppas det blir bättre snabbt!
Samtidigt skönt att lilla pållan var fräsch igen.
 
7h från det skadan hände så drog de tillbaka fingret. Alltså mer än 5h väntetid på två olika akuter. Var livrädd för att det skulle göra jätteont när de drog tillbaka det men det var verkligen inte farligt och fingret bultade sedan en kvart och därefter var smärtan borta :D jag har superhög smärttröskel så sköterskan som lindade om det med stödskenan blev jätteförvånad för det borde visst ha gjort ganska ont. Hon erbjöd mig smärtstillande tabletter med, men det har jag inte alls känt behovet av än. Men nästa gång får veterinären dra det tillbaka :p jag fegade ur totalt när han ville det och tillade "Det gör jätteont att dra tillbaka det". Hade han sagt att det bara gjorde ont hade jag nog vågat... nåja, en vecka i skena och sedan till arbetsterapeut. Ge mig ett par dagar kan jag nog skritta ut N såhär. Klämde det fingret när jag var yngre och kunde rida med det spretande rakt ut :angel:
 
Vrickad kota är i princip diagnosen. Sprutad, Box till söndag (haha), sen skritt för hand 10 dagar följt av skrider sadel 10 dagar sedan återbesök.
 
Vrickad kota är i princip diagnosen. Sprutad, Box till söndag (haha), sen skritt för hand 10 dagar följt av skrider sadel 10 dagar sedan återbesök.
Vrickad kota? Som hon haft sen innan jul menar de? :confused: Måste varit en rejäl vrickning!

Mitt finger är blåtånat ända ner till nageln :p och varit tjockt som en korv fast det börjar lätta nu. Får ju inte böja det (ska få en gjuten skena imorgon) men idag kan jag åtminstone vinka det upp och ner nästan normalt :up: Är ju många som undrar vad som hänt och varje gång jag ska förklara får jag typ tårar i ögonen för jag får panik bara av att tänka på när fingret skulle dras tillrätta. Just att bryta/få något ur led är min största fasa och den paniken och skräcken jag kände när först veterinären ville dra tillbaka fingret (skoja aldrig om att "håll du fast henne så drar jag" eller säg att det gör jätteont till en sån som jag) och sedan doktorn skulle göra det, går inte att beskriva :cry::nailbiting: Jag tror inte att jag har varit så rädd i hela mitt liv. Sparken i ansiktet för två år sen var ingenting jämfört med detta, där blev jag inte ens svimfärdig.
 
Vrickad kota? Som hon haft sen innan jul menar de? :confused: Måste varit en rejäl vrickning!

Mitt finger är blåtånat ända ner till nageln :p och varit tjockt som en korv fast det börjar lätta nu. Får ju inte böja det (ska få en gjuten skena imorgon) men idag kan jag åtminstone vinka det upp och ner nästan normalt :up: Är ju många som undrar vad som hänt och varje gång jag ska förklara får jag typ tårar i ögonen för jag får panik bara av att tänka på när fingret skulle dras tillrätta. Just att bryta/få något ur led är min största fasa och den paniken och skräcken jag kände när först veterinären ville dra tillbaka fingret (skoja aldrig om att "håll du fast henne så drar jag" eller säg att det gör jätteont till en sån som jag) och sedan doktorn skulle göra det, går inte att beskriva :cry::nailbiting: Jag tror inte att jag har varit så rädd i hela mitt liv. Sparken i ansiktet för två år sen var ingenting jämfört med detta, där blev jag inte ens svimfärdig.

Det gick inte att säga hur gammal skadan är. Det var på fler infästningar men inte kroniskt. Metacam hjälpte men kortison nu för det verkade behövas.

Hon är stressad av boxvilan men står hyfsat still.
 
Vrickad kota är i princip diagnosen. Sprutad, Box till söndag (haha), sen skritt för hand 10 dagar följt av skrider sadel 10 dagar sedan återbesök.

usch vad trist. Jag ska ju iväg med min om en vecka, hade gärna haft en tidigare tid men nu fick det bli så för att få ihop det med jobb och sånt. Jag "kollar" henne (tar ut henne till ridhuset och travar ett varv på lina) ungefär var 3e dag och hon är fortfarande klart halt. Häromdagen var hon halt även i skritt, när jag tog in henne från hagen "trampade hon till" ett par gånger -alltså skrittade vanligt och sen haltade hon till. Usch inte roligt detta, men jag vill ju gärna veta vad det är som felas henne. Mardrömmen är ju, som alltid, att det ska vara något allvarligt. Drömmen vore en hovböld som tagit tid på sig att mogna.
 
usch vad trist. Jag ska ju iväg med min om en vecka, hade gärna haft en tidigare tid men nu fick det bli så för att få ihop det med jobb och sånt. Jag "kollar" henne (tar ut henne till ridhuset och travar ett varv på lina) ungefär var 3e dag och hon är fortfarande klart halt. Häromdagen var hon halt även i skritt, när jag tog in henne från hagen "trampade hon till" ett par gånger -alltså skrittade vanligt och sen haltade hon till. Usch inte roligt detta, men jag vill ju gärna veta vad det är som felas henne. Mardrömmen är ju, som alltid, att det ska vara något allvarligt. Drömmen vore en hovböld som tagit tid på sig att mogna.

Jag har bytt schema till 3-2 vilket ger 2 lediga vardagar varje vecka (vilka varierar) och det är SÅ mycket lättare att planera veterinär osv.

Hoppas det är något lättfixat på din!
 
Jag har bytt schema till 3-2 vilket ger 2 lediga vardagar varje vecka (vilka varierar) och det är SÅ mycket lättare att planera veterinär osv.

Hoppas det är något lättfixat på din!

Förstår det, jag jobbar vanliga kontorstider och såklart blev hon dålig när jag precis börjat jobba (tom samma dag tror jag) efter att ha varit ledig i närmare 3v, och hade massor uppbokat precis i början. Dessutom är det underbemannat nu pga sjukskrivningar osv..
När jag jobbade oregelbundna tider på behandlingshem hade man ju ofta nån ledig vardag i veckan och kunde trixa på ett annat sätt.

tack!
 
Träffade en arbetsterapeut häromdagen för att få en ordentlig skena till fingret och börja träna upp det. Som den hästmänniska man är är ju första frågan när man får rida igen och kvinnan jag träffade hade uppenbarligen vana av vårt släkte så hon säger "Jag säger inte nej, för jag vet ju hur ni hästmänniskor är, men jag säger var försiktig och ta det lugnt" :laugh: Jag inser ju själv att jag nog ska hålla mig till skritt eller sakta trav den närmaste tiden, men det passar ju bra eftersom N stått så mycket. Första ridturen på henne var så underbar :banana: Visst är hon pigg och det blev försök till att både trava iväg och stegra, men jag har ju en stark och fungerande högerhand så det löste sig lätt :) några ridturer till så coolar hon ner sig dessutom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 547
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp